Kirjoittaja Aihe: Luottava, ylivertaisen viisas ?  (Luettu 38975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #135 : 12.07.16 - klo:02:43 »
Luulen, että uskonto ja politiikka ovat yhdessä aihe joka hajoittaa enemmän kuin yhdistää. Kiitos muistutuksesta, vetäydyn pois tämän aiheen käsittelystä jatkossa. :)

Luulen että teet viisaasti vetäytyessäsi, minä vetäydyn ehdottomasti.  Viisas väistää aina sitä, jolle se on mahdotonta.  Välillä on viisasta vetäytyä koko foorumilta, mutta älä ihan oitis mihinkään häviä. Täällä täytyy mielestäni saada pitää myös poliittinen näkemyksensä ja tuoda se esille, etkä sinä ole sitä tehnyt kömpelösti.  Mikäli ylläpito linjaa että keskustelu kattaa ainoastaan uskonnon, siinä tapauksessa me luonnollisesti keskustelemme vain uskonnosta.  Älä siis suin päin usko minua. En ole ylläpitäjä.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:02:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #136 : 12.07.16 - klo:06:12 »


  Mikäli ylläpito linjaa että keskustelu kattaa ainoastaan uskonnon
*), siinä tapauksessa me luonnollisesti keskustelemme vain uskonnosta.

 

   

 Toivon, että kirjoittelu tapahtuu herännäisyyden hengessä muita parjaamatta ja toisia solvaamatta, vaikka*) puhuttaisiin politiikasta tai puolueista. Rakastakaa vihollisianne ja erimieltä olevia.




*) lihavointi minun


   Uskonnon ja politiikan suhde on kiinnostava aihe. ("kirkkopolitiikka")

Teokratia [(kreik. θεοκρατια) tarkoittaa kirjaimellisesti jumalan valtaa. Nykyään sillä monesti tarkoitetaan valtiomuotoa, jossa uskonnollisilla instituutioilla tai johtajilla on suurin päätösvalta. Esimerkkejä teokraattisesta valtiosta ovat paavin johtama Vatikaanivaltio ja Iranin islamilainen tasavalta.]https://www.google.fi/search?q=teokratia&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=8l2EV9XDCYmA8Qe26Y2IBg ei ole niin ääriesimerkki kuin miltä näyttää.
Ihminen on sekä poliittinen että uskonnollinen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #137 : 12.07.16 - klo:08:40 »
En kehoittanut olemaan kirjoittamatta vaan rakastamaan vihollisia ja hyväksymään eri mieltä olevat. Ystävällisyys on mahdollisuus menestykseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #138 : 12.07.16 - klo:09:36 »
En kehoittanut olemaan kirjoittamatta vaan rakastamaan vihollisia ja hyväksymään eri mieltä olevat. Ystävällisyys on mahdollisuus menestykseen.

Niin kirjoitit.

Minä kirjoitin tuon politiikasta. Ja tarkoitin sitä.  Kannattaa vetäytyä, vaikka kenttä on periaatteessa vapaa. 


Voin perustellakin vaikka jutusta tulisi pitkä:  On mahdottoman vaikeata kirjoittaa kovin körttihenkisesti aatteista ja ideologioista, jotka eivät itsessään ole kenenkään vihollisia.  Ne ovat vain enemmän tai vähemmän älykkäitä ehdotuksia siitä, kuinka täällä olisi järjestettävä elämä ja yhteiset asiat. Karl Marx oli taloustieteilijä mutta ennen kaikkea filosofi. Teesi maailman kurjistumisesta kunnes kurjalisto kääntää kaiken edukseen jakamalla omaisuuden uudella tavalla jne odotti antiteesia, ei sitä että tuosta tehdään uusi uskonto. Tämä ajatus tosin oli omani mutta kovin yleinen, joten oletettavasti olen kuullut sen kotona tai ystäviltäni. Presidentti Koivisto lausui sen ääneen.

