Kirjoittaja Aihe: Syksy  (Luettu 40781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #135 : 30.09.14 - klo:10:53 »
Riittää luettavaa mutta kun tännekin kerkeen niin miten en ulos. Terassilla suojassa yhä kukkii kaikki oranssi, pitävät pintansa begoniat, eritoten samettiruusut yhä myös verenpisarat. Keijunkello punertuu, on aivan kuin villiviini jollaisen tulen istuttamaan. On varsin kaunis kasvi, tummanpunainen ja kestävä. Elämänlanka kelkastuu.

Pihlajissa on runsaahko marjasato. Syksy merkitsi aina suurta uudelleenaloittamista. Etelässä ei vielä ole paljoa tietoa ruskasta, muutama kellahtava laikku koivuissa ja pihlajat tosi punaisina. Toivon suuresti sen merkitsevän lumitalvea.

Jos joku tietää, ainakin Riitta-mummi tietää kasviasioita. Miten ruusujen leikkaaminen, köynnösruusu on jo hirveä huiskale, leikataanko keväällä vai syksyllä?  

Tärkeämpi vielä, mitä tehdä kaikille verenpisaroille?  Valkoinen kukkii kuin häittensä aattona ja se puumainen ansaitsisi tulla pelastetuksi, on niin hieno yksilö. Jasmikkeen siirsin jo sisätiloihin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy
« Vastaus #136 : 30.09.14 - klo:11:00 »
Samettiruusut kotimökillä myös aivan hyvät vielä, kun pari päivää sitten kävin, samoin sellaiset
punertavat "kotelokukat" (nimet kun mulla kateissa).
Pihlajanmarjat huvenneet närhien ja rastaiden nokkiin vähän vähemmäksi, eikä enää niin komea näky
kun lehdet ruskistuneet ja tippumassa.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33789
Vs: Syksy
« Vastaus #137 : 30.09.14 - klo:12:48 »
Tere !   Minä en muihin ruusuihin ole "pätevöitynyt " kuin kurttulehti-aitoihin, noihin kelvottomiin joka paikkaan tunkeutuviin. Niiden paras puoli on ruusunmarjat l. kiulukat.

Jaloruusuihin en lähtenyt alun alkuaankaan kun tämä piha vuonna 1980 saatiin.  Naapurin rouva on tuhlannut ruusun juuriin tunhansia, eikä enää ole ainuttakaan jäljellä.

Verenpisaroista vain unelmoin. Niemomaan siitä valkoisesta. Vaan tässä ei ole oikein sopivaa paikkaa ja aiemmin olemme olleet niin paljon mökillä, että vähän olen kukkia istutellut.  Nyt oli ensimmäinen kesä jolloin oli jo yrttejäkin. Kuitenkaan en ole puutarhuri vaikka kasveista olen kiinnostunut. Se on koulu-aikojen perua. Silloin kerättiin kasviot kolmena kesänä.

Pyrtsi on opinsaanut hortonomi. Hän osannee neuvoa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy
« Vastaus #138 : 30.09.14 - klo:13:53 »
Äidilläni oli niitä verenpisaroita. Keräsin koululaisena 120 kasvia ja muistin jokaiselle latinalaisen nimen.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy
« Vastaus #139 : 30.09.14 - klo:15:13 »
Minä taas lapsena opettelin lintujen latinalaisia nimiä kun olin kiinnostunut jo silloin linnuista.
Oli jotenkin hienoa tietää ja muistaa niitä ulkoa. :icon_biggrin:

Pica pica ainakin on harakka, Pyrhula pyrhula punatulkku ja asio otus oli joku pöllö...bubo bubo huuhkaja  :kahvi:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy
« Vastaus #140 : 30.09.14 - klo:15:20 »
Olin alussa koulussa villinsorttinen, mutta rauhoituin ja rupesin lukemaan. Nykyään en muista juuri minkään kasvin latinalaista nimeä, kouluaikana oli pakko, koska rehtori opetti ko aineita. Mutta olen kiitollinen koulukurista, sillä pääsin "hyvälle oksalle".  :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy
« Vastaus #141 : 30.09.14 - klo:15:28 »
Mä aikoinaan jouduin koulussa pakosta vähempiosaisten ja köyhempien osastoon sivuraiteille...
Siitä joskus kärsin kovastikin...en enää...ehkä...ellei jotain jäänyt takaraivoon kiusaamaan...
Jup, latinalaisia nimiä ei ikupäivänä tarvinnut opetella...kompensoin sen jotenkin...mm. opettelemalla
ulkoa maailman pääkaupungit...Yhdysvaltojen osavaltiot...valuuttakurssit...
Kaikki nekin unohtuneet...maailmanmatkaajaa ei tullut...euro vähensi valuuttakurssien tarvetta.. :003: :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Syksy
« Vastaus #142 : 30.09.14 - klo:15:29 »
Olin alussa koulussa villinsorttinen, mutta rauhoituin ja rupesin lukemaan. Nykyään en muista juuri minkään kasvin latinalaista nimeä, kouluaikana oli pakko, koska rehtori opetti ko aineita. Mutta olen kiitollinen koulukurista, sillä pääsin "hyvälle oksalle".  :eusa_angel:
Jotenkin noin minunkin kanssa, vaikkakin oli vaan kinaa, et te opet ootte vaan tyhmempiä ku me. Muistan nuoruudestani. Aina riitaa matikan open kaa, kun hän vaan ei musta osannut laskea. Itte osasin vaikka minkälaista laskelmia ja nopeammin kuin hän.. Mut tyhmempi tietty olin sitä en kiistä :) Siis yks mun kaverini oli ihan sika fiksu vaikkakin sama vika kun mulla, lukilukihäiriö,.

vn Voin ymmärtää ton. Me ollaan jotenkin kai ulkopuolella fiksujen, kun ei osata just oikein ottaa kantaa.
Onneksi menestyn nyt hyvin myyntimiehenä :)

No mä nyt olin ihan apuluokkatasoa. :)
« Viimeksi muokattu: 30.09.14 - klo:15:33 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy
« Vastaus #143 : 30.09.14 - klo:15:32 »
Ammattiin opiskellessani piti taas opetella latinaa hiukan muussa muodossa.  :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Syksy
« Vastaus #144 : 30.09.14 - klo:15:37 »
oih malla mun lemppis <3
Mäkin opin sen..vene vedin wesahn.
Tulin näin ja wessa.
Mikä helpotus.
Tai jotenkin noin se mun latina

Oikeesti tekisi mieli joskus syventyä tohon kieleen, kun aika monta hallussa ja luulisin yks lisää vois mahtua,. >Siis Latina ja kasvien nimet,uskonnnolliset ja roomanimperiumin ja ties minkä muiden,,lakikin'''''''''''?
Mielenkiintoinen kiehtova kieli
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy
« Vastaus #145 : 30.09.14 - klo:15:40 »
o/

Heips Viisveisaaja.  :041:
Hauska ta-va-ta.  :039:
Ja kaikki oppi ja opiskelu kannattaa, niin olen taipuvainen ajattelemaan.
Lukeminenkin avartaa, ihan arkilukeminen ja johinkin asiaan kunnolla perehtyminen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Syksy
« Vastaus #146 : 30.09.14 - klo:15:44 »

Ihan totta malla :)

Ihan tosi :)

Itteen tykkää lukea, mutta jotenkin mietittyä tulee joskus enempikin.
Varsinkin, mikä on oleellista.
Sitä mietin aina, siis aika useasti, vaikka kaukana olen Salomonista.
Mutta kuitenkin,. mikä on fiksua sanoi saarnaaja.

No Jeesus lapsija nuorena nerona tietysti tiesi vastauksen kaikkeen.
Rakasta lähimmäistä ja sitten evankeliumeissaan selitti mitä rakkaus on :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy
« Vastaus #147 : 30.09.14 - klo:15:49 »
Juu, oleellisen ja ytimien löytäminen kaiken keskeltä lienee myös taito.
Ja sepittihän tuo saarnaaja melkoisia litanioita aikanaan...mm sen"Aika on sitä ja aika on tätä..."
Viisas kaveri.
Säilyttänyt paikkansa Sanan kaanonissa.

Ja kyllä se voi niinkin olla että kun ikää kertyy niin ehkä...sanon ehkä...osaa hiukan hellittää ja yrittää ainakin keskittyä pääasioihin sivuasioiden sijaan.
Tosin mulla kyllä aina ja kaikkialla pakkaa rönsyilemään ja kun aikani rönsyilen en enää edes muista mikä oli se alkuperäinen jutun juoni mistä piti kertoa.

Minä tykkään kaikenlaisista aforismeista, sananparsista, runoistakin toisinaan ja joo, lähes kaikesta maan ja taivaan väliltä...milloin mitenkin ja osaanhan kyllä olla ihan reporankana, ihan vaan laiskotellakin välillä.

Ja kirjoittaminen...se on kivaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy
« Vastaus #148 : 30.09.14 - klo:15:51 »
Ja elämä helpottuukin kun osaa karsia epäoleellisia juttuja pois...eikä kaikkea kanna pikkuisessa päässään pähkäillen vaan välillä relaa kunnolla.
Ajattelisin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Syksy
« Vastaus #149 : 30.09.14 - klo:16:34 »
Juuh malla, mutta kun se fiksuus on useimmiten niiden hiljaisten oliko se säröjen suusta todettua.

Kuten totesin faceboksissani, niin jokaisen firman tulisi palkata joku tuvanmumo opettamaan kaikkia meitä ingengöörejä ja muita takaisin maanpinnalle aina välillä  :002:
Kaikki valta tekoälylle!