Kirjoittaja Aihe: Pelastuksen ansaitseminen  (Luettu 47570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #45 : 06.06.10 - klo:19:06 »
Olin epätarkka lausunnossani. Tottakai luterilaiseen uskoon luuluu se, että pelastus on yksin Jumalan armosta tapahtuva asia.
Eli siis: ihminen pelastuu Kristuksen uskosta ja armosta.
Voidaan myös sanoa, että ihminen pelastuu yksinomaan uskosta Kristukseen sekä Jumalan armosta.
Ja jos jälleen jotain unohdin, niin onneksi palstan teologit ovat mitä ilmeisimmin edelleenkin tarkkana ja ojentavat minua.
Niin pitääkin tehdä.

Ja jos halutaan vielä pillkoa asiaa, niin ihminen ei voi uskoa Kristukseen ilman Jumalan armoa ja
ei taida olla Jumalan armoa ihmisellä ilman tuota Jumalan synnyttämää uskoa.

Leena, ole siis rauhassa, Kristuksen haavoissa on sinunkin jokahetkinen valtava syntisyytesi sovitettu, jaksoit sitten tutkistella itseäsi taikka et.

Olen ilmeisesti körttifoorumin eliittiä, koska pienestäkin huolimattomuudesta tai epätäydellisestä virkkeestä syntyy suurikin häly.
Tekstejäni siis luetaan huolellisesti ja tarkkaan.
Tämä korkea asemani tällä foorumilla kyllä pitäisi velvoittaa minut jatkossa vähän suurempaan huolellisuuteen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #46 : 06.06.10 - klo:19:24 »
Leenan iltatosi

Olipa kerran eräs Henkilö, joka päätti ruveta uskovaiseksi - mutta se on oikeastaan toinen iltatosi, ja kerrotaan joskus kun Leena ei keksi muuta ja  :eusa_wall:  silti kirjoittaa.

Jonkin ajan kuluttua tämä Henkilö tunsi jo Raamattuaan aika paljon kun siinä liikehdinnässä jossa Henkilökin liikehti,  kuului lukea kolme lukua arkisin ja viisi pyhäisin. Ja Henkilö huomasi istuvansa sontatunkiolla - oikeastaan olevansa aikamoinen sontatunkio - suorastaan, niin.  

Hän päätti korjata tilanteen ja meni aktiivipuutarhurina siemenkauppaan ja pyysi siemeniä ja taimia eritoten sontatunkiolle sopivista kasveista ja se oli hyvinvarustettu liike, niitä löytyi ja ne kyllä menestyivätkin. Vain yhtä puuttui: Raikasta ilmaa. Lisäksi Henkilöä jossakin määrin häiritsi tietoisuus maan laadusta.

Korjatakseen tilanteen perinpohjaisesti Henkilö marssi rautakauppaan ja pyysi ostaakseen lapion ja ryhtyi lapioimaan. Se väsytti mutta niinhän pitikin. Kyllä työssä hiki tulee - ja nyt Henkilö tunsi tekevänsä jotakin todellista!!. Tosin Henkilön pian oli tehtävä sopimus urakasta ja palkattava kaivuri...eräänä iltana urakan tekijä hyppäsi kopista ja sanoi ettei oikein uskaltais jatkaa kun sitä samaa jatkuu ja jatkuu ja kohta ollaan Kiinassa, eikä hänellä ole sinne viisumia.

Henkilö istui sen pohjattoman kuopan äärellä ja purskahti itkuun. Tietysti hän oli vähän nolokin mutta kauhistunut ennen muuta, sillä hän oli huomannut mitä ihmisluonto on jokseenkin kauttaaltaan. Ei aihetta muuhun kuin epätoivoon - ellei palaa sille pintaviljelylinjalle. No, siitä kulki ohi joku vähän outo tyyppi joka oli sen verran utelias että kysyi mistä poru.

-No kun minä en mitenkään voi ikinä, ikinä tulla yhtään semmoiseksi jota edes kehtais näyttää Jumalalle - en yhtään. Hyppäänkö minä tuonne... ja henkilö oli jo hyppäämäisillään kun se tyyppi sai siitä otteen.
- Sinä et sitten tullut ajatelleeksi että Jumala tiesi tuon jo ennen kuin olit lukenut riviäkään siitä Raamatusta, se kysyi. - Sinä et sitten tullut lukeneeksi sitä kohtaa jossa puhuttiin siitä, minkä tähden tänne piti Jumalan itsensä tulla selvittämään tämä koko sotku..kun et sitäkään lukenut että Jumalalla oli motiivi tulla selvittämään tämä....
- Jumalako viitsisi liata kätensä...ja sitten Henkilö alkoi millisekunnin ajan  kerrallaan ymmärtää ja ajatella... ajatella...ja ne olivat hyvin onnellisia millisekunteja...että Jumala olikin tiennyt...tullut...selvittänyt...tiennyt koko ajan.

- Kuule, kun minä oikeastaan suorastaan haluaisin antaa sille Jumalalle jotain vähän kuin vastalahjaksi, henkilö lopulta sanoi yhden millisekunnin aikana - sellaisen onnellisen millisekunnin. Enkö voisi? Kun minä olen niin  :026: tästä koko jutusta... ja se outo tyyppi esitteli itsensä ja tarjouti siinä puuhassakin matkatoveriksi ja lupasi kaiken kaikkiaankin ettei hylkäisi ja Henkilö oli revetä onnesta ja sanoi että ei tiennyt ennen miten  :026: :026: :026: voi ollakaan ja kyseli samaa ja silloin se uusi kaveri näytti sille muutamia muita joilla oli murheita ja sanoi että aloitettaisko noista... vie tämä paperinenäliina...äläkä sitten masennu heti kun huomaat ettei huvita, kun olet yhä ihan EVVK... kyllä minä tässä pysyn silti.  

Eikä se tunkio muuttunut siitä sen kummemmaksi. Sillä Henkilöllä vain oli aina toisinaan aikaa muuhunkin kuin itselleen... tosin hyvin harvoin, mutta silti. Tosin se Henkilö ei itse huomannt sitä, sillä kun oli kuitenkin asuntonsa siinä sontaläjässä. Mutta mitä enemmän henkilö oppi tuntemaan sitä uutta henkilöä joka oli sen hengenkin pelastanut, sitä enemmän se vähitellen alkoi ihailla sitä... samastua..ja jos elämä olisi hirrrmuisen pitkä se olisi saattanut jopa hiukkasen alkaa sitä muistuttaa,  sillä samastuminen on valtava tekijä ihmisen elämässä.

Tämä tarina ei kerro Leenasta. Tämä on tarina jonka Leena toivoisi joskus olevan Leenan tarinan.Ja vanhakin tämä on ja kulunut. Leena on vain ajatellut tätä koko päivän.

 Hyvää yötä mukavat ihmiset
Leena pitää teistä oikeesti.
« Viimeksi muokattu: 06.06.10 - klo:19:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #47 : 06.06.10 - klo:19:25 »

Tämä korkea asemani tällä foorumilla kyllä pitäisi velvoittaa minut jatkossa vähän suurempaan huolellisuuteen.

Asemasta riippumatta sinut velvoitetaan jatkossa parempaan huolellisuuteen. Täällä kaikki ovat saman arvoisia! Siitä voit aloittaa. Itsensä ylentäjät alennetaan joutuisasti
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #48 : 06.06.10 - klo:19:35 »
Lainaus
Itsensä ylentäjät alennetaan joutuisasti

Olisikohan itsensä ylentäminen näinollen nopein tie alatielle?
On varmaan, mikäli tällainen ihminen oikeasti alennetaan.
Ikävä kyllä, harva meistä itsensä ylentäjistä koskaan saa kokea alentamisen armoa, joka kohdistuu omaan itseen.


Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #49 : 05.07.10 - klo:09:41 »
Ihminen pelastuu vain armosta.
Juurikin näin.

Sen sijaan mun mielestä on erinomaista pitää omaa uskonelämäänsä ja uskoaan yllä erilaisin teoin, vaikkeivat ne pelastusta tuokaan. Hyvän mielen ne mulle tuovat - ja sen, että se vahvistaa joka hetki omaa uskoani. :)
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #50 : 05.07.10 - klo:09:47 »
Juurikin näin.

Sen sijaan mun mielestä on erinomaista pitää omaa uskonelämäänsä ja uskoaan yllä erilaisin teoin, vaikkeivat ne pelastusta tuokaan. Hyvän mielen ne mulle tuovat - ja sen, että se vahvistaa joka hetki omaa uskoani. :)

Piispa Huovinen puhui torstaina hautajaisseuroissa lainaten vainajaa mm siitä, että ihminen ei voi tehdä mitään oman pelastumisensa eteen, ei sitten mitään. 
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #51 : 05.07.10 - klo:10:04 »
Juurikin näin.

Sen sijaan mun mielestä on erinomaista pitää omaa uskonelämäänsä ja uskoaan yllä erilaisin teoin, vaikkeivat ne pelastusta tuokaan. Hyvän mielen ne mulle tuovat - ja sen, että se vahvistaa joka hetki omaa uskoani. :)

Piispa Huovinen puhui torstaina hautajaisseuroissa lainaten vainajaa mm siitä, että ihminen ei voi tehdä mitään oman pelastumisensa eteen, ei sitten mitään. 

...vaikkeivat ne pelastusta tuokaan. =   ---ihminen ei voi tehdä mitään oman pelastumisensa eteen ...

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #52 : 05.07.10 - klo:10:13 »
...vaikkeivat ne pelastusta tuokaan. =   ---ihminen ei voi tehdä mitään oman pelastumisensa eteen ...

Niiden välillä ei ole mitään ristiriitaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #53 : 05.07.10 - klo:11:07 »
Armon väärinkäyttö... siinäpä vasta näppärä termi.  :icon_wink:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #54 : 05.07.10 - klo:11:09 »
Armon väärinkäyttö... siinäpä vasta näppärä termi.  :icon_wink:

Vaikka ihminen ei voi pelastaa itseään, niin hän voi hankaloittaa asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #55 : 05.07.10 - klo:11:30 »
Vaikka ihminen ei voi pelastaa itseään, niin hän voi hankaloittaa asiaa.
Juu :)

Ite just silleen aattelen tota (kun alussa joku kirjoitti, että pitääkö Siionin virsien laulaminen ym. duunailu lopettaa, niin ei tietenkään - vaikkeivat ne teot ihmistä pelastakaan!) siltä kantilta, että pidän ja tykkään siitä, etten ole "seinän takana piilossa oleva" uskova, vaan uskallan tuoda oman uskoni framille muiden nähtäväksi ja koska mun mielestä uskoon kuuluu riemuitseminen uskosta, Jeesuksesta - ja sen saa-pitää-voi osoittaa ulospäin teoilla. --nojoo, mitäkhään mie yritän taas selostaa.. no toivottavasti joku tajusi..? :D
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #56 : 05.07.10 - klo:16:38 »
Juu :)

Ite just silleen aattelen tota (kun alussa joku kirjoitti, että pitääkö Siionin virsien laulaminen ym. duunailu lopettaa, niin ei tietenkään - vaikkeivat ne teot ihmistä pelastakaan!) siltä kantilta, että pidän ja tykkään siitä, etten ole "seinän takana piilossa oleva" uskova, vaan uskallan tuoda oman uskoni framille muiden nähtäväksi ja koska mun mielestä uskoon kuuluu riemuitseminen uskosta, Jeesuksesta - ja sen saa-pitää-voi osoittaa ulospäin teoilla. --nojoo, mitäkhään mie yritän taas selostaa.. no toivottavasti joku tajusi..? :D

   
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #57 : 05.07.10 - klo:18:05 »
Täällä on taas "Kutsu seuraamiseen" menossa. "Vain uskova seuraa, vain seuraaja uskoo".
Lopulta piti kirjoittaa sille tutulle körttipapille ja kysyä mitenkäs minä nyt tämän itseeni sovittelen mutten minä voi loputtomiin lypsää siltä neuvoa ja ohjetta ja on kai sillä omissa lampaissankin paimentamista. Se vain on viisain jonka tunnen...

Tässä kaikki on jotenkin niin oikein ja kohdallaan. Ja vain seuraaja ottaa sen ensimmäisen kuuliaisuuden askeleen niin niin ja ottaa sen koska ensin oli kutsu: Tule ja seuraa minua. Kun isä sanoo lapselle että mene nukkumaan, lapsi menee koska se oli juuri se isäpappa joka käski - ei pikkusisko. Ja niin, sitten kun lähdetään jätetään kaikki entinen ja se nyt on vielä löydettävissä --- vaikka että älä muistele kärsimääsi pahaa --- ja ota joka päivä ristisi eli se mitä Jumala sinulta haluaa, tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä, ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen (Miik.6:8 )

Silti joskus...
mistä minä löydän armollisemman kotijumalan?

Mitäs jos JUmala ei kutsukaan minua...en minä vaan viitsisi, sen verran minä sitä Leenaa tunnen... kyllä tässä sanotaan että kaste on kutsu... mutta silti...
« Viimeksi muokattu: 05.07.10 - klo:18:09 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #58 : 05.07.10 - klo:20:06 »
Arkinen työ on rakkautta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #59 : 05.07.10 - klo:21:22 »
... ja rakkaus on arkista työtä. Juhlat (häät, ristiäiset, syntymäpäivät jne) ovat rakkauden ilmaisemista varten, mutta sellainen rakkaus, joka ei uurasta arkisin mitenkään, on harhaa.