Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 47973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
PAAVI II
« : 12.10.13 - klo:22:47 »
Näitä kirkkokuntajuttuja on useinmiten hallinnut raha. "Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa". Niin se oli 500 vuotta sittenkin. Maallinen ahneus ja pröystäily oli reformaation ja protestin tärkeimpiä moottoreita. Nyt katolisilla on edessä suurempi ongelma eli suuri pula pappiskokelaista. Selibaatti ei houkuta ja ennenpitkää siitä on pakko luopua. Sama uhkaa luostarilaitosta eli niiden muuttuminen vanhainkodeiksi. Ei taida olla pelkoa valumiseta sinnepäin, pian pikemminkin toiseen suuntaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: PAAVI II
« Vastaus #1 : 13.10.13 - klo:00:47 »
Niin papiksi tai luostariin valumisesta tuskin on pelkoa (tai "pelkoa"). Mutta kyllä maallikkokäännynnäisiä Suomesta löytyy. Jossain muualla päin maailmaa kuulemma siirrytään katolisesta kirkosta helluntailaisiksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #2 : 13.10.13 - klo:09:03 »
Näitä kirkkokuntajuttuja on useinmiten hallinnut raha. "Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa". Niin se oli 500 vuotta sittenkin. Maallinen ahneus ja pröystäily oli reformaation ja protestin tärkeimpiä moottoreita. Nyt katolisilla on edessä suurempi ongelma eli suuri pula pappiskokelaista. Selibaatti ei houkuta ja ennenpitkää siitä on pakko luopua. Sama uhkaa luostarilaitosta eli niiden muuttuminen vanhainkodeiksi. Ei taida olla pelkoa valumiseta sinnepäin, pian pikemminkin toiseen suuntaan.

No, hyvä oli saada fransiskaanipaavi.  Suyomessa valutaan katolisiin kirkkoihin, koska "ei ole täällä mitään pysyvää". Öppiäisen kanssa on näkemykseni paavinvallasta sama.   Huuh, tänään en myöhästy messusta, pitävät kirkkopyhää lähellä, säätietoukko piti näkemäni.  Kalsaa on. Ja sataa ei pitänyt, mutta sataa vaan.
« Viimeksi muokattu: 13.10.13 - klo:09:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: PAAVI II
« Vastaus #3 : 13.10.13 - klo:19:00 »
Harkitsen heidän Katekismuksensa hankkimista. Vaikka ehkä sen lukemisessa pitäisi olla oppinut avustaja kertomassa, mitä kulloinkin oikeasti tarkoitetaan.

Tuo Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta olisi kiinnostava lukea, mutta sen tekstiä en vielä ole netistä löytänyt. On puhetta siitä, mutta ei sitä itseään  :-\.

Yhteinen julistus vanhurskauttamisopistas löytyy seuraavasta linkistä:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp2?open&cid=Content46D1AD

Katolisen kirkon katekismus eräillä kielillä (mm. englanti, saksa, ranska, ruotsi) sekä auktorisoitu tiivistelmä (Compendiuum)
http://www.vatican.va/archive/ccc/index.htm

Mt
Koko

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: PAAVI II
« Vastaus #4 : 13.10.13 - klo:19:59 »
^Kiitoksia linkeistä! Eikun lukemaan! Joskin jotkut jutut lukisin mieluiten äidinkielelläni... (Oikeastaan voisin joskus käydä katolisen papin juttusilla kyselemässä epäslväksi jääneistä asiosita, mutta tuo kieliasia hiertää siinäkin. Täkäläiset ovat puolalaisia, osannevatko suomea tarpeeksi hyvin tajutakseen, mitä tarkoitan?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: PAAVI II
« Vastaus #5 : 13.10.13 - klo:22:40 »
Minulla on hyllyssäni pieni kirjanen nimeltä "Mitä katolinen kirkko opettaa. Uusi katekismus". Tekijä on Herbert McCabe O.P. ja julkaisuvuosi 1987 (Katolinen tiedotuskeskus). Sitä näköjään on edelleen saatavana netistä. Tosin jos olen oikein ymmärtänyt, uudempiakin katolisia katekismuksia on tehty.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #6 : 14.10.13 - klo:07:52 »
^Kiitoksia linkeistä! Eikun lukemaan! Joskin jotkut jutut lukisin mieluiten äidinkielelläni... (Oikeastaan voisin joskus käydä katolisen papin juttusilla kyselemässä epäslväksi jääneistä asiosita, mutta tuo kieliasia hiertää siinäkin. Täkäläiset ovat puolalaisia, osannevatko suomea tarpeeksi hyvin tajutakseen, mitä tarkoitan?)

Toimin itse niin, että kirjoitin fb-päivitykseen :  Kiinnostunut rk-kirkosta, voisko joku ihminen neuvoa.  Yksi ilmoittautui ja kävi kirjeenvaihtoa ja vastasi kysymyksiini. Se päättyi kyl nolosti. Meidän piti perustaa Umbriaan ekumeeninen majatalo-luostari, kun siellä kulkee yksi vanha pyhiinvaellusreittikin, olisiko via francescana, ja on Umbriassa neljäö keskiaikaisata kylääkin, joissa on aivan hyvä vaeltaa vaikka kuinka pyhiin.  Mutta tämä henkilö sitten kosikin minua eikä enää lainkaan välittänyt Umbriasta, mikä koitui minulle syväksi pettymykseksi. En tällä tarkoita, ettei noin periuaatteessa kukas vain saisi kosia tässä maailmassa ketä vain, muttei silloin kun suunnitellaan luostaria sentään..

Antti Kruus järjestää halvahkoja ekumeenisia pyhiinvaelluksia (nyt tiedän miten:  Hänellä on matkatoimistossa valittu "omatoimimatka" , varaa keskitason hotellit, ja bussin jolla voi siirtyä paikasta toiseen)  Isä Teemu Sippo oli sellaisella kerran, rk-porukka oli mukavaa, ruusukko samoin, mutta sitä Neitsyen asettumista Jeesuksen Kristuksen pauikalle uskonelämässä en jaksanut seurata, enkä ymmärrä yhäkään kiirastulioppia. Se on, meidät pestään jossain taivaallisessa pesukoneessa (purgatorium eli puhdistamo) synnistä ja joku sitten tarvitsee valkopyykki 90 asteessa esipesuineen, toinen pääsee hienopesulla ilman linkousta...    Itse en siinä tapauksessa tajua lahjavanhurskautta, ne on ristiriitaiset keskenään. Kai se menee niin että Pyhä Jumala ei kärsi nenässään sitä synnin saastan löyhkää, siksi tämä esipesu Kristuksen tähden.  Ylipäätään en kauheasti isä Teemua viitsinyt vaivata, hänellä on vähän kuin lomaa niillä matkoilla, mutta tuohon vastasi kun kehtasin yhden kerran kysyä.  Tosin siihen sitten on vastannut myös fb:ssa moni rk-mielteinen luterilainen, he tiesivät.

Ei kai ihminen kestä sitä että kuoleman jälkeisistä ei mitään tiedä ei ymmärrä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: PAAVI II
« Vastaus #7 : 12.12.13 - klo:08:34 »
Paavi Franciscuksesta pidetään. Hän on luotsaamassa katolista kirkkoa nykyaikaan.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/paavi-on-time-lehden-vuoden-henkilo/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #8 : 14.12.13 - klo:09:57 »
Minäkin pidän.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: PAAVI II
« Vastaus #9 : 14.12.13 - klo:09:59 »
Jo oli aikakin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: PAAVI II
« Vastaus #10 : 15.12.13 - klo:10:11 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: PAAVI II
« Vastaus #11 : 04.08.14 - klo:07:27 »
Minua ilahduttaa Paavi Franciscuksen maanläheinen tapa tulla esiin ajatuksineen ja neuvoineen. Olivatpa nämäkin neuvot kuinka itsestäänselviä tahansa, kuten Kotimaan keskustelijoista joku sanoo, ne otetaan Paavin suusta sanottuina viisaina sanoina joita pitäisi pyrkiä noudattamaan.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/paavin-10-ohjetta-onneen/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: PAAVI II
« Vastaus #12 : 04.08.14 - klo:09:15 »
Minua ilahduttaa Paavi Franciscuksen maanläheinen tapa tulla esiin ajatuksineen ja neuvoineen. Olivatpa nämäkin neuvot kuinka itsestäänselviä tahansa, kuten Kotimaan keskustelijoista joku sanoo, ne otetaan Paavin suusta sanottuina viisaina sanoina joita pitäisi pyrkiä noudattamaan.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/paavin-10-ohjetta-onneen/

Minäkin tykkään paavista enkä enää ihmettele, että jokainen luulee osaavansa parannella kymmenen käskyä. Virsikirjan version, Ukko Martin sepittämä, menettelee.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #13 : 04.08.14 - klo:10:16 »
Jokainen sivistynyt ihminen tekisi paremman käskyjen luettelon kun Mooses. Olen etupäässä evankeliumin ihmettä ihmetellyt.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: PAAVI II
« Vastaus #14 : 04.08.14 - klo:18:32 »
Jokainen sivistynyt ihminen tekisi paremman käskyjen luettelon kun Mooses. Olen etupäässä evankeliumin ihmettä ihmetellyt.

Jeesus taisi olla aika sivistynyt, kun hän kiteytti kaikki käskyt yhteen.

Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.

Nykykristitty kyllä lisäisi siihen, mut ei tarvi silti transseksuualeja ja homoja ja vasemmistolaisia, oikeistolaisia tai uskovia tai körttejä silti.
Jos niitä ihmisiä rakastaa, niin se ei ole oikein :)

10 käskyä kyllä orjien hyväksymisinä, "Älä himoitse lähimmäisesi orjaa" ja vaikka kuuden päivän työviiko, niin kuullostaa oudoilta.

Itse aiheeseen tykkään myös Paavi Fansiuksesta, vaikkakin tuntuu, että hänkin on muuttunut tiukemmaksi köyhiä ja muita asioita kohtaan.
Alussa oli kyllä ihanne, kun tapasi köyhiä ja sorrettuja, mutta oisko nykyään pikkusen muuttunut, mut voipi olla vain mun huomioni.
Kaikki valta tekoälylle!