Vähemmän älyllinen oli sitkeämmin elämää kituuttava oppi rotupuhtaudesta ja valkoisen rodun ylivertaisuudesta ( Etelä-Afrikassa syntynyt apartheid)  ja kaikkein omalaatuisin idea tuotettiin impulsiivisen vallankaappausyrityksen jälkeen vankilassa, Mein Kampf.  Sekin sisältää hajanaisia ajatuksia "tuottamattomasta kansanosasta"  jonka tuhoamisella kansallissosialismi aloitti riemukkaan voittokulkunsa mutta muuten käsittää ihan sekavaa oletusta seemiläisyydestä jonkinlaisena evoluution tuottamana loiskasvina, joka imee elinvoimaa evoluution huipusta, arjalaisesta rodusta, eihän " seemiläinen"  ole edes rotu vaan kieliryhmä.... Hatunnosto jos joku on jaksanut sen loppuun. 

Yhtään näitä ihmeellisempi ei ole ajatus markkinavoimien täydellisestä säätelemättömyydestä,  ajatus jonka mukaan kilpailu on itseisarvo, joka poikii lopulta hyvää niille jotka ansaitsevat saada hyvää.  Markkinaliberalismi todella kävelee niiden yli piittaamatta mistään, joilla ei ole mitä ostaa tai myydä, ei edes tervettä sielua tai sitä tervettä " kehoa" . 

Tosin tähän viitattiin seurakentällä niissä puheissa jotka kuulin, niissä siis oli poliittinen aspekti läsnä,  mutta juuri sitä on valiteltu ihmeteltäessä mihin herännäisyys, " Valkoisen Suomen liike". onkaan menossa.  Ei nyt. Aikaisemmin.

"................


Minä kirjoitan omana mielipiteenäni, en ylläpidon edustajana ja sen selvitin:   On hyvin vaarallista väittää täällä loukkaamatta kenenkään  tunteita minkään puolueen juuri nyt ajavan edes markkinaliberalismin asiaa.  Samassa puolueessa saattaa olla ja onkin, erimielisiä ääniä.


Jonkun mukaan puolue on " hajalla" ja " kaipaa eheyttäjää" " todellisen oikean linjan profiloijaa". olipa markkinaliberalismi alkuperäinen poliittinen nuorsuomalainen ajattelutapa tai ei tai edustipa jokin puolue 1970-luvulla dialogia ja vastapainoa sille Karl Marxin ideologialle, josta sitten tuli tuhoava uskonto ja talouspoliittinen kokeilu, joka oli ennalta tuomittu epäonnistumaan. Ei ihminen tahdo luopua omastaan. Nyt ei eletä 1970-luvulla.  Poliittiset linjaukset muuttuvat. Siksi en ymmärrä, kuinka mikään puolue voi saada sen pysyvyyden statuksen joka kuuluu Jumalalle yksin:  Näin se oli ja on aina oleva.

  Hän ei kirjoittanut ikävästi kenestäkään.  Ei edes Elina Lepomäestä, joka tuskin vielä on mitään sellaista kuin " vihollinen".   mutta oli ensimmäisenä vetäytymässä.  Minä ajattelen tähän saakka  koetun perusteella ettei kannata yrittää tällä foorumilla käydä poliittista keskustelua.  On aina ihmisiä jotka liittävät tiettyihin puolueisiin niitä tarkemmin tarkastelematta suuria ja voimakkaita tunteita. Niihin yhdistyy jopa punakapinan tukahduttamiseen ensimmäisinä lähtenyt Karhumäen kansanopiston poikien veri, vuotanut keväthangillemme kerran sata vuotta sitten. Siinä sodassa vihattiin, joku taitaa vihata yhä.  Niiden suurten tunteiden  tähden  sanoisin, ei kannata.

Vaikka se ei olisikaan ylläpidon linjaus.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:09:44 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #139 : 12.07.16 - klo:09:59 »
Toinen syy:  Kaikkialla ja aivan aina ihminen olettaa:  Taas siellä puhutaan minusta pahaa.  Tämä taipumus on yleinen ja vaikeasti väistettävissä.  Kyllä saa hokea itselleen, että tuskin ne viitsii.


