"Ikävä kyllä raikkaimmassakin ruusussa on jo näkyvissä tuskin huomattavia yksityiskohtia, jotka tuntijan silmissä hahmottelevat toistaiseksi kukoistavan lihan kuivuessa tai hedelmöityessä kehittyvän muuttumattoman ja ennalta suunnitellun siemenen muodon. Iki-ihastuneina seuraamme katseillamme nenää, joka on kuin laine, joka herkullisesti kohottaa aamullista vedenpintaa ja vaikuttaa liikkumattomalta, piirrettävältä, koska meren pinta on niin tyyni, ettei nousuvettä huomaa. Ihmiskasvot eivät näytä muuttuvan kun niitä katsoo, koska niitten valmistelema vallankumous on liian hidas, jotta sen havaitsisimme. Mutta jos näemme näitten tyttöjen rinnalla heidän äitinsä ja tätinsä, tajuamme siinä samassa, minkä välimatkan nämä piirteet tavallisesti erittäin ruman prototyypin vaikutuksen alaisina tulevat kuromaan umpeen vähemmässä kuin kolmessakymmenessä vuodessa, kunnes koittaa hetki jolloin katseet kääntyvät niistä, hetki jolloin kasvot kokonaisuudessaan katoavat taivaanrannan taa, kauas valon ulottuvilta. Tiesin että yhtä syvällä, yhtä kohtalonomaisina kuin juutalaisten kansallistunto tai kristillinen atavismi niissä jotka pitävät itseään rotunsa vapaamielisimpinä, Albertinen, Rosemonden, Andréen kukoistavan rusotuksen alla, heidän tietämättään, varastossa vastaisen varalle, asustivat, odottivat turpeat huulet, iso nenä, pyylevyys jota hämmästeltäisiin mutta joka itse asiassa oli jo olemassa, kulisseissa, valmiina astumaan näyttämölle, odottamatta ja ennalta määrättynä kuin mikä tahansa dreyfusismi, kirkollismielisyys, kansallinen ja feodaalinen sankarillisuus jotka yhtäkkiä, olosuhteiden kutsumina astuvat esiin yksilöä vanhemmasta perusluonteesta, jonka kautta hän ajattelee, elää, kehittyy, vahvistuu tai kuolee, ilman että hän pystyy erottamaan sitä erityisistä vaikuttimista joihin hän sen samastaa. Me olemme henkisestikin riippuvaisia luonnonlaeista paljon suuremmassa määrin kuin uskommekaan, ja älymme omaa entuudestaan kuin mikä tahansa saniainen tai ruohokasvi erityispiirteitä, jotka kuvittelemme itse valitsevamme. Mutta me tavoitamme vain toisen asteen aatteet näkemättä perimmäistä syytä (juutalaisuutta, ranskalaista sukua), josta ne itse asiassa johtuvat ja jota otollisella hetkellä ilmennämme. Ja saattaa olla, että niin itsenäisen ajatustyön tuloksilta tai terveydenhoitomme laiminlyönnin seurauksilta kuin ne vaikuttavatkin, me perimme suvultamme niin kuin unikkokasvit siemenensä muodon, sekä aatteet joiden varassa elämme että sairauden johon kuolemme." [Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä (4) - Kukkaanpuhkeavien tyttöjen varjossa 2. - Paikannimet: Paikkakunta - Suomentanut INKERI TUOMIKOSKI; Suomennos ilmestynyt ensimmäisen kerran 1983, Otava 2007 (s. 304–305)]