Kirjoittaja Aihe: kristittyjen määrä  (Luettu 19162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
kristittyjen määrä
« Vastaus #15 : 07.10.06 - klo:21:28 »
Valitettavasti kristilliset piirit sisältävän niin paljon puhdasta valetta - tietoista tai tiedostamatonta - että kaikki väitteet kannattaa aina tarkistaa jotain "maallisesta" lähteestä. Kun saarnaaja sanoo:"100 tuli uskoon", niin se kannattaa tulkita:"10 sellaista, jotka eivät ole jo srk:n toiminnassa, saattoi tulla siunattavaksi ja korkeintaan 2 heistä näkyy tilaisuuksissa tulevaisuudessa."

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa maxu

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
kristittyjen määrä
« Vastaus #16 : 07.10.06 - klo:21:41 »
Lainaus
Mutta heti alkajaiseksi olin tukehtua pullaani,kun puhuja kertoi,että laskelmien mukaan maailmassa on ollut jo 2miljoonaa Jeesuksen seuraajaa,joihin hänkin toki kertoi kuuluvansa.

mirja, puhuiko kurssivetäjä 2 miljoonasta vai 2 miljardista kristitystä? ussan tunnilla muistan kuulleni kastettujen määrän olevan maailman laajuisesti n.2 miljardia ja jos puhuja pitää vain 2 miljoonaa kristittyinä, niin kuulostaa kyllä lähinnä lahkotoiminnalta

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #17 : 07.10.06 - klo:23:16 »
Kyllä hän puhui kahdesta miljoonasta,mutta ehkä se olikin inhimillinen virhe.Tosin pahassa paikassa,koska se vaikutti meikäläisen käsitykseen kurssin mielekkyydestä pahasti. Toivottavasti asia onkin näin!Olipa hyvä,että kerroit mahdollisen vaihtoehtoisen selityksen.Toisaalta en pidä ihan mahdottomana kokonaispuheen huomioonottaen, että virhettä ei tapahtunut.Mutta tiedä häntä.Kuulemani mukaan Alfa-kurssit ovat ollet ihmisten mieleen,mutta minä suuntasin alfasta tarpeekseni saaneena elämäni ensimmäistä kertaa herättäjäseuroihin. Siellä oli kyllä huomattavasti lepposampi tunnelma.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
kristittyjen määrä
« Vastaus #18 : 08.10.06 - klo:09:17 »
Alfan suurin ongelma taitaa olla, että sen toiminta tapa riippuu erittäin paljon järjestäjästä. Sisältö on hakattu kiveen (ja se on karismaattisen porukan maailmankatsomuksen mukaan. Se näkyy mm. siinä, että on olemass Pyhän Hengen viikonloppu. Yksi suurin kritiikin aihe ei-karismaattisella puolella siitä on ollut, että PH:n viikonloppu tuo Toronton herätys-tyylisen näkemyksen PH:n toiminnasta srk:hon. Toronton "herätys" tunnettiin 90-luvulla myös nimellä "Nauruherätys".) Multa Alfa jäisi väliin taustastani johtuen. Oikeastaan rehellisyyden nimissä taidan todeta, että taustastani johtuen skippaan käytännössä kaikki muut hengelliset tilaisuudet, paitsi körttiseurat ja perinteisen messun. Muut alkaa ahdistamaan aivan liian helposti. (Meni liian pitkään tuon tajuamiseen!)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #19 : 08.10.06 - klo:10:13 »
Epäilen, että noudatan itsekin jatkossa samaa toimintamallia. :D Jokainen varmaan löytää itselleen parhaan osallitumistavan,ja toisille karsimaattisuus on se oikea. Eiks se mennykkin niin, että "minä olen viinipuu ja te oksat..."kaipa se tarkottaa, jokaisella on omat väylänsä.Onneksi löysin tämän foorumin,tämä körttiläisyysoksa on mun kasvualusta. :idea:

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
kristittyjen määrä
« Vastaus #20 : 09.10.06 - klo:08:01 »
Alfan oikeudethan on käsittääkseni Suomessa Päivä-osakeyhtiöllä,joka on Vapaakirkon kustannusyhtiö.  Jos lukee alfan esittelyjä niin suuri osa sisällöstä on varmaan ihan o.k. mutta karismat ovat käytännössä kovin esillä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
kristittyjen määrä
« Vastaus #21 : 09.10.06 - klo:22:48 »
Tämä on kai kerettiläistä, mutta mielestäni kaikki ihmiset pääsevät taivaaseen ja joku koirakin. :wink: ... Jumpun rakkauden perusteella. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
kristittyjen määrä
« Vastaus #22 : 09.10.06 - klo:23:54 »
Siis voi herranjestas. Miten niin kaksi miljoonaa tai kaksi miljardia kristittyä? Liioittelua.

Minun kriteerieni mukaan AITOJA kristittyjä on maailmassa ollut tasan yksi ja sekin kuollut jo yli kaksi vuosituhatta sitten. Muut ovat enintään yrittäneet matkia ja silloinkin huonolla menestyksellä.

Sitä paitsi, mihin ihmeeseen oikeastaan Jumalaa edes tarvitaan tuomitsemaan sydämet, kyllähän minä tiedän sen, kuka on oikea kristitty ja kuka ei. Näkeehän sen jo päälle päin.

Niin ja jos vielä armosta puhutaan, siitä kristinuskon tärkeimmästä asiasta niin kuin jotkut sanovat, niin ei helevettiläinen sentään. Mikä helvetin armo? Eihän se ole edes reilua.

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
kristittyjen määrä
« Vastaus #23 : 10.10.06 - klo:00:10 »
Niin ja se vielä piti tulla sanomaan, että olen aivan helvetin tosissani.
 :twisted:

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
kristittyjen määrä
« Vastaus #24 : 10.10.06 - klo:00:10 »
Jeesus taisi olla juutalainen. Vai puhutko Paavalista?
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
kristittyjen määrä
« Vastaus #25 : 11.10.06 - klo:00:48 »
Jaakkopuukkoo : Anteeksi, kuulostan typerältä, mutta en tarkoittanut rotua (kuten et sinäkään, uskoisin) vaan sitä, että jos kristityllä tarkoitetaan sellaista, joka todella ihan oikeasti uskoo Jeesus Naseretialaisen olleen Messias, Kristus eli Vapahtaja (Voideltu) niin minusta on inhimillistä ja siksi naurettavaa (eikä mitenkään pilkallisesti naurettavaa vaan inhimillisesti naurettavaa ja siksi niin kauhean ymmärrettävää) vetää raja kahteen miljoonaan kristittyyn.

Selventääkseni ajatustani :

OK, kuvitellaan, että maailmassa olisi ollut juuri nuo kaksi miljoonaa kristittyä. He uskovat Jeesus Nasaretialaisen olleen Jumalan poika, Messias - Vapahtaja.
 
He uskovat pyhään kolmiyhteiseen Jumalaan, eivät ole pitäneet muita jumalia eivätkä tappaneet, ovat kunnioittaneet isäänsä ja äitiään eivätkä himoitse mitään lähimmäisensä omaa. He ovat siis rakastaneet Jumalaa ja lähimmäistään kuin itseään. Kaiken tämän muun lisäksi he ovat vielä armon nimissä suoneet itselleen ja lähimmäiselleen kaikki heidän mahdolliset syntinsä, jos niitä epähuomiossa on tullut tehtyä, anteeksi Jeesuksen pyhän sovintoveren kautta, koska uskovat Jeesus N:n olleen Jumalan poika, joka sovitti synnit.

Entäs se 2000001:s ihminen, joka jäi rannalle? Missä hän teki väärin? Missä oli hänen uskonsa anteeksiantamiseen, eikö se ollut riittävää? Voinko minä (tai sinä) vetää rajan siiihen, missä anteeksiantamus kulkee?

Varmasti hän (se 2000001:s ihminen eli ensimmäinen helvettiin joutunut) uskoi tai ainakin toivoi Jeesuksen olevan Vapahtaja, ehkä hieman horjuvammin kuin 1999999:s ja siksi siis helvetin liekit odottavat.

Eikö ole paradoksaalista, että kaikkien tekojen anteeksiantamiseksi pitää tehdä, eli uskoa anteeksiantamiseen? Silloinhan armo ei ole ilmaista vaan ansaittua. Ei tosin teoilla vaan uskolla.

Ja siis minusta silloin ainoa, joka ANSAITSEE tämän kristityn arvonimen, on Jeesus, sillä jos hän oli Jumalan poika, niin hän tiesi sen ja minusta jos kristillisyyttä ruvetaan arvioimaan uskon vahvuuden mukaan, niin silloin ainoa, kuka oikeasti todella läpäisi tuon kristillisyyden seulan, oli Jeesus, sillä hän tiesi eikä voinut siis epäröidä. Siksi minusta kristittyjä on maailmassa ollut tasan yksi kappale, jos uskon laatua ruvetaan arvioimaan. Jos Jeesus oli Jumalan poika, hän painii ihan eri liigassa kuin "toiseksi tullut" uskon määrässä ja on siksi täysin vertailukelvoton tämän "toiseksi tulleen" kanssa. Puhumattakaan siitä kolmanneksi tai 30000000000000000000000000000000:ksi tulleesta.

Ainoa, mitä tarkoitan, on se, että tuollaiset laskelmat ovat ihan p:stä ja syvältä sieltä, koska ne pyrkivät pistämään minua tai sinua tuomarin paikalle, joka ei meille kuulu. Me emme tiedä ja kovin harvoin uskommekaan siihen mihin haluaisimme, enintään toivomme. Ja se ei haittaa, sillä me olemme ihmisiä, joiden ei tarvitsekaan tietää, joiden ei alunperin kuulunutkaan tietää. Korkeintaan toivoa. Siinä on armo.Ehkä armon avulla jopa se 300000000000000000000000000000000000:ksi tullut saa kerrankin luvan olla oma itsensä ilman, että joku hänet siitä tuomitsee.

Älkää siis missään nimessä koskaan uskoko tuollaisia laskelmia.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kun kristityn...
« Vastaus #26 : 14.10.06 - klo:02:26 »
Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella... Eikös joku juttu mene noin? En minä oikein noista luvuista, tällaisissa asioissa, se on paljon selvempää jos peli päättyy: HIFK - Tappara: 3-1.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
kristittyjen määrä
« Vastaus #27 : 14.10.06 - klo:08:10 »
Välillä tuntuukin, että käännytyskristityt puhuvatkin urheilutuloksista turnauksessa Jeesus vastaan maailma. Montako sielua tänään voitettiin Herralle tai montako menetettiin maailmalle?
Joku Suomessa vieraillut tähtievankelista kehui jättäneensä pienen seurakuntapahasen hoidon jossain slummin nurkassa siirtyessään saarnaamaan tuhansille jalkapallostadioneilla. Hän piti sitä Jumalan ihmeenä. Minusta se oli heitteillejättö.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
kristittyjen määrä
« Vastaus #28 : 15.10.06 - klo:21:20 »
Olin nuorena Kalevi Lehtisen kurssilla, jossa hän käski jokaisen tilaisuuden jälkeen kysyä montko tuli tänään uskoon ja kirjoitaa sen vihkoon ylös (mitäköhän varten?? Oli Kalevilla kehno Jumala, kun se ei osannut itse laskea) Tulin pahoinvoivaksi hengellisesti ja jätin kurssin kesken.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
kristittyjen määrä
« Vastaus #29 : 16.10.06 - klo:15:59 »
sepposille "Herraa hyvää kiittäkää....
wilhelmi niskasen jäljillä