Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 6  (Luettu 31032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #30 : 30.04.13 - klo:06:56 »

   "Myytit merkitsevät minulle enemmän kuin sanat ja tämä minut selvimmin Joycesta erottaa. Mutta minä tunnen myös toisenlaista kunnioitusta sanoja kohtaan. Niiden koskemattomuus on minulle lähes pyhä. Minusta on vastenmielistä pilkkoa niitä ja jopa niiden vanhemmat muodot, ne joita todella käytettiin, saavat minut araksi, enkä antaudu mielelläni niiden kanssa hurjiin seikkailuihin. Sitä kauheaa, mikä sanoissa on sisällä, niiden sydäntä en tahdo repiä esiin kuin meksikolainen uhripappi; nuo veriset menot ovat minusta vihattavia. Sen tulee ilmetä ainoastaan henkilöissä, aina pelkästään heidän yhreydessään, ei koskaan sanojen yhteydessä sinänsä. Pelkät sanat ilman suuta joka ne lausuu ovat minusta vähän petollisia. Runoilijana elän aikaa ennen kirjoitusta, huutojen aikaa."

                                                                                        Elias Canetti: Ihmisen alue - Muistiinmerkintöjä, sivu 46, suom. Liisa Laukkarinen


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #31 : 30.04.13 - klo:07:06 »
Otin luentaan taas dekkarin. P.D. James on eliittiä ruotsalaisiin ja norjalaisiin verrattuna.
Kunnollisesti kuvattuja henkilöitä, syvällisyyttä ja historian oppikirjat hyvin luettuna tällä naisdekkaristilla. Alkuun luulin minäkin että vain mies osaa kirjoittaa näin.
Olen lukenut useita, nyt on menossa Murhahuone.

Ainoa ikävä piirre on että Otavan kustantamassa kirjassa on ollut jo 4 kirjoitusvirhettä luettuani vasta 80 sivua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #32 : 03.05.13 - klo:13:24 »
Olen lukenut useita Tommy Hellstenin kirjoja, itselleni hoitavina koin erityisesti "Elämän lapsi" ja
"Saat sen mistä luovut" kirjat. Pitäisi varmaankin lukea uudestaan, on jo aikaa kun luin.
Nyt Hellsteneiltä on ilmestynyt uusi "Levollisuuden kirja", täytyypä laittaa mietintämyssyyn tämäkin,
tai ehkä mieluummin ryhtyä tuumasta toimeen  :023:

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #33 : 03.05.13 - klo:21:25 »
Otin luentaan taas dekkarin. P.D. James on eliittiä ruotsalaisiin ja norjalaisiin verrattuna.
Kunnollisesti kuvattuja henkilöitä, syvällisyyttä ja historian oppikirjat hyvin luettuna tällä naisdekkaristilla. Alkuun luulin minäkin että vain mies osaa kirjoittaa näin.
Olen lukenut useita, nyt on menossa Murhahuone.

Ainoa ikävä piirre on että Otavan kustantamassa kirjassa on ollut jo 4 kirjoitusvirhettä luettuani vasta 80 sivua.

P.D.James on loistava. Monia varhaisteoksia on suomennettu vasta nyt. Luin ne parikymmentä vuotta sitten, mutta jos aikaa olisi enemmän, lukisin nyt suomeksi uudelleen. Käsittämätöntä on myös se, että täti vain kirjoittaa, vaikka taitaa olla jo yhdeksissäkymmenissä. Viimeisimmät ovat aika järkäleitä aiempiin verrattuna - ehkä siinä näkyy ikä.

Itse luin viimeksi Viivi Luikin Varjoteatterin ja Aki Ollikaisen Nälkävuoden. Ihan erilaisia kirjoja, mutta molempien kieltä voi kehua kauniiksi ja ilmaisua omaperäiseksi.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #34 : 03.05.13 - klo:22:20 »
Mieki tykkään P. D. Jamesin dekkareista. Tosin olen lukenut vain Majakan ja Yksityispotilaan. Nyt luen Jaakko Heinimäen Kafekismusta.
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #35 : 03.05.13 - klo:22:34 »
Mieki tykkään P. D. Jamesin dekkareista. Tosin olen lukenut vain Majakan ja Yksityispotilaan. Nyt luen Jaakko Heinimäen Kafekismusta.

Suosittelen seuraavaksi P.D.Jamesilta vaikka teosta Usko ja epäilys.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #36 : 03.05.13 - klo:23:49 »
Katekismuksen lukeminen olisi kyllä paikallaan, viimeksi luin sitä rippikoulussa, on selvästikin unohtunut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #37 : 04.05.13 - klo:07:17 »
Suosittelen seuraavaksi P.D.Jamesilta vaikka teosta Usko ja epäilys.

En muista  kirjojen nimiä jotka  olen jo lukenut, täytyy aina kirjastossa lukea takasivua. Tuo Usko ja epäilys saattaa olla luettujen joukossa. Hyvän kirjan lukee kyllä kahdesti, vallankin jos ed.lukukerrasta on kauan.
Ihmettelin myös kirjailijan ikää, hänhän on yli yhdeksänkymmentä.
Lainasin yhden irlantilaisen viihdekirjailijattaren romskun hiljakkoin, mutta se oli niin älyttömän heikkoa työtä että harpoin , eikä mitään loppuratkaisuakaan ollut. Tämä kirjalija oli alle kahdeksankymmentä kun oli tämän kirjoittanut.
Eihän ihmisen ikä ja taidot läheskään aina kulje käsikkäin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #38 : 04.05.13 - klo:10:16 »
Eihän ihmisen ikä ja taidot läheskään aina kulje käsikkäin.

Harvemmin taitavat kulkea yhtämatkaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #39 : 04.05.13 - klo:11:53 »
Nuorenakin meidän fyysinen ja psyykkinen ikä eroavat toisistaan +- 2 vuotta. Aikuistuin tuon 2 vee myöhemmin kuin esim rippikouluaikaiset tytöt. En eroa tietenkään silloin tiennyt, mutta nyttemmin, kun järkeilee niin, niin se vaan on ollut.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #40 : 04.05.13 - klo:18:12 »
Heinimäen Kafekismuksessa lämmitti seuraavat lauseet: "Missä kuolleet rakkaamme sitten ovat hautaan laskemisen ja joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvan kuolleiden ylösnousemuksen välisen ajan? Vanhan kristillisen käsityksen mukaan he ovat Jumalan muistissa."  :eusa_angel: :eusa_angel:
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #41 : 06.05.13 - klo:20:27 »
Heinimäen Kafekismuksessa lämmitti seuraavat lauseet: "Missä kuolleet rakkaamme sitten ovat hautaan laskemisen ja joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvan kuolleiden ylösnousemuksen välisen ajan? Vanhan kristillisen käsityksen mukaan he ovat Jumalan muistissa."  :eusa_angel: :eusa_angel:

Kauniisti sanottu! Toisaalta sittenhän ei aikaa enää ole, joten ehkä meidän tuleva ylösnousemishetkemme on samaan aikaan kuin heidänkin. Ajasta iankaikkisuuteen saman tien.

Pitäisiköhän lukea tuo Kafekismus...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #42 : 06.05.13 - klo:20:31 »
Pitäisikö minunkin. Jaakko on sentään ollut ohjaamassa tänne. :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #43 : 06.05.13 - klo:21:15 »
Kauniisti sanottu! Toisaalta sittenhän ei aikaa enää ole, joten ehkä meidän tuleva ylösnousemishetkemme on samaan aikaan kuin heidänkin. Ajasta iankaikkisuuteen saman tien.
Pitäisiköhän lukea tuo Kafekismus...
Näin minäkin ymmärrän, että emme ole silloin enää aikaan sidottuja.
Katekismuksen lukemista olen "meinannut" jo pitkään...tämä elo ja olo on vaan liiaksi "meinaamista"

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #44 : 06.05.13 - klo:22:20 »
Katekismuksen lukemista olen "meinannut" jo pitkään...tämä elo ja olo on vaan liiaksi "meinaamista"


Aiotko lukea Katekismuksen (Luther / Huovinen...) vai Kafekismuksen (Heinimäki)? Kaikista olisi varmaan hyötyä jokaiselle. Minä taisin lukea läpi Huovisen kirjoittaman version silloin kun se joka kotiin jaettiin. Lutherin Vähän katekismuksenkin taisin nuorena lukaista, mutta Heinimäen nykyversiota en ole edes avannut.