Kirjoittaja Aihe: Eläimet 7  (Luettu 34278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #120 : 12.08.15 - klo:07:58 »
Siilien sijasta meillä on paljon jänisjusseja. Tuossa pihalla kirmailevat ja syövät ävärtä. Oravat ovat niin apean näköisiä, kun on kesäturkki.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #121 : 12.08.15 - klo:18:46 »
Kun on paljon jäniksiä, on jänisruttoakin. Älä koske, jos on jäniksenraatoja, ja jos sääskenpuremat alkavat märkimään, niin voipi olla jänisrutto.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #122 : 12.08.15 - klo:20:05 »
Sitä oli noin kymmenen vuotta taaksepäin täällä. Kaivoin pari kertaa viereen maahan montun ja lapiolla käänsin elukan sinne. Luonnon järjestyskö noin toimii: jos liikaa samaa lajia, niin tauti sitten vähentää.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #123 : 12.08.15 - klo:20:20 »
Luonnonvalintaa. Riittää sapuska paremmin, kun muita heikommat yksilöt karsiutuvat.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #124 : 12.08.15 - klo:21:43 »
Naapurin kanssa silloin jänisruton aikana ihmeteltiin, kun joillakin kuolleilla oli vaahto puhaltanut suusta/sieraimista. En aikoinaan osannut nettiä hyödyntää, että miten on.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #125 : 13.08.15 - klo:11:35 »
Helsingissä oli citykaniineja joita kai vähennettiin joillain ampumatalkoilla tai mitä luin, nyt saisi korjata sillä olen sangen epävarma. Citykettuja alkoi ilmetä. Minusta se oli vain hauskaa mutta ehkä kettu suoritti joitakin kettuiluja yksityispihoissa.

Tässä talossa asui jänis siis pihapiirissä kuten asuu pesimisoikeusharakka mutta jänis saattoi kuolla tai muuttaa muualle tai tulla häädetyksi kaniinina. Jäimme kaipaamaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #126 : 13.08.15 - klo:15:06 »
Citykaniahan pidetään vähän ongelmana. Kettu on sille luontainen vihollinen. TV:ssa oli asiaohjelma, missä näytettiin miten kesyn fretin kanssa onnistuu citykanien metsästys. Tietyllä pesityllä luola-alueella vain putkien suut verkotettiin ja fretti pantiin yhdestä sisään. Ei montakaan minuuttia tarvinnut odottaa, kun kaneja alkoi tulla luolistaan pakoon ja jäivät verkkoihin. Kanit lopetettiin ja pakastettiin ja aina joskus vietiin Korkeasaareen evääksi. Siitä sai metsästäjä palkkansa. Ampumakeino on rajallinen asutulla alueella.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #127 : 13.08.15 - klo:16:56 »
Muistaakseni myös jousipyssyjä käytettiin esim. Kaisaniemessä kaupungin puutarhalla.

Minä ihailin pihassa jalalleni lennähtänyttä tulikultiaista. Tässä linkissä kuva: http://hyonteiset.net/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=26886
Se ei viipynyt niin kauan, että olisin itse saanut kuvaa.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #128 : 14.08.15 - klo:00:02 »
Olisiko asumajäniskin kadonnut fretin säikäyttämänä Korkeasaareen jollekin ateriaksi.

Mitähän ilkivaltaa kettu harjoitti. Kai olen hieman hupsu toivoessani tänne villien  eläinten mellastusmiöjöötä? Auto on niille vaaraksi mutta voisihan yksityisautoilua vähentää ja lisätä äänivalleja ja muureja. Muurista ihminen olisi hyvillään.

Siilien touhuja on vasta hauska seurata. Millähän kaikilla toimilla ne viestivät? Kerranhan ateriavati myöhästyi. Siis aiemmin aikataulun täsmennys oli hankalaa. No, säännöllisesti täällä on käyty katsomassa ja jos ruokaa ei näy ateriavadin paikalle tuotetaan kakka. Protesti?  :icon_eek:

Olen aikaistanut tämän ja muutkin pettymykset välttääkseni.
Täällä poikkeaa kookas siili joka haistelee ja maistelee muttei ryhdy aterioimaan. Sitä seuraa Siili Samuel, joka syö nirsoilematta kaiken tarjolle asetetun. Nytkin kuuluu harras maiskutus. Tarjolla on asetettuna raikas vesi, Latz muona sekä kissanmakkaraa. Myös ripotellaan pähkinämurskaa.

