Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol4.  (Luettu 51983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #135 : 20.07.10 - klo:20:58 »
Vaikka ette sitä niin mieltäisi tai tarkoittaisikaan, niin usko-uskonnollisuus-erottelun pohjana on aina omahyväinen "sydämenusko"-ajattelu joka tarkoittaa että MINÄ olen jotenkin syvempi/parempi/vakavemmin otettava uskova kun en ole uskonnollinen (kuin nuo muut) vaan oikea syvällinen (kukkua kanssa!) uskova. Miksi muuten edes on koko erottelu jos ei tuosta syystä että usko on muka jotenkin syvempää/parempaa jos se ei ole uskonnollisuutta.

Kysyn teiltä arvoisat yyber-syvälliset uskovaiset, että miksi teidän mielestä joku ihmisparka harjoittaa uskonnollisia tapoja jos hän ei usko eli koe saavansa siitä jotain merkitystä elämäänsä?  Jospa se onkin sellaista haparoivaa ja epävarmaa lähestymistä Jumalaa kohti kun ei uskalleta ottaa rinta rottingilla pitkiä ja rohkeita askelia? Ei kukaan viitsi omaksi riesakseen harrastaa uskonnollisuutta jos takana ei ole mitään kaipuuta niihin asioihin!  

SE joka erottelee uskon ja uskonnollisuuden, asettuu tuomitsemaan ne jotka hänen mielestään eivät täytä uskovan kriteereitä.


No mitä harmia siitä on jos se kohdistuu vain itseen, kysyy joku?  Vastaan että sellainen ihminen on tekopyhä ja salaisesti kuvittelee että on saavutettavissa joku parempi "taso" pelkän ulkokohtaisen uskonnollisuuden yläpuolella. Jos hän ei mielestään sinne itse yllä, hän kuitenkin tuomitsee yhden Luojan luoman ja kalliisti lunastaman; -itsensä! Hän vakuuttaa itselleen että on kaksi tasoa jolle hän itse ei yllä ja sillä tavalla pilkkaa lunastustyötä tekemällä itsensä ei-syvälliseksi/riittämättömäksi/vailla syvällisyyttää olevaksi tapakristityksi ja ties miksi.  Paljen pahempi on jos erottelee itsensä lisäksi vielä toisiakin mikä on melkein varma asia koska kukaan ei tee tuollaisia erotteluita pelkästään omien kokemuksiensa perusteella vaan ottaa esimerkkejä "pahasta maailmasta", noista muista pahoista ihmisistä jotka eivät ole yhtä syvällisiä kuin minä itse pyrin olemaan...


Todellisuudessa tuommoisen sanonnan taakse kätkeytyy sarvipäinen piru, vaikka se vaikuttaakin ihanalta ja nöyrältä asialta. Tuollaisellahan on hyvä tuoda vähän sitä omaa onnistumistaan (syvempää uskonnollisuutta?) esille muillekin ihmisille.

Nyt menet mielestäni pohdinnoissasi pitkälle umpimetsään. Usko / uskonnollisuus -pohdinta ei ole vertailua kenenkään välillä. Uskonnollisuuden "aste" (jos näin voi sanoa) kertoo siitä, miten ihminen harjoittaa uskontoaan. Tämä ei ole mitään "kuinka syvää on uskosi" pohdintaa vaan kysymys on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että toiset käyvät kirkossa enemmän kuin toiset, käyvät piireissä ja missä lie systeemeissä enemmän kuin toiset. Toisilla on aikaa harjoittaa uskoaan enemmän kuin toisilla. Ei se ketään tee enemmän tai vähemmän uskovaksi, jos on paljon tai vähän uskonnollisuutta.

Ymmärrätkö väärin tahalleen vai vahingossa?  :017:






Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #136 : 20.07.10 - klo:21:58 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Onko joku meistä pätevöitynyt uskon erehtymättömäksi arvioitsijaksi?

Sinun lisäksesi tuskin kukaan muu täällä pystyy noin selkeästi osoittamaan uskoon/uskonnollisuuteen liittyviä/liittymättömiä piirteitä ja tehdä johtopäätöksiä siitä, kuka uskoo ja kuka vain luulee uskovansa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #137 : 20.07.10 - klo:22:06 »
Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Mää ymmärrän uskonnollisuuden kiintymyksenä uskonnollisiin elementteihin niinku vaikka virsiin, kirkkorakennuksiin, rukoukseen jne.. Ja uskon sitten semmoseksi että uskoo Jumalan olevan olemassa ja pitävän huolta jne..

