Kirjoittaja Aihe: Uskovainen? Eli...  (Luettu 38962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« : 01.06.05 - klo:18:12 »
...mielipiteitä termistä uskovainen? Millainen mielikuva siitä tulee, koetko sen hyväksi vai huonoksi, ketkä luokitellaan uskovaisiksi jne. Sana on vapaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #1 : 01.06.05 - klo:18:35 »
ihminen, joka uskoo jumalan/jumalien/[insert higher power of choice here] olemassaoloon. däts it.


edit: tämän luokittelun perusteella siis aika monet ihmiset ovat uskovaisia, vaikka he eivät sitä omasta mielestään olisi. mutta en kyllä tajua kyseisten ihmisten logiikkaa, sillä jos sitä rajaa ei tuohon vedetä niin mihin sitten. jos rukoilee 1,2 kertaa päivässä on uskovainen?

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #2 : 01.06.05 - klo:18:42 »
Uskovainen - ihminen, josta Jumala pitää kiinni. ;) Minä henk. koht. en uskalla kyllä lähteä ketään luokittelemaan mihinkään suuntaan. Satun vain tietämään, kuinka pahasti saattaa sattua, kun joku menee pistämään ihmisen väärään kategoriaan julkisesti.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #3 : 01.06.05 - klo:18:50 »
Ja saa olla aika herkkä, jos moisesta vetää herneen nenään.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #4 : 01.06.05 - klo:18:58 »
Uskovainen on siinä mielessä paha termi, että sillä on niin helppo luokitella ihmisiä: "Minä olen uskovainen, sinä et!" ja siinä välissä ei sitten olekaan mitään.

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan. "Sinä olet uskovainen, minä en, olenpahan vain herätysliikkeeseen kiinni kasvanut rassukka."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #5 : 01.06.05 - klo:22:33 »
Itse käsitän uskovaisella sellaisen ihmisen, joka aktiivisesti harjoittaa uskoaan, eli käyvät seuroissa tai jumalanpalveluksissa. Termiä kuulee ainakin nuorten suussa käytettävän oikeastaan vain ja ainoastaan negatiivisessa merkityksessä, muuten en osaa sanoa.

Niitä ihmisiä jotka oikeasti uskovat Jumalaan ja ajattelevat tällaisia asioita kovinkaan usein, on ehkäpä jo vähemmistö kansastamme. Enemmistö kyllä kuuluu kirkkoon, mutta se on eri asia että onko ajatellut asioita vai kuuluuko vain koska ei ole jaksanut erotakaan.

Minä en kyllä ketään ihmisiä harrastuksien takia luokittele mihinkään ryhmiin, minulle on aivan sama mitä joku muu tekee sunnuntaiaamuna 10 ja 11 välissä. Minä nukun, kirkossa käyn hyvin harvoin (jouluna ja pääsiäisenä?). Seuroissa viihdyn jotenkin paremmin, en tiedä mistä johtuu.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #6 : 01.06.05 - klo:23:09 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Ja saa olla aika herkkä, jos moisesta vetää herneen nenään.


Jos mun kommenttiin viittaat, niin et taida tietää, mitä kaikkea voidaan sanoilla tehdä. Joskus saatan siitä kirjoittaa, mitä kaikkea on saatu aikaan ja mitä tapahtuu, kun jossain vaiheessa snaoja vastaan rakennettu muuri murtuu...

Lainaus
Hengellinen väkivalta tappaa ihmisen sielun, hengen ja lopulta ruumiin. Tai ainakin se muuttaa maailmankuvaa rajusti.


Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Anonymous

  • Vieras
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #7 : 02.06.05 - klo:14:40 »
Ala-asteella luokkakaverini kysyivät minulta, olenko uskovainen. Vastasin, että joo. Seuraava kysymys oli, että onko teillä telkkaria. Kun vastasin siihenkin myöntävästi, kaverit sanoivat, että et sinä sitten voi olla uskovainen. Selitin, mitä tarkoitin sillä että olin sanonut olevani uskovainen ja he sanoivat, joo kyllä mekin Jumalaan ja Jeesukseen uskotaan, mutta ei me olla uskovaisia. Heille uskovainen oli sama asia kuin vanhoillislestaadiolainen.  :)

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni olen samaa mieltä Elizan ja Temen kanssa että uskovaiseksi luokittelu, kuten kaikki muukin luokittelu, voi olla vaarallista. Kuka sitten haluaa sanoa olevansa uskovainen ja kuka ei, mutta toisia ei pitäisi mennä tuomitsemaan puoleen tai toiseen.

