Kirjoittaja Aihe: Työelämää  (Luettu 50921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Työelämää
« Vastaus #30 : 13.09.15 - klo:11:50 »
   Sairaanhoitajan ensisijainen tehtävä on lääkärinhoitajan. Alaisen ensisijainen tehtävä on solidaarisuus esimiehelle.
Paavo Haavikko on kirjoittanut: Virkamiehiltä puolet palkasta pois ja loput hirteen.

Minä ehkä olen vain tyhmä kun en ymmärrä mutta kyllähän sairaanhoitajan ensisijainen johtaja on Osastonhoitaja jos hän eksistoi, avohoidossa aina ei, ellei siis eksistoi sairaanhoitajaa johtaa ylihoitaja.
Eli linjaorganisaatiossa mentiin ammattiryhmittäin ja jos heillä oli viisi ylempäänsä kuten kaikilla se ehkä oli liikaa. Kerran oli osastonhoitaja jota koko ajan puhuttelinkin ylihoitajaksi vaikka hän oikaisi.

Hän oli niin etevä. Paitsi siinä työssä niin johtamisessa. Hän lisäksi hoiti yleensä ylihoitajan tehtäviä ja minä sanoin ääneeni että hän kuuluisi olla ylihoitaja ja saada sellainen palkkaluokka. Hän sanoi ettei niin välitä  :icon_eek: 

Paavo Haavikko kirjoittaa viisaita mutta me olimme ammatinharjoittajia  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Työelämää
« Vastaus #31 : 13.09.15 - klo:12:00 »
Paavo Haavikko oli pikkusielu, kaunainen henkilö suhteissaan sotatuomareihin ja kenraaleihin. Kirjoitti puuta heinää Viipurin puolustajien kohtaloista ja Huhtiniemen "rikoksista".

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Työelämää
« Vastaus #32 : 13.09.15 - klo:12:01 »
Toinen niin tämä päivätorkkumahdollisuus tehostaisi työntekoani: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1441949153933.html. Jo koulussa sain huomautuksia, kun rupesin iltapäivällä nuokkumaan, ja sama on jatkunut työelämässä. Mutta heti kun olen onnistunut edes muutamaksi minuutiksi vajoamaan unentapaiseen, olkoonkin kuinka kiellettyä hyvänsä, virkistyn. Eli jos halutaan tehostaa tuottavuutta pidentämällä työpäivää puolella tuntia, niin tehokkainta minulle olisi, jos saisin sen puoli tuntia nukkua  :). Parempaa kuin kahvitauot, niin kofeinisti kuin olenkin. (Haluan päiväkahvini heti lounaan päälle, joten työpaikan kahvitauot osuvat väärään ajankohtaan.)

tämä muuten on todistettua totuutta.
Itseäni torkuttaa kun alkaa hämärtää, ihan kuin olisi isketty suoneen jotain unettavaa ja se tulee niin että tosissaan nukahtaa. Siksi kai melatoniini tehoaa jos uni menee sinne Karuun. Minulta vain on se tötsä aina hukassa. Siivotessani kaappia löysin tällä kertaa kielenalussuihkeen!

Mutta näin on, siinä ei auta kahvi ei vedenjuonti ei hölkkä käytävää pitkin. Sen jälkeen sitä taas on virkeä. Vedenjuontia suositetaan aamuväsyyn. Ihminen kuulemma kuivuu yöllä ja näkisittepä kuivuneen ladulla tai kanootissa. Kun he juovat toisten termarit tyhjiin tai kuksalla kauhovat järvestä niin vot. Meno pelittää. Tiede ei tiedä miksi tuo ei huojenna päiväunisuutta paitsi ettei päivällä kuivu...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Työelämää
« Vastaus #33 : 13.09.15 - klo:12:24 »
Vaan huomaatteko! Herännyt kansa on ratkaissut jo yhden suuren kysymyksen tahi sommittele vastausta!

Kyse ei ole siitä pitkäänkö siellä työpaikalla oleskellaan vaan totta ihmeessä nyt siitä, mitä siellä saadaan aikaan!   Väitän että semmoinenkin kuin terveydenhuolto mikä ei ollut suoraan tuottavaa,vaikutti suurehkosti maamme tuottavuuteen koska se paransi henkilöiden tehoa ja jopa palautti työelämään.


Eli kysykööt SSS-miehet:  Mitä tapahtuu työpaikalla? 

Sen jälkeen minulla on murheellinen ratkaisua edellyttävä ongelma jonka kohtasin kun palautettiin yksilöitä työelämään:  Heitä ei huolittu. Kuinka ratkaista tämä?  Sanoivat ettei me sitä oteta, sehän on sairas, ja sanottaessa tarmokkaasti ettei ole enää ja huomennapa saatat olla itse, sanoivat ettei me silti oteta.

Tämän kun väki tajuaisi.

Meillä kerran oli yksi hoitaja joka sai kaikki ainakin työterveyshuollosta läpi hän oli semmoinen että kaikki pelkäsi vähän.  :icon_confused:  Mutta jäävätkö nämä siksi äkkiä taas saikulle, että työyhteisö ei suostu paluuseen?  Ainahan tarvitaan joku jonka takia kaikki menee pieleen.  Esimerkistä käy se hyvä erikoissairaanhoitaja joka sairasti syöpää, syöpä saatiin remissioon, ehdotettiin jotta menehän työhön ja tämä tulee erittäin innoissaan jotta saa muutakin ajateltavaa.

Ei sitten mitenkään käy.  Meitsi tietty siihen väliin kun suutuin. Hän oli hyvä työntekijä. No sehän päättyi vanhanaikaisesti eli minun urani päättyi siinä yksikössä.

« Viimeksi muokattu: 13.09.15 - klo:12:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Työelämää
« Vastaus #34 : 13.09.15 - klo:23:53 »
Mainostoimiston omistajalta kuultua: jos joku AD tai copy ilmoittaa tehneensä enemmän kuin viisi asiakkaalta laskutettavaa tuntia päivässä, hän valehtelee.

Minä sanoisin, että kiireen yllättäessä kuusikin voi olla mahdollista.

Mainio ilmaisu ilmiölle on "työajan huokoisuus".

Palavereiden määrä on kääntäen verrannollinen työyhteisön viestinnän tehokkuuteen. Mitä joustavampia ja monikanavaisempia yhteisön sisäiset viestintäkäytännöt ovat, sitä vähemmän on tarvetta palavereille ja sitä lyhyempiä ja selkeämmin tavoitteellisia ne ovat.

Kun yt-laki tuli voimaan, työpaikalle piti perustaa yt-neuvottelukunta. Sille oli lakisääteiset tehtävät. Jouduin puheenjohtajaksi. Ehdotin, että emme tuhlaa aikaa joutaviin muodollisuuksiin vaan laista piittaamatta käytämme aikamme hyödyllisesti. Niin tehtiin, ja mm. hankala tilojen uudelleenjärjestely (jossa useimmat vähän menettivät) sujui niin, ettei kellekään jäänyt mitään hampaankoloon. Sitten meidät fuusioitiin emoyhtiöön ja isot herrat tulivat neuvottelukuntaan. Kerroin, että me olemme omin päin tehneet homman paremmin kuin muut. Isoin herra saneli, että nyt se peli saa loppua, täällä työnantaja tiedottaa vain ne asiat jotka laki määrää ja työntekijät saavat niistä lausua jos lausuttavaa on. Pyysin saman tien eroa joutavasta elimestä.

Siinä työpaikassa koin siis vain tuon yhden turhan palaverin. Muuten ne olivat usein jopa hauskoja. Erityisen mukavana muistan sen illan, kun esimies tarjosi meille parille alaiselleen ravintola-aterian siitä hyvästä, että keksimme häneltä vaadittuun suunnitelmaan trendikkäitä business-fraaseja, jotka ovat niin epämääräisiä, että niihin ei voi myöhemmin vedota. Hyvä siitä tuli, ja hommat tehtiin niin kuin ennenkin.

Mt

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Työelämää
« Vastaus #35 : 14.09.15 - klo:07:24 »
En ole ollut koskaan töissä. Olen ollut palveluksessa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Työelämää
« Vastaus #36 : 20.09.15 - klo:20:17 »
En ole ollut koskaan töissä. Olen ollut palveluksessa.

Olen muuten itsekin hahhaaah, mutta ilmaus kuului käytettävissä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Työelämää
« Vastaus #37 : 20.09.15 - klo:20:58 »
Tähän liittyen...eikös ala-asteen ekan luokan todistuksessa mainita että oppilas
on ollut tunnilla läsnä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Työelämää
« Vastaus #38 : 21.09.15 - klo:06:56 »
Tähän liittyen...eikös ala-asteen ekan luokan todistuksessa mainita että oppilas
on ollut tunnilla läsnä.

Ainakin sellaisen olen nähnyt, että oppilas huolehtii tehtävistään. Olen myös nähnyt oppilaita, jotka ovat paikalla, mutta eivät läsnä. Taisin olla aikoinani itsekin usein sellainen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Työelämää
« Vastaus #39 : 26.09.15 - klo:06:08 »


   Sairaanhoitajan ensisijainen tehtävä on lääkärinhoitajan. Alaisen ensisijainen tehtävä on solidaarisuus esimiehelle.
Paavo Haavikko on kirjoittanut: Virkamiehiltä puolet palkasta pois ja loput hirteen.



   Kyseinen katkelma on Paavo Haavikon runosta Eklogi (1981), jonka alaotsikko on …menneiltä ajoita. Eklogi ilmestyi ensimmäisen kerran aforismikokoelmassa Ikuisen rauhan aika (Otava, 1981). Se on luettavissa myös Paavo Haavikon runojen kokoelmassa Tyrannin ylistys : runot 1970 – 1981 (WSOY, 1994).

Kyseinen kohta, joka itse asiassa toistuu runossa pariinkin otteeseen, kuuluu alkutekstissä näin: Byrokraateilta puolet palkasta pois, loput hirteen.
(kysy.fi)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Työelämää
« Vastaus #40 : 26.09.15 - klo:09:45 »
   Sairaanhoitajan ensisijainen tehtävä on lääkärinhoitajan. Alaisen ensisijainen tehtävä on solidaarisuus esimiehelle.
Paavo Haavikko on kirjoittanut: Virkamiehiltä puolet palkasta pois ja loput hirteen.

...ja SAK:n ensisijainen tehtävä on puolustaa pienipalkkaisia duunareita kuten siivoojia ja kaupan kassoja ym. STTK:n ensisijainen tehtävä on puolustaa vähän isompipalkkaisia ja Akavan ensisijainen tehtävä on puolustaa duunariherroja. Näin se menee. Kun rikas ei saa nyhdettyä toista rikasta se nyhtää köyhää, jolla ei ole muuta turvaa kuin SAK. Päivänselvästi ammattiliittoja yritetään lyödä polvilleen ja kukistaa ne, mutta ei tule onnistumaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Työelämää
« Vastaus #41 : 26.09.15 - klo:09:54 »
...ja SAK:n ensisijainen tehtävä on puolustaa pienipalkkaisia duunareita kuten siivoojia ja kaupan kassoja ym. STTK:n ensisijainen tehtävä on puolustaa vähän isompipalkkaisia ja Akavan ensisijainen tehtävä on puolustaa duunariherroja. Näin se menee. Kun rikas ei saa nyhdettyä toista rikasta se nyhtää köyhää, jolla ei ole muuta turvaa kuin SAK. Päivänselvästi ammattiliittoja yritetään lyödä polvilleen ja kukistaa ne, mutta ei tule onnistumaan.

Toisaalta...mitä vähemmän ihminen tekee mitään (työtä) ja kuluttaa, sitä paremmin voi luonto ja ihmiskunta pelastuu  :109: Kansainvälinen kilpailukyky tulee olemaan syynä ihmiskunnan lopulliseen tuhoon.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Työelämää
« Vastaus #42 : 26.09.15 - klo:10:01 »
Voi pimeyttä  :017:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Työelämää
« Vastaus #43 : 26.09.15 - klo:20:59 »
Edustan melkoisen suurta työntekijäryhmää. 1-4 hengen nanoyrityksissä työskentelee muistaakseni 280.000 ihmistä (2013) eli yhtä paljon kuin yli 1000 hengen suuryrityksissä. Vain harvalla päättäjällä (poliitikot, työmarkkinajärjestöjen johto) on kokemusta tällaisesta toiminnasta. Ei ihme, että nanoyritysten asiat eivät näytä olevan ensimmäisellä sijalla kun talouden edellytyksiä parannetaan.

Jos esim. viisi prosenttia yhden hengen yrityksistä palkkaisi yhden työntekijän, syntyisi noin 9000 työpaikkaa. Ei olisi hullumpi juttu. Muutaman kerran olen minäkin moista harkinnut, mutta sitten olen perehtynyt työlainsäädäntöön ja alan työehtosopimukseen (se on vain 2-3 viikon urakka) ja todennut että antaa olla.

Muutama konkreettinen ehdotus.

1. Otetaan käyttöön pienyhtiömuoto, joka on hallinnollisesti kevyempi kuin osakeyhtiö, mutta joka on itsenäinen taloudellinen yksikkö eli yrityksen ja yrittäjän rahat ovat erillään. Yrittäjä voi nostaa rahaa palkkana tai voitonjakona, jotka verotetaan normaalisti. Tämä auttaisi yrittäjiä ymmärtämään yrityksen toimintaa ja kannattavuutta.

2. Parannetaan nanoyritysten rahoitustilannetta kannustamalla verotuksen keinoin niitä keräämään käyttöpääomaa erilaisia muutostilanteita varten. Tällaisia ovat mm. työntekijän palkkaaminen, uusille markkinoille meneminen, tuotekehitys, ison asiakkaan menettäminen tms. Tämä voitaisiin toteuttaa jättämällä tietty määrä verottamatta yhtiöverotuksessa ja verottamalla se vasta sitten, kun se nostetaan yrityksestä palkkana tai voitonjakona. Tällä ns. Viron mallia muistuttavalle menettelylle voitaisiin asettaa esim. euromääräinen yläraja.

3. Jos edellä oleva ei ole poliittisesti mahdollinen, vastaava käyttöpääomapuskuri voitaisiin kohdistaa vain palkkoihin sivukuluineen. Tällöin se voitaisiin toteuttaa henkilöstökuluvarauksena, joka verotettaisiin yhtiöverotuksessa, ellei sitä ole käytetty palkkoihin sivukuluineen tiettyyn aikaan mennessä. Esim. metsänmyynnin tulosta voi tehdä varauksen, joka on käytettävä tiettynä aikana metsänhoidon menoihin.

En ole ajatuksineni yksin, linkin takana asiantuntija-artikkeli Helsingin Sanomista muutaman vuoden takaa.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1350113601043

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Työelämää
« Vastaus #44 : 26.09.15 - klo:23:59 »
Toisaalta...mitä vähemmän ihminen tekee mitään (työtä) ja kuluttaa, sitä paremmin voi luonto ja ihmiskunta pelastuu  :109:

Kaikki työntekeminen ei kuluta luonnonvaroja. Ajattele nyt vaikka psykologia, jonka työnä on vain kuunnella. Tai hierojaa. Mitä luulet, kumpi on metsää säästävämpi vaihtoehto: nykyaikainen metsäkone vai kymmenen hevosmetsuria? Ja kummassa sitä työtä tehdään enemmän? Entä kumpaan kuluu metallia enemmän, hienosti kaiverrettuun pitsinohueen hopealautaseen, vai paksuun joten kuten taottuun lautasenköntsään? Entä kumpi vaatii enemmän työtä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.