Kirjoittaja Aihe: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"  (Luettu 40657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #60 : 09.12.09 - klo:04:15 »
Aattona kinkkua, Joulupäivänä lammasta, Tapanina livekallaa. Lipeäkala on herkkua. Voisin syödä ympäri vuoden, kuten myös mämmiä
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #61 : 09.12.09 - klo:08:42 »

Isäni kuoli 19.12.1974. Sen Joulun tunnelma oli haikean ja ilon ja kiitollisuuden tuntuinen.

Mun mummo kuoli 2.12. (parikymmentä vuotta sitten) ja hautajaiset olivat 15.12.
Sen joulun iloon oli vaikea yhtyä, tottakai iloitsi joulun sanomasta, mutta silloin oikein korostui kaikki turha ja teennäinen. Toisaalta pisti hyvin asioita tärkeysjärjestykseen.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #62 : 09.12.09 - klo:22:38 »
Ruijassa niitä turskankuivaustelineitä oli rannat täynnänsä. Onko enää, turska on kai vähentynyt.


Muistaakseni viime vuosina ostamani lipeäkala on ollut koljaa. Onkohan muistissa jotain vikaa.  :017:
Pyryharakka

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #63 : 09.12.09 - klo:22:46 »
... on turska vähentynyt... on koljaa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #64 : 11.12.09 - klo:13:54 »
Tähän asti tekemäni porkkanalaatikko on ollut semmoista lälläriä, ettei se ole maistunut miltään.  Nyt ajattelin saada parannusta aikaan ja soitin muutamalle keittiögurulle ja sain hyviä ohjeita. Mausteita lisäsin sen verran raskaalla kädellä (guru ei neuvonut sellaista), että pelkäsin jo, että lopputulos on tulista. No ei sentään, mutta hyvää siitä tuli. Nam!

                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #65 : 11.12.09 - klo:14:26 »
Minä en ole vielä muuta saanut aikaan kuin kortit kirjoitettua ja osa on postissa.

Äsken istuin alas ja kirjoitin paperille meidän riisutun Joulumenun. Puolet laatikoista ja kinkusta jaan tyttärentyttärelle joka ei äitinsä joulupöytäänkään arvele tulevansa.
Odotettu vauva on joko juuri syntynyt tai sitten ei.

Tämä meille syntyvä jouluinen vauva on täyttänyt ajatuksemme ja tulevana iso-isoäitinä olen saanut olla mukana jälleen kerran tässä ihmeessä.

Sain tänään puhelimessa ystävältä(kokeneempi lapsensaanti-asioissa 4-2) ohjeita lapsiveden pääsemisen suhteen.
Eilen kun kävimme tulevan äidin kyytimiehinä Anttilassa kyselin valmiiksi mitä tehdään jos näin siellä käy. Tänään vielä siis täydensin tietojani.

Nainen on nainen aina vaan näissä vauva-asioissa. Minä en kyllä ole suvun innokkaimpia synnytys-asiantuntijoita. Nuorempi tyttäreni on ehdotin ykkönen.

 :119: :icon_xmaslol: :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #66 : 12.12.09 - klo:01:17 »
Ihania juttuja nuo lapsenlapsien syntymät. Onnea jo etukäteen, Riitta-mummi!

Sain lahjaksi hedelmäkakun. Jouluksi, nähkääs. Noh, tulin kotiin äsken ja turautin kahvit, ja oli ihan
pakko maistaa sitä kakkua. Kuulkaa: minun kakkuni ovat sur-kei-ta tuon kakun rinnalla. Taivaallisen
kuohkea, ilmava, maukas kakku oli tämä.  Luultavasti lakkaan leipomasta niin kuin Raamatun naiset synnyttämästä.  :icon_rolleyes:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #67 : 12.12.09 - klo:07:49 »
Huomenta amanda!

Ida siis on lapsenlapseni, ja hän synnyttää meille lapsenlapsenlapsen. Siis tuleva vauva on 4. polvea. Ja viideskin on, tammikuussa, Jos Jumala suo, mieheni äiti täyttää 99 v.

Lohduttaa kun joku muukaan ei saa kuivia kakkuja yhtä onnistuneiksi kuin oikeat leipurit.
Kinuskikuorrutteinen täytekakku on ainoa jota ovat minun leipomuksistani kiitelleet. Ja pulla.

