Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 30518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #30 : 01.03.12 - klo:09:04 »
Tämän päivän teksti:
Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta, mitä Herra sanoo.
5 Moos. 8:3

Tämä liittyy laajempaan kokonaisuuteen:

Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo.

Tutumpi versio löytyy Raamatusta Matt. 4:4 :

Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #31 : 01.03.12 - klo:09:47 »
SV 186 ja
SV 186

http://www2.h-y.fi/sv/sv_181-190.html#185

Nämä oli tarkoitettu Päivän virsiksi. Olkoot tässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #32 : 02.04.12 - klo:07:51 »
Eilinen saarna kotikirkossamme Mukkulassa jätti pohdittavaa.
Saarnan aihe oli päivän tekstistä Mark. 11 Jeesus ratsastaa Jesusalemiin Pääsiäisjuhlille.

Juutalaiset odottivat kruunupäistä uljaalla ratsulla saapuvaa Messiasta.

Kun Jeesus tekee ihmeitä,parantaa sairaita, herättää kuolleen tai ajaa riivaajia on helppo olla valtaa ja voimaa olevan Jeesuksen seuraaja.

Kun Jeesus raivopäisesti hajoittaa rahanvaihtajien pöydät, ratsastaa halveksitulla, saastaisella aasilla jalat maata viistäen. Kruunuksi annetaan orjantappuraseppele ja lopuksi hänet tuomitaan rikollisen kuolemaan ristillä.
Ei olekaan enää helppoa olla tällaisen kuninkaan joukoissa. Hänen omansakin pakenivat ristin jurelta.

Millainen on minun Jeesukseni?
...

Jäin miettimään myös tätä: Kerrotaanko Raamatussa juuri mitään mikä olisi vain inhimillistä. Olihan hän myös ihminen, ihmisen elämän kokenut ja
ymmärtänyt.
Muistan vain että Jeesus nukkui veneessä, tai Jeesus itki.  Nekin liittyivät kohta hänen jumalallisiin tekoihinsa.
Ristillä hän sanoi: Minun on jano. Pian hän heitti henkensä, taivas pimeni, esirippu halkesi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #33 : 02.04.12 - klo:08:47 »
Pihlajamäen kirkossa oli mainio saarna.  Juuri tämä Jeesuksen käyttäytyminen on turhan usen jumalallistettu - vähän aikaa sitten hän oli nälissään kironnut viikunapuun koska ei löytänyt siitä nälkäänsä syötävää. Loputtomiin on loruiltu että Jeesushan vain halusi silläkin näyttää mihin kaikkeen pystyy --- alkakaapas kantaa hedelmäöän.  Ja tännehän ei pöytiä tuoda...  vaikke tuo oli siihen aikaan välttämätöntä, ne oli vain viety itse temppelialueelle, liian lähelle "Pyhää".

Mari Teinilän mukaan Jeesus oli yksinkertaisesti hermostunut ja peloissaan. Ja äksyllä päällä sen tähden. Hän ainakin uumoili että nyt ei hyvät seuraa.

...........................

Johan saman näkee kun lukee Dosentista siirappikirjoja. Silloinkin kun hän antaa veljiään päihin selvästi, hän vain on "leikkisä".   Kuinka sitten ei Jeesus yksinkertaisesti voisi olla hermostunut ja peloissaan, jos kerran ihan tavallinen ihminenkään ei saa olla?

Ainakin sen lohdullinen sanoma on:  Tunteet eivät ole syntiä, ehkä ei ylilyönnitkään, kunhan ne korjataan  (vaikka ei kerrotakaan että Jeesus olisi käynyt nostelemassa pöytiä pystyyn taas).  Ellei korjaa, jää pian seliselin valtaan... "mutta kun se  on niin hirveä ihminen, kaikki on hyvin jos päästään eroon, eikös nyt ryhdytä toimeen ja..."  etenkin naisten kesken "tee sinä niin minä teen tahollani näin niin päästään eroon"  sillä tuo ei ole kimmastumista vaan pahuuden korjaamatta jättämistä... aurinko laskee vihan ylitse, ja monta kertaa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #34 : 02.04.12 - klo:08:57 »

   Jeesus on Jumalan Poika ja ihminen. Mikäpä ei Häneltä luontuisi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #35 : 02.04.12 - klo:10:08 »
Meidän pappi näki Jeesuksen vihastuneen oikein kunnolla, raivoisasti. Siinä ruoska heilu ja pöytiä kaatui.
Lohdullista ja ihmisellistä.
Vihastua saa mutta ei vihata. Alistua saa mutta ei alistaa. Nöyrtyä voi, mutta ei saa nöyristellä. Miellyttää voi, mutta mielistellä ei saa.

Hiljaisen viikon ajatuksia mämmin ja lampaanlihan painikkeeksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #36 : 05.04.12 - klo:21:07 »
(Luuk. 22:33-34, 54-62). Pääsiäisen tekstien yksi puhuttelevimpia kohtia on Pietarin osuus Jeesuksen kärsimyshistoriassa. Impulsiivisen ja itseriittoisen Pietarin lankeemus saakin tilaa kaikissa evankeliumeissa.

Pietarin käyttäytyminen ei ole kaukana kenestäkään meistä. Itseriittoisuutemme ja luulot omasta erinomaisuudestamme kuvastuvat hyvin Pietarin käytöksestä ja sanoista, joissa hän vannoo uskollisuuttaan Jeesusta kohtaan aina kuolemaansa asti. Jeesuksen vastaus Pietarille ei näyttänyt hätkähdyttävän tätä millään tavalla.

Jeesuksen vastaus toteutuu kuitenkin kirjaimellisesti melko pian ylipapin pihaan sytytetyllä hiilivalkealla. Kolmannen kerran - karkean kiroilun ja kukonlaulun jälkeen - Pietari muistaa vasta Jeesuksen sanat. Yksi katse, Jeesuksen katse, riittää murtamaan miehen sydämen.

Olen ajatellut usein sitä hetkeä, kun Pietari poistui portista pimeään yöhön. Pietari koki varmasti elämänsä synkimmän hetken. Sinä päivänä ei kuollut vain Jeesus ja kaksi ryöväriä. Sen yön pimeimpinä tunteina kuoli Jerusalemin katuja kulkevan Pietarin oma minä - luulot omasta itsestä. Näiden tilalle tuli särkynyt sydän ja murtunut mieli. Vasta tämän kokemuksen jälkeen Jumala saattoi käyttää Pietaria niissä tehtävissä, jotka Hän oli Pietarin varalle suunnitellut. Näissä vaiheissa kasvoi Pietarille myös sitä rohkeutta, jota tarvittiin tulevaisuudessa niin monta kertaa.

Tarvitsisimme kaikki särkynyttä sydäntä ja murtunutta mieltä. Toivoa sopii, että Jumala sen meille suuressa armossaan joskus lahjoittaakin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #37 : 09.04.12 - klo:16:52 »
Jumalan laupeutta ja pitkämielisyyttä, kärsivällisyyttä olem pohtinut.
Ja tätä Raamatunjaetta:
Room. 2:4
   
Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #38 : 12.04.12 - klo:13:05 »
Laitoin päivän tekstiinkin tämän Sakarja 12: 10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

-Kuinka kirkas ennustus Jeesuksesta Sovittajana onkaan tämä. :023: :eusa_pray:

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #39 : 13.05.12 - klo:18:00 »
Uskotteko te totuuden Henkeen? :eusa_angel: :icon_eek:
Löytyykö maailmasta merkkejä totuuden Hengestä?
Millä lailla totuuden Henki on sinua johdattanut?

JA minä olen rukoileva Isää ja hän antaa teille toisen Puolustajan
olemaan kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen,
jota maailma ei voi ottaa vastaan,
koska se ei näe häntä, eikä tunne häntä.

Joh. 14:16-17

1.
Totuuden Henki, johda sinä meitä
etsiessämme valkeuden teitä.
Työtämme ohjaa, meitä älä heitä,
tietomme siunaa.

2.
Kaikessa näytä käsiala Luojan,
mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.
Kristuksen luokse, rakkauden tuojan,
johdata meidät.

3.
Kristus on tiemme, valo sydäntemme,
toivomme ainut, pyhä totuutemme.
Armosi, Jeesus, anna voimaksemme,
uudista meidät.

4.
Anna nyt, Kristus, valos meille hohtaa,
anna sen meitä Isän kotiin johtaa.
Jos mikä murhe meitä täällä kohtaa,
voittamaan auta.

 

 

Zachris Topelius 1869. Suom. Martti Ruuth 1902. Virsikirjaan 1938.

 
 
Elämä on kemiaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #40 : 13.05.12 - klo:19:10 »
Kun katsomme aikaamme ja kristillisiä suuntauksia, toi Sakarias satusedän rukous on ajankohtaisempi kuin kohtaan.

Anna totuuden Henki. Nyt on niin paljon sekaannuksen henkeä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #41 : 13.05.12 - klo:22:14 »
Tämä Totuuden henki....
Kyllä se on läsnä, pienessä ja suuressa.
Yksittäisen ihmisen elämässä, jos selvästi valehtelee...
lyhyet ovat valheen jäljet.
Jos kertoo ns. valkoisia valheita...tai vaikka jättää vaan
jotain vilpillisessä mielessä kertomatta....
asioilla on kyllä taipumus tulla julki.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #42 : 13.05.12 - klo:22:59 »
Uskotteko te totuuden Henkeen? :eusa_angel: :icon_eek:
Löytyykö maailmasta merkkejä totuuden Hengestä?
Millä lailla totuuden Henki on sinua johdattanut?

JA minä olen rukoileva Isää ja hän antaa teille toisen Puolustajan
olemaan kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen,
jota maailma ei voi ottaa vastaan,
koska se ei näe häntä, eikä tunne häntä.

Joh. 14:16-17

1.
Totuuden Henki, johda sinä meitä
etsiessämme valkeuden teitä.
Työtämme ohjaa, meitä älä heitä,
tietomme siunaa.

2.
Kaikessa näytä käsiala Luojan,
mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.
Kristuksen luokse, rakkauden tuojan,
johdata meidät.

3.
Kristus on tiemme, valo sydäntemme,
toivomme ainut, pyhä totuutemme.
Armosi, Jeesus, anna voimaksemme,
uudista meidät.

4.
Anna nyt, Kristus, valos meille hohtaa,
anna sen meitä Isän kotiin johtaa.
Jos mikä murhe meitä täällä kohtaa,
voittamaan auta.

 
Zachris Topelius 1869. Suom. Martti Ruuth 1902. Virsikirjaan 1938.


Tarvitseeko sitä toisista etsiä.  Eikö tuo teksti jatku josasakin niin, että "maailma ei Häntä tunne eikä voi Häntä ottaa vastaan".  Siinä riittää murhetta ellei sitä löydä itsestänsä.   :022:   Tuo neljäs säkeistö on tarpeeksi.   

Väittäisionpä etteivät ne valheet ja vilpit niin vain paljastu, ja paljastajille on kautta historian ollut taipumus käydä köpelösti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #43 : 13.05.12 - klo:23:51 »
Väittäisionpä etteivät ne valheet ja vilpit niin vain paljastu, ja paljastajille on kautta historian ollut taipumus käydä köpelösti.

No varmaankin näin on "yleisellä tasolla".
Itse haluan kulkea Herran tiellä, ja kun olen syyllistynyt valehteluun / salaamiseen
niin olen kokenut että asia on tullut ilmi siksi että Jumala rakastaa minua
ja haluaa ohjata oikealle tielle.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #44 : 14.05.12 - klo:22:36 »
2.
Kaikessa näytä käsiala Luojan,
mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.

En ees oo ikinä aatellu että tässä virressä sanotaan näin. Mutta selkeesti tätä on tullu usein veisattua..  :kahvi:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna