Kirjoittaja Aihe: Markku Suokonautio  (Luettu 68664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #45 : 23.01.07 - klo:16:09 »
Voi jestas sentään. Oli se ennen niin rauhallista, mutta nyt aiheuttaa pappi väittelyä ja suukopua ihmisten välille. Hyvä kirsus kun laitoit linkin tuohon lehtijuttuun. En olisi tajunnutkaan etsiä sitä ihan valtakunnan lehdistä. Odotan oikein torstaita ja paikallislehteämme. Savon Sanomissa oli juttu maanantaina.

Lainaus käyttäjältä: "rami"
Tai no jos ei pystytä tätä outoa näytelmää hyväksymään, nöyrrytään edes kättelemään toista vaivaista syntistä.


Enkös sanonut, että kättelin. Kättelin toki, niin ilkeä en sentään ole, että olisin käteni vetänyt pois, kun toinen omaansa tarjoaa. Ihmisiä me kaikki olemme.


Mielestäni papin tehtävä on julistaa sanaa, eikä pyrkiä kohupapiksi julkisuuteen.

Taitaa se tässä käydä niin, että seuraavana on meidän seurakuntamme vuoro kärsiä erotilastoista. Viime vuonna (2006) seurakunnan jäsenmäärä käsittääkseni kasvoi muutamalla. Toivottavasti nyt ei käy kuten Uuraisissa. Toisaalta on se etu, että siirtyminen toiseen seurakuntaan on joka tapauksessa edessä 3kk päästä.

Jotenkin vain tuntuu, että tällainen vain jakaa ihmiset kahteen leiriin kun taas "tavallinen" pappi pystyy tasapainottelemaan välissä tyydyttäen molempia osapuolia. Toki värikkyys ei ole pahaksi. Esim. ihailen yhtä papeistamme, jonka saarnoissa leikitään sanoilla ja teksti on selkeää ja johdonmukaista. Iloisia juonenkäänteitä on mukana. Naispappiamme taas ihailen siitä, että hän olemuksellaan tuo lämpöä ja rauhaa ympärilleen. Tulee toimeen melkeinpä poikkeuksetta kaikkien kanssa, on vaatimaton, ei korosta itseään, eikä ylennä itseään papiksi ja on kaikin puolin hieno ihminen. Mutta tätä en ymmärrä kun kaikki huomio on papissa. Suokonaution eduksi taas lasken sen, että  ns. kotitilaisuuksissa ja virallisen protokollan ulkopuolella on varmasti mitä mainioin pappi ja luulenpa, että hän tulee toimeen hyvin monenlaisten ihmisten kanssa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Markku Suokonautio
« Vastaus #46 : 23.01.07 - klo:22:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Voi jestas sentään. Oli se ennen niin rauhallista, mutta nyt aiheuttaa pappi väittelyä ja suukopua ihmisten välille. Hyvä kirsus kun laitoit linkin tuohon lehtijuttuun. En olisi tajunnutkaan etsiä sitä ihan valtakunnan lehdistä.


Väittelyä ja suukopua? Ainakin tuolla hesarin keskustelupalstalla kommentit olivat hyvin myönteisiä ja ihmiset olivat ihan innostuneet papin tyylistä.

Itse en tapausta tunne, ainoastaan lukenut Johanneksen kommentteja. Mutta jotenkin minulla on sellainen tutina, että sinulla on Johannes nyt hieman turhan vahvat ennakkoasenteet, ja vaikka olet jo papin jo kerran tavannutkin, niin et pysty päästämään asenteistasi irti. No, väärässä saatan ollakin, ehkä hänen tyylinsä ei todella sinulle sovi, mutta voisiko olla niin, että et edes halua pitää hänen tyylistään?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #47 : 23.01.07 - klo:22:56 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Väittelyä ja suukopua? Ainakin tuolla hesarin keskustelupalstalla kommentit olivat hyvin myönteisiä ja ihmiset olivat ihan innostuneet papin tyylistä.


En ollut tajunnut, että siellä on keskustelupalstakin. Kiitti!
Niin suukopua juuri, kun toiset ovat toista mieltä kuin toiset, toiset ehdottomasti puolesta, toiset ehdottomasti vastaan. Välimuotoja en ole (vielä) hirveästi tavannut. Tosin en ole nyt kerennyt vielä monien kanssa juttelemaankaan. Ehdottomasti useampi kuitenkin tykkää papista. Minun kaltaisiani negatiivisia ääritapauksia löytyy enemmän 60+ väestöstä, vaikka sielläkin todella monet tykkäävät papista.


Lainaus käyttäjältä: "Anna"
Itse en tapausta tunne, ainoastaan lukenut Johanneksen kommentteja.


Luin tekstejäni läpi. Asiat pitäisi pikasilmäyksellä olla oikein. Mielipiteet taas on luonnollisesti minun, mutta muut pitäisi olla oikein kerrottu. Eikun siis käsitin tästä, että minä olisin keksinyt jotain omiani tms.? Sen takia kommentoin. Tosin luulen, että ajat lauseella jotain muuta ajatusta takaa?


Lainaus käyttäjältä: "Anna"
Mutta jotenkin minulla on sellainen tutina, että sinulla on Johannes nyt hieman turhan vahvat ennakkoasenteet, ja vaikka olet jo papin jo kerran tavannutkin, niin et pysty päästämään asenteistasi irti. No, väärässä saatan ollakin, ehkä hänen tyylinsä ei todella sinulle sovi, mutta voisiko olla niin, että et edes halua pitää hänen tyylistään?



Yritin vilpittömästi olla "normaali" ja puolueeton. Aamulla oli jopa iloinen olo ja mielenkiinnolla odotin. Mietin ennen kirkkoon menoakin vaihtoehtoja läpi ja ajattelin, että voihan se olla ihan mukavaa, jos pappi ei olekaan saarnastuolissa ja mietin että nyt voi tulla värikäs saarna. Varauduin, mutta silti yllätyin.

Myönsin jo, että kuulun siihen mummokastiin, mutta nyt oikeasti yritin. Ja suurin osa tykkäsi, niin minä en aio ruveta papin tielle, aktiiviseksi vastustajaksi. Menen vielä uudelleen ja yritän uudelleen. Voihan se olla, että sekin vaikutti asiaan, kun hänellä on aika kärjistettyjä ja liberaaleja mielipiteitä ja vielä erikoinen esitystapa, niin oli vähän liikaa yhdellä kertaa. Vaikkapa se ekumenia-homma. En vieläkään ymmärrrä sitä, että miten hindulaiset ja kristityt uskovat samaan Jumalaan. Tai sitten semmoista vitsinheittoa, että "Lapuan piispakin on erehtyväinen" tarkoittaessaan omaa tapaustaan. Sen hän on tuonut joka lehdessä ilmi, että kokee tulleensa ajojahdin yms. kohteeksi ja väärinkohdelluksi. Mutta käsittääkseni siihen on osin ollut järkisyitäkin takana.

Tuossa saatat olla ihan oikeassa, että en välttämättä halua pitää hänen tyylistään. Olen miettinyt sitä vaihtoehtoa itsekin ja sitä että mikä tässä nyt on niin vaikeaa minulle. Sitä on sitten varmaan niin kovat ennakko-odotukset papille, että kaikki vääristyy. No, pitää tässä opetella ja yrittää uudelleen. Mutta sen tiedän, että seuraavan kerran "tavallisessa" jp:ssä taas iloitsen sydämeni täydeltä, kun ei tarvitse miettiä, miten suhtautua pappiin vaan saa keskittyä itse asiaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Markku Suokonautio
« Vastaus #48 : 24.01.07 - klo:07:05 »
Totta kai Lapuan piispakin on erehtyväinen siinä missä kuka tahansa. Oli piispa Henrikkin. Lalli erehtyi humauttamaan kirveellä. Jos draamasaarna sisälsi viestin, että pastori itsekin tekee erehdyksiä, asiat olivat siltä osin ihan niinkuin pitääkin. Jos jäi kuva siitä, että hän keräsi kansaa puolelleen (ja Lallin?) taistelussa erehtyviä piispoja vastaan, jotain oli pahasti pielessä.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Markku Suokonautio
« Vastaus #49 : 24.01.07 - klo:09:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Anna"
Itse en tapausta tunne, ainoastaan lukenut Johanneksen kommentteja.


Luin tekstejäni läpi. Asiat pitäisi pikasilmäyksellä olla oikein. Mielipiteet taas on luonnollisesti minun, mutta muut pitäisi olla oikein kerrottu. Eikun siis käsitin tästä, että minä olisin keksinyt jotain omiani tms.? Sen takia kommentoin. Tosin luulen, että ajat lauseella jotain muuta ajatusta takaa?


Joo, siis en tällä jutulla mitään muuta ajanut takaa, kuin että sinun tekstiesi perusteella olen asiaan tutustunut (en siis esim. lehdistä tai itse tavannut)! En siis todella tarkoittanut mitään, että olisit omiasi keksinyt! Ja hyvinhän asiat olit selvittänyt, nimenomaan niin hyvin, että ulkopuolinenkin ymmärtää, mistä asiassa on kyse! On tämä kirjoittaminen kyllä välillä niin tulkinnanvaraista ;)

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tuossa saatat olla ihan oikeassa, että en välttämättä halua pitää hänen tyylistään. Olen miettinyt sitä vaihtoehtoa itsekin ja sitä että mikä tässä nyt on niin vaikeaa minulle. Sitä on sitten varmaan niin kovat ennakko-odotukset papille, että kaikki vääristyy. No, pitää tässä opetella ja yrittää uudelleen. Mutta sen tiedän, että seuraavan kerran "tavallisessa" jp:ssä taas iloitsen sydämeni täydeltä, kun ei tarvitse miettiä, miten suhtautua pappiin vaan saa keskittyä itse asiaan.


Joo, en minä sitä tarkoitakaan, että väkisin pitäisi tykätä. Mutta joskus itsekin huomaan itsestäni piirteitä, että en edes halua tykätä jostain asiasta, jos ennakkoasenteet ovat olleet jotenkin negatiiviset. Sitten kun järkeistää, niin saattaa yhtäkkiä todeta, että mielipiteeni onkin ihan tyhmä. Mutta voi myös olla, että tämän papin tyyli ei sovi sinulle, ja mikäs siinä sitten, ei kaikki sovi kaikille. Mutta sen toivoisin, että seuraavan kerran kun kuuntelet uuden papin saarnaa, niin et etukäteen miettisi, että "tämä nyt on taas se pappi", vaan että menet kuuntelemaan saarnaa kuin et edes tietäisi, kuka pappi ylipäätään on kyseessä! Laitat vaikka silmät kiinni, jotta kuulet sisällön paremmin (jos teatterimainen esiintyminen ei tunnu omalta jutulta). Haluan kuulla sitten uudestaan kommenttisi!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #50 : 24.01.07 - klo:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Totta kai Lapuan piispakin on erehtyväinen siinä missä kuka tahansa. Oli piispa Henrikkin. Lalli erehtyi humauttamaan kirveellä. Jos draamasaarna sisälsi viestin, että pastori itsekin tekee erehdyksiä, asiat olivat siltä osin ihan niinkuin pitääkin. Jos jäi kuva siitä, että hän keräsi kansaa puolelleen (ja Lallin?) taistelussa erehtyviä piispoja vastaan, jotain oli pahasti pielessä.


Joo toki piispatkin erehtyvät ja ovat ihmisiä. Kuitenkin tuli vähän semmoinen kuva, että siinäkin yritettiin pönkittää omaa asemaa, että piispa erehtyi hänen asiassaan. Jotenkin se sanamuoto muotoiltiin niin ja sai osan yleisöstä nauramaan, kun he tajusivat viittauksen.



Lainaus käyttäjältä: "Anna"
Mutta sen toivoisin, että seuraavan kerran kun kuuntelet uuden papin saarnaa, niin et etukäteen miettisi, että "tämä nyt on taas se pappi", vaan että menet kuuntelemaan saarnaa kuin et edes tietäisi, kuka pappi ylipäätään on kyseessä! Laitat vaikka silmät kiinni, jotta kuulet sisällön paremmin (jos teatterimainen esiintyminen ei tunnu omalta jutulta). Haluan kuulla sitten uudestaan kommenttisi!


Pitää yrittää. Noin mietin itse asiassa itsekin. Nyt keskityin aika paljon siihen järkytykseen. Ensi kerralla osaan vielä paremmin varautua, niin jospa siellä olisi ihan hieno sanoma takana.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Markku Suokonautio
« Vastaus #51 : 24.01.07 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Väittelyä ja suukopua? Ainakin tuolla hesarin keskustelupalstalla kommentit olivat hyvin myönteisiä ja ihmiset olivat ihan innostuneet papin tyylistä.


Suurin osa kommenteista lienee kuitenkin tullut henkilöiltä, jotka eivät itse olleet paikan päällä, vaan kommentoivat aivan Hesarin jutun perusteella.

Siellä löytyy muuten kaksi komenttia lisää, jos käytte siellä "Tietokulmassa", http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Papin+saarna-asu+on+kirkossa+vapaa/1135224498639, jos ette tulleet sinne kurkanneeksi. Ja toisessa näistä kommenteista annetaan ymmärtää, että kirjoittaja saattaisi mahdollisesti liittyä takaisin kirkkoon, jos tällaista olisi enemmänkin. (Siis näin minä sen kommentin tulkitsin.)

Eli mielenkiintoinen tai kaksipiippuinen juttu tämäkin. Hyvähän se on, jos kirkon kynnys madaltuu joltakulta, mutta jos ihmiset tulevat pelkästään tämän rekvisiitta- tai teatteripuolen takia ja itse sanoma jää sivuun, niin...


Lainaus käyttäjältä: "Johannes"

Yritin vilpittömästi olla "normaali" ja puolueeton.


Tulee mieleen omat "alkuaikani" tällä kirkkotaipaleellani. Silloin ravasin lähes jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa, joka kotikirkossani järjestettiin. Ja monissa "Sanan ja rukouksen illoissa" tökki todella pahasti: en pitänyt musiikista ja lähes paniikkiin joiduin näissä "rukoilkaa yhdessä vierustoverin - siis ventovieraan ihmisen - kanssa" tilanteissa. Ja tuskastuin todella pahasti, koska rupesin epäilemään omaa uskoani. Siis pitäisihän minun toki tuntea syvää kristillistä yhteyttä kaikkien kristittyjen kanssa - olipa heidän tyylinsä sitten mikä tahansa. Ja koska nämä tilaisuudet tökkivät, niin vika oli minussa ja nimenomaan uskossani.

No ehkä vuoden kuluttua tajusin, että enhän minä kotonakaan kuuntele sellaista musiikkia, josta en pidä - eikä se, että en jostain musiikkityylistä pidä tarkoita sitä, etten pitäisi musiikista yleensä. Niin, että älä nyt liikaa etsi vikaa pelkästään itsestäsi :wink:

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Myönsin jo, että kuulun siihen mummokastiin...

Mummot ovat sitä paitsi ihan cool - kerron joskus esimerkin siitä, kun olin mukana "Seniorien tuuletuspäivillä" 70-80sten mummojen kanssa... 8)

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Vaikkapa se ekumenia-homma. En vieläkään ymmärrrä sitä, että miten hindulaiset ja kristityt uskovat samaan Jumalaan.

