Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje  (Luettu 24870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #30 : 21.09.16 - klo:05:37 »
Mitä muuten tulee tuohon 1.Kor.1, minuunkin teki vaikutuksen rauhantervehdykset ja kehotus yhteyteen ja yksimielisyyteen. Se ei varmaankaan tarkota sellaista väkinäistä muottia jolla ihmiset halutaan valaa toistensa kopioiksi, vaan toistensa hyväksymistä erimielisyksistä huolimatta, yhteys nähtiin tärkeänä.

Kuuntelin joku aika sitten Peltolan raamattuluentoa, jossa hän tulkitsi tätä kohtaa jotenkin niin, että ei tulisi hakea samanmielisyyden tilaa vaan juuri jotain sellaista yksimielisyyttä, että hyväksytään, että on olemassa erilaisia tulkinoja eri asioista.  On tietyt ydinasiat (lähinnä se lyhyt uskontunnustus, joka kirkoissa luetaan), joista ei pidä joustaa ja suurin osa asioista ei ole niitä ydinasioita.
Paavalikin puhuu joissain erilaisten näkemysten sietämistä: joku ei syö lihaa, joku syö, joku pitää yhtä päivää parempana, joku ei.
Ylenmääräinen riiteleminen on inhimillistä, joskin aina ei tarvitsisi kaikessa harjoittaa inhimillisyyttä.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #31 : 21.09.16 - klo:09:42 »
Jep, niinpähän tuo taitaa olla, kaikessa ihmisten toiminnassa.
Elämä on taitolaji itsensä ja muiden kanssa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #32 : 21.09.16 - klo:19:08 »
Ryhdyin vielä lukemaan mitä muuta 1. luvussa on keskustelun aiheeksi. Löytyivät jakeet 5  - 7, joissa puhutaan niin tiedosta, kuin puhetaidostakin sekä  armolahjojen rikkaudesta.
Lujasti Paavali luottaa perustamansa Korintin seurakunnan juurtumisesta Kristukseen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.1.html#o1

Vapaissa suunnissa armolahjoja korostetaan, etenkin kielilläpuhumista, profetoimista tai tiedonsanoista. Luterilaisuudessa ei niitä korosteta. Uskotaanko niiden olemassaoloon ja toimintaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #33 : 21.09.16 - klo:19:26 »
Paavali tietää, ettei Korinton seurakunta koostu inhimillisesti arvioiden mistään valiojoukosta. Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. Hänen luottamuksensa on Jeesukseen eikä ihmisiin. Ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #34 : 21.09.16 - klo:19:31 »
Perustin sanomani 6. jakeeseen;  Sanoma Kristuksesta on juurtunut   l u j a s t i teihin.

Kuinka tulkitaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #35 : 21.09.16 - klo:22:15 »
4. Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,
5. että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa,
6. sen mukaan kuin todistus Kristuksesta on teissä vahvistettu,
7. niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
8. Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.
9. Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen.

Tuossa -38 käännöksen tekstiä, vähän erilaista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #36 : 22.09.16 - klo:07:29 »
Suomennoksista riippuen saa melko lailla eri käsityksen mitä Paavali sanoillaan tarkoittaa.
En muistanutkaan vanhemman käännöksen tulkintaa ennen kuin vertailin .

5. Hänen yhteydessään te olette saaneet kaikkea rikkautta, niin tietoa kuin puhetaitoakin.

puhetaito on mielestäni erotettava muusta puheesta


6. Sanoma Kristuksesta on juurtunut lujasti teihin.

tuntuu Paavali olevan lujasti tätä mieltä, kun taas vanhemmassa on ehto.


Summa summarum; Hiustenhalkomiset voivat syntyä käännösten erilaisuudesta.
Hiuksia ei siis pidä halkoa, mutta minkäs teet jos ymmärtämisestä tulee vaikeaa.

En enää käytä vanh. käännöstä muuten kuin muutamiin ulkoa oppimiini hyviin lauseisiin.
Raamattupiirini pidettiin ennen uudempaa käännöstä. Käytin tyttäreni rippiraamattua ja sen olen alleviivannut ja kirjoittanut lähes täyteen.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #37 : 22.09.16 - klo:07:32 »
Perustin sanomani 6. jakeeseen;  Sanoma Kristuksesta on juurtunut   l u j a s t i  teihin.
Kuinka tulkitaan ?

Sanoma Kristuksesta on juurtunut seurakuntaan. Minusta on tärkeää, että asia sanotaan näin päin. Evankeliumi esitetään toimivana ja voimakkaana ja seurakunta vain otollisena maaperänä. Seuraavan vaihen pitäisi sitten olla erilainen, sanoman pitäisi tuottaa seurakunnassa hedelmää, Jumalan tahdon toteuttamista ja hänen lahjojensa jakamista edelleen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #38 : 22.09.16 - klo:09:06 »
Ehkä tuo juurtuminen kuvaa jotenkin pysyvämpää olotilaa.
Jeesuksen pelastustyö, Jumalan Rakkaus meitä kohtaan on armoa, lahjaa, pysyvää.
Se on meissä pohjalla/yläpuolella/ympärillä riippumatta omista tunteistamme,
olosuhteista, mielialan vaihteluista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #39 : 22.09.16 - klo:10:26 »
Sanoma Kristuksesta on juurtunut seurakuntaan. Minusta on tärkeää, että asia sanotaan näin päin. Evankeliumi esitetään toimivana ja voimakkaana ja seurakunta vain otollisena maaperänä. Seuraavan vaihen pitäisi sitten olla erilainen, sanoman pitäisi tuottaa seurakunnassa hedelmää, Jumalan tahdon toteuttamista ja hänen lahjojensa jakamista edelleen.

Kiitos Pena !  Nyt ymmärrän, että seurakunta , vaikka kuljettaa mukanaan vähemmänkin juurtuneita, pitää kokonaisuutena juurensa lujasti Kristuksessa, kulmakivessä.
Tämä uudempi käännös on selkeämpi ymmärtää, minunkin kananaivoillani. :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #40 : 22.09.16 - klo:12:27 »
Kiitos Pena! Nyt ymmärrän, että seurakunta, vaikka kuljettaa mukanaan vähemmänkin juurtuneita, pitää kokonaisuutena juurensa lujasti Kristuksessa, kulmakivessä.

Tässä lauseessa sanoma Kristuksesta pitää juurensa lujasti seurakunnassa. Kielikuvista riippumatta, on hyvä, että yhteys kestää.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #41 : 22.09.16 - klo:23:09 »
Jae 20: "Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi?"
Kristusta taasen kutsutaan jakeessa 24 mm. Jumalan viisaudeksi.

Tulkitsen Paavalia niin, että hän tarkoittaa, että Jeesuksen etsiminen esim. pyhien tekstien kautta on Jumalan viisauden etsimistä ja näinollen sen oikean viisauden etsimistä.
Kaikki muu viisaus (matematiikka, luonnontiede, jne....) mitä ihminen opiskelee ja harrastaa on Jumalan näkökulmasta mitä suurinta hulluutta ja varsinkin jos niiden varaan perustaa maailmankuvansa, joutuu häpeään.

Kun taasen katsotaan minun ja sinun, eli ihmisen näkökulmasta, niin ei asia enää tuolta näytäkään. Tarvitsemme matematiikka ja monien muiden tieteenalojen saavutuksia voidaksemme pitää sen elintasomme, joka meillä nyt on ja joskus tämä tietämys on jopa edellytys sille, että maanpäällinen elämä voi jonkun kohdalla jatkua.

En tiedä, kuinka oikeaan osuin, vai menikö liikaa väärin, mutta jotain yritin kirjoittaa.
Olen juuri lukemassa ensimmäistä lukua Novum nimisen suomenkielisen kommentaarin avulla, jossa on jonkinlainen selitys jokaiselle jakeelle. Tuo ylläoleva ei ollut kopiota Novumista.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #42 : 22.09.16 - klo:23:29 »
Jae 24:  mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Lihavoin sanan "kutsutuille".
Jumalalla on joku meille tuntematon peruste, millä perusteella hän on valinnut jotkut ihmiset Kristuksen yhteyteen. Tätä perustetta ei mielestäni kerrota Raamatussa. Sen sijaan jotain kerrotaan siitä, mikä ei ole valinnan peruste. Roomalaiskirjeessä kerrotaan tästä, että se ei ole sen vallassa, joka juoksee (KR38, tarkoittanee sitä, että ihminen ei voi taivuttaa Jumalaa valitsemaan häntä, se valinta on tehty jo ennen maailman perustamista).

Miksi joku on valittu ja joku toinen ei ole, siinäpä vastausta vaille oleva kysymys.

Valitut innostuvat tavalla tai toisella Kristuksesta (luultavasti ainakin siten, että vähintäänkin tiedollisella tasolla huolestuvat iankaikkisesta kohtalostaan ja ryhtyvät huutamaan avuksi Jeesusta joko tylsämielisinä tai sitten innokkaammin), ne, joita ei ole valittu pitävät koko asiaa loppuun asti hullutuksena / turhana eivätkä näinollen voi kääntyä Jumalan puoleen.

Jakeissa 27 ja 28 on viittaus valintaan kolme kertaa: "sen Jumala valitsi".
« Viimeksi muokattu: 22.09.16 - klo:23:36 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #43 : 23.09.16 - klo:02:05 »
yli 1950 vuotta on kulunut ja mikä on tilanne nykyään koko kristikunnassa? Aivan sama tilanne. Raamattua lukevat ihmiset ovat jakaantuneet erilaisiin ryhmiin: on helluntalaisia, körttiläisiä, viidesläisiä, lestadiolaisia, baptisteja, ortodokseja.....
Ja nämä eri ryhmien edustajat välillä riitelevät keskenään. Ei ole nykykristitty sen kummempi, kuin korintonkaan kristitty Paavalin aikoina. Se toimii saman kaavan mukaan.

Ongelmana on siis hajaannus ja riitaisuus, joista Paavali kirjoitti. Toisaalta, on niinkin, että nykyään on haettu jonkinlaista kompromissia. Jos kaikki kristityt olisivat samassa porukassa nykyisin, saattaisi porukka vain riidellä, eikä muuta toimintaa harjoittaisikaan. Kun sitten kaksi pahinta riita-asiaa edustavat eristetään toisistaan omiin ryhmiinsä, hajaannus tosin kasvaa, mutta riidat jonkin verran pienenevät.

No niinhän se hajaannus on edelleen olemassa.

Mutta sorry vaan, en usko tuohon että riidat pienenisivät, sillä tuntuu pikemmin että mitä pienempi lahko, sitä pienemmäksi sillä on tapana pirstoutua. Me protestantit sen kuin hajoilemme, ja katso vaikka lestadiolaisiamme, jotka taas vaihteeksi lienevät joltakin osaltaan silppuuntumassa.

Ehkä kannattaisi vain lopettaa hajaantumisen surkuttelu ja koettaa omalta osaltaan elää ihmisiksi?

Jos keskus on Kristus ja kaikki muu sijaitsee keskusta ympäröivällä kehällä, mm. nämä eri lahkot, niin sitähän voi suunnat olla tasan vastakkaiset silloin kun itse kukin kumminkin etenee kohti keskusta :)  Ja kukin pitäköön huolen omasta suunnastaan älköönkä niin hermostuko, jos joku tämän viisaan ohjeeni unohtaa ja koettaa sinua ojentaa :) Olisin kyllä taipuvainen uskomaan siihen, että ihan hyvä että on monenlaista suuntaa tyrkyllä, olemme niin erilaisia ja eri kysymysten kanssa kamppailevia kumminkin. Eikö se riitä rukoilla että kokoa kansasi ja ohjaa niitä muita ja ennen muuta toki minua itseäni, koska kumminkin olen enemmän väärässä kuin ne muut yhteensä  :039:

Ja tällä ei ehkä raamattupiirin kannalta ole mitään väliä. Kunhan lämpimikseni hölisen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #44 : 23.09.16 - klo:06:41 »
Kyösti otti jakeen 24  sanan kutsut esiin. Tästä on foorumilla ollut jonkin verran keskusteltu vuosia sitten. Predestinaatio-oppi on tämän ennaltamääräämisen hienompi nimi. Tämä onkin vaikeimpia ymmärrettäviä raamatunpaikkoja.

Kari Kuulan opetusta;    http://www.karikuula.com/96
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)