Mikäs tuo Pääpahoilainen on uskonnolliseltä satukseltaan?
Hänhän uskoo Jumalan olevan olemassa ja pitävän huolta luomakunnastaan.
Veikkaisin, että hän ei kuitenkaan ole kiintynyt virsiin, kirkkorakennuskiin taikka rukouksesta puhumatakaan.
Hän ei siis taida olla uskonnollinen, mutta on sitten kait uskovainen kun Jumalaan uskoo olevan olemassa?
Kaikki hänen palveliansa pienemmän pirutkin uskovat Jumalan olemassaoloon ja tietävän, että Jumala luomakuntaansa vaalii, vaan eivät hekään ehkä noista rakennuksista piittaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #138 : 20.07.10 - klo:22:16 »
Olishan se nyt aika outoa jos Saatana ei uskois Jumalaan. Tapella nyt jotain vastaan jota ei omasta mielestä ole. Hetkinen, nyt rupes kuulostamaan tutulta...  :icon_lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #139 : 21.07.10 - klo:10:03 »
Veikkaisin, että hän ei kuitenkaan ole kiintynyt virsiin, kirkkorakennuskiin taikka rukouksesta puhumatakaan.


On aiheellista hieman harjoittaa historian osaamista näissä veikkailuissaan vaikka näkisikin "kansallissosialismissa hyvää".
Saatana osaa epäilemättä käyttää mainiosti hyväkseen kirkkorakennuksia, virsiä ja jopa rukousta.
Eikös se Piplia myös ehdota, että seurakunta koettelisi sinne tarjoutuvat henget. Mutta viisaammat saavat selittää kuinka. Itse osaan ehdottaa vain niiden hedelmien tarkastelua. Mutta, kuka pitää minkäkinlaisista mansikoista. Mikäs siinä. Vaikeaa se on, epäilemättä. Mutta missä on sanottu tämän olevvan helpon tien?
Kristuksen seuraaminen saattaisi olla turvallisin tie. Kaikessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #140 : 25.07.10 - klo:17:37 »
Sain juuri Raamattuikkunakeskustelufoorumin sellaiseen kuntoon, että sen voin julkaista.
Se läytyy osoitteesta www.raamattuikkuna.com .

Tarkoitukseni on viedä ilmoitus tästä palautteenantopaikasta Mannerheimintien Raamattuikkunaan aikaisintaan tänään.
Minulla oli yhdessä vaiheessa puhelinnumero, johon ihmiset saivat laittaa palautetta tekstiviestein.
Tämä uusi keskustelufoorumi mahdollistaa sen, että annettua palautetta saavat lukea myös muut halukkaat.

Ihan tähän alkuun olisi kiva, jos foorumille tulisi muutamia kirjoituksia ikäänkuin siemeneksi, jotta ihmisten olisi helpompi sinne kirjoitella.
Jos haluat, niin käy mielellään antamassa joku kommentti tuolle foorumille, mitä tahansa. Hauku vaikka koko foorumi ja sen ylläpitäjä tai mitä vain.

Kun foorumilla on muutama kirjoitus, niin eiköhän se lähde sitten siitä pyörimään, koska Mannerheimintielle tulee siitä maininta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #141 : 26.07.10 - klo:14:02 »
Onko vika mun koneessa vaiko foorumissa kun siellä näkyy tekstit osittain päällekkäin?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #142 : 26.07.10 - klo:14:05 »
Onko vika mun koneessa vaiko foorumissa kun siellä näkyy tekstit osittain päällekkäin?

Siis päällekkäissyöttöä? --- Minulla toimii ja näkyy ihan normaalisti.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #143 : 26.07.10 - klo:14:41 »
Kyllä minullakin hyvin näkyivät. Ja oikein hyviä kohtia Raamatusta sinne ikkunaan oli Kyösti laittanutkin, enimmiltään.