Nyt pitäisi kyllä olla se saarna kirjallisena ja muutenkin tarkistaa asia, mutta näin mutu-pohjalta sanoisin, että ei taida olla aivan evlut kirkon virallisen opin mukaista tuo...

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tai sitten semmoista vitsinheittoa, että "Lapuan piispakin on erehtyväinen" tarkoittaessaan omaa tapaustaan...


Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
... että mikä tässä nyt on niin vaikeaa minulle.


Taisitpa todeta itsekin, että taisi olla liikaa näitä vääriä elementtejä...

Tuo teatraalisuus nyt kai lienee maku- ja tottumuskysymys, mutta nuo muut mainitsemasi asiat: entisen työnantajan panettelu sekä väite, että hinduilla on sama jumala kuin meillä, ovat jo hieman arveluttavampia asioita.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #52 : 26.01.07 - klo:08:08 »
Ylen aamu- tv:ssä oli tänään Suokonautio haastateltavana. Todella mielenkiintoinen haastattelu. Alan ehkä hieman ymmärtää häntä. Kanadan kokemukset tuntuvat vaikuttavan taustalla. Kaskumiehiä hän tuntuu todella olevan. Kerron muutaman hauskan esimerkin, yritän saada oikein, mutta korjailkaa, jos tulee sanavirheitä. Muistan vain pääajatukset, mutta yritän saada ne oikein:

"Eräs henkilö oli sanonut, että Markku ei osaa tanssia, niin ei nytkään osannut piispan pilkkupolkkaa".
Toimittaja kysyi Koiviston tapauksesta, niin vastasi, että Suomen ev.lut kirkko on keskiajalla ja pitäisi hyväksyä enemmän valinnanvaraa.
Uskontunnustusta ei pitäisi olla joka jumalanpalveluksessa. Se on mielenkiitoisempi, jos sitä ei ole liian usein.
Hänen tyttönsä vihittiin Kanadassa omien suunnitelmien mukaan ilman "riviäkään kirkkokäsikirjasta". Tarkoitti sillä siis sitä, että suunnittelivat toimituksen vapaammin.
Seksuaalisille vähemmistöille pitäisi olla oma kaavansa siinä "Raamattuakin pyhemmässä kirkkokäsikirjassa". (Se oli siis ilmeisesti vitsiksi tarkoitettu, ettei kukaan käsitä väärin)
Seurakuntalaisilla pitäisi olla enemmän valinnanvapautta ja osallistumista jp:hen ja mielipiteisiin. Myönsi, että ääretön vapaus on tosin tietoinen riski, mutta kannattaa silti.
Kirkossa pitäisi myös nauraa, eikä vain itkeä. Kanadassa on sanonta, että normaalisti kirkossa pitää olla kaksi vitsiä, mutta hautajaisissa vain yksi.

Todella mielenkiintoisia ajatuksia. Osasta olen samaa mieltäkin. Tämä muutti hieman kuvaa hänestä, mutta edelleen on monta seikkaa, mikä hämmentää suuresti. Toisaalta se Kanadan tausta vaikuttaa kovasti, minkä hän itsekin myönsi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Markku Suokonautio
« Vastaus #53 : 26.01.07 - klo:10:30 »
Suakonautio tuntuu olevan aika raikas tuulahrus kirkkokansan keskuures.
http://www.yle.fi/yle24/videosali/index.php?a=10&t=4&q=11
Ei oo paha asia, jos hän ittensä alentamalla ja kontaktin otollaan pyrkii herättelemähän kuulijootaan.
Kouluaikoonani oli vaikiaa pysyä hereellä, ku leipääntynehet DI:t yritti opettaa meitä samoolla opetusmateriaalilla jota oli käyttänehet jo vuasikausia, tekemättä mitään ylimääräästä.
Opettaja joka näki vaivaa opetustyänsä etehen oli oppilaatten keskuures arvostettu ihiminen.
"Kirkko on syntisten sairaala, ei pyhimysten museo."
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #54 : 26.01.07 - klo:12:44 »
Ai, nuo pystyy netistä kattomaan. Hienoa. Itseeni tuo haastattelu vaikutti, kun aloin hieman ymmärtää, että ulkomaan kokemukset vaikuttavat taustalla ja aloin ymmärtää, mitä muutakin taustalla on. Jokaisella on oma käsityksensä uskosta. Niinhän se kieltämättä on. Ja jos teatterin avulla saadaan penkit täyteen, niin kaipa se sitten on hyvä keino, vaikkei itseäni miellytäkään.

Toisaalta tuosta markkinataloudesta olen hieman eri mieltä eli "kirkossa on asiakas aina oikeassa". Ymmärrän, että sillä tarkoitetaan sitä, mitä Suokonautio myöhemmin sanoo, eli että jokainen voi olla teologi, siihen ei tarvita koulutusta. Kuitenkin olen vähän kriittinen semmoistakin järjestelmää kohtaan, että kirkko on vain yhteinen yleinen koukoussali, jossa kaikki hyvinkin erilaiset ryhmät pitävät omia kokouksiaan. Toisaalta siis ymmärrän Suokonaution taka-ajatuksen, mutta itse en osaa ajatella samalla tavalla. Tulee niin mieleen Venäjän tilanne, kun sosialistisen järjestelmän romahtamisen jälkeen ort.kirkko on saanut runsaasti jäseniä, mutta aika harva tietää, mitä kirkko opettaa. Osa uskoo jopa jälleensyntymiseen ja osa ei tiedä, kuka Kristus on. On vain yhteinen aineellinen kirkko.

Ja vielä mukailtu loppukevennys by Suokonautio:
"Ennenkin olen pelännyt korkeita paikkoja, niin en sitten uskalla nousta saarnastuoliinkaan!"

(pappien pitäisi saarnata kansan keskuudessa kansaan vaikuttavin keinoin eli saman asian voi sanoa lennokkastikin!  ;))
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Markku Suokonautio
« Vastaus #55 : 26.01.07 - klo:15:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
... Jokaisella on oma käsityksensä uskosta. Niinhän se kieltämättä on. Ja jos teatterin avulla saadaan penkit täyteen, niin kaipa se sitten on hyvä keino, vaikkei itseäni miellytäkään.

Niin, no... Onhan se hyvä, että ihmiset saadaan kirkkoon, ja vielä parempi, jos sen yhden käynnin jälkeen haluavat tulla uudestaankin, mutta... Ei kai se kirkkojen täyttyminen - keinolla millä hyvänsä - se pääasia kuitenkaan ole, vaan että siellä ihmiset jotain sanomaa kuulisivat, ja että vielä tuosta sanomasta jotain kolahtaisi ajatusmaailmaankin.

Siis minusta on ihan ok, että sitä kirkkoon tulemisen kynnystä madalletaan, että ihmiset uskaltavat tulla sen ensimmäisen ja toisenkin kerran. Mutta jos ihmiset jatkavat kirkossa käyntiä vain tämän esim. teatraalisuuden tai muun rekvisiitan takia, eikä itse sanoma tule kunnolla esille, niin lopputuloshan on ihan sama olivat nämä ihmiset siellä kirkossa sisällä vai ei. Tätä tarkoitin sillä, että eihän se kirkkojen täyteen saaminen kai itsetarkoitus ole.

Kävin katsomassa tuon haastattelun netistä, Ihan rauhallisen asialliselta henkilöltä vaikutti tämä Suokonautio. Mutta kun olen näissä julkisissa tiloissa, niin en kehdannut tuota äänenvoimakkuutta täysille laittaa, joten joitain lauseita meni ohi korvien, mm. tuo alla oleva.

Lainaus
Toisaalta tuosta markkinataloudesta olen hieman eri mieltä eli "kirkossa on asiakas aina oikeassa".


