Kirjoittaja Aihe: Pelastuksen ansaitseminen  (Luettu 47462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #135 : 24.08.10 - klo:20:42 »
Olen käsittänyt autuas-sanan niin, että kysymys on Jumalaan yhteydessä olevasta (Penan mukaan äärimmäisestä onnellisesta) henkilöstä, ei siis varsinaisesti pelastetusta. Viittaan tässä Matteuksen evankeliumissa olevaan kohtaan. Autuaita ovat...taivasten valtakunta...saavat lohdutuksen....heidät ravitaan....laupeita...nähdä Jumalan...kutsutaan Jumalan lapsiksi ..vainottu.

Lainaus Wikipediasta
"
Autuas tarkoittaa kristinuskossa pelastettua[1] tai yliluonnollisella tavalla onnellista.[2] Kreikan kielisessä uudessa testamentissa käytetään sanaa "makarios": autuas, ikuisesti onnellinen. Sanaa käytettiin tilasta, kun saa olla Jumalan yhteydessä.[3] Sana makarismi tarkoittaa autuaaksi ylistämistä tai julistamista. Sitä käytetään erityisesti Jeesuksen vuorisaarnan kohdasta, jossa ovat kuuluisat autuaaksi julistamiset.[4]
"

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #136 : 24.08.10 - klo:20:48 »
Lähdemme siitä, että jokainen on pipliansa lukenut tarpeeksi moneen kertaan.

Tunnustan, että välillä meni vuosia Raamattuun koskematta. Nyt vanhan, rippilahjaksi saamani Raamatun lehdet irtoilevat ja muutenkin koko kirja on leviämässä käsiin. Ostin isotekstisen, nyt on hyvä lukea. Tuntuu, että on paljon kiinniotettavaa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #137 : 24.08.10 - klo:21:02 »
Lainaus käyttäjältä: SeppoS
Lähdemme siitä, että jokainen on pipliansa lukenut tarpeeksi moneen kertaan.

Muuta ryhmää en taida tunteakaan, jossa noin ajatellaan.
Yleensä muualla on sellainen käsitys, että oma Raamatun tuntemus ja sen lukeminen on ollut ja on varsin vajavaista ja petraamisen varaa olisi siinäkin.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #138 : 24.08.10 - klo:21:09 »
Muuta ryhmää en taida tunteakaan, jossa noin ajatellaan.
Yleensä muualla on sellainen käsitys, että oma Raamatun tuntemus ja sen lukeminen on ollut ja on varsin vajavaista ja petraamisen varaa olisi siinäkin.

Asian voi ymmärtää niiinkuin haluaa. Tarkoitin sillä sitä, että kirja on kulunut käytössä ja sillä että osaa sieltä paikkoja, niin sillä ei täällä kannata koreilla. Koskaan sitä ei ole "tarpeeksi" luettu, mutta tarvitaanko muualta tulleita opettajia on eri asia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #139 : 24.08.10 - klo:21:13 »
Muuta ryhmää en taida tunteakaan, jossa noin ajatellaan.
Yleensä muualla on sellainen käsitys, että oma Raamatun tuntemus ja sen lukeminen on ollut ja on varsin vajavaista ja petraamisen varaa olisi siinäkin.
Meilläpäin on seurakunnassa aina pyritty asiat perustelemaan Raamatulla.

"Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.”
(2Tim.3:16)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #140 : 24.08.10 - klo:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: SeppoS
tarvitaanko muualta tulleita opettajia on eri asia

Riippuu siitä, missä asemassa ihminen on.
Jos ihminen on huonompi ihminen taikka yhtä hyvä ihminen, kuin se, joka opettaa, niin tällöin opettajaa tarvitaan.
Jos ihminen taasen on opettajaa parempi, tällöin opettajaa ei tarvita.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #141 : 24.08.10 - klo:21:29 »
Olisiko myös parempi sanoa, että
"MIELESTÄNI on parempi kirjoittaa" sen sijaan, että sanoo "on parempi kirjoittaa".
Voisiko varmuuden vuoksi vielä lisätä tuo "MIELESTÄNI" sana jokaiseen lauseeseen, jottei kukaan ärsyyntyisi - ihan varmuuden vuoksi?

Mielestäni tuo on viisaasti ajalteltu. Mielestäni jokainen joutuu kulkemaan,  tavallaan yhdessä muun seurakunnan kanssa, tavallaan yksin - kantaen omaa ristiään - auttamaan toista kun hän retuuttaa omaansa - kuitenkin perimmältään yksin. Siksi, kun itse näkee ympärillään pimeyttä, on viisasta sanoa että on minusta nyt  vähän pimeää - se toinen joka saa ehkä juuri silloin jonkiin oivalluksen lahjaksi, saattaa kokea kaiken selvänä... siksi yhteisymmärrys löytyy helpommin kun sanookin mielestäni.  

Tosin sekin voi olla jollekin perin kompastuttavaa: minäminäminä minun mielestä niin ja minun mielestä nä'in ja aina vain minä. Silti tuo on ainoa realistinen tapa ilmaista itseään, ainoa keino puhua tai kirjoittaa loppujen lopuksi riittävän nöyrästi asioista jotka taitavat olla meltä aika salattuja. On tekonöyrää - minun mielestäni - pamauttaa mikä on oikeampaa tai väärempää ja jättää tuo "minusta" tai "mielestäni" pois jos motiivina on että minähän en itseäni korosta, kerron vain kuinka asiuat ovat... silloin kyllä riippuu hieman asioista voiko niin todella tehdä. Useimpiin hengellisiin kysymyksiin taitasa turvallista olla tuo "minusta" "minun kokemukseni on" "minun näkemykseni on".
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #142 : 24.08.10 - klo:21:31 »
Synonyymisanakirja kehiin! Hyvä, Leena!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #143 : 24.08.10 - klo:21:32 »
Riippuu siitä, missä asemassa ihminen on.
Jos ihminen on huonompi ihminen taikka yhtä hyvä ihminen, kuin se, joka opettaa, niin tällöin opettajaa tarvitaan.
Jos ihminen taasen on opettajaa parempi, tällöin opettajaa ei tarvita.

Minulla lukee joka viestissä tekno- ei teologi. Olen eräillä tekniikan aloilla huomattavasti teologeja parempi ja päinvastoin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #144 : 24.08.10 - klo:21:33 »
Jatketaan osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi