Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 30512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #15 : 19.01.12 - klo:20:35 »
Tuli myös mieleeni, että josko joku jaksaisi huokailla Jumalalle erään naisen erokriisistä.
Hänen elämäänsä on mahtunut todella monia tragedioita, sellaisia, että ihmettelen että hän on edelleen elossa.
Toivon hänelle helpotusta jo asioissaan ja että laittaisi luottamuksensa Taivaan Isään kaiken myllerryksen keskellä. :eusa_pray:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #16 : 20.01.12 - klo:02:06 »
Tuli myös mieleeni, että josko joku jaksaisi huokailla Jumalalle erään naisen erokriisistä.
Hänen elämäänsä on mahtunut todella monia tragedioita, sellaisia, että ihmettelen että hän on edelleen elossa.
Toivon hänelle helpotusta jo asioissaan ja että laittaisi luottamuksensa Taivaan Isään kaiken myllerryksen keskellä. :eusa_pray:

Takuulla. Lupaan. Mutta voisiko hän muistaa, että terveydenhuoltokin voisi auttaa vaikeimman yli? 
Me rukoilemme sairastuneiden omaisremme puolesta, mutta viemme heidät lääkärille myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #17 : 20.01.12 - klo:07:00 »
Tämän päivän teksti on psalmi 105:2

Minua alkoi kiinnostaa, millainen se on ollut edellisissä Raamatun käännöksissä. Nykyisessähän se on näin:

Laulakaa Herralle, ylistäkää häntä, kertokaa hänen ihmetöistään.

Vuoden 1933/38 käännöksessä se on seuraavasti:

Laulakaa hänelle, veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä.

Biblia 1776 taas käyttää seuraavaa muotoa:

Veisatkaat hänelle, soittakaat hänelle, puhukaat kaikista hänen ihmeistänsä.

Muistan, miten lapsuudessani aina puhuttiin virsien veisaamisesta. Uuden virsikirjan myötä alettiin puhua, että virsiä pitää laulaa. Silloin minulla itsellä oli mielikuva, että veisaamista pidettiin vanhanaikaisena ja laahaavana ja että siitä piti päästä eroon. Samoihin aikoihin taisi joillakin kanttoreilla tulla semmoinen säestystyyli, että kirkkokansa ei ehtinyt laulaa eikä veisata, kun tempo oli niin nopea.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #18 : 20.01.12 - klo:09:14 »
Mielenkiintoinen huomio, pirska!

Tuli mieleen vastaavanlainen tilanne:
runo lausutaan ei sitä puhuta tai sanota

Minusta virsiä ei "vain" lauleta vaan ne veisataan.
Veisaus sisältää jotain nimenomaan virsilaulannalle ominaista ja spesiaalia asennetta.


Surullista, että kieli näin köyhtyy,

koska

me emme vain tulkitse elämää, maailmaa ja kokemuksiamme sanoilla
vaan
myös luomme sitä sanoilla

ja mitä vähemmän sanoja sitä köyhempi elämä.
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #19 : 20.01.12 - klo:09:43 »

   Kannatan virsikuoroja.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #20 : 20.01.12 - klo:14:39 »
Takuulla. Lupaan. Mutta voisiko hän muistaa, että terveydenhuoltokin voisi auttaa vaikeimman yli? 
Me rukoilemme sairastuneiden omaisremme puolesta, mutta viemme heidät lääkärille myös.

Kiitos Leena.
On hän ollut myös terveydenhuollon piirissä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #21 : 21.01.12 - klo:14:15 »
Tämänpäiväinen raamatuntekstihän on Luuk 4:18-19

"Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman,
julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista,
päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta."

Sama teksti vuoden 1776 Bibliassa:

"18 Herran Henki on minun päälläni,
sentänden on hän minut voidellut
ja lähettänyt minun saarnaamaan köyhille hyvää sanomaa,
parantamaan särjetyitä sydämiä,
saarnaamaan vangeille lunastusta
ja sokeille näkönsä jälleen saamista,
särjetyitä vapauteen saattamaan,
19 Saarnaamaan Herran otollista vuotta."

Näköjään kirkkovuosikalenterin tekstistä on poistettu jakeen 18 alku, joka on:
"Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut."
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #22 : 24.01.12 - klo:15:20 »
Minusta tuntuu hyvälle ajatella, että meillä on Isä taivaassa.
Hänelle voin kertoa luottamuksella kaiken ja vaikken osaisikaan kaikkea kertoa, hän ymmärtää ja tuntee minut läpikotaisin.
Hän rakastaa minua ja minun omia rakkaitani.
Ja Sinua ja Sinun omia rakkaitasi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #23 : 29.01.12 - klo:13:41 »
Tämän päivän evankeliumiteksti (Joh. 6: 16–21)

Kun tuli ilta, opetuslapset menivät alas rantaan, nousivat veneeseen ja lähtivät kohti Kapernaumia, toiselle puolen järveä. Oli jo pimeä, eikä Jeesus vielä ollut palannut heidän luokseen. Tuuli puhalsi ankarasti, ja järvellä kävivät vaahtopäiset aallot. Kun he olivat soutaneet kahdenkymmenenviiden tai kolmenkymmenen stadionmitan verran, he näkivät Jeesuksen kävelevän järven aalloilla ja lähestyvän venettä. He pelästyivät. Mutta Jeesus sanoi: »Minä tässä olen, älkää pelätkö.» He aikoivat ottaa hänet veneeseen, mutta samassa vene jo tuli siihen rantaan, jonne he olivat menossa.

Tietääkseni tämä matka (kahdenkymmenenviiden tai kolmenkymmenen stadionmitan verran) on n. 5 km. Minua kiinnostaisi tietää, kuinka pitkästi rantaan oli matkaa siinä vaiheessa, kun he näkivät Jeesuksen kävelevän järven aalloilla. Olivatko he tuolloin jo melkein rannassa vai veikö myrsky venettä kovaa vauhtia kohti rantaa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #24 : 29.01.12 - klo:15:33 »
Tämä selvisi tänään saarnasta. Olivat jo lähellä rantaa, mutta myrskyn, pelon ja pimeyden takia eivät huomanneet sitä.
" Minä tässä olen, älkää pelätkö ". Se on turvallista sanomaa Jeesukselta.

Raamatussa on muistaakseni yli 100 kertaa " Älkää pelätkö ". Mikä lohtu meille syntymäsäikyille.
Ehtoollisen jälkeen pappi vielä kertasi: Hän oli itse tässä ja jakoi meille ravintoa pöydästään.
Vai miten se nyt olikaan sanasta sanaan, meme  ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #25 : 01.02.12 - klo:09:03 »
Kiitos Riitta, näin tuli todistetuksi, että on hyvä käydä kirkossa ja ylipäätään sanankuulossa. Vaikka kuinka on kuullut asioita, niin aina sitä vain oppii uutta. Tuo selitys on todella järkeenkäypä.

Nyt minua alkoi mietityttää tämän päivän teksti.
Uskonsa tähden Mooses lähti Egyptistä kuninkaan vihaa pelkäämättä ja pysyi lujana, kuten pysyy se joka ikään kuin näkee Näkymättömän.
Hepr. 11:27

Näkymättömän on kirjoitettu isolla alkukirjaimella. Tarkoittaneeko tämä Jumalan poikaa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #26 : 01.02.12 - klo:09:54 »
Luulen sen tarkoittavan itse Jumalaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #27 : 02.02.12 - klo:10:11 »
Tämän päivän teksti on Raamatun nykykäännöksen mukaan:

Mahtava on meren aallokko, mahtavampi vaahtopäinen myrsky, mahtavin on korkeuden Herra!

Ps. 93:4

Kun katsoin sen ruotsinkielistä versiota, alkoi minua kiinnostaa, mitä se on meidän edellisessä Raamatussa.

Mutta yli suurten, voimallisten vetten pauhinan, yli meren kuohujen on Herra korkeudessa voimallinen.

PS: 93:4

Biblia 1776

Aallot meressä ovat suuret ja pauhaavat hirmuisesti; mutta Herra on vielä väkevämpi korkeudessa.

Eihän tästä toki mitään epäselvyyttä ole, mutta minusta tämä on kuitenkin mielenkiintoista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #28 : 02.02.12 - klo:10:14 »

Tämän päivän teksti on Raamatun nykykäännöksen mukaan:

Mahtava on meren aallokko, mahtavampi vaahtopäinen myrsky, mahtavin on korkeuden Herra!

Ps. 93:4

Kun katsoin sen ruotsinkielistä versiota, alkoi minua kiinnostaa, mitä se on meidän edellisessä Raamatussa.

Mutta yli suurten, voimallisten vetten pauhinan, yli meren kuohujen on Herra korkeudessa voimallinen.

PS: 93:4

Biblia 1776

Aallot meressä ovat suuret ja pauhaavat hirmuisesti; mutta Herra on vielä väkevämpi korkeudessa.

Eihän tästä toki mitään epäselvyyttä ole, mutta minusta tämä on kuitenkin mielenkiintoista.




Missä mielessä?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #29 : 02.02.12 - klo:15:19 »

Missä mielessä?


Minua kiehtovat erilaiset kieliasut. Kaikista antoisinta on kuulla, kun alkukielen taitaja selittää eri raamatunpaikkoja. Ei siinä mitään sen kummempaa ole.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.