Ajatus Raamattu-ikkunasta oli minulle aiemmin uskosta loitontava, mutta kun luin nämä en voi muuta kuin sanoa että toivon hyvää tuottavaa kolahdusta kaikille jotka nämä ovat nähneet. Sana tekee tehtävänsä jos sen aika on.

Taisi olla oma ehdotukseni tuo: Seuraa minua.  :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #144 : 26.07.10 - klo:18:28 »
Missähän puolestaan on vika kun yrittää kirjautua käyttäjäksi ja seuraa yleinen kaaos eli salasanaa ei saavu postiin vaan vain ilmoitus siitä että toistaiseksi suljettu... Köpi, nuo ovat vähän liian sekasotkuisia nuo tunnista-kirjain ja numero - jutut, täytyy olla uskomattoman terveet silmät saadakseen selvää, minulta lähti kolmesti väärin.

Siis: mikäs, mutta kun sinne ei pääse!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #145 : 26.07.10 - klo:19:49 »
 :039: Kävinpähän minäkin tuolla Ikkuna foorumilla www.raamattuikkuna.com  .laittamassa alla olevan textin:

 8-)  Ai tämmönen foorumi. Heh heh heh heh heh heh.
 :lol:
Ihan kiva.

Minusta toi ikkunateksti juttu on ihan ookoo.
Onhan se pikkasen erilaista kuin muissa ikkunoissa olevat textit.
Ale, ale ja ale.
 Ikkunaan voisi laittaa textin, vaikka nyt on super hyper Ale. Ilman hinnatta, ilman rahatta, tulkaa ja juokaa elämän lähtehistä.

Tosta ikkunoiden tarpeellisuudesta sitten noin muuten ja niiden tarpeellisuuksista en tiedä.
- Oli joku hindu jossain Intiassa ja hän rukoili ja mietti...Mikä on totuus??
No sitten hän sai oliko unen, että mene siihen ja siihen kaupunkiin siihen ja siihen kulmaan ja löydät totuuden.
No ukkohan teki työtä käskettyä ja mennä taapersi risteykseen. Siellä oli sitten joku Urho uskova jakamassa ns, traktaatteja tai flyereita ja niin Intialainen tuli tuntemaan totuuden.

Jeesus sanoi, että kyllä etsivä löytää.
Toi pakko syöttö ja ihmisille ikkunatexteillä uskononsyöttö voipi olla kyseenalaista ja sen tarpeellisuudesta tiedä sanoa, kuten evankelioinnista yleensä. Körtithän esimerkiksi eivät evankelioi oman sanomisensa mukaan jostain lukeneena luulen..
Vaikkakin Ukko Paavo legendaarinen katuevankelista ja kylähullu sanaa jakoikin, niin että välillä piti raastupaan vetää äijäpolo.

Ikkunatexti on kuitenkin jotenkin uutta ja radikaalia ja siksi kyllä sitä kannatan.
Pikkaisen kiva kun yritetään uutta. 8-)
_________________________________________
Sen verran körttien filosofointi tällä foorumilla on kuitenkin saanut aikaan, että pikkasen vieraalta tuntuu kaikenlainen uskonnonsyöttö ja muu kuin armossa lepääminen.
 :kahvi:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #146 : 26.07.10 - klo:20:20 »
Missähän puolestaan on vika kun yrittää kirjautua käyttäjäksi ja seuraa yleinen kaaos eli salasanaa ei saavu postiin vaan vain ilmoitus siitä että toistaiseksi suljettu... Köpi, nuo ovat vähän liian sekasotkuisia nuo tunnista-kirjain ja numero - jutut, täytyy olla uskomattoman terveet silmät saadakseen selvää, minulta lähti kolmesti väärin.

Siis: mikäs, mutta kun sinne ei pääse!

Poisin juuri sen kirjainnumerotunnistuksen.
Ei se kait ole tarpeen.
Leena, yritä uudelleen.

Kävin klo 17 jälkeen laittamassa ikkunan alalaitaan palautefoorumin osoitteen.
Jännä nähdä, millaista palautetta lukijoilta tulee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #147 : 26.07.10 - klo:20:23 »
Onko vika mun koneessa vaiko foorumissa kun siellä näkyy tekstit osittain päällekkäin?

Kerro jokin esimerkki, mitkä tekstit näkyvät päällekäin?
Meillä on itsekullakin eri selainversioita ja merkkejä, joten kaikilla ei kaikki välttämättä netissä näytä samanlaiselta.

Pieniä ongelmia on joidenkin pidempien kuvakkeiden kanssa, kuten "Lähetä viesti" (vai mitä ne kuvakkeet nyt olivatkaan.)
Nyt tiedän jo syyn ja osannen sen korjata.
Muitakin ongelmia on ollut, mutta tiedoksi jokaiselle, joka tarvitsee tämänkaltaisen fooruminkanssa apua, niin täällä on hyvä foorumi sellaiseen:
http://www.phpbbsuomi.com/index.php
Siellä minäkin olin kyselevällä mielellä ja sain apua.
« Viimeksi muokattu: 26.07.10 - klo:20:31 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #148 : 26.07.10 - klo:20:28 »
Kyllä minullakin hyvin näkyivät. Ja oikein hyviä kohtia Raamatusta sinne ikkunaan oli Kyösti laittanutkin, enimmiltään.

Ajatus Raamattu-ikkunasta oli minulle aiemmin uskosta loitontava, mutta kun luin nämä en voi muuta kuin sanoa että toivon hyvää tuottavaa kolahdusta kaikille jotka nämä ovat nähneet. Sana tekee tehtävänsä jos sen aika on.

Taisi olla oma ehdotukseni tuo: Seuraa minua.  :icon_cool:

Mm. körttifoorumilta olen saanut ehdotuksia, jotka sitten ovat olleet ikkunassa.

Mielelläni kuulisin, että miksi koit joskus tuon ikkunan uskosta loitontavana?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #149 : 26.07.10 - klo:20:34 »
Se ikkuna herätti pitkään vain hajamielisen ajatuksen: ai joku hengellinen pystybaari (lue: Pienen yhteisön, esimerkiksi baptistien kokoustila) - en todella käsitä mistä pitkän aikaa elin päähänpinttymässä että jehovan todistajien koska, heillähän nnyt on ne selkeästi merkityt "Valtakunnansalinsa". Tekstejä en lukenut ikinä. Oloni oli vähän vaivautunut, lun näin että Raamatustahan ne  se on kyllä totta, mutta se kiusaantunut olo ei johtunut siitä että "sana sattui", sitä luettiin kyllä omin toimin ja nolous johtui siitä, että se tuntyui itsestäni vähän hallelujahurskaudelta, joka taas on aina vähän tökkinyt.  Mutta lyhyen hiljaisen kauden aikana kävi todella näin:  Sattumalta kuultu lause joka aamu jmusiikkileirin aamuhartaudessa sai miettimään että hetkinen, tämähän on ihan tuttu, mistäs tämä olikaan ---  ja siksi mietinkin pitkään menenkö Köpin bussiprojektiin avuksi. En mene, syy on kyllä vähän sivussa, me olemme siitä keskustelleet - en voi.

Ehkä näin on muutenkin parempi.  Ei ole minun juttuni.  Ylenintoilu johtaa sitten intoiluun ja varomattomuuteen silloinkin, kun ollaan vaarallisilla vesillä. Kyösti. Ja jätetään, kieltäydytään perustelemasta reittivalintoja, Olen edelleen äärimmäisen vakavissani.  

Perusteluni on sittenkin sama/samantapainen  kuin oli Jampen: hinnaltaan hulvaton (bussi) homma, jossa ihmisille todennäköisesti jää mieleen, taustasta riippuen, ärtyneisyys joka saattaa muistuttaa omaani, hurmio, täällon ollu uskiksia ihanaa, tai yök noita hihhuleita.  Affekti - ei sanaa.
Toisekseen, ei se armo nyt niin ale-tavaraa ole, eikä ainakaan sitä sekundaa mitä ale-koreista löytyy. Sen hinta oli melkoinen - ja mistä tiedät milloin sinulta kysytään: seuraatko, vai onko vain "ihanaa olla uskis, siis silleen ihan oikeesti? "  

Moniko lukee tekstin?  Vain tämä: Kerran kuulin ns satunnaisia sanoja, sai minut hetkeksi kannalle.  
« Viimeksi muokattu: 26.07.10 - klo:20:44 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.