Kirjoittaja Aihe: kristittyjen määrä  (Luettu 19261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
kristittyjen määrä
« Vastaus #30 : 17.10.06 - klo:17:24 »
Kalevin 'kehnosta Jumalasta' vielä sen verran, että hän jossain julkisessa keskustelussa lausui jotain näin muotoiltua: "Ellemme me --- niin Jumala ei voi..." En muista tarkemmin mistä ihmisen suorituksesta Jumalan mahdollisuudet riippuivat, mutta aika heikolta tuntui ollakseen kaikkivaltiaan töistä kysymys.

Poissa tuhepe

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
kristittyjen määrä
« Vastaus #31 : 20.10.06 - klo:12:06 »
Hei kaikki,
tulin hiljan tänne foorumille ja huomasin, että alfasta puhutaan. Olen itse ollut mukana alfassa ja myös seurannut läheltä muutamaa alfaa sen jälkeen. Kokemukset - sekä omat että muiden - ovat olleet voittopuolisesti positiivisia. Alfalaiset ovat enimmäkseen kiitelleet juuri sitä, että kurssi on tarjonnut paikan, jossa pääsee puhumaan uskon asioista toisten kanssa. Monet elävät ympäristössä, jossa heillä ei ole toisia uskon asioista kiinnostuneita lähipiirissä ja siksi kaipaavat keskustelukumppaneita. He ovat kertoneet, että alfa-ryhmässä on saanut puhua ja siten myös oppia puhumaan uskosta ja kristittynä elämisestä.

Olin itse alfa-kurssilla ryhmän vetäjänä ja sain siihen myös koulutuksen. Alfa-toiminta alkoi Englannissa erään anglikaanisen kirkon seurakunnan toimintana. He ovat tosiaankin tehneet alfasta "formaatin", joka tarkoittaa, että heillä on siihen lisenssi, ja kun missä tahansa muualla alfaa toteutetaan, pitää sen tapahtua tuon formaatin mukaan - tarkoittaa siis mm. Pyhän Hengen viikonlopun sisällyttämistä kurssiin. Alfoja toteutetaan tänä päivänä maailmalla myös mm. katolisenkin kirkon piirissä.

Meille ryhmän vetäjiksi koulutetuille tähdennettiin sitä, että kurssilla ja ryhmissä ei ole vääriä kysymyksiä ja myös sitä, että kurssilaiset voivat olla hyvin eri vaiheessa omalla uskon tiellään. Avoimuus ja epävarmuus ovat siis ainakin kurssin periaatteiden mukaan sallittuja ja ymmärtääkseni myös toivottuja, jotta keskustelua saataisiin aikaan ja siten myös luottamusta ryhmiin. Se täytyy tunnustaa, että ihan kaikki luennot eivät silläkään kurssilla, jossa olin mukana, olleet ihan omien näkemysteni mukaisia. Näistä näkemyseroista sitten keskustelimme ryhmissä.

Itse ajattelen, että me olemme jokainen omassa vaiheessamme uskon tiellä. Meillä on myös persoonamme mukaan monenlaisia tapoja hahmottaa ja lähestyä uskon asioita ja myös eri ymypyröissä opittuja tapoja puhua niistä. Alfan henkeen kuuluu rohkaista ihmisiä etsimään omaan hengellistä kotiaan. Tärkeintä on, että jokaiselle löytyisi yhteys.

Lämpimin terveisin Tuula

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
kristittyjen määrä
« Vastaus #32 : 20.10.06 - klo:12:52 »
Nämä erilaiset koulutusmallit ja kurssiohjelmat taitavat olla lajia 'hyvä renki ja huono isäntä'. Alfakin toimii varmaan mainiosti, kunhan se ei luo seurakuntiin alfalaisten sisäpiiriä, joka pitää itseään aidompana ja syvällisempänä kristittyjen joukkona kuin muut.
Tuomasmessusta olen myös huomannut sen, että osana seurakunnan toimintaa se on hieno muoto messulle, mutta on varottava erityisen tuomaskansan syntymistä sen liepeille. Ne, jotka jäävät tällaisten heimojen ulkopuolelle, ymmärtävät helposti olevansa niin pahasti maalistuneita, että jättävät seurakunnan toiminnan lopulta kokonaan.

Tulee tietysti mieleen kiusallinen kysymys herännäisyydestä tässä suhteessa. Miten paljon kunnon tapakristittyjä on saatu 'suruttomina' jättämään hyvän tapansa?

Poissa kiviniemi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
kristittyjen määrä
« Vastaus #33 : 22.10.06 - klo:07:54 »
Olen joutunut siteeraamaan kapelimestari Esa-Pekka Salosta -"Ne jotka väittävät ymmärtävänsä musiikkia, pitäisi hirttää" rinnasten musiikin uskoon HUOM ! EI SALOSTA EIKÄ MINUAKAAN PIDÄ TULKITA KIRJAIN KIRJAIMELTA - Ajatuksena on järjen käytön järjettömyys, eritoten kristillisen vakaamuksen kohdalla - Siinä on lapsenmielisyys kaukana.

Eräässä alfaa muistuttavassa tilaisuudessa olen joutunut heittämään " Ettei ole olennaista se, kuinka hyvin kykenee perustelemaan jonkin puolesta tai vastaan (varsinkaan Raamatun valossa), vaan se kuka lohduttaisi murheista kulkijaa.

Kunhan muutkin Mirjan tapaan uskailtivat sano "ei" tuollaisille tilaisuuksille.


-Karri