Kirjoittaja Aihe: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia  (Luettu 22839 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #30 : 29.03.10 - klo:10:53 »

Voisi olla ihan aihettakin ja hieman vielä omat eväät mukana, niin saataisin oikein "kylä tappelut" aikaan ja päästäisiin vielä maailman ykkös uutiseksi.

Olin kesällä Aholansaaressa talkoissa kansallisten kotiseutupäivien aikaan. Silloin saaressa näyteltiin näytelmää Tuulen koira (ohj. ja kirj. Matti Pajula).
Näytelmässä seurattiin P. Ruotsalaisen nuoruusvuosia. Keskiössä on kohtaus, jossa Paavo päätyy seppää Högmannin pajaan.

Siellä Högman sanoo Paavolle:
"Lopeta hyvä mies jo se omien eväiden syöminen."

Omaat eväät ei kuitenkaan riitä, kyllä siellä tarjotaan parempaa.

Olin seuraamassa myös näytelmän harjoituksia ja toimin "harjoitusyleisönä".
Saari oli laittanut näyttelijöille evästä, ja minulle tietysti oli talkoolaisena oma iltapala varattu.
He pyysivät minua jakamaa eväänsä, mutta vastasin minulla olevan omiakin.
"Lopeta hyvä mies se omien eväiden syöminen", kuului näyttelijän vastaus.

Olisi pitänyt.  :icon_wink:

Näistä hengellisistä juhlista...

Paikallisissa medioissa (Karjalainen, Kotiseutu-uutiset) noita Suviseuroja hehkutetaan, kuin jotain taivaan lahjaa Liperille. En tarkoita toimittajien sitä tekevän, itsekin kirjoitin kesällä aiheesta juttuja jälkimmäiseen lehteen. Mutta täällä vaikuttaa kuin Liperin päättäjät ajattelisivat suviseuravieraiden muuttavan pysyvästi Liperiin veronmaksajiksi.

Olisi ollut hienoa mennä käymään juhlilla, kun ne kerran tuossa puolen tunnin pyörämatkan päässä ovat.
Töissä olen sen viikonlopun todennäköisesti ja kaiken lisäksi vielä sattuu pikkusiskon rippijuhlatkin samaan...
 :icon_confused: Aina ei voi voittaa... Herättäjäjuhlille sitten.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #31 : 31.03.10 - klo:17:55 »
 Körttijuhla viikonloppuna on valinnan varaa, ellei ylitarjontaa, kuten tavallisesti, sattuvat olemaan ilmeisesti kauimpana asuinpaikkakunnaltani...

myyrä

  • Vieras
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #32 : 31.03.10 - klo:22:02 »
Herättäjäjuhlat ja Suviseurat on ensi kesänä jos ei ihan lähekkäin niin ainakin samassa hiippakunnassa. Suviseurat 2010 siis Pohjois-Karjalan Liperissä. Joensuussa järjestetään ensi kesänä ortodoksiset kirkkopäivät ja kirkkolaulupäivät. Vieraaksi saapuu Konstantinopolin patriarkka.





Jep, tuleekin tosi iso pomo, patriarkka Bartolomeos II; varmaan ihan kiusallaan lähelle Venäjän patriarkkaa. Vaikka taitaa niillä nykyään olla hyvät välit keskenään.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #33 : 01.04.10 - klo:08:07 »
Jep, tuleekin tosi iso pomo, patriarkka Bartolomeos II; varmaan ihan kiusallaan lähelle Venäjän patriarkkaa. Vaikka taitaa niillä nykyään olla hyvät välit keskenään.
Ei sunkaan. Viimeksi kun kuulin oli rukosyhteys poikki.  Vaikka onhan siitä jo muutama vuosi. Paljon ehtii tapahtua. Hyvää, pahaa ja yhdentekevääkin, kyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #34 : 01.04.10 - klo:08:12 »
AamuTV esitteli Pääsiäismunien näyttelyn Jyväskylässä. Sinne kun pääsisi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #35 : 25.06.10 - klo:12:07 »
Jos tuonne http://www.esikoislestadiolainen.fi/index.html kirjautuu, niin voi kuunnella Lahden juhannusseuroja.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #36 : 25.06.10 - klo:16:00 »
Minä pidin "Pikkuherättäjäjuhlat" kotona ja kuuntelin siivotessani cd-levyltä puheita ja veisuuta vanhoilta herättäjäjuhlilta. Tuntui siivoaminenkin melkein juhlalta, kun kuunteli puheita. Hyviä olivat puheet eikä teknistä toteutusta voi vähätellä. Niitä on tosiaan helppoa kuunnella, kun kaikki kuulu niin selkeästi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #37 : 01.07.10 - klo:07:54 »

myyrä

  • Vieras
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #38 : 04.07.10 - klo:09:12 »
Vanhoillislestadiolaisten Suviseuroissa kaikki on suurta.

Lauantain Jumalanpalveluksen ehtoolliselle on osallistunut 27 000 ihmistä, öylättejä 30 000 kpl, viiniä 100 l, pappeja jakamassa ehtoollista 66, 12:ssa pisteessä. Ehtoollinen on kestänyt 7 h.

Suviseurojen kävijämääräksi on arvioitu 70 000.

(Tiedot Verkkokarjalaisesta)

t. tilastotieteilijä

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #39 : 05.07.10 - klo:11:48 »
Lauantain Jumalanpalveluksen ehtoolliselle on osallistunut 27 000 ihmistä, öylättejä 30 000 kpl, viiniä 100 l, pappeja jakamassa ehtoollista 66, 12:ssa pisteessä. Ehtoollinen on kestänyt 7 h.

Me oltiin niistä 27000:sta kaksi. =) Oli kyllä jonottamisen arvoinen hetki, suosittelen!

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #40 : 06.07.10 - klo:12:58 »
Suviseuroja ei oikein käsitä, ennen kuin ne käy paikan päällä katsomassa.

Itsekin pääsin sunnuntai-iltana näkemään ja kokemaan yhdet seurat, teltan ja Liperissä ennen näkemättömät liikenneruuhkat.

Ja yhden asian näistä juhlista voi sanoa nyt pitävän paikkansa: Suomen suurin nuorisotapahtuma.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #41 : 08.07.10 - klo:23:11 »
Kuka muistaa, kun joskus kauan kauan sitten kerättiin rahaa Herättäjäjuhlilla käytettäviä penkkejä varten. Myytiin puisia n. 10 cm mittaisia palikoita, joihin oli painettu: "Penkki parempi kuin penkka".

Muistaako kukaan, onko juhlilla sitä ennen tosiaan istuttu penkalla. Itse olin ensimmäistä kertaa Herättäjäjuhlilla Sievissä isän ja pikkuveljen kanssa. Siellä taisi olla jo penkit, ellen ihan väärin muista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #42 : 09.07.10 - klo:10:56 »
Kuka muistaa, kun joskus kauan kauan sitten kerättiin rahaa Herättäjäjuhlilla käytettäviä penkkejä varten. Myytiin puisia n. 10 cm mittaisia palikoita, joihin oli painettu: "Penkki parempi kuin penkka".

Muistaako kukaan, onko juhlilla sitä ennen tosiaan istuttu penkalla. Itse olin ensimmäistä kertaa Herättäjäjuhlilla Sievissä isän ja pikkuveljen kanssa. Siellä taisi olla jo penkit, ellen ihan väärin muista.

Minulla on tämä palikka tallessa ja niitä myytiin 1967-1969 jos oikein muistan. En muista että olisi kovin paljon penkalla istuttu, vaan oli sahalta lainatut lankut penkkeinä ja niiden alla puiset tuet. Tuo vuosiluku heittää varmaan pikkuisen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #43 : 09.07.10 - klo:18:41 »
Kotonakin voi kokea osallisuutta juhliin.  Herättäjäjuhlien etusivulla http://www.kiuruvedenherattajajuhlat.fi/ on linkit Körttiradion nettilähetykseen ja radiotaajuuksiin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisiä- ja kirkollisia kesäjuhlia
« Vastaus #44 : 09.07.10 - klo:20:51 »
Alku lupaa hyvää Kiuruvedellä. Ensimmäiset seurat on pidetty ja jatkoa seuraa illan konserteissa.
Muuten monia foorumilaisia on jo tullut vastaan mm. satman, sanneli, 1944 jne.
« Viimeksi muokattu: 09.07.10 - klo:22:21 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi