Kirjoittaja Aihe: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?  (Luettu 32431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #15 : 21.11.12 - klo:16:05 »
Kun tuo uskokaan ei ole mikään vakioitu kakku joka uploadataan jokaisen päähän samanlaisena, niin tuskin voidaan vastata mitään kovin yleispätevää otsikon kysymykseenkään. Toiset muuttuu, toiset ei, luultavasti.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #16 : 22.11.12 - klo:00:10 »
Eikö se olekin juuri sitä parempaa kasvamista kun huomaa tulevansa huonommaksi. :icon_cool:


En tiedä, mutta parais olis.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #17 : 22.11.12 - klo:08:01 »
 En tiedä on (varmasti)  oikea  vastaus. Ja sitten toivotaan.
Olemmeko liian varmoja useimminta asioista.  Meilläkin Matin kanssa on joka päivä tietokilpailuja ja kinaamista. Aivan suotta.

Aina en muista sitä mielestäni hyvää Väinö Malmivaaran neuvoa näissä tilanteissa: Älä sano mitään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #18 : 22.11.12 - klo:08:15 »

   Taivalkoskelaisittain "pelataan entiijaa".


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #19 : 22.11.12 - klo:21:50 »
Walther ei ole varmaankaan lukenut pätkääkään Lutheria.

Kustantaja (Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, mikä se sitten lieneekään) on präntännyt kirjan kanteen mm. seuraavaa:
"C.F.W. Walther on uudemman ajan luterilaisen puhdasoppisuuden etevimpiä miehiä. 'Minä olen Lutherin oppilas', hän sanooa, 'ja toivoakseni hänen uskollinen oppilaansa; kaikessa, minkä olen puhunut ja kirjoittanut, olen sammaltaen jäljitellyt tätä viimeisten aikojen profeettaa.' Raskaissa taisteluissa Walther löysi Jumalan sanaan pohjautuvan luterilaisen tunnustuksen vankan perustan, jolle hän rakensi merkittävän elämäntyönsä kirkollisena johtajana ja pappiskasvattajana vastoin vaihtelevia jumaluusopillisia katsomuksia."

Po. Waltherin kirja julkaistiin ensimmäisen keran v. 1897, kymmenen vuotta Waltherin kuoleman jälkeen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #20 : 22.11.12 - klo:22:03 »
Kustantaja (Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, mikä se sitten lieneekään) on präntännyt kirjan kanteen mm. seuraavaa:
"C.F.W. Walther on uudemman ajan luterilaisen puhdasoppisuuden etevimpiä miehiä. 'Minä olen Lutherin oppilas', hän sanooa, 'ja toivoakseni hänen uskollinen oppilaansa; kaikessa, minkä olen puhunut ja kirjoittanut, olen sammaltaen jäljitellyt tätä viimeisten aikojen profeettaa.' Raskaissa taisteluissa Walther löysi Jumalan sanaan pohjautuvan luterilaisen tunnustuksen vankan perustan, jolle hän rakensi merkittävän elämäntyönsä kirkollisena johtajana ja pappiskasvattajana vastoin vaihtelevia jumaluusopillisia katsomuksia."

Po. Waltherin kirja julkaistiin ensimmäisen keran v. 1897, kymmenen vuotta Waltherin kuoleman jälkeen.

Vastaus Tunnustukselliseen kirkkoon löytyy linkistä http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=40
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #21 : 23.11.12 - klo:09:41 »
Nuorta Lutteerusta minä olen tavaillut... Vanhempaa en. Walther on toisinpäin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #22 : 23.11.12 - klo:23:20 »
Georg Ots lauloi aikoinaan noin.

Kysymykseni kuuluu:
Muuttuuko ihminen uskon myötä ja mihin suuntaan?

(Tämä aihe lienee täällä jo ennestään, joten tämän voi poistaa, jos toinen keskustelu löytyy)

En ainakaan minä.

Olen ihan hirveä välillä', silloin kun vain tulen ärtyisäksi, ja minustahan se lähtee. Riittä.mummi lohdutti minua kirjoittamalla etten saisi sotkea sairausoireita mihinkään haluamaani ja tarkoittamaani  ilkeyteen, mutta en voi aina sille mitään. En ole muuttunut mielestäni muutenkaan; sellainen aito ja todellinen pahuus, mikä on ollut aina, on vuosien vieriessä ollut ja pysynyt.  Olen väsynyt itseeni, ja suren sitä. Oletettavasti en edes näe kaikkea, mutta eniten minua häiritsee, etten oikeastaan ymmärrä "sinun puolestasi" ajattelua, siis, Jeesus Kristus on kuin epämääräinen varjo joka väistelee minua, siten hänestä on tullut aika kumman vähän todellinen minulle.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #23 : 24.11.12 - klo:08:13 »
Minulla on ollut vuosikymmenien kamppailu  luonteenpiirteideni  takia. En näe että luonteeni ja taipumukseni ovat syntiä, edes isältä ja isoisältä tytärille. Suvussa on paljon samankaltaisia luonteita ja kaikkien on ollut tultava toimeen itsensä ja lähimmäistensä kanssa.
Se ei ole minusta näyttelemistä kun pidättelen lausumasta kaikkea mitä mieleeni tulee ja sylki jo suuhun asti tuo. Olen opetellut pyytämään Herraa suitsimaan terävää kieltäni ja kriittistä mieltäni. Hiljalleen olen taipinut Alä Sano Mitään-kaavaan. Siis olen muuttunut hiemen körttiläiseksi.

Luen parhaillani Antti Tuurin Wallenbergiä. Siinä kerrotaan mm. sellaisesta lahkosta kuin Maan hiljaiset. He ovat lähellä sitä tiettyä luostarilaitossta jossa ei puhuta mitään.
Onko tämä otollista Herralle, vaiko vain itsensä kiusaamista . Yhteisöllisestikin minusta on köyhää jos mitään keskustelua ei synny.
Rajansa kaikella.

Mutta ole varmana Leena että " Sinun asiasi valmistuu aikanaan ", kuten olen sinulle sanonut. Kipujen ja kärsimisen kautta siihen valmiiseen vain on mentävä.
Jeesus henkilöhahmona ei ole tärkeämpi kuin se mihin hän suostui. Katsotaan hänen armolliseen tekoonsa, uskotaan että näin Jumala sen hoiti, käytti omaa poikaansa välikappaleena.
Jeesuksen historiallinen hahmo ja muoto ja tavat ovat salattu meiltä kaikilta jotka emme ole olleet todistamassa häntä  aikanaan. Siksi  katsotaan vain ristiä, kidutus ja tappovälinettä. Sekin on salaisuus.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #24 : 24.11.12 - klo:10:22 »
Olen ihan hirveä välillä', silloin kun vain tulen ärtyisäksi, ja minustahan se lähtee.

Olen jo kahdeksannellakymmenellä ja minulla on tuo sama kokemus. Vanha aatu ei ole kuollut, päinvastoin se on käynyt ärhäkämmäksi. Mutta eikö se ole niin, että tätä ei näkisi, ellei olisi saanut maistaa armoa? Eikö juuri siinä armon suuruus tule esille, kun näkee, että Jumala antaa anteeksi todellisia syntejä? Eikö muuttuminen ole juuri sitä, että ihminen joutuu kärsimään muuttumattomuutensa vuoksi, siis ihan oikeasti?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #25 : 24.11.12 - klo:10:26 »
Uskon sen valmistuvan kuollessani sillä silloin paranen, kun kaikki ruumiilliset ominaisuudet lakkaavat, ei ainoastaan luonne, josta on tullut liianmkin arankiltti kun välillä joudun pelkäämään kohtauksia, mutta ennen muuta ne.  Tämä tulkitaan toisinaan niin hupsusti että suunnittelen itsemurhaa, no en varmasti. Mutta toisinaan olen kuolemaan asti väsynyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #26 : 24.11.12 - klo:10:31 »
Olen jo kahdeksannellakymmenellä ja minulla on tuo sama kokemus. Vanha aatu ei ole kuollut, päinvastoin se on käynyt ärhäkämmäksi. Mutta eikö se ole niin, että tätä ei näkisi, ellei olisi saanut maistaa armoa? Eikö juuri siinä armon suuruus tule esille, kun näkee, että Jumala antaa anteeksi todellisia syntejä? Eikö muuttuminen ole juuri sitä, että ihminen joutuu kärsimään muuttumattomuutensa vuoksi, siis ihan oikeasti?

Nämä lähtivät ihan yhtä aikaa, mutta kiitoksia, tässä on ajateltavaa.  Tosin itse tarkoitan ärhäkkyydellä myös temporaaliepileptisiä tiloja joiden aikana olen sellainen etten itse ymmärrä, osittain edes muista mitä tapahtui, ellei kukaan kerro, taio ellen kirjoita niin että osaan lukea, ja siitä Riitta-mummi kerran varoitti, Mutta olin luullut että jos kerran muutun muuttuvat myös ne, sillä ihminen muuttuu kokonaan tai ei ollenkaan, se ei ole muutosta vielä että suklaakuorrutus paksuuntuu tai sivistyksen kuoresta muutoin tulee vähän tanakampi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #27 : 24.11.12 - klo:11:02 »
Oman kehnouden valittamisessa jotkut kehittyvät virtuooseiksi ja siitä tulee peräti tavaramerkki, brändi, josta "meidät" tunnetaan. Eikö ole kuitenkin niin, että jo pelkkä ajatus "jos olisin parempi, niin Herra hyväksyisi minut paremmin" ole Kristuksen uhrin halveksimista? Eihän meitä armahdeta sen vuoksi, että olemme hyvin onnistuneet.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #28 : 25.11.12 - klo:09:30 »
Oman kehnouden valittamisessa jotkut kehittyvät virtuooseiksi ja siitä tulee peräti tavaramerkki, brändi, josta "meidät" tunnetaan. Eikö ole kuitenkin niin, että jo pelkkä ajatus "jos olisin parempi, niin Herra hyväksyisi minut paremmin" ole Kristuksen uhrin halveksimista? Eihän meitä armahdeta sen vuoksi, että olemme hyvin onnistuneet.

Vähän konstikasta näyttää olevan tämän selittäminen. En minä brändää kurjuudella. Epätovoa näköjään on useiden täällä mahdotonta käsittää. Minä romahdin sillä matkalla, kun kippailin ilmaista kaljaa ja samaan aikaan sisaren esikoinen, kummityttö, laihtui laihtumistaan opiskelijavaihdossansa.  . Romahdin kun en jaksa enää yrittää mitään. Ärjäisen kun juuri päinvastoin pitäisi, näemmä jokaiselle vastaantulijalle, eikä siihen ole menopaussikaan syynä, kun hän meni tavallista nuorempana ohi.

Ei ole kuule tarpeen olla mallikörttikään. Olen väsähtänyt kahdesti ennenkin, ja silloin todella lopettaniut koko homman ja voinut paremmin. Olen voinut olla oma itseni, ja abivuonna oma äiteekin sanoi että tuo uskovaisuus tekee sinusta ihan hirviön, lopeta se. Silloin liikuin näissä viitoslaisissa piireissä kun kotiseudulla ei ollut muuta. Menin uskosta eräänä kauniina toukokuun iöltana vapaantahdonratkaisulla ja että olin onnellinen. Tämä on kohdallani totta.  Sitä vapauden tunnetta on vaikea kuvata!  Sitten koetin på svenska, jokin siinä menossa tuntui falskilta. Ajattelin että heillä on aina ollut paremmin kuin suomenpuhujilla, eikä sieltä juuri apua herunut kun tarvittin ja se jäi meditaatioineen ja keskusteluretriitteihin. Niihin kun ei sairaita hyväksytty. Tähän ajauduin hyvin kummasti ja ajattelin että lienee sitten sitä johdatusta. Ei minusta ole edes körtiksi, kun kai pitäisi kilvoitella sentään körtinkin, enkä jaksa. Tietty sairauskin vie voimia mutta kyllä tämä on ihan oma kokemus.  
« Viimeksi muokattu: 25.11.12 - klo:09:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #29 : 25.11.12 - klo:10:51 »
Ei minusta ole edes körtiksi, kun kai pitäisi kilvoitella sentään körtinkin, enkä jaksa.

Meillä on jonkinverran samanlaisia kokemuksia "kilvoittelusta". Kun itse jouduin siihen tilanteeseen, että tajusin, omien resurssien riittämättömyyden, niin se oli vapauttava kokemus. Ei jäänyt muuta jäljelle kuin armo. Vasta sen jälkeen aloin hiukkasen ymmärtämään, että uskon kilvoitus ei olekaan sitä, mitä minä jaksan. Ja minulla ei ollut siihen aikaan hajuakaan körttiläisyydestä.