Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: kaulahuivi - 30.04.20 - klo:12:36

Otsikko: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 30.04.20 - klo:12:36
On aika uudistaa Wittenbergin teesit. Marian tunnustus päivittää Augsburgin tunnustuksen ja kristillisen teologian nykyaikaan ja antaa kirkolle vahvemman teologisen perustan vastata myös yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Samalla teos on vahva ekumeeninen kannanotto kirkon yhtenäisyyden puolesta ja sillanrakentaja eri uskontojen välille. Luterilaisten on aika palata takaisin kotiin, katoliseen kirkkoon.

Marian tunnustus ja siihen liittyvä Marian evankeliumi löytyy blogistani eli verkkopäiväkirjastani: https://kaulahuiviblog.wordpress.com. Sieltä löytyvät aina uusimmat versiot digikirjoistani jatkossakin. Digikirjat on julkaistu myös Applen Bookstoressa. Digikirjat on lahjoitettu kaikille luterilaisen kirkon papeille.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: luterilainen - 30.04.20 - klo:13:25
On aika uudistaa Wittenbergin teesit. Marian tunnustus päivittää Augsburgin tunnustuksen ja kristillisen teologian nykyaikaan ja antaa kirkolle vahvemman teologisen perustan vastata myös yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Samalla teos on vahva ekumeeninen kannanotto kirkon yhtenäisyyden puolesta ja sillanrakentaja eri uskontojen välille. Luterilaisten on aika palata takaisin kotiin, katoliseen kirkkoon.

Marian tunnustus ja siihen liittyvä Marian evankeliumi löytyy blogistani eli verkkopäiväkirjastani: https://kaulahuiviblog.wordpress.com. Sieltä löytyvät aina uusimmat versiot digikirjoistani jatkossakin. Digikirjat on julkaistu myös Applen Bookstoressa. Digikirjat on lahjoitettu kaikille luterilaisen kirkon papeille.
Minusta Wittenbergin teesien uudistaminen on jo sen verran merkityksellinen asia, jotta Sanna Marinin hallituskaartin tulisi perustaa kirkkoministerinsä johtama työryhmä, jolle myönnetään miljardi euroa arvioimistyöhön uudistamisen tarpeellisuudesta.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: PekkaV - 30.04.20 - klo:13:35

   Marian tunnustus on huulipunahallituksen linja.

Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Pena - 30.04.20 - klo:14:44
On aika uudistaa Wittenbergin teesit.

Ei historiaa voi uudistaa. Historiankirjoitusta voi, mutta silloin tulee välttää sen vääristämistä. Wittenbergin teesit on tiettyyn aikaan ja määrättyyn paikkaan liittyvä julkaisu.

Uusia teesejä taas saa julkaista kuka vain ja missä haluaa. Huivi kaulassa tai ilman.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 04.05.20 - klo:14:50
Ei kukaan historiaa ole muuttamassa, vaan kirkon tunnustuskirjoja. Ne ovat minusta vanhentuneet historiallisen raamatuntutkimuksen ja luonnontieteen valossa. Kirkon täytyy kohdata tämän päivän yhteiskunnalliset  ja eettiset ongelmat uusilla teologisilla perusteilla. Siksi on tarpeen uudistaa Augsburgin tunnustus nykyaikaan ja luoda samalla tiekartta takaisin katoliseen kirkkoon. Kirkon suurin synti on sen pirstaloituminen pieniin puljuhiin ja lukeamattomiin kirkkokuntiin. Samalla voidaan luoda siltaa eri uskontojen välille. Maahanmuutto vahvistaa islamin asemaa Suomessa ja Suomessa on vastattava monikulttuurisuuden haasteisiin. Maailma ei ole entisensä eikä varsinkaan keskiaikainen.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 04.05.20 - klo:14:52
Lähtökohta on tämä:

Kristillinen sanoma on luonteeltaan historiallista ja sidoksissa omaan aikaansa. Niinpä Raamattu heijastaa kaikessa oman aikansa näkemyksiä. Varhaiskristityt tulkitsivat Jeesuksen asemaa ja sanomaa omalla tavallaan ja haastavat meitä tekemään samoin nyt.

Jumala on täynnä rakkautta. Tuohon rakkauteen mahtuu erilaisten tulkintojen hyväksyminen Jumalasta, Jeesuksesta ja hänen sanomastaan. Ei Jeesus elänyt siksi, että jälkipolvet kävisivät toistensa kimppuun ja haukkuisivat toisiaan harhaoppisiksi, vaan että ihmiset eläisivät rakkaudessa. Rakkaudesta Jumalan totuus tunnetaan.

Marian tunnustuksen tarkoituksena on päivittää Augsburgin tunnustus ja kristillinen teologia nykyaikaan ja palauttaa kirkon yhtenäisyys sekä luoda uudenlaista teologista siltaa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin välille. Tämä moderni tunnustuskirja ei kiellä perinteisiä näkemyksiä kristillisen sanoman tulkintoina, vaan nostaa niiden rinnalle uusia tieteen huomioon ottavia moderneja vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Pena - 04.05.20 - klo:21:11
Augsburgin tunnustus on historiallinen asiakirja. Sellaisia ei voi ’päivittää’. Kirkko voisi tietysti sanoutua siitä irti, jos näkisi sen tarpeelliseksi. Tuskin näkee. Sinulla on vapaus laatia omia teesejäsi ja tunnustuskirjojasi, mutta älä käytä vanhoja keppihevosinasi.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 09.05.20 - klo:16:22
Ei tässä mitään keppihevosia tarvita. Kristillistä teologiaa voidaan minusta uudistaa ja olla silti uskollisia Jeesuksen sanomalle Jumalan armosta, syntien anteeksiantamisesta, iankaikkisesta elämästä ja kehotuksesta rakkauteen. Armo ei katoa mihinkään, vaikka kristillistä sanomaa tulkittaisiin uudella tavalla. Uskon ja järjen ei tarvitse olla ristiriidassa missään kohdassa.

Kirkko elää keskiaikaa monellakin tavalla. Historiallisen raamatuntutkimuksen selviäkään perustuloksia ei hyväksytä eikä niitä kerrota seurakuntalaisille. Esim. VT:n syntiinlankeemuskertomus ei ole historiallisesti totta, vaan oman aikansa kuvaus synnin ja kuoleman alkuperästä. Tästä ei ole tehty teologisia johtopäätöksiä. Sama koskee luomiskertomusta. Varhaiskristityt eivät kannattaneet kolminaisuusoppia eikä sitä siksi löydy Raamatusta suoraan. Sekin on eksegetiikan perustuloksia. Raamattu on homoseksuaaleja vastaan monissa kohdin ja UT:n kirjoituksiin on tehty paljon myöhempiä lisäyksiä. Tästäkään ei tehdä teologisia johtopäätöksiä. UT opettaa eri tavoin ihmisen pelastumisesta esim. Jaakobin kirje painottaa hyviä tekoja. Mutkat näissä asioissa oiotaan suoraksi keskiaikaiseen tyyliin.

Teologisen tiedekunnan käyneet tietävät kaikki nämä asiat, koska ne opetettu eksegetiikan peruskursseilla tai eksegetiikan pääaineopinnoissa. Mitään minä en ole keksinyt omasta päästäni, vaan kaikessa tukeudun tutkimuksiin ja terveeseen järkeen.

Marian tunnustus sen sijaan hyväksyy kaiken tämän perimätiedon rikkauden eikä selitä erilaisia tulkintoja pois. Myönnämme, että varhaiskristityt tulkitsivat omalla tavallaan asioita ja meidän tehtävä on toimia nyt samoin. Ei kristinusko siihen katoa, että sanomaa uudistetaan. Armo säilyy vaikka ottaisimme tieteen tuloksia huomioon kristillisen sanoman tulkinnassa. Jumalan olemassaolo ei ole kiinni ihmisen mielipiteistä.

Voi olla, että teokseni eivät johda mihinkään. Ei se mitään. Luterilaiset uskovat sitten omalla tavallaan ja kaikki muutkin kirkkokunnat.  Minusta olisi voinut olla järkevämpikin dogmaattinen kokonaisuus tarjolla. Ihmettelen vain kirkon haluttomuutta uudistua ja pyrkiä katolisen kirkon yhtenäisyyteen. Ihmiset äänestävät siinä tapauksessa jaloillaan. Ei kannata ihmetellä, jos kirkon kannatus laskee ja muut uskonnot valtaavat Suomen ja Euroopan pikku hiljaa. Kirkon pitää pian ottaa kantaa avioliittolakiin ja eutanasiaan. Pään työntäminen pensaaseen ei ole ratkaisu silloin, kun odotetaan selviä kannanottoja.

Minä arvostan jokaisen ihmisen uskoa Jumalaan ja Jeesukseen. Olen esittänyt vain vaihtoehtoa, mutta kaikki saavat uskoa miten haluavat. Minulle ei kuulu muiden tuomitseminen harhaoppisiksi tms. Uskon syvästi, että Jumala hyväksyy erilaiset tulkinnat Jeesuksesta ja hänen sanomastaan, koska Jumala on rakkaus. Sinä lukija saat uskoa ja elää kristittynä juuri niin kuin haluat ja näet oikeaksi. Omantunnon mukaan jokaisen pitääkin elää. Minä kuljen omaa tietäni ja tarjoan vaihtoehtoa, mutta ei siihen kenenkään tarvitse tarttua. Totuus selviää jokaiselle kuoleman jälkeen. Silloin Jumala sen paljastaa kyllä. Jos voisin lyödä vetoa, niin veikkaisin, että aikojen lopussa paljastuu dynamistinen kristologia tai dualistinen monarkianismi totuudeksi. Toisen mukaan Jeesus oli ihminen eli Jumalan Poika, joka toimi jumalallisella valtuutuksella ja toisen mukaan Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala ohjaamaan ihminen Jumalan luo. Itse kannatan tuota Jeesus on yhtä kuin Jumala näkemystä. Tässä istun ja Jumalaani uskon.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 09.05.20 - klo:16:23
En väitä omistavani totuutta ja ymmärrykseni voi olla monin tavoin puutteellinen, mutta iltarukouksessa huudan avuksi Jeesusta ja hänen varaansa jään, vaikka kuinka olisin harhaoppinen. Muuta minulla ei ole kuin uskoni Jeesukseen eli Jumalaani ja krusifiksi ja ikoni seinälläni. Tähän armoon luotan, ja sen varaan lasken, vaikka sitä pidettäisiin vääränä. Silloin minua lohduttaa lupaus "Autuaita ovat hengellisesti köyhät.” Arjessa teen tähän uskoon luottaen parhaani työssäni ja perheessäni. Toivottavasti tällainen usko riittää aikanaan.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 09.05.20 - klo:16:28
Sain eräältä luterilaiselta papilta postia, ettei hän pidä minua kristittynä. Hän kysyi samalla minulta harhaopeista, onko niitä minusta. Olen Marian tunnustuksessa sanonut moneen kertaan, että rakkaudesta Jumalan totuus tunnetaan. Uskolla tarkoitan luottamusta Jumalaan ja Jeesukseen sekä hänen sanomaansa.
Harhaopista puhuisin, jos kristillisessä sanomassa ei rakasteta Jumalaa ja Jeesusta tai rikotaan rakkautta etiikassa. Puhe Jeesuksesta saatanan poikana ei ilmaise rakkautta Jumalaan tai Jeesukseen, vaan asettaa hänet Jumalan vastustajan palvelijaksi. Sellainen ei voi olla rakkautta Jumalaan, eihän? Miksi Jeesuksen pitäisi olla kuu-ukon tytär, jos häntä pidetään Jumalan profeettana tai opettajana tai jopa Jumalana itsenään? Tämä kyseinen pappi kysyi siis minulta, voisinko pitää Jeesusta kuu-ukon tyttärenä. Pitäisin puhetta kuu-ukon tyttärestä myös rakkauden vastaisena. Minusta kristillisen perimätiedon selvä viesti on, että Jeesus on joko jumalallisella valtuutuksella toiminut ihminen tai ihmiseksi tullut Jumala. Myös klassinen kolminaisuusoppi on totta kai mahdollinen - eikä tällaiseen tulkintaan oikein sovi puhe kuu-ukosta. Kuu-ukko ei ole mikään teologinen tulkinta Jeesuksen jumaluudesta. Pitäisin sitä enemmänkin Jeesuksen jumaluuden pilkkaamisena. Näin vastasin tuolle papille.

Kristinuskon avaimia ovat usko Jumalaan ja Jeesukseen, armo, syntien anteeksiantamus, ikuinen elämä ja kuoleman voitto, rakkauden kaksoiskäsky, kehotus rakkauteen ihmistä ja luontoa kohtaan, sakramentit, taivas, kristillinen perimätieto, ylösnousemus, viimeinen tuomio. Ainakin nämä asiat pitäisi kuulua kristinuskoon ja niistä pitäisi esittää tulkinta. Kristillisen sanoman ydin on sanoma Jumalan armosta. Jos nuo asiat kielletään, silloin ollaan kristinuskon ulkopuolella minusta. Minä pysyn niissä kiinni, joten pitäisin itseäni kyllä kristittynä.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: kaulahuivi - 09.05.20 - klo:16:41
Kiitän jokaisesta vastauksestasi minulle. Jos en ole painottanut riittävän voimakkaasti, minä en ole muuttamassa luterilaisen kirkon opetuksia tai tekemässä teologista vallankumousta. Luterilainen teologia on yksi vaihtoehto ja tulkinta kristillisestä sanomasta ja se saa olla juuri sellainen kuin luterilainen kirkko haluaa sen olevan. Olen omasta mielestäni yrittänyt vain tehdä mahdollisimman hyvän ja perustellun päivityksen Augsburgin tunnustukseen, mutta ymmärrän hyvin, jos sellaista ei nähdä tarpeellisena. Uskon silti, että jossakin kaukaisessa tulevaisuudessa tehdään vielä uutta hermeneuttista teologiaa ja nähdään tarvetta uusille tulkinnoille. Tai sitten ei. Minä olen omalla tavallani etsinyt totuutta kristinuskosta ja olen paneutunut teologisiin tutkimuksiin sekä halunnut luoda selkeän ja  järkevän teologisen kokonaisuuden aikaisempia tunnustuskirjoja hyödyntäen. Nämä ovat vain minun mielipiteitäni. Tsemppiä jokaiselle ja kaikkea hyvää kaikille äideille!
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Pena - 09.05.20 - klo:18:27
Miksi kutsut teostasi Marian tunnustukseksi? Minusta olisi reilumpaa ottaa tuollainen omiin nimiinsä.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: jannevuo1 - 09.05.20 - klo:20:00
Olen pitkälle samaa mieltä Kaulahuivin kanssa siinä, että kristinuskon ilmaisua on jatkuvasti uudistettava ottaen huomioon esimerkiksi tieteen kehityksen. Muuten koko ilmaisu muuttuu yhä vaikeaselkoisemmaksi, jolloin siitä on vaarassa tulla vain pienen asiaanvihkiytyneen sisäpiirin juttu. Tästähän on yllin kyllin esimerkkejä kristinuskon historiassa ja myös omana aikanamme. Tämän takia Raamattuakin uudistetaan, vaikka moni ei sitä helposti hyväksykään.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Pena - 10.05.20 - klo:06:43
Tuota uudistustyötä tehdään. Se herättää yleensä vastustusta vanhoihin muotoihin tottuneissa. Tätä ei kai voi välttää ja sen kanssa on yritettävä tulla toimeen.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: PekkaV - 10.05.20 - klo:08:03

   Nuoriso on uudistumisen moottori.
Me vanhat piereskellään.

Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Pena - 10.05.20 - klo:09:19
   Nuoriso on uudistumisen moottori.
Me vanhat piereskellään.

Kokemukseni on myös vastakkainen. Nuorten joukossa on paljon lyhytnäköista konservatiivisuutta. Onhan ’aina ennenkin’ heille vain pari vuosikymmentä. Iäkäs uudistaja tietää mitä tekee.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: PekkaV - 10.05.20 - klo:11:30

   .. mutta se energia, "bush"!

Vanha rakentaa entisen päälle.

Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: Bengt Sandberg - 10.05.20 - klo:13:55
Olen pitkälle samaa mieltä Kaulahuivin kanssa siinä, että kristinuskon ilmaisua on jatkuvasti uudistettava ottaen huomioon esimerkiksi tieteen kehityksen. Muuten koko ilmaisu muuttuu yhä vaikeaselkoisemmaksi, jolloin siitä on vaarassa tulla vain pienen asiaanvihkiytyneen sisäpiirin juttu. Tästähän on yllin kyllin esimerkkejä kristinuskon historiassa ja myös omana aikanamme. Tämän takia Raamattuakin uudistetaan, vaikka moni ei sitä helposti hyväksykään.

Itse en voi olla Teidän kanssa samaa mieltä, koska koen ja ymmärrän että Maria on syrjäyttänyt Jeesuksen ja opetuslapset viesteissänne.

Toiseksi omaa näkemystä ja oman edun tavoittelua voimakkaasti ajava ihminen. Aiheuttaa minussa negatiivisen reaktion.
Ihmisen päivää kun ei hallitse,

Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5294.0
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5295.0

tai  Armonkerjäläisyys.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5300.0

Mutta jos minua elämää hallitsisi näin voimakkaasti esimerkiksi edellä mainitut aiheet. Hakeutuisin hakemaan  apua aivan muualta kuin somesta.

Varsinkin minua kiinnostaa liikkeen jäsenten suhde sukupuolivähemmistöjen asemaan yhteiskunnassa ja kirkossa. Niin pitkälle kuin olen ymmärtänyt, herännäisyydelle ei näyttäisi olevan mikään ongelma, jos samaa sukupuolta olevia alettaisiin kirkollisesti vihkiä avioliittoon. Tai ehkä ns. viralliselle herännäisyydelle, jos sellaista ylipäätään on olemassa.

Ps. Odotan jännityksellä sukupuolivähemmistöjen keskustelua asemaa yhteiskunnassamme ja kirkossa. Meneekö huutamiseksi vai…
Aiheesta löytyy hyvinkin paljon aineisto foorumilla. Sivun oikealla yläkulmassa on haku.
Otsikko: Vs: Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
Kirjoitti: jannevuo1 - 10.05.20 - klo:14:09
Itse en voi olla Teidän kanssa samaa mieltä, koska koen ja ymmärrän että Maria on syrjäyttänyt Jeesuksen ja opetuslapset viesteissänne.

Toiseksi omaa näkemystä ja oman edun tavoittelua voimakkaasti ajava ihminen. Aiheuttaa minussa negatiivisen reaktion.
Ihmisen päivää kun ei hallitse,

Marian tunnustus uudistaa kirkon ja Augsburgin tunnustuksen
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5294.0
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5295.0

tai  Armonkerjäläisyys.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5300.0

Mutta jos minua elämää hallitsisi näin voimakkaasti esimerkiksi edellä mainitut aiheet. Hakeutuisin hakemaan  apua aivan muualta kuin somesta.

Ps. Odotan jännityksellä sukupuolivähemmistöjen keskustelua asemaa yhteiskunnassamme ja kirkossa. Meneekö huutamiseksi vai…
Aiheesta löytyy hyvinkin paljon aineisto foorumilla. Sivun oikealla yläkulmassa on haku.
En ole maininnut Mariasta yhtään sanaa! Kirjoitukseni koski ihan muita asioita, joista olen samaa mieltä puolustamani nimimerkin kanssa.
Äläkä nyt vielä sentään ole laittamassa minua johonkin terapiaan mielipiteideni takia!