Kirjoittaja Aihe: Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?  (Luettu 22679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« : 14.05.06 - klo:18:07 »
Tuli tässä mieleen, kun tämän aamun Vakkurin satuin katsomaan, että siinä oli monia hyviä kohtia. Muun muassa se, että ohjelman haastateltavalla äidillä oli kaksi kehitysvammaista lasta ja kolmas syntyi kuolleena. Silloin oli äiti ajatellut, että Maailman pahuus ja kurjuus ei tule ansioiden mukaan (tai jotenkin noin se meni, en muista ihan tarkkaan, miten meni). Se on kuulema jossakin muodossa Raamatussakin. En vain tosin vielä itse tiedä, miten.
Toinen hyvä kohta oli se, kun äiti sanoi ohjelmassa, että on hyvä, kun elämässä on välillä myös vaikeaa, koska "Eivät matossakaan ne kirkkaat raidat olisi niin kirkkaita, jos ei olisi välissä myös tummia raitoja".

Tämä näin alustuksena, niin ajattelin että laitetaan tähän ketjuun semmoisia jokaisen mielestä hyviä sananlaskuja ja Raamatun kohtia ja mahdollisesti jopa, että miksi se on hyvä tai itselle tärkeä /mihin se liittyy. Virsistä on jo niin monta ketjua, että jätetään ne tällä kertaa ulkopuolelle.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #1 : 14.05.06 - klo:18:11 »
Ja aloitanpas samalla itse...elikkäs:

Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä.

Se oli monessa minun rippikortissani ja on siksi jäänyt mieleen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #2 : 14.05.06 - klo:20:23 »
Olikohan se Mikko Mallikkaan syntymäpäivä vai mikä sen kirjan nimi missä puhuttiin jotenki että "Jos joka päivä olisi joulu tai syntymäpäivä, niistä tulisi arkea."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #3 : 14.05.06 - klo:22:07 »
"Iloitse nuorukainen nuoruudessasi ja sydamesi ilahduttakoon sinua nuoruusikasi paivina. Vaella sydamesi teita ja silmiesi halun mukaan; mutta tieda Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tasta."

"Ja vielä: Poikani, paina varoitus mieleesi. Paljolla kirjojen tekemisellä ei ole loppua, ja alituinen tutkistelu väsyttää ruumiin."


Viimeksi mainittua kohtaa olen antanut monelle teologeille jotka saivartavat jotain kohtia raamatusta.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #4 : 14.05.06 - klo:22:58 »
"Vatsasi on kuin nisuläjä" Korkia veisu (joku vanhempi käännös).

Kaverit tykkäsivät siteerata Isoa kirjaa kun ryhdyin kasvissyöjäksi: "mutta heikko syö vain kasviksia". Jostain Paavalin kirjeestä, jollen väärin muista.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #5 : 15.05.06 - klo:10:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Kaverit tykkäsivät siteerata Isoa kirjaa kun ryhdyin kasvissyöjäksi: "mutta heikko syö vain kasviksia". Jostain Paavalin kirjeestä, jollen väärin muista.


Tylyltä kuulostaa nykylukijan korvaan se, että se heikkous viittaa nimenomaan uskoon... Vaikka laajempi konteksti onkin kovin armollinen. Roomalaiskirjeestä on se, 14. luku:

"Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia. Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin."

Sananlaskujen elämänmakuinen suhtautuminen alkoholiin on minusta hauska:

"Olut sopii onnettomalle,
viini sille, jonka mieli on katkera.
Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa
eikä mieti murheitaan."
Snl 31:6-7

Ja jos ilta on venynyt liian pitkäksi:

"Kuka voivottaa, kuka vaikertaa? Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa? Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta? Kuka katsoo harottavin silmin? Se, joka viipyy viinin ääressä, se, joka etsii maustejuomaa. Älä katsele viinin hehkuvaa punaa, älä katso sen välkettä maljassa. Helposti se valahtaa kurkusta alas, mutta perästäpäin se puree kuin käärme, iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy. Silmäsi näkevät outoja, puheesi ovat hullun houreita. Olet kuin aalloilla keskellä merta, kuin maston nenässä mainingeilla."Minut piestiin, mutta en tuntenut mitään, minut hakattiin, mutta en tiennyt mitään. Milloin pääni selviää? Pitäisi päästä hakemaan lisää.""
Snl 23:29-35
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #6 : 15.05.06 - klo:19:20 »
musta tää on yksi parhaista, löytyy Roomalaiskirjeestä

Tärkeää ei sii ole se mitä ihminen tahtoo tai ehtii vaan se että Jumala armahtaa.
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa Vompsu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 62
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #7 : 30.05.06 - klo:19:37 »
Ei oikeutta täällä saa /
ken itse sit' ei hanki.

Poissa suorastas

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #8 : 08.06.06 - klo:10:59 »
No Jeesuksen sukuluettelosta on hyvä alottaa, Jeesus on alenevassa polvessa sukua Yodalle

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
5 kalaa ja 2 leipää..
« Vastaus #9 : 08.06.06 - klo:20:30 »
Auliisti hän  lähtee naisen perään / niin kuin härkä teurastajan luo /
kuin köytetty hullu kuritusta kohti / Niin hän lentää satimeen kuin lintu
päätä pahkaa /

Sananl. 7 22-23

Veden kalvossa näet kasvosi / lähimmäisessä sydämesi.

Sananl. 27 19

Rauta rautaa hioo, ihminen ihmistä
Elämä on kemiaa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: 5 kalaa ja 2 leipää..
« Vastaus #10 : 08.06.06 - klo:23:29 »
Lainaus käyttäjältä: "AKUANKKA313"

Veden kalvossa näet kasvosi / lähimmäisessä sydämesi.

Sananl. 27 19

Rauta rautaa hioo, ihminen ihmistä



Niissä sananlaskuissa on tosi paljon hyviä, kun vain tulisi luettua!

Muistaakseni siellä on myös se, että "Joka itsensä ylentää, se alennetaan, mutta se, joka itsensä alentaa, se ylennetään". En ole ihan varma, onko se Raamatusta, mutta ainakin sellainen mielikuva minulla on. Taitaa muuten olla aika körttihenkinen sananlasku...

Sitten se ei ole Raamatussa (kai?) mutta minusta on hyvä se, että "Älä anna koskaan auringon laskea vihasi ylle". Tarkoittaa sitä, että pitää sopia päivän aikana ilmenneet riidat ennen nukkumaanmenoa. Kun vain oppisi tuota periaatetta noudattamaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #11 : 05.02.07 - klo:22:05 »
Viime viikolla kuulin yhden iäkkäämmän naisen sanoneen aikanaan kotoa lähteneelle pojalleen hienot sanat ohjeeksi siitä, että vaikka maailma kohtelisi kaltoin, niin kotiin saa aina tulla takaisin:

Koti on paikka, jossa kolhut korjataan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #12 : 13.02.07 - klo:10:37 »
Harkitseva ihminen saa viisaan maineen, / taitava puhe taivuttaa mielet. (Sananl. 16:21)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hyviä sananlaskuja/Raamatun kohtia?
« Vastaus #13 : 13.02.07 - klo:21:08 »
Tuli tuosta yhdestä toisesta ketjusta mieleen vanha juttu:

Minä opettelin kouluun käskyjä läpi ja äiti kuulusteli. Siskoni kuunteli vieressä ja oli itsekin joitakin opetellut, vaikka nuorempi onkin. Tuli tämän "Älä tee huorin." -käskyn vuoro. Siskoni hihkaisi, että hän tietää ja kirkaalla äänellä sanoi "Älä tee huoria." Sitten ihmetteli, kun äiti purskahti nauramaan. Myöhemmin hänelle sitten selvisi, mikä ero noilla sanoilla on. Sille on jaksettu vieläkin nauraa, kun viisivuotias muistaa käskyt noin hyvin. ;)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Älä nuku jos olet suuttunut
« Vastaus #14 : 13.02.07 - klo:22:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"


Sitten se ei ole Raamatussa (kai?) mutta minusta on hyvä se, että "Älä anna koskaan auringon laskea vihasi ylle". Tarkoittaa sitä, että pitää sopia päivän aikana ilmenneet riidat ennen nukkumaanmenoa. Kun vain oppisi tuota periaatetta noudattamaan.


Tuossa on lause, joka jokaisen parisuhteessa elävän ja tietysti kaikkien muidenkin pitäisi aina muistaa. Itketään vaikka koko yö, mutta vihan kera ei nukuta. Vihalla on silloin taipumus turvota ellei sitä heti puhkaise. Tuon noudattaminen pidentään avioliiton kestoikää ja vähentää epäluuloja ja kärsimystä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi