Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 48638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33816
Vs: PAAVI II
« Vastaus #120 : 18.06.16 - klo:10:50 »
Kiitos rakas Veli-juhani !  Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Ykköskohdan vastauksesta tunnenkin saaneeni tarpeellisen. Juuri enempää ei tarvitse tietääkään, ainakaan minun.
Hakusanoja on nyt monta ja googlailen kunhan jalkapallo-ottelut on pelattu.

Kiiiiiiiiiiiiitos !!!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: PAAVI II
« Vastaus #121 : 18.06.16 - klo:22:51 »
Juhanilla perusteellisen tuntuinen, ehkä myös aika selkeä vastaus.
Olen kuullut kannanottoja menestysteologiasta, ja vähän lukenutkin.
En koe olevani näköalapaikalla enkä asiaan perehtynyt että pystyisin rohkeasti kantaa
ottamaan.


Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8409
Vs: PAAVI II
« Vastaus #122 : 22.06.16 - klo:18:54 »
 :)
Katolilaisuudessa, no luterilaisuudessa esiintyvä hierarkia on aina mua raivostuttanut.
En ymmärrä sitä toisten yläpuolelle nousemista.

Kerran yritettiin kaverinkanssa päästä jonkun ortodoksiboksi metropoliitan tai jonkun hiippalakki ukon puheille, mutta eihän ne meitä päästäneet.
Tää suntio tai joku sanoi, että hän ei edes kehtaisi ehdottaa, että tulisi juttelemaan meidän kanssa.

Jos nyt Paavi pesee jonkun jalat, niin aika hieno ele, mutta jos vielä tekisi kuten munkit ja sitoutuisi alatien kulkijaksi, jakaisi omaisuutensa köyhille, niin sitten siinä olisi uskottavuuttakin.

Katolilaisuudessa on mitä hienoimpia munkkikuntia ja nunnakuntia, ritareita ties mitä avustusjärjestöjä.
Niille kyllä kumarran syvään, mutta tää ylimystö, en sit tiiä.
Toisaalta luin, että aika reippaasti käyttävät alkoholia nämä meidän luterilaiset piispat ja muut kuuppahatut, että jos he ovat kuten Jeesus ajatelleet juomarien ja syömäreiden ystävä tulee olla, niin mikäs siinä sitten.
Samaa ylimystö meininki meillä ja niillä.

Pitää nyt ainita vielä mun lemppis katolilaisuudesta.
Fransiskus oliko assyyrialainen, joka luki Raamatusta, että kaikille luoduille tulee kertoa evankeliumia ja alkoi juttelemaan linnuille ja muille eläimille.
Siinä mies mun makuuni.
Kulki omia polkuja ja nykyään taitaa olla pyhimys.
Kaikki valta tekoälylle!

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8409
Vs: PAAVI II
« Vastaus #123 : 22.06.16 - klo:19:09 »

https://fi.wikipedia.org/wiki/Franciscus_Assisilainen

Eläimet ja luonto olivat Franciscukselle tärkeitä. Katolinen kirkko onkin valinnut hänet luonnonsuojelun suojeluspyhimykseksi. ”Niin kauan kun maailmassa on lapsia, kukkia ja lintuja, niin kauan on toivoa”, Franciscus sanoi. Franciscuksen mukaan Paratiisia ei voinut kuvitella ilman eläimiä, ilman lintuja, ilman laulua ja soittoa. Tradition mukaan Franciscus olisi saarnannut myös eläimille. Erään kertomuksen mukaan Gubbion kaupungin asukkaat pelkäsivät sutta, joka oli aiheuttanut jo paljon pahaa. Franciscukselta pyydettiin apua. Hän tapasi suden ja puhutteli sitä lempeästi. Franciscus sopi suden kanssa, eikä se enää myöhemmin ahdistellut kaupunkilaisia. Kaupunkilaisten ei tarvinnut siis tappaa sutta.
« Viimeksi muokattu: 22.06.16 - klo:19:15 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: PAAVI II
« Vastaus #124 : 27.06.16 - klo:11:38 »
Nyt on kyllä hyvä paavi. Mitähän Soini katolisena tästäkin ajattelee?

www.hs.fi/ulkomaat/a1434854376375

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33816
Vs: PAAVI II
« Vastaus #125 : 27.06.16 - klo:12:38 »
Olen samaa mieltä. Hän on osoittanut humaamia asennetta . Koskahan vihamiehet nostanee päätään ?  Kansa kyllä rakastaa hänen nöyriä eleitään.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: PAAVI II
« Vastaus #126 : 29.06.16 - klo:01:40 »
Jos nyt Paavi pesee jonkun jalat, niin aika hieno ele, mutta jos vielä tekisi kuten munkit ja sitoutuisi alatien kulkijaksi, jakaisi omaisuutensa köyhille, niin sitten siinä olisi uskottavuuttakin.

Onkos paavilla omaisuutta? Vai ihanko vain virka-asunnossa asustelee, virka-asuihin pukeutuu, ja virka-autolla häntä pitkin maita ja mantuja roudataan? Oppineita kirjoja jos muutaman omistaa (en tiedä omistaako), niin tarvinnee niitä työssään.

Ihan ehta jesuiitta eli sääntökunnan jäsen jos on, niin ei kai sitä omaisuutta sitten olla pitäisi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #127 : 06.07.16 - klo:19:08 »
Tietoni mukaan ei ole omaisuutta.  Roomalaiskatolilainen pappi käyttää kirkon omaisuutta, asuntoja yms ja joutuu varsinkin nuorena aika usein myös muuttamaan palkka on pieni ja vuokra maksetaan itse sillä täytyyhän niitä kämppiä välillä kunnostaa ja noin. 

. En ole siitä täysin varma ovatko jotkin kirjat ja kalsarit omia, muistan paavitentistä, että Leo numero jotakin ( viides?) kartutti kiihkeästi Vatikaanin kirjastoa, ei siis omaansa.
Mutta jos nyt sukat, alusvaatteet, no epäilen että heillä olisi tämä määrä mammonaa. 

Franciscus ei asu paavin huoneistossa Vatikaanissa, hänen mielestään se on liian pramea. Hän asuu kyllä Vatikaanin alueella, jossakin vierastalossa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: PAAVI II
« Vastaus #128 : 06.07.16 - klo:21:04 »
Umberto Econ kirjassa Ruusun nimi käydään teologista riitaa siitä, omistiko Jeesus vaatteensa. Toisin sanoen keskusteltiin kirkon oikeudesta kerätä rikkauksia. Kerjäläismunkit edustivat näkemystä, että kirkolla ja sen palvelijoilla on vain käyttöoikeus maalliseen hyvään. Taisivat muistini mukaan jäädä sillä kertaa pahasti tappiolle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: PAAVI II
« Vastaus #129 : 07.07.16 - klo:01:17 »
Sukat ja alusvaatteet voivat kyllä olla aika ylellisiä nekin. Ehkä se olisi varminta, että kirkko toimittaa palvelijoilleen kalsarit inttityyliin. Ehkä hoitaa sitten niiden pesemisenkin tehokkaasti jossain keskuspesulassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #130 : 09.07.16 - klo:06:42 »
Sukat ja alusvaatteet voivat kyllä olla aika ylellisiä nekin. Ehkä se olisi varminta, että kirkko toimittaa palvelijoilleen kalsarit inttityyliin. Ehkä hoitaa sitten niiden pesemisenkin tehokkaasti jossain keskuspesulassa.

Käsitykseni mukaan intiimikalustus hankitaan itse, ei siis inttityyliin, mutta täytyy kysyä isä Teemulta. Kirkon omaisuus on sen seinissä ja alttarikoristeissa pahasti kiinni, samoin vaikka piispan sormuksessa, jollaista en ikinä ole isä Teemulla tosin nähnyt. Se ei ole oma, se siirtyy sitten seuraavalle eli sitä ei voi esimerkiksi realisoida jos tahtoo tehdä pikku ulkomaanmatkan tai säästää eläkepäiviä varten.

 Kardinaalien sutaanit ovat jo eri juttu eli kaavut.  Siihen kuuluvat punaiset sukat, niihin en ota kantaa.  Järin prameaa ei tavallisen isän elämä ole siinä kirkossa, päin vastoin. Eli arvele pois, arveleminen on luvallista ja virkistävää, mutta tietoni mukaan ne pestään itse ja varsinkin Väli-Amerikan maissa joista vapautuksen teologia on lähtöisinkin, papin elämä on erittäin niukkaa.  Noin maallisesti. Oma juttunsa on selibaatti joka toisille sopii toisille ei, mutta toisaalta se Hesarin artikkeli puolalaisen isän 28v päivästä oli melkein oikea. Ainut arveluni oli että seurakuntalaisten seinää usein koristi Johanbes Paavali toinen no, siksikin että oli puolalainen, mutta koristaa monia seiniä siellä täällä koska on viimeksi kanonisoitu pyhimys.  Siis hänen välityksellään ja rukoillessaan tapahtui ihmeitä, sellaista edellytetään, on hän sitten vaikka miten vaikea siellä Vatikaanissa noin esimiehenä.  Ja hän fiksasi katolisen kirkon kaikkeen minkä purkaminen on hyvin vaikeaa. 

Se tosin johtui käsitettävistä syistä. Hän joutui näkemään tavattomasti pahaa ihmispalvonnan taholta, sillä nuoruudessaan kun, hänestähän piti tulla filologi ja kirjailija ja näyttelijä natsit valtasivat Puolan ja natsien vetäydyttyä tulivat kommunistit.  Hän ajatteli siis vielä ollessaan Karol Wojtyla että usko joka hänelle merkitsi paljossa kirkkoa ja sen ikiaikaisia oppeja, voi ainoana suojella maailmaa hirmuvallalta. 

Kirkkokin saattaa olla hirmuvaltias ja se jäi näkemättä.  Hän oli kovasti kutsumuksellinen, ja paavi hänestä tuli monista aivan järkisyistä tosin silloin vastentahtoisesti.  Eräs syy oli, että ensimmäinen Johannes Paavali kuoli kahdessa kuukaudessa, ja koska paaveille ei saa suorittaa ruumiinavausta täytyi keksiä järkisyy, eli hän rupesi selvittelemään. Vatikaanin raha- pedofiili- sun muita sotkuja ja vanhana sairaana miehenä läkähtyi työnsä äärelle.  Seuraavaksi paaviksi tahdottiin joku jolla on rautainen terveys ja urheilullisia harrastuksia, ettei heti kuole. Parkinsonin tautiin hän kuoli.  Vaikka mikä, minä pidin hänestä. 
« Viimeksi muokattu: 09.07.16 - klo:06:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #131 : 09.07.16 - klo:06:50 »
Eli Vatikaani on hieman toista kuin arkipäivä roomalaiskatolilaisen isän pappilassa.  Suurestikin.  Paavi taas ei persoonansa tai valloituskapasiteettinsa ja sodankäyntitaidottomuutensa( Hitler) ole kenenkään palvonnan kohde. Hän on Kristus maailmassa ja sitä tavallansa kirkon tulisi ollakin, eli siinä palvotaan muuta kuin esimerkiksi Puolassa Karol Wojtylaa josta tuli, kuvitella sentään, paavi. 

Rk kirkossa on paljon sellaista mikä minua suuresti miellyttää, on vain vaikeaa uskoa todeksi heidän oppejaan kaikilta osin.  En rupea heidän kanssaan kinaamaan kiirastuliopista jota jo tahdottiinkin  purkaa kunnes tuli Johannes Paavali toinen joka jne.  Mutta siis, en usko katekismuksen joka siivua olkenkaan. Kävisi vaikeaksi elämä roomalaiskatolilaisena.
« Viimeksi muokattu: 09.07.16 - klo:06:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: PAAVI II
« Vastaus #132 : 09.07.16 - klo:21:23 »
Oma juttunsa on selibaatti joka toisille sopii toisille ei, mutta toisaalta se Hesarin artikkeli puolalaisen isän 28v päivästä oli melkein oikea.

Mistähän mahdat tuossa puhua? En tilaa Hesaria niin en tiedä.

Selibaatissa voi olla omat hankaluutensa, mutta toisaalta jos vertaa maallikkoon joka ei elä selibaatissa, niin siinä on sitten se lapsilauma hyysättävänä. Jos siis kirkon oppien mukaan elää niin sellainen herkästi syntyy.

Minullakin on ollut käsitys, ettei tavispapin elämä mitään aineellista yltäkylläisyyttä ole. Jos kohta ei puutettakaan. Työnantaja ehkä huolehtii joistakin puolison tehtävistä eli ajattelee puolestasi, kertoo minne seuraavaksi menet. Tavallaan huoletonta.

Katekismusta olen jonkin verran tavaillut, etiikasta olen paikoin eri mieltä, mutta muilta osin enemmän samaa. Kuin siellä olisi enemmän muutakin ideaa kuin sitä että saat väärintekemisesi anteeksi jos huomaat pyytää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: PAAVI II
« Vastaus #133 : 11.07.16 - klo:21:43 »
Katolilaisuudessa, no luterilaisuudessa esiintyvä hierarkia on aina mua raivostuttanut.
En ymmärrä sitä toisten yläpuolelle nousemista.

Rooman kirkko järjestyi legioona-armeijan mallin mukaan, kun siitä tuli valtionkirkko. Sitä perua kai katolisten pappien naimattomuuskin on.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: PAAVI II
« Vastaus #134 : 11.07.16 - klo:21:55 »
Rooman kirkko järjestyi legioona-armeijan mallin mukaan, kun siitä tuli valtionkirkko. Sitä perua kai katolisten pappien naimattomuuskin on.

Käsittääkseni naimattomuuslupauksen takana on se yksinkertainen asia, että kirkko ei ollut halukas elättämään pappien perheitä joten tehtävää hoitamaan haluttiin naimattomia miehiä. Tämä on vain mitä olen kuullut tai lukenut jostakin vuosia takaperin.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter