Kirjoittaja Aihe: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.  (Luettu 36935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #90 : 31.08.14 - klo:11:56 »
Joensuun evl.lut seurakuntien lehdessä, Kirkkotiessä, on hyvä Topi Linjaman kirjoitus "Pääsiäissaari".

http://joensuunevl.sitepaper.fi/sitepaper/view/-/id/363

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6350
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #91 : 01.09.14 - klo:18:15 »
Kävin sienessä, saalis on niin epäilyttävän toukatonta, että tulee mieleen, onko alue, jolta keräsin, niin saastunutta, etteivät edes sienisääsken munat kehity normaalisti  :017:. Kävin siis ihan kävelymatkan päässä kaupunkimetsässä enkä missään erämaassa.

Aikoinaan Vantaalla asuessani poimin metsäsaarekkeelta keskeltä peltoja pari tattia ja valmistin asianmukaisesti kastikkeeksi, jota tarjosin kaverillekin. Saimme kumpikin jotain ihme sydänoireita. Vuosia myöhemmin näin kartan, josta kävi ilmi, että sienimetsikköni sijaitsi nykyään toimintansa jo lopettaneen Grönbergin lyijysulaton laskeuma-alueella. Alueella ei suositeltu esimerkiksi kasvimaan pitoa.

Mistähän sitä löytäisi tiedon siitä, onko omalla lähiseudulla jotakin samaan tapaan myrkyttynyttä maata?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #93 : 03.09.14 - klo:09:39 »
Lissää ydimyllyjä ja hiilimyllyjä. Vieläkö vihreeet niin haluaa.  Turve ja puu kun on heikäläisten mielestä junttimaista.   Ite haluaisin Suomen mahdollisimman omavaraiseksi, juntti kun olen ja juntiksi jään. :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #94 : 03.09.14 - klo:12:11 »
Lissää ydimyllyjä ja hiilimyllyjä. Vieläkö vihreeet niin haluaa.  Turve ja puu kun on heikäläisten mielestä junttimaista.   Ite haluaisin Suomen mahdollisimman omavaraiseksi, juntti kun olen ja juntiksi jään. :kahvi:


Vihreitten puolesta en voi vastata, mutta minun mielestä puu on ihan ok. energianlähde. Turve on niin hitaasti uudistuva luonnonvara, että nykyiset turvesuot voisi käyttää loppuun, mutta sen jälkeen ei enää uusia. Hiiltä en halua enkä ydinvoimaakaan. Omavaraisuus on hieno asia, mutta päästäänkö siihen koskaan? Uusia energiamuotoja kyllä kehitellään.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6350
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #95 : 03.09.14 - klo:16:56 »
Ite haluaisin Suomen mahdollisimman omavaraiseksi :kahvi:

Häkäpönttöautot kehiin! Ja :kahvi::n sijaan korviketta!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #96 : 04.09.14 - klo:04:42 »

   Miten sinä vältät turhaa muovia? 

Täysi muovittomuus voi olla vaikeaa, mutta ylenpalttista muovia voi varmasti karsia. Millaisia muutoksia itse olet tehnyt tai suunnitellut välttääksesi turhaa muovia?

http://yle.fi/uutiset/miten_sina_valtat_turhaa_muovia/7446868


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #97 : 04.09.14 - klo:04:57 »

   Käytän hedelmäpussit moneen kertaan. Ostoskassina pidän kangaskassia. Esimerkiksi banaania, kurkkua ja kukkakaalia en laita pussiin. Kieltäydyn puovipussista apteekissa, muovikasseista erikoisliikeissä...

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #98 : 04.09.14 - klo:09:04 »
   Käytän hedelmäpussit moneen kertaan. Ostoskassina pidän kangaskassia. Esimerkiksi banaania, kurkkua ja kukkakaalia en laita pussiin. Kieltäydyn puovipussista apteekissa, muovikasseista erikoisliikeissä...



Ostoskassina kangaskassi, mutta joskus olen ostosten paljouden takia ottanut kaupasta muovipussin. Tämä ongelma olisi ratkennut kahdella kangaskassilla. Banaania ja kurkkua en minäkään laita muovipussiin, mutta kurkuthan on jo valmiiksi kääritty tiukkaan muovikelmuun  :icon_confused: Kukkakaali on hirvitys...  :eusa_angel: Kotona laitoin biojätteet ennen sanomalehteen, mutta nyt olen lipsunut ostamaan biojätekasseja.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33847
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #99 : 04.09.14 - klo:10:17 »
Meillä on pajukori, Alkon tekokangaskassi varakassina, ja jos kolmattakin tarvitaan, niin vanha muosipussi.

Samat käytännöt minulla on kuin PekkaV:llä. Myös ison lantun ostan ilman pussia, melonit ja avokadopussit (verkossa). Eilen Padasjoen S-marketin kassa oli tietämätön muovittomasta syyskuusta. :icon_sad:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #100 : 04.09.14 - klo:10:27 »
Ostoskassina kangaskassi, mutta joskus olen ostosten paljouden takia ottanut kaupasta muovipussin. Tämä ongelma olisi ratkennut kahdella kangaskassilla. Banaania ja kurkkua en minäkään laita muovipussiin, mutta kurkuthan on jo valmiiksi kääritty tiukkaan muovikelmuun  :icon_confused: Kukkakaali on hirvitys...  :eusa_angel: Kotona laitoin biojätteet ennen sanomalehteen, mutta nyt olen lipsunut ostamaan biojätekasseja.

Meillä jäteyhtiö (Kiertokapula oy) on kieltänyt biologisesti hajoavien muovipussien käytön käsittelyongelmien vuoksi. Mieluummin normaaliin muovipussiin, joka on helppo poistaa koneellisesti biojätemassasta. Meillä sekajätteen polttaa Ekokem oy, joten se on hoidettu laadukkaasti ja sillä lämmitetään Riihimäki ja Hyvinkää. Kaukolämpö meille tulee Fortumilta Järvenpään voimalaitokselta, joka poltti viime vuonna haketta 600000kuutiota. Hake tulee pääosin Kuusakoski oy:ltä Hyvinkäältä ja sisältää paljon purkujätettä ym.

Autossa on aina kangaskasseja kauppaa varten. Jätepussit ostamme pääosin rullalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #101 : 04.09.14 - klo:11:06 »
Meillä jäteyhtiö (Kiertokapula oy) on kieltänyt biologisesti hajoavien muovipussien käytön käsittelyongelmien vuoksi. Mieluummin normaaliin muovipussiin, joka on helppo poistaa koneellisesti biojätemassasta. Meillä sekajätteen polttaa Ekokem oy, joten se on hoidettu laadukkaasti ja sillä lämmitetään Riihimäki ja Hyvinkää. Kaukolämpö meille tulee Fortumilta Järvenpään voimalaitokselta, joka poltti viime vuonna haketta 600000kuutiota. Hake tulee pääosin Kuusakoski oy:ltä Hyvinkäältä ja sisältää paljon purkujätettä ym.

Autossa on aina kangaskasseja kauppaa varten. Jätepussit ostamme pääosin rullalla.

Minulle uusi asia tuo biopussien kielto. Täytyy ottaa selvää, miten täällä. Minulla on myös noita rullajätepusseja vessan ja tämän makuuhuoneen roskiksina. Täällä jätteen keräilyn hoitaa viiden kunnan omistama Puhas Oy, http://www.puhas.fi/p/fi. Aikoinaan vietin paljon aikaa kaatopaikalla (nyk. jäteasema) ja sen liepeillä ruderaateissa lintuja katsellen ja sitä kautta tulivat tutuiksi kaatiksen käytännöt. En tosin tiedä, vieläkö sekajäte jyrätään koneella tasaiseksi? Biojäte ainakin ennen kerättiin aumoihin, joissa se mädätettiin mullaksi ja multaa sitten myytiin maanviljelijöille ja muillekin. Haju oli hirveä  :eusa_liar: Ennen kaatopaikalle pääsi lintuharrastajat kiikareita auton ikkunasta näyttämällä portilla, mutta nykyisin täytyy käydä kopissa ilmoittautumassa. Alueelle tuli kameravalvonta. Lintu- ja perhospaikkana kaatis oli huippupaikka. Olen löytänyt sieltä yhdestä lammikosta mm. ristisorsan ja lokkejahan siellä on nelinumeroisia lukemia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #102 : 04.09.14 - klo:11:57 »
Kun meillä sekajäte poltetaan, niin enään ei tarvitse jyrätä kasoja tiiviimmiksi. En ole käynyt tutustumassa Ekokemin prosesseihin, mutta valtakunnallisena ongelmajätelaitoksena niiden oletan olevan laadukkaat. Tuhkan käsittely lienee suurin ongelma, mutta siitä magneettiset metallit on helppo ottaa talteen, muun osalta ei liene muuta kuin läjitys tehtävissä kohtuu kustannuksilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33847
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #103 : 05.09.14 - klo:13:09 »
Isä Heikki Huttunen puhui radiossa Luomakunnan ajasta jota vietetään parhaillaan. Ekumeeninen neuvosto, kirkkoyhteisö viettää tätä ajalla 1.9. - 4.10.
Patriakka Bartolomeuksen viesti on luettavissa tämän sivuston puolivälistä alkaen.  Kumpa ymmärtäisimme ihmisen pahan jättämät jäljet,  ja Jumalan Hyvän tarkoituksen :

http://www.ekumenia.fi/etusivu/ajankohtaista_-_aktuellt/luomakunnan_aika19-410/

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 2.
« Vastaus #104 : 05.09.14 - klo:13:59 »
Luin taannoin, että eestiläisten Saku-tölkeistä on tullut Vantaan polttolaitokselle ongelma. Nehän sulavat poltettaessa juoksevaksi metalliksi ja valuva massa menee sopimattomiin paikkoihin jäähtymään ja tukkimaan systeemiä.