Siilit ovat siis Leenan muruja!  :055:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #129 : 15.08.15 - klo:14:14 »
Helmi on kaupungin suloisin aasinvarsa !  Näimme tänään . Lotta oli ensimmäinen joka pääsi sisään klo 10.   Helmi oli silloin vielä nimetön.

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2015/08/15/yli-marolan-aasivarsa-sai-nimen-helmi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #130 : 16.08.15 - klo:02:08 »
Ja Siili Samuel Helsingin viehättävin siili. Saapui myöhäiseen aterioimaan ja jokin sitä hieman häiritsee. Se rymyää kukkatelineissä sen sijaan että lähtisi aterian nautittuaan kaivelemaan puunjuuria ja tyttöihin. Minä mietin tietysti saiko se  siilivatsansa täyteen.

Toisinaan se pyöriskelee täällä varhain valoisaan aikaan. Nyt kun päiväseltään nukuin seurailen sen toimia. Aamuyö meneillään ja siellä se on. Kun vain ei toinen olisi vienyt sen ateriaa.. Kyllä on asetettava toinen tarjolle.


Siihenhän se tulla putkahti telineen alta! On hassua että ihminen saattaa aivan seota siilin mutta ne kun lölleröivät pitkin ja ovat niin... Siis niin!  :109:  siili vielä ei ole seurallinen eläin lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 16.08.15 - klo:02:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #131 : 16.08.15 - klo:14:52 »
Kaikki ateriavadit tyhjennetty. Ajaisiko kylmä yö siilit yöpalalle? Iltakeskustelu sisaren kanssa käsitteli paikallissiilejä ja Lapsi Kolme sitten vei ateriavadit, he ovat hieman laistaneet, arveluni mukaan minun ehkä tulisi subventoida heikäläissiilejä sillä heillä on katon allakin jo kuusi ihmisolevaista kaksi syövää kissaa sekä kookas koira.

Mutta katsella siilejä yöllä! Siinä on jotakin suurta!  :icon_biggrin:


Aamulla minut herätti raksuttelu ja naksuttelu. Pidän pähkinöistä itsekin ja orava oli poikennut vilkaisemaan löytyisikö herkkupalaa. Siitä syntyikin varsinainen jenkka kun koetin opastaa sitä ovelle ja siitä ulos, saisihan se minun puolestani sisälläkin olla mutta kun se on niin rauhaton! Ryntäillä nyt sinne tänne niin että astiat helisevät. Se yritti ulos tasan niistä mahdottomimmista kolosista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #132 : 17.08.15 - klo:09:16 »
Kuuntelin eilen illalla radio-ohjelmaa siileistä. Joensuun piikikkäistä on tehty väitöskirja. On se mielenkiintoinen otus!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #133 : 17.08.15 - klo:19:32 »
Kuuntelin eilen illalla radio-ohjelmaa siileistä. Joensuun piikikkäistä on tehty väitöskirja. On se mielenkiintoinen otus!

Toivottavasti sen vielä löytää radioareenasta, no, ainakin väikkärin saa lainaan. Itse keskityin ihastelemaan horrostuspesää ja sommittelemaan sijaintia.

Olen seurannut oravia ja välillä epäilen että ne telmivät kanssani ihan huvin vuoksi. Niistä on hyvä vitsi tulla herättämään minut säntäilemällä kirjahyllyssäni ja naksuttelemalla tassuja tömisyttämällä ne ainakin vaativat pähkinää.  Kahden oravan pähkinäkiistaa seurasin. Kun orava ilmoittaa että juttuhan on näin, se tömäyttää etukäpälänsä lattiaan ja ellei tehoa seuraa nopea hippa. Ne ovat kyllä tasaväkiset.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #134 : 17.08.15 - klo:20:18 »