Ihminen nyt tahtoo nähdä itsensä niin tärkeänä että hänen persoonastaan ei ainakaan vaieta.  Puhuisivat nyt edes pahaa.  Ja siinä mentiin hepan kepan ja rintamalinjoilla maataan tähtäilemässä. mikä on " vihollisen" seuraava siirto. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #140 : 12.07.16 - klo:10:41 »
Foorumille kirjoittelun ensivaikeus tulee esille ennen 20 viestiä, siis sen jälkeen kun muut ovat uuteen kirjoittajaan havahtuneet. Kun on vaikkapa 200 viestiä takanapäin, niin sitä on jo kovettunut muiden vastauksiin ja kirjoittelu onnistuu. Sitten jossain vaiheessa tulee kiireet ja "leipääntyminen" vaivoiksi. Poispääsy on toinen juttu, jos olet addiktoitunut tälle asialle. Olisi kuitenkin kiva lueskella monia kirjoituksia, vaikka minunlaisen kurkussa krahisee välistä aika lailla. Rajallisuuteni tunnustan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #141 : 12.07.16 - klo:17:37 »
Tutulta tekstisi kuulostaa veliseni!
Ja 10000 viestin jälkeen tapahtuu jotain mitä en ymmärrä... :003: :017:...ehkä häpeää?
 :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #142 : 12.07.16 - klo:17:59 »
Tutulta tekstisi kuulostaa veliseni!
Ja 10000 viestin jälkeen tapahtuu jotain mitä en ymmärrä... :003: :017:...ehkä häpeää?
 :039:

Nyt en minä ymmärrä enkä enää piittaakaan.  Ajattelen todella, ettei tämäntyyppinen ketju ole järin rakentava.  Poliitttisia keskustelupalstoja on internet vängän väärällään.  Oikea ja väärä, eettinen ja epäeettinen, rakastava ja vihaava ovat enemmän, korkeammalla ja suurempia kuin jonkin poliittisen puolueen profiili kulloinkin. 


Ainut mitä enää voin sanoa onkin tämä. Uskonpuhdistusvirrestä jätettiin tällä kertaa keskimmäinen säkeistö veisaamatta. Tahdottiin kenties väistää tuo kiusallinen " meidän -- heidän". Se tuntui olevan hieman afäärejä syleilevästi joka päivä läsnä, mikä siinä. Mukava ajatus.  Mutta niin harvoin toimii.

Kuitenkin tämä koko keskustelu taitaisi kaivata sitä aivan alusta alkaen:


On turhaa oma voimamme
vääryyden valtaa vastaan.
Me turman vallat voitamme
Herrassa ainoastaan.
Jos veis he henkemme
osamme, onnemme
ne heidän olkohon
vaan meidän iät on
Jumalan valtakunta. 
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:18:03 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #143 : 17.07.16 - klo:16:28 »
  Miksei suomen media mainitse näistä rehellisesti.  Salailu nostaa vastareaktion. Jos minun lapseni olisi murhattu tuossa tapahtumassa, haluisin kyllä kuulla totuuden. http://mvlehti.net/2016/07/17/ranska-on-salannut-tietoa-bataclanin-uhreja-kidutettiin-mestatiin-ja-havaistiin/

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #144 : 17.07.16 - klo:18:40 »
Jos minun lapseni olisi murhattu tuossa tapahtumassa, haluisin kyllä kuulla totuuden.

Jos... Ei kuitenkaan ole. Julmilla yksityiskohdilla on tapana muuttua väkivaltaviihteeksi huolimatta siitä, että ovat totta. Vakavampaa on, että ne usein laukaisevat helposti kostotoimia aivan viattomiin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luottava, ylivertaisen viisas ?
« Vastaus #145 : 17.07.16 - klo:18:47 »
Eikö me sovittu, että emme viittaa epäluotettaviin lähteisiin kuten MV-lehti

Jatkamme osassa kaksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi