Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?  (Luettu 50572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #45 : 15.12.09 - klo:20:16 »
Olavi Kares sanoi kirjassaan "On on tahi ei ei" maailmassa olevan kahden laisia ihmisiä: Uskonnollisia ja ei-uskonnollisia. Hänen mielestään oli parempi kuulua jälkimmäisiin, koska he eivät pidä armoa itsestäänselvyytenä vaan kalliina ihmisestä riippumattomana lahjana, jota ei voi ansaita.

Jos erottelu ja luokittelu kiellettäisiin, aika pian yhteiskunta romahtaisi sellaisena, kuin yhteiskunnan nyt miellämme.
Tästä aiheesta on jo aika paljon täällä keskusteltu ja mielestäni erottelemattomuuden utopia on vääräksi todistettu.

Se on toki totta, että joitain erotteluja, joita tehdään, olisi parempi jättää tekemättä. Tuo 'uskoa-epävarma-eiuskossa' -erottelu lastenleirillä voisi olla esimerkki sellaisesta erottelusta, joka olisi ollut hyvä jättää tekemättä.

On myös paljon erottelemattomuutta, jossa olisi ollut parempi tehdä erottelu.
Esim. Tanskan mielenosoituksissa ei ilmeisesti aina pystytty erottelemaan rotöstelijöitä viattomista ja siitä seurasi se, että porukkaa pidätettiin erottelematta.

En minä siis erottelusta puhunut, vaan elitismistä. Minusta elitismi on erottelun äärimuoto. Vähän kuin puhuisi huutamisesta ja tuomitsisi puhumisen ja kuiskauksen.
Mutta mikä on se juutalaisuuden ongelma? Tarkoittiko kysyjä ongelmaa suhteessa körttiläisyyteen. Vaiko sitä etteivät tunteneet Jeesusta Messiaakseen.
Miksi heillä on edelleen "peite sydämellä", niinkuin viidesläiset sanovat. Onko Jumalan tahto näin? Miksi Jumalan omaisuuskansaa käännytetään? Onko Mooseksen lain noudattamisessa mitään mieltä?

                         kysyy ikiutelias mummi

Jotain vastausta:

Herättäjän Etelä-Savon ja Kymen aluesihteeri sanoikin minulle, että kyseessä on körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma: liian suuri määrä informaatiota. Hänen mielestään asiaa ei voi ymmärtää, ennen riittäviä taustatietoja. Tämän näyttäisi oma kokemus vahvistavan.
Mietin muuten, että miksihän kyseessä oli sihteerin mielestä myös juutalaisuuden ongelma? En osaa siihen vastata, vaikka otsikkoonkin runoilin.
Aluesihteeri on juutalaisuus expertti ja käy vuosittain Israelissa. Luulen, että hän tiesi mistä puhui.

Ilmeisesti hän kuitenkin viittasi molempien sisältämään informaation määrään, jonka omaksuminen on tarpeen ennen kuin voidaan puhua samasta aiheesta samoilla käsitteillä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #46 : 16.12.09 - klo:00:11 »
kolleega Etelä-Savosta ja Kymeestä tykkää juutalaisuudesta ja minä tykkään palestiinalaisuudesta... (n. 40% kristittyjä 1990-l.)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #47 : 17.12.09 - klo:12:51 »
-Joku haikaili sitä "uskoontuloa" tie häntä kuin tosissaan. Mitä pitäisi ajatella jutusta, mietin nyt. Riparilla 16v "tultiin uskoon" tietyllä riitillä (isoselle sanomaan asiasta, isonen rukoilemaan että tämä täsä tahtoo tul uskoon ja asia julkisuuteen seur.pvnä/lähiaikoina.  Minulla oli sil hetkellä erikoisia epäilyksiä, voiko noin tehdä mutta olin kyl tosissani, ja muistan hyvin keskellä sitä toivottomutta (kun ei se isosparka ollut tottunut siihen että joku sanookin et ei mihkään "uskoon" voi "tulla" jonkin valaistuskokemksen saatuaan...Tähän sitten liittyi lopulta aika erikoinen kokemus, vakuuttuneisuus ja voimakas rauhan ja levon tunne, erinäisten käänteiden jälkeen.  Ei niitä kukaan jaksa lukea...kun en osaisi edes selittää.

- Myöhemmin - aika paljon myöhemmin - olen hieman miettinyt koko tapauksen arvoa. Ja erittäin sen merkitystä.  Se nyt oli eräänlainen "en päästä sinua ennenkuin etc" minun puoleltani, joskin vähemmän raffinoiduin sanoin kun en osannut tilaukselle esittää minkäänlaisia  sanoja.  Mutta milloin muuttui ja mitä, ja muuttuiko?  Sikäläisyydessä sitä sanottiin "uudestisyntymiseksi" (ja siitä sitten "todistettiin")   jolle olin aika äkkiä vähän allerginen - tai epäileväinen. Näinköhän vaan - kun ei kukaan lopulta osannut selittää koko Joh. kolmosta.

 Tuollaisia voimakkaita tunnekokemuksia joihin liittyy uskonnollinen ajatussisältö nyt vain on ja tulee ja menee, mutta minkä merkityssisällön niille antaisi, en nyt enää todella tiedä. Tietty sen jälkeen aloin lukea Raamattua, mutta...?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #48 : 27.12.09 - klo:12:27 »
Pietismin hapatusta ajattelussamme lienee tuon henkilökohtaisen uskontunteen yletön märehtiminen, että missä kuosissa se milläkin elämän hetkellä on. Minua on alkanut se inhottaa yhä enemmän. Voisiko Jumala-kysymykseen vastata jotenkin sillä lailla, että kannatan tätä aatetta - kannatan sen yhteisön olemassaoloa ja yhteen kokoontumista, joka haluaa viipyä näiden (=jumalanvaltakunnan) asioiden äärellä. Se, mikä sieluntilani kulloinkin on, on intiimi kysymys, ja valitsisin mieluummin itse ne ihmiset, joiden kanssa siitä keskustelen. Tämä siksikin, etten suuremmin usko toisten ihmisten uskonkokemusten todistusvoimaan. Tätä mietiskelin eilisessä saarnassanikin: Sinun omaa kokemuksesi Jumalan poissaolosta ei poistu, vaikka kaikki ympärilläsi uskoisivat Jumalaan ja itse arkkipiispa sanoisi päälle aamenen.

Kyllä ketjun aloittajan ajatuksissa on vinha perä, kun hän kiinnittää huomion viestin kieleen ja merkitysten ymmärtämiseen. Eilisen teema "Kristuksen todistajat" on hankala ja suuresti väärinymmärretty. Ei se voi olla sitä, että huudellaan Jeesuksen nimissä yhtä sun toista ja vetäydytään omaan oikeassaolemiseen marttyyrinkruunua kiillotellen, kun nuo raukat eivät tajua, mistä jäävät paitsi. Jos viesti ei mene perille, täytyy katsoa peiliin. Onko vika viestissä, käytetyssä kielessä vai siinä, ettei sanomalle ole tilausta? Täytyy putsata käsitteitä ja luutuneita käytäntöjä turhasta, jotta oleellinen pääsee esiin.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #49 : 27.12.09 - klo:16:05 »
-Ns uuspietismiähän se on jos mitä, ja kiinnostavaa oli, että ennätti kulua 35 vuotta ennen kuin aloin itse hieman miettiä, sekö kokemus nyt minut ns pelastaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #50 : 27.12.09 - klo:17:39 »
Pietismin hapatusta ajattelussamme lienee tuon henkilökohtaisen uskontunteen yletön märehtiminen, että missä kuosissa se milläkin elämän hetkellä on. Minua on alkanut se inhottaa yhä enemmän. Voisiko Jumala-kysymykseen vastata jotenkin sillä lailla, että kannatan tätä aatetta - kannatan sen yhteisön olemassaoloa ja yhteen kokoontumista, joka haluaa viipyä näiden (=jumalanvaltakunnan) asioiden äärellä. Se, mikä sieluntilani kulloinkin on, on intiimi kysymys, ja valitsisin mieluummin itse ne ihmiset, joiden kanssa siitä keskustelen. Tämä siksikin, etten suuremmin usko toisten ihmisten uskonkokemusten todistusvoimaan. Tätä mietiskelin eilisessä saarnassanikin: Sinun omaa kokemuksesi Jumalan poissaolosta ei poistu, vaikka kaikki ympärilläsi uskoisivat Jumalaan ja itse arkkipiispa sanoisi päälle aamenen.

Kyllä ketjun aloittajan ajatuksissa on vinha perä, kun hän kiinnittää huomion viestin kieleen ja merkitysten ymmärtämiseen. Eilisen teema "Kristuksen todistajat" on hankala ja suuresti väärinymmärretty. Ei se voi olla sitä, että huudellaan Jeesuksen nimissä yhtä sun toista ja vetäydytään omaan oikeassaolemiseen marttyyrinkruunua kiillotellen, kun nuo raukat eivät tajua, mistä jäävät paitsi. Jos viesti ei mene perille, täytyy katsoa peiliin. Onko vika viestissä, käytetyssä kielessä vai siinä, ettei sanomalle ole tilausta? Täytyy putsata käsitteitä ja luutuneita käytäntöjä turhasta, jotta oleellinen pääsee esiin.



Erittäinkin hyvin sanottu :icon_exclaim:

Toisaalta, kun ajattelee inhimillisesti, niin ei se ole kaukana että ihminen ajattelisi tehneensä jonkunlaisen "uskonratkaisun". Oikeastaan se on aika luonnollinen ajatuksen jatke.  Mutta niinhän se ei nimenomaan ole!  Olen tässä mietiskellyt ettäehkäpä omasta puolestamme tarvitsemme jonkunlaista kompurointia ja "ratkaisua" että ajatukset selkiytyvät asian suhteen mutta todellisuudessa on hyvä pitää kuuluvasti esillä sitä, ettemme ME ole tehneet mitään, vaan olemme tulleet armosta osallisiksi, ilman ansiota tai siihen johtavia pyrkimyksiä.  Usko ei myöskään ole ihmisen ja Jumalan yhteistyötä eikä yhteistä aikaansaannosta. Se on juridinen asia joka on meille kertakaikkisesti kuulutettu ja koskee erotuksetta kaikkia!

Eikö ole ihmeellinen asia sekin, että "meidän vielä ollessamme jumalattomat", Jumala meidät armahti, puhdisti ja vanhurskautti!  Mikä oli siinä ihmisen osuus kun hän ei synnistäkään tiennyt mitään ennenkuin sekin ilmoitettiin?  Niin surkea on perisynnin alainen tilamme, ettemme tiedä synnistäkään jos sitäkin ei erikseen valoteta. Senpä takia on aika luonnollista että ihmispolo pimeydessään ajattelee jopa olevansa kovastikin "uskossa" ja tehneensä muka eroa entiseen elämään ja pahaan maailmaan. Pahimmat synnit ei koskaan näy suoraan ulospäin. Joku voisi kuvitella, että tämmöisellä hengellisellä palstalla kirjoittelee kauhean uskovaisia ihmisiä, mutta karu todellisuus ei näy paljaalle ihmissilmälle. Rovasti Laestadiuksen kannattajat innossaan kirjoittivat lähetyskirjan otsikoituna "Jukkasjärven mustille pakanoille". Samanlaisia mustia pakanoita mekin olemme.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #51 : 27.12.09 - klo:18:53 »
Toisaalta, kun ajattelee inhimillisesti, niin ....Samanlaisia mustia pakanoita mekin olemme.

Kenes opis sie Jampe oot ollut jouluna, ukkohan latelee lähes "täydellisyyden" hipoovia ajatuksia. :icon_wink:

Sen verran täytyy kyllä korjata että yleensä Sinun  "erittäin värikkäät" ilmaisut,hämmentävät minua jopa hieman nostavat "agressiivisen käyrän kuulassani, punaselle". Vai olisiko se ehkä ennemminkin ... kateutta :icon_wink:
Taitaa olla.

ps.pisteet pussiin myös eeva-kaisalle...harvinaista( "nyt on tullut varmaan syöty jotain suvatsevaisuuden annosta"). :icon_cool:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #52 : 27.12.09 - klo:19:03 »


Pahimmat synnit ei koskaan näy suoraan ulospäin.

Sinäpä sen sanoit. Eikös muuten se Joku Viisas ole sanonut myös niin ettei ole isoja ja pieniä syntejä, on vain syntiä  :102:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #53 : 27.12.09 - klo:21:00 »


Erittäinkin hyvin sanottu :icon_exclaim:

Toisaalta, kun ajattelee inhimillisesti, niin ei se ole kaukana että ihminen ajattelisi tehneensä jonkunlaisen "uskonratkaisun".
  Olen tässä mietiskellyt ettäehkäpä omasta puolestamme tarvitsemme jonkunlaista kompurointia ja "ratkaisua" että ajatukset selkiytyvät

Eikö ole ihmeellinen asia sekin, että "meidän vielä ollessamme jumalattomat", Jumala meidät armahti, puhdisti ja vanhurskautti!  Mikä oli siinä ihmisen osuus kun hän ei synnistäkään tiennyt mitään ennenkuin sekin ilmoitettiin? 
Senpä takia on aika luonnollista että ihmispolo pimeydessään ajattelee jopa olevansa kovastikin "uskossa" ja tehneensä muka eroa entiseen elämään ja pahaan maailmaan. Pahimmat synnit ei koskaan näy suoraan ulospäin.