Poissa mari

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #8 : 02.06.05 - klo:14:41 »
joo, se olin minä. Unohdin kirjautua sisään... :oops:

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #9 : 02.06.05 - klo:16:13 »
Minustakin luokittelu uskovaisiin ja ei-uskovaisiin on tietyllä tavalla vaarallista, mutta jos välttämättä haluaa luokitella, niin minusta uskovaiseksi voi luokitella kaikki ne, jotka sanovat itse itsestään, että he ovat uskovaisia. (Tulipas oikein hirviövirke.)

Poissa Jari L

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #10 : 02.06.05 - klo:21:41 »
Uskovainen on sellainen, joka on ottannut vastaan Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen.

Eikä ainoastaan ottannut vastaan, vaan myös , elää Jeesuksen kanssa.
Sana sanoo myös että , usko ilman tekoja on kuollutta uskoa, Jaakobin kirjeessä, eli ojentaudumme Jumalan sanaan.
Eli parannusta kuolleista teoista ja synneistä.
Sillä uskon olemus on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentatuminen sen mukaan, mitä ei näy. Heb.11:1
mielestäni koko luku on hyvä, sillä se kertoo, mikä on usko.

Sekä uskova myös varjelee sydämensä , niin ettei maailma saastuta sitä.
Uskovaan elämään kuuluu myös pyhitys, sillä ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalan valtakuntaa Heb.12:14.
Ei omaa pyhitystä, vaan sen minkä Pyhä henki vaikuttaa uskovassa.

näitä ajatuksia tuli nyt ainakin mieleen.. :)

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #11 : 02.06.05 - klo:21:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
Uskovainen on sellainen, joka on ottannut vastaan Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen.

Eikä ainoastaan ottannut vastaan, vaan myös , elää Jeesuksen kanssa.
Sana sanoo myös että , usko ilman tekoja on kuollutta uskoa, Jaakobin kirjeessä, eli ojentaudumme Jumalan sanaan.
Eli parannusta kuolleista teoista ja synneistä.
Sillä uskon olemus on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentatuminen sen mukaan, mitä ei näy. Heb.11:1
mielestäni koko luku on hyvä, sillä se kertoo, mikä on usko.

Sekä uskova myös varjelee sydämensä , niin ettei maailma saastuta sitä.
Uskovaan elämään kuuluu myös pyhitys, sillä ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalan valtakuntaa Heb.12:14.
Ei omaa pyhitystä, vaan sen minkä Pyhä henki vaikuttaa uskovassa.

näitä ajatuksia tuli nyt ainakin mieleen.. :)


En ole uskovainen. Ainakaan tuolla mittapuulla.

En osaa nähdä, että uskovaisuus on summa moisista suoritteista. Vaikka kylläkin jos näin olisi, olisi naurettavan helppoa jakaa oikeille uskovaisille kultainen mitali rintaan.

Minusta on aika väkivaltaista lähteä kyselemään toisilta uskon määrää tai sen nimikkeitä, mutta tätä on liikkeellä. Itseasiassa tuskin kukaan on onnistunut välttymään tältä ja jotakin pitää vastata kun sinulta tivataan ja rehellisesti olekin vastannut: "Toisinaan."

mutta minusta koko termi on niin negatiivis sävytteinen että en ainakaan itse käyttäisi sitä mielelläni.
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #12 : 02.06.05 - klo:22:43 »
Uskovainen on hän, jonka turva Jumala on.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #13 : 02.06.05 - klo:22:53 »
Uh.. olipa lista. Onneksi Joh 3:16 ja 1 Joh 1:9 ovat myös Raamatussa... ja Tuomas ja Job ja Daavid ja Jeesus ja Risti ja Ilm 21...

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #14 : 03.06.05 - klo:13:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
Uskovainen on sellainen, joka on ottannut vastaan Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen.

Mää en osaa :cry: Tai siis, kyllä mää uskon että Jeesus on mun vapahtaja mutta olen varmaan liian ylypiä että osaisin sen armon ottaa vastaan. Tai no emmää tiiä. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna