Kirjoittaja Aihe: Kuka on kristitty  (Luettu 25861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kuka on kristitty
« : 08.06.18 - klo:14:47 »
Moni nimittää itseään kristityksi ja väittää, että eliitti vainoaa kristittyjä Suomessa. Herää kysymys kuka on todella kristitty ja elää sen mukaan ja antaa muiden elää? Mitä on vaino? Onko se sitä, että on eri mieltä vai jotain fyysistä väkivaltaa. Olen ymmällä viimeaikojen keskustelusta ja sen argumentoinnista. Fake news?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #1 : 08.06.18 - klo:15:37 »
Niin, mikä se eliitti on? Kristillisyyden ulkoisia muotoja vastaan käydään toisinaan, mutta eihän se mitään vainoa ole. Silloinkin on kysymys enemmän ’yleisestä mielipiteestä’ eikä minkään eliitin toimista. ’Yleinen mielipide’ on usein harha. Se ei taida olla kenenkään mielipide, jos oikein osataan kysyä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #2 : 08.06.18 - klo:16:09 »
Missä näitä keskusteluja on ? En ole tällaiseen törmännyt tai lukenut tästä.
Tosin minun liikkuma-alani on hyvin suppea, mutta lehtiä kyllä luen.

Mikä eliitti ?  Mikä vaino ?  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #3 : 08.06.18 - klo:17:53 »
Porin Jazz on irtisanonut juuri työhön otetun toiminnanjohtajansa. Syynä on hänen myöhemmin paljastunut aktiivisuutensa homojen kristillisessä ’eheytyksessä’. Sen sanotaan olevan vastoin jatsijuhlien arvoja.

Tätä kai nimitetään joissakin piireissä kristittyjen vainoksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #4 : 08.06.18 - klo:18:52 »
Ai siltä suunnalata katsoenko onkin tuo ' ajatelma' lähtenyt.

Uskovatko nämä oikeaasaolijat arvostella Luojankin töitä. Eikö Jumala ole osannut luoda oikein. Vain mies ja nainenko ovat Hänen  ' oikein luotuja ihmisiään.

Eikö samoja ihmisiä olekaan kolmatta sukupuolta olevat, tai laulutaidottomat tai vammaisiksi syntyneet ?
Tekeekö Luoja virheita jotka ' oikeassa olevat' katsovat asiakseen oikaista.

Mikä eliitti nyt on vainonnut ? Raha-eliitti, kulttuuri-eliitti vai kirkon ' eliitti' ???

Selvä on, että Pori jazz -tapaus on tässä takana. Ja kuka on vainoa kokeneiden
taustavoima ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #5 : 08.06.18 - klo:20:07 »
Mitä on vaino?

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin, että työpaikan menetys on iso asia. Jos se tapahtuu mielipiteiden vuoksi, voisi sitä sanoa vainoksi. No, onhan meillä tietysti sosiaaliturva näitä "vainottuja" hengissä pitämässä, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa henkilöllä varmaan niin hyvät verkostot, että uuden työn löytää.

Mutta se minua kiinnostaa, saako työntekijällä olla mielipiteitä. Olen minäkin joistakin asioista jotakin mieltä julkisuudessa ihan oikealla nimelläni ollut, ja ajoittain tulee se vainoharhainen ajatus, siksikö en saa töitä (vaikkei työnantaja lain mukaan mitään googlailla saisi). Tuossa tapauksessa työnantajalle toki uhkasi niiden julkilausuttujen mielipiteiden takia koitua merkittävää taloudellista tappiota. Ehkä se on vähän eri sitten.

Kuka on sanonut, että eliitti vainoaisi kristittyjä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #7 : 09.06.18 - klo:15:00 »
No niin, tästä se alkaa. Eliitti siellä , eliitti täällä.

Körttifoorumillakin on kristitty "eliitti" joka "vainoaa"   kristittyjä jotka eivät ole samaa mieltä kuin "eliitti".

Kuka sitten kuuluu foorumin eliittiin? Siitä on varmaan monta mielipidettä, oma mielipiteeni on ne jotka ovat äänekkäämpiä ja joilla on valtaa foorumin keskustelujen sisältöjen laadusta.

Minun mielipiteeni on tästä viestiketjusta hyvinkin negatiivinen.

Vastakkainen asettelu on valmis.

Olisiko kumminkin mahdollista että suuntaisimme kaikki katseemme vain  kohti ristiä.

Emmekä alkaisi arvostelemaan kuka on mitäkin, sopiiko se Seppos, Pena, Riitta-mummi, Viisveisaaja, Malla, vn…

No ei sitten sovi...minulle taas sopii.

Tulihan taas tämäkin ketju taputeltua omalta osaltani.  :icon_cool:





 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #8 : 09.06.18 - klo:16:02 »
Arvioimisella ja arvostelemisella on suuri ero. Tällaisessa kirjoittelussa on luonnollista itsekseen arvioida keskustelukumppaneitaan. Sen mukaan valitaan kirjoitusten sisältö ja muodot. Näitä arvioita ei ole hyvä asettaa näkyville. Ehkä niistä saa kuitenkin jotain selville ’rivien välistä’.

Arvostelu on ihmisten määrittelemistä huonompiin ja parempiin, oikeassa ja väärässä oleviin. Se on väärin yleensä ja tällä foorumillakin. On surullista, jos tällaista kuitenkin koetaan tapahtuvan. Minut on mainittu tässä yhteydessä. Sellainen arvio lienee hyvinkin oikea, että vastaan liian suoraan silloin, kun olen jostakin eri mieltä tai koen tietäväni jonkin asian paremmin. En kuitenkaan pyri osoittamaan olevani toisia parempi tai arvokkaampi ihminen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #9 : 09.06.18 - klo:17:17 »
Katse kohti Ristiä, olen Jeesuksen ristin juurella armahdettuna syntisenä, pelastettuna.
Jeesus on tie, totuus ja elämä.

Lauluääneni edelleen kateissa....
Tämän ketjun osalta mielessäni laulan Kari Haapalan sanoin: "Olen vaikeneva kyyhkynen..."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #10 : 09.06.18 - klo:18:09 »
En ole koskaan enkä missään halunnut kuulua eliittiin. En edes ymmärrä mikä se on sisimmältään.
Sen luulen ymmärtäväni ettei paikkaa eliitissä oteta, vaan se annetaan.

Körttifoorumilla on enemmän ja vähemmän kirjoittavia. Olen eniten kirjoittanut jos kappaleita lasketaan. Minua eivät kiinnosta kappaleet, vaan sisältö.

Uskosta toivon enemmän keskustelua. Oman uskoni olen ilmaissut aivan tarpeeksi velvästi, paitsi sisällisen yhteyden Vapahtajaani.

Näen, että eräät kokevat olevansa ulkopuolella. Kenen syy se on ?,
Tulemalla reilusti juttusille sillon kun on tilaisuus luodaan ystävyyssuhteita.
Tunnen nuo Bengtin mainitsemat face to face paitsi vn ja mallan. Tunnen muitakin, ja se on hyvin oleellista jos kohdistaa arvostelua.

Bengt tule Tampereella tapaamaan ! :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #11 : 09.06.18 - klo:19:15 »
Eliitti tarkoittaa mitä tahansa valiojoukkoa, parhaimmistoa. Urheilueliitti taitaa olla helpoimmin hahmotettava ja sulatettava. Paremmuus on sillä alalla tarkasti mitattavissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #12 : 09.06.18 - klo:19:22 »
Ja, vai niin se määritelläänkin. Silloinhan esim. urheilija saa sen omilla lahjoillaan ja harjoituksillaan.
Sotkin eliitin arvonantoa nauttivaan joukkoon. Onko aatelisto eliittiä , tai papisto ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #13 : 09.06.18 - klo:20:05 »
Luen itseni kuuluvan enemmän ihan taviksiin, en mielestäni edusta minkään sortin eliittiä.

Tavis mikä tavis.  :icon_eek:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #14 : 09.06.18 - klo:21:04 »
Eliitin perustana on latinan valitsemista tarkoittava sana. Niinpä valiojoukko on mielestäni hyvä suomennos. Papistoa voi pitää seurakunnan eliittinä ja piispoja papiston eliittinä. En ole vielä hahmottanut, mitä eliitillä tässä keskustelumme aiheessa tarkoitetaan. Päivi Räsänen kuuluu valtiolliseen eliittiin, onhan hänet valittu valtiopäiville.

Populismin keskeisimpiä piirteitä on eliitin - todellisen tai sepitetyn - kuvaaminen tavallisen kansan vastustajaksi.