- Jotenkin näin. Nyt tietty tavallaan ymmärrän silloista itseäni ja toisiakin : Nuori usein vielä tarvitsee kokemuksen, että hän tässä valitsee ja ratkaisee...vasta, luulen,kun tulee pudotetuksi omalta osaltaan tyhjän päälle on perusteellisen hukassa. "Hiljainen odotus on teidän toivonne" oli tämän joulun lohtu
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #54 : 28.12.09 - klo:16:04 »
Vieläkin jäi purtavaa tuosta Eeva-Kaisan tekstistä, koska hän todella sanoi hyvin monta asiaa. Lähinnä kysymys tuosta "toisten ihmisten uskonkokemusten todistusvoimasta" kuten E-K sitä nimitti...

Onhan se usein juuri näin, että se "Kristuksen todistajana" oleminen mielletään tai ainakin tuodaan esiin korostetusti omien uskonkokemusten tai niiden jälkeisen "muuttumisen" kertomisena.  Varmaan useimmiten siinä on ihan vilpitön tarkoitus, mutta itseäni nykyään sellaiset puheet lähinnä ärsyttää joissa tuodaan esille omaa muuttumista paremmaksi tai uskovaisemmaksi. Minulla on yksi tuttava joka silloin tällöin soittelee ja jonka mielestä minä olen pakana (mikä yllätys!), hän on tietenkin uskovainen isolla U:lla. tarkoituksena noilla puhelinsoitoilla oli alussa ilmiselvästi käännytyspuheiden pitäminen ja taitaa olla vieläkin. Pari kertaa hän on tainnut suoraan sanoakin etten ole "uskossa" ja niinhän minä mielelläni sanon itsekin.  KUitenkin minua ärsyttää sellainen ilman lupaa ja tunkeilevasti tapahtuva tonkiminen ja toisen sisimmän arvioiminen ylhäältäpäin joten olen sitten kysynyt että mistä hän sen tietää? vastauksena on ollut, että ei hän "taida sitä tietää" jos loppuun asti ajatellaan.
Nyt kun ko. tyyppi ei enää kehtaa sitä niin suoraan ilmaista, hän on kääntänyt saman asian niinpäin että "hän vain kertoo mitä hänelle itselleen on tapahtunut"...  Niin sitä naamioidaan sama käännyttäminen ja paasaaminen "omien siunauskokemusten" kertomiseksi eli näin voidaan piilokäännyttää ja piilopakkosyöttää samaa paskaa eri pussissa.

Kun joku oikein antaumuksella kertoo "mitä hänelle itselleen on tapahtunut", niin hän mieltää silloin nimenomaan olevansa raudanluja "Kristuksen todistaja" ja täyttävänsä lähetyskäskyä.  Omien uskonkokemusten esilletuominen on yksi tapa käännyttää peitellysti, toivoen ja uskoen, että omat uskonkokemukset saisivat muissa aikaan kateutta taimuka jonkinlaista "kaipausta" että tuota samaa mullekin!

Itseni kohdalla sillä on täysin päinvastainen vaikutus. Se on vastenmielistä ja ainoastaan etäännyttää lisää ensisijaisesti kertojasta mutta myös asiasta tai yhteisöstä jota hän edustaa.  Olen tämän sanonut pariin otteeseen suoraan ed. mainitulle kaverillekin mutta kun hänen on kertakaikkiaan pakko jollain tapaa kaiken aikaa "todistaa", niin minkäs sille sitten voi. Kai se mielenterveys järkkyy jos ei saa todistaa.  Pahinta on kun hän "kokee" että hänen on sanottava sitä tai tätä, niin se sitten pitää tuoda esille vaikka miten sopimattomasti ja röyhkeästi koska "Herra on käskenyt sanoa".
Päävika on siinä ettei se ole edes evankeliumin ja lain julistamista, vaan omien kokemisten jaarittelua. Itsestä puhumista!


En kuitenkaan tahdo romuttaa käsitettä "Kristuksen todistaja" koska se raamatussa ja kirkkomme uskossa on. Sensijaan mietin mitä se voisi olla?  Lutherin mielestä se on lain ja evankeliumin julistamista. Niistä pitäisi sitä puhetta ammentaa ja niitä käsitellä koska eihän raamatunkaan mukaan sana tyhjänä palaja. Mutta jos ei saarnata sitä sanaa (lakia ja evankeliumia) vaan jaaritellaa omia kokemisia ja muuttumisia niin ei sekään sana tyhjänä palaja vaan tekee tehtävänsä eli karhunpalveluksen kirkon agendalle ja saa ihmiset vastustamaan asiaa.

Jospa toinen tulisikin tuon iänikuisen jänkkäämisen sijasta kertomaan, että "nyt minäkin oon saanut ymmärtää jotain pientä siitä, mitä eroa lailla ja evankeliumilla on"- niin minä tuumaisin ainakin, että "no kerropa veikkonen, minuakin kiinnostaa!"  Ja jos se vielä olisi ihan asiaakin niin varmaankin sitä päätyisi tuumaamaan, että "no voi perhana, kyllähän minullakin tuossa olisi paljon miettimistä..."
Tai kun tultaisiin kertoileman, että "kyllä se kuule armo riittää kaikkein kurjimmallekin", niin johan olisi omakin ajatus että "niinköhän aivan minullekin asti?"

Mutta ei! kerrotaan siitä miten suuuuuuuuuuresti MINÄMINÄ muutuin kun tulin uskovaiseksi. Yäh! Lopuksi vielä muistetaan korostaa että sinä taas ET ole uskovainen!


« Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo:16:14 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #55 : 28.12.09 - klo:16:23 »
"Kristuksen todistajana"
Hmmm... etkös Sinä Jampe ole Kristuksen todistajana ja todistus kappale("oikeesti" verenpaine nousee tästä sanasta). Niin kuin me kaikki olemme, vähän eri "muotissa" kyllä.

Anna kirkon olla, ei se meidän päiviä pilaa. Mutta jos tahdot pilata niin...  :icon_cool:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #56 : 28.12.09 - klo:16:48 »
Annanhan minä kirkon olla... (?) :icon_eek:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #57 : 28.12.09 - klo:17:08 »
Annanhan minä kirkon olla... (?) :icon_eek:
...Mutta jos ei saarnata sitä sanaa (lakia ja evankeliumia) vaan jaaritellaa omia kokemisia ja muuttumisia niin ei sekään sana tyhjänä palaja vaan tekee tehtävänsä eli karhunpalveluksen kirkon agendalle ja saa ihmiset vastustamaan asiaa.
:eusa_think:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #58 : 28.12.09 - klo:17:51 »
Kun joku oikein antaumuksella kertoo "mitä hänelle itselleen on tapahtunut", niin hän mieltää silloin nimenomaan olevansa raudanluja "Kristuks todistaja" ja täyttävänsä lähetyskäskyä.  Omien uskonkokemusten esilletuominen on yksi tapa käännyttää peitellysti, toivoen ja uskoen, että omat uskonkokemukset saisivat muissa aikaan kateutta taimuka jonkinlaista "kaipausta" että tuota samaa mullekin!

Pahinta on kun hän "kokee" että hänen on sanottava sitä tai tätä, niin se sitten pitää tuoda esille vaikka miten sopimattomasti ja röyhkeästi koska "Herra on käskenyt sanoa".
Päävika on siinä ettei se ole edes evankeliumin ja lain julistamista, vaan omien kokemisten jaarittelua. Itsestä puhumista!

Näin on, ja tuo tohu vienyt monia aikamoisiin syövereihin. Siihen on joissakin yhteisöissä ikävä kyllä pakko. Toisten "pelastuminen" on sinun vastuullasi...he eivät lue Raamattua, he lukevat sinua...ja näin oli: "Astu esiin sopivalla ja sopimattomalla hetkellä." Kehtaisitko kysyä, joutuuko hän kadotukseen ellei koko ajan jumputa? On vain niin tuttua, eikä jotkut toipuneet vuosikymmenniin, kuulin, itse lähdin pitkälle, kun luulin että tuo on kristinuskoa. Oli mahdotonta lopulta enää valehdella muuttuneensa kun ei ollut. Ja kaiken aikaa huomio itsessä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #59 : 28.12.09 - klo:17:54 »
tohu pitää olla touhu.
Mitä sitten on todistajana oleminen? Saarnaamisen jätän niille jotka osaavat, kauan sitten lopetin tuon mannekiinina esiintymisen - jos minua katsoi niin "Kristuksen muuttavaa voimaa" taisi mieluiten juosta kirkuen karkuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.