Kirjoittaja Aihe: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!  (Luettu 31971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #30 : 29.06.13 - klo:08:58 »
Ei ole Mannerheimintie meidän kylätie, mutta täällä kylätien varrellakin ymmärretään jotain kieliopista ja sanojen sijoittelusta. Itse asiassa kommentoidessasi tuota tekstiä kerrot enemmän itsestäsi kuin Karjalaisenkyöstistä.  :icon_cool:

Tiedän kyllä semmoisiakin Mannerheimintien käyttäjiä, jotka osaavat tulkita lukemaansa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #31 : 29.06.13 - klo:09:10 »
Ei ole Mannerheimintie meidän kylätie, mutta täällä kylätien varrellakin ymmärretään jotain kieliopista ja sanojen sijoittelusta. Itse asiassa kommentoidessasi tuota tekstiä kerrot enemmän itsestäsi kuin Karjalaisenkyöstistä.  :icon_cool:

Tiedän kyllä semmoisiakin Mannerheimintien käyttäjiä, jotka osaavat tulkita lukemaansa.

Se on sinun näkemys, ymmärränkö vai enkö ymmärrä. Kyse onkin aivan muusta, mistä sinä et näytä valitettavasti ymmärtävän.
Siinä sinulle pohdittavaa ja ei muuta kuin lähde kokeilemaan omalla ajoneuvollasi ajamista kyseisen osoitteen ohi liikenneruuhkassa. Mutta toivottavasti et aiheuta ongelmia risteyksessä joka on muuten Helsingin vilkkaimpia sekä kolarialtteimpia.

Taisit ajaa nyt punaisia päin  :icon_cool: 

http://www.youtube.com/watch?v=X76h6vzizsA
« Viimeksi muokattu: 29.06.13 - klo:09:15 kirjoittanut Benkku »

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #32 : 29.06.13 - klo:10:29 »
Kyllä sen tekstin huomaa autolla ajaessa. Kyöstille kymmenen pistettä:
kaikin keinoin on hyvä sanaa levittää, myös näin kuin sinä.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #33 : 29.06.13 - klo:10:35 »
Hmm.. jos lukeekin jonkin tekstin kuin runon, tarkoitan sanoja eri riveillä, tulkitsematta niitä automaattisesti jonkin opitun mukaisesti. Tuostakin ikkunatekstistä tulee siis erilainen, kuin oli alkuperäinen tarkoitus. Hmm..

Pirskatistako minä aina tiedän, mitä jonkun toisen päässä liikkuu vaikkapa taideteosta katsellessa. Tulkinta voi olla ihan päinvastainen kuin omani. Keskustelu avartaa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #34 : 29.06.13 - klo:12:43 »
Noh...saatte te täällä juttua aikaiseksi :003:
Menkööhän työ välillä kirjoittammaa runopalstallekkii, että mie pääsen sinne jatkammoo...
en viihtis kovin ussein omista sannoistani ruveta kirjoittammaa, käyp tok tarvittaessa niinkii :023:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #35 : 29.06.13 - klo:14:51 »
Hmm.. jos lukeekin jonkin tekstin kuin runon, tarkoitan sanoja eri riveillä, tulkitsematta niitä automaattisesti jonkin opitun mukaisesti. Tuostakin ikkunatekstistä tulee siis erilainen, kuin oli alkuperäinen tarkoitus. Hmm..

Pirskatistako minä aina tiedän, mitä jonkun toisen päässä liikkuu vaikkapa taideteosta katsellessa. Tulkinta voi olla ihan päinvastainen kuin omani. Keskustelu avartaa.

Tuo on niin totta.
Itselläni on kai niin kieroutunut huumorintaju, että muistan kaiken hassun pilailun ja usein joitain sarjakuvajuttuja. Fingerporissa oli kerran mummo, joka luki säkötolppaan kiinnitetystä julisteesta: Jeesus tulee, oletko valmis. Ja seuraavassa kuvassa sähkömies on putoamassa samasta tolpasta.
Tämä sitten pompahtaa aina mieleen nähdessäni minkä hyvänsä jeesusjulisteen.
Pyryharakka

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #36 : 29.06.13 - klo:16:15 »
Moi,

Lainaus käyttäjältä: Benkku
No Kyösti on varmaan lukenut körttifoorumia kun ikkuna oli pesty. Mutta annan silti vielä palautetta ikkunan tekstistä. Ikkunassa lukee: Usko minua Jeesus.
Siis pitääkö Jeesuksen uskoa ihmistä? Minä en ainakaan usko, että Jeesus uskoo minua. Enkä myöskään tiedä, mistä kohtaa Raamattua tämä lause on otettu.

Helsingin Uutisista soitettiin ja haluttiin tehdä juttu tuosta ikkunasta.
Ennen Helsingin Uutisten toimittajan tapaamista pesin ikkunat ja vaihdoin julisteen liiketilan oven lasi-ikkunaan.
Ovessa on tällä hetkellä tämännäköinen juliste: http://raamattu.info/julisteet/350_500/pienet/2012_500px/juliste5.html

Lehtiuutisen verkkoversio löytyy siis täältä:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/236233-han-on-%E2%80%9Djeesuksen-markkinointipaallikko%E2%80%9D

Kun silmiä hivenen siristelee, niin uutisen yhteydessä näkyy tämä teksti, josta Benkku kirjoitti muutaman sanan.
Varsinainen tekstiosa on kirjoitettuna kahdelle riville hyvin suurin kirjaimin. Teksti loppuu pisteeseen.
Viimeisellä rivillä on pienemmillä kirjaimilla "-Jeesus-". ('s'-kirjaimen alapuolella on pieni lappu, jossa on raamattuviite).
Ikkunan historian aikana tuossa ikkunassa on ollut usein Jeesukselta lainattuja ajatuksia. Käytäntönä minulla on noissa teksteissä se, että allekirjoitus (= Jeesus ) on omalla rivillään tekstin lopussa (siis viimeisellä rivillä yksinään) ja että allekirjoitus alkaa ja loppuu selkeään tavuviivaan. Ajattelin, että tuo käytäntö takaisi sen, että se miellettäisiin allekirjoitukseksi.

Tässä talvikuvia tuosta "Usko minua" -tekstistä (kuvat ovat edelliseltä kerralta, kun tuo teksti oli ikkunalla):
http://u4194.shellit.org/ikkunakuvat/Pc060045.jpg
http://u4194.shellit.org/ikkunakuvat/Pc060046.jpg
http://u4194.shellit.org/ikkunakuvat/Pc060047.jpg
http://u4194.shellit.org/ikkunakuvat/Pc060048.jpg
http://u4194.shellit.org/ikkunakuvat/Pc160091.jpg

Ikkunalla on kunkin raamatuntekstin yhteydessä myös raamattuviite, eli koordinaatit, mistä kohtaa teksti löytyy Raamatusta. Tuo nykyinen teksti löytyy Johanneksen evankeliumin luvusta 4 jakeesta 21. Raamattuviite on kuitenkin sen verran pienellä, että se ei niin hyvin näy, kuin varsinainen teksti.

Helsingin Uutisten toimittaja Jukka Hämäläinen on kirjoittanut ikkunatekstistä mm. näin (lainaus tuon antamani uutislinkin takaa):
'Parhaillaan ikkunassa lukee ”Usko minua” ja allekirjoittajana on Jeesus.'.
Tuo onkin se tapa, jolla olen tarkoittanut tuon tekstin luettavan.

Verkosta löytyy useita sivuja, joista voi etsiä raamatuntekstejä, joiden tarkkaa sijaintia ei tiedä.

Kiitän palautteesta. Kaikenlainen palaute on edelleen tervetullutta.
Olen pyrkinyt määrätietoisesti panostamaan tekstien selkeyteen, joskus/monesti visuaalisen kauneuden kustannuksellakin.
Tekstin selkeys yhdistettynä visuaaliseen kauneuteen on sellainen ala, että siinä ei koskaan tule täysin oppineeksi. Tästä johtuen mielelläni otan vastaan kaikenlaista mahdollista (asiallista ja asiatonta) palautetta.
Mitä muita tapoja tuolle allekirjoitukselle ehdottaisitte?

ps.
Asiatonta palautetta ei ole olemassakaan silloin, kun tuo harrastamani raamatuntekstitoiminta on kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.13 - klo:16:22 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #37 : 29.06.13 - klo:17:41 »
Kiitos Kyösti kun tulit kertomaan. Se lehtijuttu lisäsi ikkunan tehoa huomattavasti, kun yhä useampi, jonka reitti ei kulje ikkunan edestä sai tietoa. Ne jotka kulkevat ikkunan edestä huomaavat sen nyt paremmin ja miettivät enemmän sen sanomaa. Kaiken lisäksi se levisi myös keskusteluryhmiin ja näin se kertautui taas kerran. Loistojuttu kokonaisuudessaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #38 : 29.06.13 - klo:17:46 »
KIITOS

- vn, että muistutit Sinapinsiemen-laulun olemassaolosta! Lauloin sen saman tien ja hämmästyin itsekin, että muistin sanat ulkoa, vaikka edellisestä kerrasta lienee kymmeniä vuosia!  :icon_biggrin:

- seppos kiintoisasta sinapinsiemen-linkistä, joka antoi ajattelemisen aihetta.  :001:

- karjalaisenkyösti, että jaksat olla uskollinen saamallesi tehtävälle!  :)

Sadetta: noinhan se on kaikkien taideteosten kanssa: kun taiteilija päästää kuvan / tekstin / maalauksen / runon maailmalle, hän ei voi enää mitään sille, miten ihmiset sen tulkitsevat. Kiehtovaa!  :icon_eek:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #39 : 29.06.13 - klo:19:19 »
Autolla ohi ajaessani (Nordenskiöldinkatua pitkin Mannerheimintien yli itään) olen nähnyt tuon tekstin ja aina tulkinnut sen samoin kuin Pirska - ja kuten nyt tiedämme, Kyöstin tarkoittamalla tavalla.

Benkun tulkinta on mielenkiintoinen sekin. Missä tilanteessa joku sanoo näin?

Kumpikin lukutapa kävisi kyllä seurapuheen siemenksi.

Mt

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #40 : 30.06.13 - klo:08:19 »
...Benkun tulkinta on mielenkiintoinen sekin. Missä tilanteessa joku sanoo näin?

Kumpikin lukutapa kävisi kyllä seurapuheen siemenksi.

Mt

Onhan täällä körttifoorumilla ihminen joka ymmärtää hiukan, mitä minä ajatuksissani pohdin.

Vastaus: Ihminen joka esimerkiksi epätoivoisena huutaa Herraa, sanoo "usko minua Jeesus".


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #41 : 30.06.13 - klo:11:27 »

Onhan täällä körttifoorumilla ihminen joka ymmärtää hiukan, mitä minä ajatuksissani pohdin.

Vastaus: Ihminen joka esimerkiksi epätoivoisena huutaa Herraa, sanoo "usko minua Jeesus".


Porkkanansiemenet, sinapinsiemenet ja laulut...

No Kyösti on varmaan lukenut körttifoorumia kun ikkuna oli pesty. Mutta annan silti vielä palautetta ikkunan tekstistä. Ikkunassa lukee: Usko minua Jeesus.
Siis pitääkö Jeesuksen uskoa ihmistä? Minä en ainakaan usko, että Jeesus uskoo minua. Enkä myöskään tiedä, mistä kohtaa Raamattua tämä lause on otettu.


Benkulla on aika mielenkiintoinen logiikka.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #42 : 30.06.13 - klo:15:24 »
Benkulla on aika mielenkiintoinen logiikka.

Niin on ja ajatukset ovat niin suuria, että minua ärsyttää. Kun kaikkia niitä en saa toteuttaa.  :icon_cool:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #43 : 01.07.13 - klo:01:23 »
Kiitän vielä nimim. Stealia kuten kaikkia muitakin kannustuksesta ja kauniista sanoista.
Ne lämmittävät mieltäni.

Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Kyllähän kirkkokuorossa laulaminen aina traktaattien jakamista paremmin kylvää. Tämä on henkilökohtainen, oma lajitteleva mielipiteeni.

Kirkkokuoro kuten traktaattien jakaminenkin ovat hyviä asioita. Ne ovat toisiaan täydentäviä tapoja elää ja harrastaa kristillisyyttä.
Kirkkokuoron vaikutuspiirissä ovat kuorossa laulavat henkilöt sekä ne, jotka kirkkoon tulevat heitä kuulemaan.
Eli kuoron vaikutuspiirissä ovat ihmiset, joilla jo on jonkinlaista uskonnollista harrastaneisuutta.
Traktaattien jakaja taasen toimii siellä, missä kirkossa kävijöiden lisäksi liikkuvat ne ihmiset, jotka eivät käy kirkoissa - ja valtaosa suomalaisistahan ei minkään suunnan kirkoissa tai seuroissa käy.
  
10 henkilön traktaattijakajaporukka tavoittaa keskimäärin siis suuremman yleisön, kuin kymmenen kirkkokuorossa laulavaa.


Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Jumalan maailmassa ovat ihmisen yritykset pelastaa muita kuin hyttysen pissi meressä. Lähimmäisen eteen arjessa tehty aputyö puhuu jos on  puhuakseen. Näin anoppini teki, ei saarnannut. Piti kyllä pyhäkoulua kylän lapsille, kylvi pientä sinapinsiementä.

Arvostan suuresti anoppiasi ja yleensä ihmisiä, jotka kylvävät siementä lasten mieliin. Olen vasta oman lapseni myötä oppinut paremmin ymmärtämään pyhäkoulujen ja muiden vastaavien lapsille suunnattujen asioiden tärkeyden. Minusta tuntuu siltä, että aikuisille on valtavasti kristillistä tarjontaa joka puolella, mutta lapsille varsin vähän.

Kristillisissä piireissä näyttää olevan yleisenä ajatuksena se, että uskovaisen pitää saada ei-uskovina pidetyt ihmiset kääntymän tai ikäänkuin välittää Jumalan puhetta heille tai saada heidät jollakin tavoin puhutelluiksi erilaisin toimin. Näitä toimia ovat mm. seuraavat:  traktaattien jako, kirkkokuorot, lähimmäisen auttaminen, saarnaaminen, ihmisenä oleminen ihmisten joukossa jne...
Tämä varsin yleinen tapa motivoida itsensä hyviin asioihin on toki vallan hyvä, joskaan se ei ole ainut tapa motivoida itseään hyvään.

Eräs vaihtoehtoisista tavoista motivoida itsensä kristillisiin hyveisiin voisi olla se, että pääpainopiste ei olekaan siinä, että noiden hyveiden tavoitteena on ihmisten kääntyminen tai puhutelluksi tuleminen vaan painopisteenä olisi Jumalan valtakunnan tuominen ja toteuttaminen maan päällä.
Kun joku (kristitty tai ateisti tai joku muu) auttaa jotakuta avun tarvitsijaa, hän tietyllä tapaa tekee sellaisen teon, joka on Jumalan valtakunnan mukainen teko. Jumalan Sanaa esillä pitävä henkilö taasen tuo ympäristöönsä (ja samalla myös itselleen) kappaleen Taivasten Valtakuntaa: edustaahan Raamattu Jumalan Valtakuntaa.
Eli lyhyesti: ihminen tuo ympäristöönsä Jumalan Valtakuntaa ja sen mukaisia tekoja oman ymmärryksensä, tahtonsa ja mielenkiintonsa mukaan ja Jumala sitten halutessaan hoitaa loput.

Varmasti on olemassa monia muitakin hyveisiin motivoivia ajatusmalleja, joilla itsekukin itsensä hyviin asioihin motivoi.
Ilman riittävää motiiviahan kukaan ei tee mitään.

Palaan vielä myöhemmin  (varmaan useamminkin)  tähän motivaattoriin nimeltä "Jumalan Valtakunnan tuominen Jumalan luomaan maailmaan".
« Viimeksi muokattu: 01.07.13 - klo:01:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #44 : 01.07.13 - klo:07:57 »
Hei taas Kyösti !
Toivottavasti jatkat ja vauhditat seurapalstalla tai täällä maallisten asioiden mietiskely-myssyssä  uskon asioiden käsittelyä kiihkottomasti ja rakentavasti, niin kuin ole kärsivällisesti tehnytkin.
Siksi pidän myös ikkuna-ajatustasi paljon parempana kuin oville tulevia lehdenjakajia tai toripäivinä liikkuvia traktaattikauppiaita.
Vapaaehtoisesti vastaanotettu sana, vaikka yksi kehoitus, allekirjoittajana Jeesus jää salatulla tavalla vaikuttamaan . Omalla kohdallani se oli kynä jossa oli Herran Jeesuksen sana.
Kuoroissa ja soittokunnissa palvelevat toimivat myös yleensä vapaaehtoisesti. Ja kuuntelija valitkoon !

Lainaamasi lausahdukseni oli VN:lle joka kipuili tekemättömyyksiensä kanssa.
 Vanhetessa voimat keskitetään rukoukseen. Mummojen ja pappojen paras palvelemismuoto on puhua Jumalalle muistakin tarvitsevista kuin omaisista .  Missä aihetta ilmenee, ja niitähän riittää, voi huokaista vaikka ko maailmankaikkeuden puolesta.
Jumala kyllä kuulee vaikka sen tekisi yksin, kamarinsa hiljaisuudessa.

Mielestäni kuitenkin Jumala itse tekee hengellisen pelastustyön, ihminen lähimmäis-velvollisuutensa, johon kuuluu mös kuunteleminen.
Kyselijän yksin jättäminen on laiminlyöntiä. Vaikka ei olisi viisauden sanoja voi aina kulkea rinnalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)