Jos "asiakas on aina oikeassa" -periaatteella tarkoitetaan esim. sitä, että jos yleisö haluaa mieluummin kuunnella kitaramusiikkia kuin urkuja, niin ok, kuunnellaan sitten kitaramusiikkia. Mutta jos tällä periaatteella tarkoitetaan sitä, että kirkossa asiakkaat rupeavat määrittämään mikä milloinkin on kirkon tunnustus, niin ei.

Ennen joulua Hesarissa oli kuulemma keskusteltu uskontunnustuksesta, ja esitetty mm, että uskontunnustuksen aikana jokainen saisi vapaasti muotoilla omin sanoin oman uskonsa. Monet ihmiset kokevat uskontunnustuksen vaikeana, koska eivät voi allekirjoittaa jokaista sen ajatusta. (Useimmilla varmaan ongelmat ovat esim. Marian neitsyydessä tai ruumiin ylösnousemuksessa, siis ihmiset eivät ehkä näitä oikein hyväksy tiettyjen luonnontieteellisten faktojen valossa ja siten kokevat, etteivät koko uskontunnustusta voi lausua.) …

Hukkasin, nyt hieman ajatuksenjuoksuni, kun puhelin soi tässä välissä, mutta tarkoitan sitä, että ei se nyt niinkään voi mennä, että jokainen siellä kirkonpenkissä latelee uskontunnustuksen aikana ihan mitä tahansa: ”Uskon Jeesukseen ja Vishnuun ja sielunvaellukseen ja …”

Tuli jotenkin mieleen eräs Kirkko ja kaupunki –lehdessä kerran ollut mielipidekirjoitus, jossa kirjoittaja ilmoitti, ettei voi uskoa sellaiseen Jumalaan kuin kirkko julistaa. Ja että hänen Jumalansa on sellainen ja sellainen – en nyt muista, mitä ominaisuuksia hän luetteli. Teki mieli vastata, että ei se kuule sinun toiveistasi lähde se millainen Jumala on. Jumala on sellainen kuin on. Emme me voi määritellä Jumalan ominaisuuksia sellaisiksi, joista itse pidämme – eli luoda itsellemme sellaista jumalaa, josta tykkäämme ja sitten päättää uskoa häneen.

Ja tuosta ”asiakas on kirkossa oikeassa” tuli hieman mieleen sama ajatus: että ”asiakkaat” saisivat määritellä minkälainen jumala olisi heidän mielestään kiva, ja tämän mukaan ruvettaisiin sitten oppia julistamaan.  (Kuten kirjoitin, en tuota kohtaa haastattelusta kuullut, niin en tiedä tarkoittiko Suokonautio tätä opillista puolta vai jotain muuta.)

Kuten sanoin ajatus hieman katkesi tuossa välillä, joten toivottavasti tästä sai jotain tolkkua, mutta jotain samaa ajatusta ajan takaa kuin Johannes tuossa alla:

Lainaus
Tulee niin mieleen Venäjän tilanne, kun sosialistisen järjestelmän romahtamisen jälkeen ort.kirkko on saanut runsaasti jäseniä, mutta aika harva tietää, mitä kirkko opettaa. Osa uskoo jopa jälleensyntymiseen ja osa ei tiedä, kuka Kristus on. On vain yhteinen aineellinen kirkko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Markku Suokonautio
« Vastaus #56 : 26.01.07 - klo:15:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"


"Kirkko on syntisten sairaala, ei pyhimysten museo."


Tuosta minä tykkäsin. Siinä oli paljon asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Markku Suokonautio
« Vastaus #57 : 26.01.07 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"


"Kirkko on syntisten sairaala, ei pyhimysten museo."


Tuosta minä tykkäsin. Siinä oli paljon asiaa.


Sama täällä. Kirkon pitäisi olla haavoitettujen ja särjettyjen ihmisten turvapaikka. Vaan onko?
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Asiakas aiheen vierestä
« Vastaus #58 : 26.01.07 - klo:19:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Toisaalta tuosta markkinataloudesta olen hieman eri mieltä eli "kirkossa on asiakas aina oikeassa".

TOSIKKOMAISESTI AIHEEN VIERESTÄ
Sanoi tämän sitten Suokonautio tai joku muu, niin vastustan tällaista asiakas-käsitteen käyttöä. Ymmärrän kyllä sen, että talouselämän rakeinteita uudistettaessa virastoissa alettiin puhua "asiakkaista". Mutta mielestäni asiakas-sanan käyttöä pitäisi varoa, jopa karttaa ainakin seuraavissa yhteyksissä:
- sairaalat ja vastaavat lääketieteelliset toiminnot
- oppilaitokset päiväkodeista korkeakouluihin
- uskonnolliset yhteisöt
Asiakas valitsee haluamansa myyjän, maksaa ja on oikeutettu vaatimaan rahalleen vastineen, minkä oikeuden turvaa myös lainsäädäntö. Uskonnollisessa yhteisössä, koulussa ja lääkärissä ihmisten välinen suhde on perustavasti toisenlainen.
Yritykseni voisi ryhtyä lääkärikeskuksen asiakkaaksi, mutta edellyttäisin, että lääkäri kohtelee henkilökuntaa potilaana eikä asiakkaana.

Varmaan joku menee kirkkon asiakkaana saamaan veroilleen vastinetta.
Ehkä hänelle pitäisi olla oma UT-versio:
Jeesus ja hänen kaksitoista asiakastaan.

mt

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #59 : 26.01.07 - klo:19:24 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"


"Kirkko on syntisten sairaala, ei pyhimysten museo."


Tuosta minä tykkäsin. Siinä oli paljon asiaa.


Sama täällä. Kirkon pitäisi olla haavoitettujen ja särjettyjen ihmisten turvapaikka. Vaan onko?


Itsekin tykkäsin kovasti tuosta lauseesta. Lyhyeen lauseeseen sisältyy niin paljon.

Mutta itse asiaan tuohon llwydin kysymykseen. Itse näen kirkon turvapaikkana, tai siis ainakin minulle se on sellainen. Edes yksi asia, joka pysyy, ja jota minulta ei voida viedä, jos vaikka maailma murjookin. Ja tarjoitan nimenomaan kirkkoa instituutiona tai siis hengellisessä merkityksessä. Toisaalta paljon on leipäpappeja, mutta kyllä iso osa ottaa asian tosissaan ja on ihmisiä varten. En tiedä, miten laajasti takoitat tuota kysymystä, mutta näin yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että kirkolla olisi paljon annettavaa, mutta monet eivät vain osaa hyödyntää sitä. Ja toki aina on parannettavaa.


Ja vielä loppuun, että törmäsin  (taas!) Suokonautioon. Kirkko ja koti -lehdessä (täällä Kuopiossa jaetaan) oli juttua Luther-säätiöstä ja siinä yhteydesä oheisjuttu, että näitä sooloilevia pappeja on yhä enemmän. Koivisto, Luther säätiön papit (joskin kirkon ulkopuolella) ja nyt tämä Suokonautio ym. Kolumnin kirjoittaja oli sitä mieltä, että on siirrytty epäoleelliseen, kun kaikki mielenkiinto on papissa ja tavallaan unohdetaan ne kaikki tavalliset papit, jotka vain julistavat sanaa tuomatta koko olemustaan julkisuuteen. Jotenkin näin se ajatus meni. Eilen oli sitten Iisalmen Sanomissa hattu päässä saarnaamista kritisoiva mielipidekirjoitus. Oikeasti, minua alkaa kohta ärsyttää tämä, kun ennen kuulin papista vain sunnuntaisin kirkossa, mutta nyt kun vain aukaisen jonkin lehden, niin jo on juttu tästä papista, joko positiivinen tai negatiivinen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."