Huomena menemme Joululaulujen tilaisuuteen Sibeliustaloon. Seurakunnat järjestävät ja Matti menee järjestysmieheksi. Saliin mahtuu 1100 ensimmäistä! Tulijoita on varmasti sillä sielä on mm. Lucia-kulkue, Musiikkiluokkien kuoro ym.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #68 : 12.12.09 - klo:15:10 »
Onpa teitä siunattu moneen polveen, Riitta-mummi!   
Minulla on kyllä ihanat lapset, mutta ei lapsenlapsia vielä. Vanhemmat sukupolvet
 ovat jo siirtyneet ikuisuuden puolelle yli rajan.

Joopa, nämä kakut.  Meidän seurakunnan tilaisuuksissa on usein marttojen leipomia kakkuja,
ja viimeksi jo yhtä puolukkakakkua maistellessani minulla heräsi epäilys omia taitojani kohtaan,
ja nyt se  sai vahvistuksen.
Meillä on käynyt tosi kohteliaita vietaita, kun ovat muka kiitelleet antimia kahvipöydässä.
Onneksi kukaan ei ole katkaissut hampaitaan...  :icon_razz:

Huomenna on meidän seurakunnassa joulujuhla. Moni on kokenut sen tärkeäksi tekijäksi
omaan jouluunsa. Täällä pääkaupungin liepeillä seurakunnan merkitys on itse asiassa aika suuri,
vaikka toisin väitetään. Sinne minäkin tästä ajattelin suunnistaa.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #69 : 12.12.09 - klo:17:33 »


Joopa, nämä kakut.  Meidän seurakunnan tilaisuuksissa on usein marttojen leipomia kakkuja,
ja viimeksi jo yhtä puolukkakakkua maistellessani minulla heräsi epäilys omia taitojani kohtaan,
ja nyt se  sai vahvistuksen.
Meillä on käynyt tosi kohteliaita vietaita, kun ovat muka kiitelleet antimia kahvipöydässä.
Onneksi kukaan ei ole katkaissut hampaitaan...  :icon_razz:

Minäpä onnistuin tekemään sellaista leipää, että aviomieheltä lohkesi hammas. Ei muuta kuin hammaslääkäriin aikaa tilaamaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #70 : 12.12.09 - klo:20:54 »
Oho!  :003:  Tuo on kyllä aika paha.

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #71 : 13.12.09 - klo:13:36 »
Minultakin on kerran lohjennut hammas, kun tuoreen ruisleivän kantti on niin hyvää ja niin kovaa.
Hammaslääkärin (kaupunkilainen) ilme oli kovin hämmästynyt, kun kuuli hampaan lohjenneen tuoreeseen leipään.  :003:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #72 : 13.12.09 - klo:14:51 »
Minultakin on kerran lohjennut hammas, kun tuoreen ruisleivän kantti on niin hyvää ja niin kovaa.
Hammaslääkärin (kaupunkilainen) ilme oli kovin hämmästynyt, kun kuuli hampaan lohjenneen tuoreeseen leipään.  :003:
Oli jäänyt häneltäkin kaikkein maukkaimmat leivät syömättä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #73 : 13.12.09 - klo:18:34 »
Hei... ajattelin tehdä jouluksi lanttulaatikkoa ilman makeuttimia. En jaksa selata Riitan ruokia läpi, onko siellä tästä mitään... joten ihan nopeasti kysäisen, mitä laitan muuta kuin lanttua ja pitkä haudutus kaiketi  :026:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #74 : 13.12.09 - klo:18:45 »
No niin. Nopeasti näin: Keitä lantut pehmeiksi, kaada vesi pois. Tilkka keitinlientä voi jäädä. Sekaisin Pamixilla, survimella tai sosemyllyllä. Sekaan muna- tai kermamaito, maista suola, mausta valkopippurilla ja pomeranssinkuorella ja jos tykkäät niin vähän mustottikukkaa. Pinnalle muutama nokare voita ja korppujauhoja. Lusikalla painelemalla tee kuvioiksi "kalansuomuja". Paista 220 asteisessa uunissa n. 35 min.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)