Kirjoittaja Aihe: Körtti sanoma !!!  (Luettu 64595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #45 : 14.03.16 - klo:10:38 »
Spirutus fortus lähde hänestä!!!


Tai spiritus fortis.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #46 : 27.05.16 - klo:02:05 »
Spirutus fortus lähde hänestä!!!

Jeesuksen kristuksen armo, pyhänhengen osallisuus kätkeköön sielusi, henkesi ja ruumiisi hänen tulemukseen.
Tai jotain sellaistaliirumlaarumia.
Niin ja Juhanille samat.

Ei taitais musta olle excortistiksi :)

No höpöt sikseen, mutta excortismiin tai mitä se nyt onkin.
Pohjalaisittain perkeleen ulos ajamiseen viitaten.
( Sääliksi käy körttifoorumilaisia, jos oon vielä kauemmin täällä Kaskisissa ja opin tän pohojanmaan puheenparren.)
Alkaa tuleen suoraa puhetta.
Näillä lakeuksilla ei jumalauta Jumalaapilkata !

Ei ku siis siihen riivaajien ulos ajamiseen.
Itse näen sen nykyään, kun nää perkeleen pauhut on niin kovat, sen tälläisenä, siis niinku, et ku Jeesus sanoi, että minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin et se tarkoittaa. Jumalan sanaa, siis sormi ja sana on totuutta.
Eli oikeaopetus ja sen perille saattaminen tekee riivaajista vapaiksi.

En tiedä sitten jos katolilaiset osas sen tehdä tyhmälle kansalle latinaksi mitä ne ei tajunneet, muttauskon siinä olevan tämän päivän riivaajien ulos ajoa, kun kerrotaan körttie oivaltamasta armosta ja Jumalan rakkaudesta.

Jouduin opponoimaan eksorsismia ja rk-kirkon kastekäytäntöjä toissa keväänä kun yksi seminaarilainen halusi tehdä lopputyönsä rk-kirkon pääeksorsistista. Jotta pysyisin edes vähäsen hollilla luin pari hänen kirjaansa. Kun muistaisin miehen nimen! Asiat muistan, en tätä herrahenkilöä.

Pengoin sitten,  meillä on Suomessakin rk-kirkon Pyhän Marian seurakunnassa ( toiv, muistan nimen nyt oikein) eksorsistipappi. Häntä haastatin. Mielenkiintoinen  mies. Joskus kun kyllästyn oireisiin ajattelen että tuo on kokeilematta  :-\:icon_eek:  . 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #47 : 27.05.16 - klo:18:26 »
Jouduin opponoimaan eksorsismia ja rk-kirkon kastekäytäntöjä toissa keväänä kun yksi seminaarilainen halusi tehdä lopputyönsä rk-kirkon pääeksorsistista. Jotta pysyisin edes vähäsen hollilla luin pari hänen kirjaansa. Kun muistaisin miehen nimen! Asiat muistan, en tätä herrahenkilöä.

Pengoin sitten,  meillä on Suomessakin rk-kirkon Pyhän Marian seurakunnassa ( toiv, muistan nimen nyt oikein) eksorsistipappi. Häntä haastatin. Mielenkiintoinen  mies. Joskus kun kyllästyn oireisiin ajattelen että tuo on kokeilematta  :-\:icon_eek:  .

Roomalaiskatolisilla on Helsingissä kaksi kirkkoa Pyhä Maria Meilahdessa toisella puolella katua kuin sairaalakompleksi. Toinen on Pyhän Henrikin kirkko Tehtaankatu 2. Isoisäni kutsui sitä ainä Puolan kirkoksi kun Tsaari rakenutti sen armeijansa puolalaisia sotilaita vaerten. Olen ymmärtänyt että tämä Henrikin kirkko on pääkirkko.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #48 : 28.05.16 - klo:17:50 »
Olin 1979 kansanrunousarkistossa reikäkorttihommissa, ja huomasin, että lävistyskone ei tuottanut sanaa Ilmari, vaan sen paikalle vain käsittämättömän reikäjoukon. Projektin edellinen työntekijä kävi kokeilemassa, että näin käy joka kerta. Koska Ilmari-nimi liittyy mytologiaan, arvelimme, että lävistyskoneen lienee vallannut riivaaja ja että korjaajaa kannattaisi kysellä lähinnä Studium Catholicumista. Kirjasin asian arkistokortille memoraattimuistiinpanoksi, jonka männä viikolla löysin vanhoja papereita penkoessani.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #49 : 28.05.16 - klo:18:13 »
Tänään tarkastin Prisman asiakaspäätteeltä S-tilini saldon. Siirsin eilen sinne lisää rahaa tulevia ostoksia varten. Eläke ei mene sinne vaan muuhun pankkiin. Tilillä oli sitten  vain 51,50, eli siirto ei vielä aamulla näkynyt.

Kassa veteli ostokseni hihnalta, ja loppusumma oli 51,50 !  Mitähän tämä sitten oli ?
Pieni ihme, sattuma vai johdatus.
Ei kuitenkaan kysytä tietäjiltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #50 : 14.08.16 - klo:00:14 »
 :-\
Jotenkin tuntuu, että sanoma on aika tärkeää esittää ymmärrettävästi.

Aattelen nyt esimerkiksi hyviä ystäviäni, jotka ovat muuttuneet rasisteiksi sanoman saatuaan joiltain yksipuolisesti näkeviltä kavereiltani.
En nyt sitä taistelua heidän kanssaan jaksa käydä miten asiat oikeasti ovat, mutta uskonnollisissa asioissa tahtoisin joskus selventää käsityksiä.

Jotenkin uskoisin, että körttisanomalle olisi ihan tilausta ja kuten karjalaisenkyösti jossain kirjoitti, että herännäisyys oli alussa herätysliike, niin ehkä voisi olla nytkin, vaikkakin ei niin kuin herätysliikkeet mielletään nykyään.
Kait jonain hengellisiä kokemuksia jakavina liikkeinä ja lahkoina ja ties minä ?

Jos ihan tavallisella äänenpainolla rauhassa asiaa selviteltäisiin, ei kuten Minna jollain teatterilla säväytellen, tai Korkalainen musiikilla, niin ihmiset varmaankin tarttuisivat terveen järjen oivalluksella tähän ns, körttisanomaan, joka on siis ihan mun keksintöni tai ajatus, siis sellaista ei kai olekkaan kuin ns, körttisanoma, mutta kun nyt olen heikkolahjainen tän kieliopin suhteen, ni tollasen murjasin, ku körttisanoma.

Siis niinku et, mitkä ne painotteet herännäisyydessä olikaan.
Pieneksi, vierellä kulkijaksi ja armon alla olevaksi ja suurella sydämell lähimmäistä rakastaviksi painotteet ja paljon muutakin painotteita on, niin uskoisin kaikkien normaalin järjen omaavien näihin painotteisin yhtyvän.

Jotenkin uskonnollisista asioita on tehty jotain aivan muuta.
Moralismia, vaatimuksia ja laatuvaatimuksia joihin ei oikein yllä.
Puhumattakaan, että erehdyksiä tai muuta sallittaisiin.

Herännäisyydessä juuri ihmisen huonous ei ole este vaan, kuten Jeesus painotti, niin armahtaminen ja huonojen epäonnistuneiden ja muutenkin vajavaisten hyväksyminen joukkoon.

Jeesuksen opetukset kuitenkin ovat aika hullunkurisia.
Joka on huono, on hyvä, joka heikko itsessään, vahva.
Köyhä on rikas.
Ja murrettu kärsivä ja sairas rakas Jumalalle ja joita Isä Jumala on lähellä auttaakseen.

Eli herännäisyyden painotteet on evankeliumia josta minä pidän ja jollaisen olen nähnyt olevan suuntaa oikeaan.

Tämän körttisanoman toivoisin leviävän ja olevan herätyskristillistä.
Yleensä olen monessa väärässä, kuten varmaa paljossa tänkin asian kanssa.




Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #51 : 14.08.16 - klo:00:26 »
Aamen!   :eusa_pray:

Erkki Lemisen ajatuksia tässä nousi mieleeni:
Hän on sanonut näinkin:
Kristus kulkee jalkaisin ja etsii monttuihin pudonneita.

No...kas kun minä koen olevani turhan usein monttuun pudonnut.
Tiedän siihen lääkityksenkin vaikuttavan, mutta on mun luonnekin varmaan sellainen.
Psalmissa 34 on muutamia rohkaisevia jakeita.
Ja yritän uskoa että olen tällaisenani Jumalan luomistyö, eikä minulla ole oikeutta
sitä halveksia.
Monessa olen epäonnistunut ja raskaasti menneinä vuosikymmeninä, haluaisin uskoa ne
anteeksi saaduiksi, ja että ne olisi meren syvyydessä...
mutta kun ne näkyy ja muistuttaa...

Kunhan jutustin, ei tämä liity körttisanomaan millään muotoa.

Kiitos ja ylistys Herralle ylivertaisesta voimastaan ja johdatuksestaan!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #52 : 14.08.16 - klo:00:49 »
Aamen!   :eusa_pray:

Erkki Lemisen ajatuksia tässä nousi mieleeni:
Hän on sanonut näinkin:
Kristus kulkee jalkaisin ja etsii monttuihin pudonneita.

No...kas kun minä koen olevani turhan usein monttuun pudonnut.
Tiedän siihen lääkityksenkin vaikuttavan, mutta on mun luonnekin varmaan sellainen.
Psalmissa 34 on muutamia rohkaisevia jakeita.
Ja yritän uskoa että olen tällaisenani Jumalan luomistyö, eikä minulla ole oikeutta
sitä halveksia.
Monessa olen epäonnistunut ja raskaasti menneinä vuosikymmeninä, haluaisin uskoa ne
anteeksi saaduiksi, ja että ne olisi meren syvyydessä...
mutta kun ne näkyy ja muistuttaa...

Kunhan jutustin, ei tämä liity körttisanomaan millään muotoa.

Kiitos ja ylistys Herralle ylivertaisesta voimastaan ja johdatuksestaan!

Paavo Ruotsalainen varmaan antaisi sulle voimahalin :)

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #53 : 14.08.16 - klo:07:05 »
Jatkan veljien ajatuksiin;

Juuri nuo Jeesuksen ' hullunkuriset' ajatukset ovat otollisia opinkappaleita Kristuksen sisälliseksi tuntemiseksi.

Toinen on itsensä tunteminen. Siitä alkaa matka uskoon. Usko on lahja , mutta se löytyy itsestämme.

Jeesuksen opetuslapsissa oli esimerkinomaisesti erilaisia ihmisiä luonteeltaan, sielunrakenteeltaan. Oli kiivaita , oli lempeitä, oli epäilijöitä, oli vaitelijaita, ja oli yksi joka petti ja luopui uskostaan.

Eikö tässä ole kuvaa meille körteille. Emme ole sen kummempaa sakkia. Tapamme uskoa on arempaa, mutta armollisuutta on enemmän. Vaatimuksiin ei tarvitse taipua, niihin kutsuu rakkaus.




Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #54 : 18.08.16 - klo:04:35 »
Eikös sen pitänyt olla synninsurua ja ihan omaa vielä? 

Nyt saavat väet puolestani iloita ja surra, koetan itse tyytyä pärjäämään ja tyytymään. Kun on riittävän väsynyt ja kipeä ei jaksa välittää mistään synneistä tai vahtia onko nyt syntiä surtu ja oikein iloittu.

Tämä on niin tätä, niin tätä. Kyllähän Jeesus Kristus, mutta....   

Et sinä taivaaseen pääse ilman
-uskoontuloa
-oikeaa kirkkokuntaa
- aitoa pelastusvarmuutta
-synninsurua ja aitoa pelastusepävarmuutta

Ja näitä sitten vahditaan! Ihan kuin niille vähille voimille ei olisi tärkeämpää tarvetta.



Ja plaaplaaplaa. Kun ei jaksa niin ei jaksa. Vaatiihan se Jumala sitä ja tätä. Ja eri sortin uskovaiset vielä enemmän. Jossain vaiheessa alkaa juttu epäilyttää ja toteaa, että ri vain rupea näihin enää koska ei todellakaan jaksa. Jotenkin kaikki on samantekevää. Sais kuolla niin loppuis kipu ja tää tolkuton uupumus ja olis kuoltu.

Mikähän mul on ollut, kun ei tuosta ole vuottakaan enkä muista?  Ei silti, tuo minkä Pena jatkoon on lykännyt, ettei pahoissa kivuissa juuri jaksa iloita ellei niin surrakaan.  Juttu haiskahtaa tajunnanalenemalta, en muulloin kirjoittele kuolemasta noin.


Yritän olla paukuttamatta päätäni siitä, että ensikosketus sekoittamattomasn herännäisyyteen ihan tutti nude tai au naturel tai miten siitä saisi vielä hupsumman nyt oli täysin järjetön hyvää päivää -  Alatien körtti. Eihän sitä saanut suustaan että yliarvioit nyt pahasti tietomääräni, ettei kotona puhuttu kuin ihmisestä ja Jumalasta ihan näin kansankielisesti.

Kyllä myönnän yhä että se osui pahaan saumaan. Mutta siis Jumalan sallimaa, ja jossakin elämäni vaiheessa oletettavasti ymmärrän tai sitten asioita vain rapahtuu.   Inhimillistä kuten sekin, että haparoiva kävely näyttää epäilyttävältä:  " oletko sinä taas juonut? ".  En tiennyt vielä silloin, olisi pitänyt itseni selittää, että on vain väärä lääkitys koska en siis tiennyt ja on aivan oma omalaatuinen kokemuksensa hortoilla aivoverenkierto puoliksi kiinni, siinä ei selitetä mitään.   

Kului aikaa.  Tapasin yhden evankeliseksi ( myöhemmin) hoksaamani pastorin joka tunnisti murteen ja käyttäytyi yhtä oudosti.

Tartuin näitä mietiskellessäni puhelimeen ja soitin ystävälleni sairaalapapille, kysyin oliko kotkalaiset teologian opiskelijat tosisnans niin kauheita, ja kuulin että ne oli. Tämäkin oli saanut tuta, kun isänsä piispa Aarre Lauha oli villinnyt kansaa opettamalla ettei Mooses kirjoittanut Mooseksen kirjoja eli ehkä siellä meillä oli juurikin meneillään jotain jota nimittäisi mielellään, jos keksin uuden sanan, nuoruusiän ryhmäkestomaniaksi.  Se on tarkempi kuin joukkopsykoosi.  Hurmos ei riitä, se useasti on liian hetkellinen. 

Tämä ei ole körttisanoma.  Jos käsitän oikein, viisveisaaja kysyy samaa kuin itse kysyin toisessa ketjussa eli kuinka kertoa toisille ihmisille ettei heidän kimppuuns käydä harpuin huiluin kantelein vaikka he istuutuisi seurapenkin päähän. Moni ei suinkaan ole mitenkään uskosta vieraantunut eikä Jumalalle kuuromykkä ja kaipaisi osallisuutta jostakin rauhallisesta, vaan arkailee tulla. 





Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #55 : 13.10.16 - klo:14:42 »
Olen huomannut, että kun kirjoittelu tällä Seurapalstalla on kääntynyt raamatunselityksiksi, ovat keskustelut hiljenneet, lähes tyrehtyneet paitsi muutamien
meidän hurskaiden syntisten, joihin ensimanittuihin en halua kuulua.

Körttisanoma ei ole Raamatunopetusta toinen toisellemme.
Tästä minulle tuli viime yönä painajaisuni.

Olen ilokseni lukenut vanhoja jutteluita Seurapalstalta, alkaen sivulta 24.
Raikkaita, avarahenkisiä ja vilkkaita keskusteluja.Tässä puhuvat siitä mitä nyt
mielessäni pyörittelen;

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=713.0

Olen innostuvainen monenlaiseen, siksi lähdin mukaan vaikka sisälläni tiesin sen vääräksi.
Tässä on oltava varovainen. Kuunneltava ääntä joka puhuu sielulle.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #56 : 13.10.16 - klo:15:00 »
Otsikon kolme huutomerkkiä saattavat viitata körttipuvun liepeisiin, mutta muuten ovat mielestäni vieraita herännäisyydelle. Ei kai körttisanoma etene huutamalla ja pauhaamalla. Päät kumarassa pirtin penkillä sanoja varovasti pudotellen se parhaimmillaan kulkee sydämestä toiseen.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #57 : 13.10.16 - klo:19:14 »
Minä taas koen ihan mielenkiintoiseksi Raamatun tutkimisen.
Ja jos joku ajattelee eri tavalla asiasta kuin minä itse, en koe sitä
uhkaksi omille mielipiteilleni, joita olen Raamatun äärellä oppinut.
Voin koittaa ymmärtää toisen mielipidettä, aina en läheskään siihen kykene.
Mutta mä kyllä koen Raamatun niin, että siitä tohtii keskustellakin.
Jos mielipiteeni ei ole synkassa toisten kanssa, niin niiden yli voi hypätä.
Itse tykästyin Raamattupiiri-ajatukseen.
Mulla on pohdintoja, ei aina niin valmista.

Olen oppinut pitämään Raamattua Jumalan Sanana.
Ja se on ehtymätön elämän lähde.

Kanssani saa olla täysin eri mieltä.
Keskustelen sen mitä kesksutelen, miettien.

En usko, että Raaamttupiirin tarkoitus oli se, että se jotenkin hajaannuttaisi joukkoa täällä foorumilla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #58 : 13.10.16 - klo:20:08 »
Uskon useiden täällä omistavan Raamatun ja lukevan sitä. Käymme kirkossa ja seuroissa kuulemassa puhetta Jumalasta ja hänen teoistaan.
Otamme vastaan anteeksiaanon synneistämme ehtoollisessa.

Näihin kun pääsee, se riittää useimmille.

Itse olen kertonut usein mitä olen kokenut viidesläisissä piireissä. Pääsin niistä pois, enkä anna enää itseäni sitoa . Herran nimeä ei pidä turhaan mainita.

Koin heti henkeni vastustavan tätä tapaa , ns. raamattupiiriä. Kun painajaiseni selkisi vaaraksi palata entisiin kahleisiin, tein paluun körttiruotuun.

Tämä on kokemukseni ja mielipiteeni. En silti kiellä ketään toimimasta toisin, olemmehan erilaisia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #59 : 14.10.16 - klo:11:52 »
Kun "viidesläinen" Raamatun tutkiminen ahdistaa, niin ainahan sitä voi tehdä körttiläisittäin.
Raamatun lukeminen ja yhdessä tutkiminen on hyödyllistä, vaikka kyllä se ensisijainen tapa ainakin käytetyn ajan suhteen on itse kammiossaan tätä Kirjaa lukea.

On silti oman tutkimuksen lisäksi hyvä kurkistaa, miten kirkko vanhastaan on eri seikkoja Raamatusta tulkinnut. Ja jos oma tulkinta on täysin uusi, on hyvä tietysti pysähtyä ja pohita uudestaan omaa tulkintaansa.
Tästä johtuen tutkiminen "seurakunnan" kanssa on myös tärkeää, vaikka se itse omassa rauhassa lukeminen onkin tärkeämpää.

Viidesläisen tyylin voi aivan hyvin ja hyvin omantunnoin heittää romukoppaan, mikäli sen kokee vieraaksi ja ahdistavaksi.
Raamatun opiskeleminen ja sen sisällön omaksuminen on pääasia.
Edes viidesläisiä kaikkine valtavine puutteineen ja suurine synteineen ei pidä käyttää keppihevosena sille, että antaa oman Raamattunsa  pölyyntyä.  :-)