Kirjoittaja Aihe: Tietämättömyys  (Luettu 5884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #15 : 11.07.13 - klo:22:12 »
Tätä kohtaa en ymmärrä. Voisitko kertoa, mitä "käsittelevät asioita keskenään tämän keskustelualueen sisällä" konkreettisesti tarkoittaa, jotta mokomaa tietäisi varoa?

Hyvä Mt, ehkä minun on parasta jättää tämän asian hämmentäminen teidän itsenne pohdittavaksi ja pahoittelen, että en tuo asiaa selvemmin julki.

Mielestäni on kyllä parempi tarvittaessa ja etenkin pyynnöstä selkeyttää ilmaisuaan, koska muuten keskustelun toisen osapuolen on käytännössä mahdotonta tietää, milloin on ymmärtänyt asian tarkoitetulla tavalla, vaikka miten pohdiskelisi. Mielestäni hyvään keskustelukulttuuriin kuuluu väärinymmärrysten riskin vähentäminen silloin, kun se on mahdollista. Siksi suosittelen foorumilaisille näkemysten selventämistä silloin, kun väärinymmärrys tai silkka ymmärtämättömyys on uhkaamassa. Tämä edistää rakentavaa, herännäishenkistä keskusteluilmapiiriä.

Mt

P. S. Ks. myös Wiion lait 1-4.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #16 : 11.07.13 - klo:22:14 »
- Kuuleha sie Päivi. Miss sie tarvihet hyvvää togmaatikkoo? Tässä siul on sellane.
- Raamattutunti ja foorumitapaaminen on ne pahimmat paikat.
- Lähe sie Niilo miul kaveriks ja ann tuo toinen siionin virret miul.
- Heinämäk ies. Millo hänelt pääsöö sukupuolineutraal aviolitto, nii sillo hänel tullookii noutaja. Nii mie olen päättänt hänen kohast. Ja sitämukkaa rupiaat saamaa muut. Ala Niilo vaa sit veisaamaa sammaa siionin virttä ko mie ja lujjaa.

(Karjalan poikiiha mie oon itekkii ja aattelinkii ommaa heimoo pilkata enkä vaik savolaissii)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #17 : 11.07.13 - klo:22:39 »
- Hei pojaat! Malamivaaroja tuodahan!
- Jo on pojat virsiä nuo. Niitä kun aletaan veisaamahan, niin eiköhän viejä naapuria tukka suorasa.
- Pieniä ne on silakat joulukaloiksi. Kyllä sitä veisataan kuule tuollakin puolella. Kun vaan vietäs naapuria, niin hyvä olis. Mutta minä pahasti pelkään, että saadaan niekkuja vastaan ihan tarpeeksi.
- En tiejä. Mutta kuulemma on tarvinnu sitoa Pohjammaan poikia puuhun kiinni jotta ne ei ala veisata ennen aikojaan.

Mt

Benkku

  • Vieras
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #18 : 11.07.13 - klo:23:27 »
Kun olet ollut työelämässä, niin varmasti tiedät mitä tarkoitan sanalla "kuppikunnat".

Mielestäni on kyllä parempi tarvittaessa ja etenkin pyynnöstä selkeyttää ilmaisuaan, koska muuten keskustelun toisen osapuolen on käytännössä mahdotonta tietää, milloin on ymmärtänyt asian tarkoitetulla tavalla, vaikka miten pohdiskelisi. Mielestäni hyvään keskustelukulttuuriin kuuluu väärinymmärrysten riskin vähentäminen silloin, kun se on mahdollista. Siksi suosittelen foorumilaisille näkemysten selventämistä silloin, kun väärinymmärrys tai silkka ymmärtämättömyys on uhkaamassa. Tämä edistää rakentavaa, herännäishenkistä keskusteluilmapiiriä.

Mt

Kun mainitsin viestissäni "kuppikunnat" ja se vastaus ei sinulle riitä, niin pahoittelen, että en selittele sen enempää.

Joten eiköhän tämä asia ole tässä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #19 : 11.07.13 - klo:23:39 »
Kuppikunnat sinänsä on mielenkiintoinen asia pohdittavaksi.
- mitä ne ovat
- missä niitä esiintyy
- mikä ne synnyttää
- miksi niitä syntyy
- mihin niissä pyritään (sisällä)
- mihin niillä pyritään (ulospäin)
- onko olemassa hyviä ja huonoja kuppikuntia
- onko kuppikunnat avoimia, pääsee mukaan
- onko kuppikunnat suljettuja/salaseuroja
- taisteleeko kuppikunnat keskenään
- tekeekö kuppikunta ulkopuolisten olon tukalaksi
jne...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #20 : 12.07.13 - klo:00:52 »
Kyllä, kuppikunnat sinänsä ovat kiinnostava asia pohdittavaksi.

Kaikilla keskustelufoorumeilla, joilla olen ollut, on aina toisinaan noussut esiin väitteitä, että foorumilla jylläävät sisäpiiriläisten kuppikunnat, joihin ulkopuolisen on vaikea päästä mukaan. Kiinnostaisi joskus selvittää, mihin kuppikuntaan itse kukin kokee kuuluvansa (jos mihinkään), ja ketkä muut muodostavat keskenään kuppikunnan. Vertailla näitä vastauksia sitten keskenään.

Minusta kuppikuntien (tai sellaisiksi havaittujen ryhmien) syntyminen niin foorumeilla kuin muuallakin on aika vääjäämätöntä. Toisilla synkkaa paremmin keskenään, ja jos tähän vielä yhdistyy samantapainen ajatusmaailma, siinähän meillä jo on kuppikunta. Ei kuppikunta olemassaolollaan mihinkään pyri, mutta toisaalta samanhenkisinä jo kuppikunnan muodostaneet henkilöt voivat helposti löytää jonkin yhteisen pyrkimyksen ajettavakseen.

Olen kai itse hyväksynyt sen, etten kuulu likikään kaikkiin kuppikuntiin, enkä edes halua, vaikka sisäpiiriläisillä näyttääkin olevan keskenään kivaa. En ehkä siksi osaa nähdä, kuinka kipeältä ulkouolelle jääminen saattaa tuntua. Joskus voi olla hyvä miettiä, pitäisikö kuppikuntaistumista vastaan ponnistella. Vaikka kuppikunta voi olla vaikka työelämässä hyvinkin tehokas yksikkö, saattaisi joskus olla virkistavää saada ulkopuolelta toisenlaista näkemystä, ja hyödyksi oppia työskentelemään toisenlaistenkin ihmisten kanssa. Kuppikuntalaiset tulevat vaikka keskustelufoorumilla heittäneeksi sisäpiirin läppää, joka voi itsestä olla hauskaa ja me-henkeä luovaa, mutta jota ulkopuoliset eivät ymmärrä - voisiko itse kukin miettiä, tekeekö näin itse, ja tulisiko sitä hillitä? Ainakin jossakin ryhmätilanteessa ryhmän vetäjän vastuuna minusta on olla menemättä sisäpiirijuttuihin mukaan ja koettaa pikemmin suunnata huomiotaan uusiin tulokkaisiin ja ulkopuolisen oloisiin.

Kuppikuntalaisuus on vähän kuin rakkaussuhde - eiköhän kaikkien pitäisi ymmärtää, ettei ole oikeutta vaatia, että siihen väliin pääsisi? Toisaalta rakastuneiden tulisi olla huomaavaisia muita kohtaan eikä keskittyä vain toisiinsa, kun muita ihmisiä on läsnä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #21 : 12.07.13 - klo:07:00 »
Ollahan kaikki eläviä, inhimillisiä ihimisiä vikooneen ja se teköö meistä juuri ihimisiä, joita ei tartte peliätä kuten Kaikkivaltiasta.
Amen.

tosiaan pikkulapsia ollaan kaikki, omine näkyvine ja piilotettuine tavoillamme. Koetetaan kestää moisia toisissa ja varsinkin itsessämme.

Benkku

  • Vieras
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #22 : 13.01.14 - klo:12:25 »
Tietämättömyys...tosiasiat ja sadut olisi hyvä aina erottaa aikuistenkin maailmassa.

Totuudesta kertokoon Ismo Leikola:  Putte Possu ja Sadut.

http://www.youtube.com/watch?v=wwdxRdmRUC0

 :icon_cool:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33810
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #23 : 13.01.14 - klo:13:50 »
Tietämättömyys poistuu kun hankkii tietoja. Tieto ei ole kuitenkaan rakkauden väärti. Jotkut sanovat sen olevan Valtaa. Jos vallanpitäjä on ymmärtämätön, ei tiedoilla ole väliä.
...

Luin pitkästä aikaa täältä netistä Herättäjäyhdistyksen sivuja. Löytyi mm. Jaakko Heinimäen raamattutunti ( huom! pienellä kirjaimella) viime vuoden Juhlilla. Kirjoitetusta tekstistä ymmärtää selvemmin mitä hän tarkoittaa Raamatulla, Jumalan Sanalla tai, raamatulla, sanalla, raamatullisuudella. Täysin eri asioita. Hän käyttää niistä isoja ja pieniä kirjaimia.

Vielä luin Päätoimikunnan kokouksen pöytäkirjan jossa käy ilmi että uusia jäseniä tuli vuoden aikana 308 joista nuoria 121. Se on jotakin se !
Jäsenmäärä pysyy kutakuinkin samana kun vanhempi väki siirtyy jäseniksi tuonpuoleiseen .
...
Lukutaito on ollut suomalaisten etu-oikeus pari sataa vuotta. Tiedot kertovat sen huolestuttavasta vähenemisestä.

Linkki Herättäjäyhdistkseen:
http://www.h-y.fi/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #24 : 13.01.14 - klo:14:30 »
Tietämättömyys poistuu kun hankkii tietoja. Tieto ei ole kuitenkaan rakkauden väärti. Jotkut sanovat sen olevan Valtaa. Jos vallanpitäjä on ymmärtämätön, ei tiedoilla ole väliä.

"Kun järjen viisaus on korkeimilleen harjoitettu, niin se on Kristuksen pahin vihollinen".

          Paavo Ruotsalainen  (1777 – 1852)

                  Salattu Viisaus

                       Ajatuksia
                 Paavo Ruotsalainen
                Wilhelmi Malmivaaran
                    E.W. Pakkalan
              kirjoituksista ja puheista

               koonnut E.F. Juurmaa

                     WSOY 1955


Luin pitkästä aikaa täältä netistä Herättäjäyhdistyksen sivuja. Löytyi mm. Jaakko Heinimäen raamattutunti ( huom! pienellä kirjaimella) viime vuoden Juhlilla. Kirjoitetusta tekstistä ymmärtää selvemmin mitä hän tarkoittaa Raamatulla, Jumalan Sanalla tai, raamatulla, sanalla, raamatullisuudella. Täysin eri asioita. Hän käyttää niistä isoja ja pieniä kirjaimia.

Vielä luin Päätoimikunnan kokouksen pöytäkirjan jossa käy ilmi että uusia jäseniä tuli vuoden aikana 308 joista nuoria 121. Se on jotakin se !
Jäsenmäärä pysyy kutakuinkin samana kun vanhempi väki siirtyy jäseniksi tuonpuoleiseen .

Lukutaidosta Suomen historiassa olen hieman eri mieltä ja sen etuoikeudesta.
http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=c9dbc24e-f1f5-4d6f-9d69-670fc65a73ff
http://www.kysy.fi/kysymys/onko-olemassa-mitaan-tilastojaarvioita-lukutaidon-leviamisesta-suomessa

Samoin hieman pohdiskelen epäilyksen alla että eikö kukaan muka ole eronnut H-Y:n jäsenistä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33810
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #25 : 13.01.14 - klo:15:18 »
Herättäjäyhdistyksestä eronneista en ole nähnyt tilastoja. Olen niistä tietämätön.

Radiosta kuulin opettajien pohtivan poikien uuslukutaidottomuudesta. Lähinnä he puhuivat mielenkiinnon suuntautumisesta videopeleihin ja nettiin.
Kirjojen ja lehtien lukeminen on ns. out.
Näin maailma muuttuu.

Itse olen korkeampaa opetusta saamattomana joutunut hankkimaan sirpaletietoja sieltä sun täältä. Tässä lukutaito ja kiinnostus elämän ilmiöihin ovat olleet apuni. Tietämättömyyttä on kohdallani paljon. Kaikki se mistä en ole kiinnostunut on  tabula rasa minulle.

Jumalan voi tietämätönkin kohdata. Lukutaidotonkin. :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tietämättömyys
« Vastaus #26 : 13.01.14 - klo:15:51 »
Sanotaan että tieto lisää tuskaa...mutta tietämättömyys tuskin vähentää sitä..tiedä häntä :003:

Tuo mitä R-M sanoit löytäneesi H-Y:n sivoilta Heinimäen raamattutunnin, saman olen itse tehnyt aiemmin.
Hyvä niitä on lueskella jälkikäteen, asioita muistuu mieleen ja voi oivaltaa uusia asioita.
Sieltä sivuilta löytynee suunnilleen kaikki pidetyt puheet useammilta juhlilta, mm. miniäni pitämä puhe.