Kirjoittaja Aihe: Suomen presidentin vaalit osa , olikohan kolme. No uusi mies turhaan virkaan k  (Luettu 5572 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pena, ihmisoikeuksista ja ihmisyydestä kuitenkin keskustellaan vaalien yhteydessä, vaikka ne eivät suoranaisesti liitykään presidentin tehtäviin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Emme ole vielä äänestäneet. Liikuntaesteisinä emme voi mennä Holman Prisman kontille, siellä seirotaan jonottamassa ulkona. Aiemmin oli kovaa pakkasta, eilen tihuutti räntää ja vettä. Tänään on lopputungos. Ei, ei, ei se meille sovi.
Mutta sunnuntaina, jos on sopiva sää ja sellainen vuorokaudenaika ettei olisi tungosta saattaisimme muutaman minuutin voida istua rollaattoriemme päällä ja odottaa.

Jos emme onnistu, niin olkoon sitten niin ! Olen antanut ääneni kuulua täällä, ja muuallakin.

Jatkossa muistakaa kotiäänestys: https://vaalit.fi/aanestaminen-kotona

Näihin vaaleihin ette enää kerkeä, mutta seuraavathan on jo ovella, eli Euroopan parlamentin vaalit kesäkuun alussa.
Korjaus: Näiden vaalien toiselle kierrokselle ehditte vielä!


Itse kävin eilen illalla äänestämässä. Päivällä tuli vaakasuorassa räntää, mutta illaksi ilma asettui niin että ulos lähtö alkoi houkuttaa enemmän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
On kummallista että amerikkalaiset eivät välitä siitä vaikka Trump olisi tehnyt rikoksiakin. Siellä pitäisi tietämäni mukaan olla demokratia. 

Miksei demokratiassa voisi rikoksesta tuomittua henkilöä äänestää presidentiksi? Sehän se vasta demokraattista onkin, jos kaikki käy. Jossakin Venäjällä kehitetään tekaistuja syytöksiä, jotta saadaan ehdokkaista pois pelistä. Muun muassa juuri rikostuomioita.

Toki Trumpin rikos oli juuri demokratian kannalta raskauttavaa laatua, eli lietsominen kapinaan laillista esivaltaa vastaan. En oikein tunne sikäläistä oikeus- ja vaalikäytäntöä, mutta lehdissähän on ollut juttua, että joissakin osavaltioissa ehkä ei tuon takia ehdolle saisi asettuakaan. (Älkää tämän perusteella uskoko, että noin on oikeasti.)

Meillähän on ehdolla rikoksista (kiinottaminen kansanryhmää vastaan, uskonrauhan rikkominen) tuomittu henkilö eli Halla-aho. Muistelin, että Haavistolla saattaisi olla Koijärvi-ajoilta (70-luvulta) jotain vastaavaa, mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan tehnyt siellä mitään järin tuomittavaa ainakaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Pena, ihmisoikeuksista ja ihmisyydestä kuitenkin keskustellaan vaalien yhteydessä, vaikka ne eivät suoranaisesti liitykään presidentin tehtäviin.

Esille ottamistasi aborteista ei kai kukaan tykkää. Perussuomalaisten Vilhelm Junnila esitti ilmastoabortteja afrikkalaisille, mutta hän ei ehdolla olekaan, eikä Halla-ahokaan ole ilmoittanut Junnilan näkemystä kannattavansa. Nykyiseen aborttilainsäädäntöömme tiukennuksia taitaa ajaa vain Essayah. Aaltola kiertelee ja kaartelee, mutta lopulta sanoo, että nykyinen tilanne on hyvä: https://yle.fi/a/74-20047701

Ihmisoikeuksista ehdokkaiden kantoja kyseli Amnesty. Tässä tuloksia:
https://www.amnesty.fi/mita-sina-voit-tehda/6-vaittamaa-ihmisoikeuksista-lue-presidenttiehdokkaiden-kannat/

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Öppis. Olihan se melko suurpiirteinen lausunto demokratiasta, mutta minulle demokratia = hyvä ja  diktatuuri, sisältäen kapitalismin = paha.

Kiitos muuten noista Amnestyn kysymys/vastauksista ! Amesty lopetti yhteydenpidon minuun kun täytin 75 vuotta. Paljon jää nyt tietoa tulematta.
Hyvin selventävää , ihmistä kuvailevaa tietoa tuli näistä ehdokkaista

Lääkärit ilman rajoja tiedottavat Gazan tilanteista.
 Kiitos uhrautuvasta työstä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Amesty lopetti yhteydenpidon minuun kun täytin 75 vuotta. Paljon jää nyt tietoa tulematta.

Ehkä lakkasit olemasta heidän silmissään ihminen...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Minua muuten ihmetyttää muutama uskovainen tuttava, kun niin intoilevat Halla-ahon puolesta, kun häin kuitenkin on ehdokkaista kai Anderssonin ohella ainoa, joka on suoraan sanonut ettei usko Jumalaan. Eikö Essayah tai Aaltola antaisi saman, ja lisäksi tulisi se usko? Selkeän julkikristitty toki myös Urpilainen, mutta hänellä varmaan on sitten muuten väärät mielipiteet. Kolme uskista, kaksi ateistia, ja neljä kiusaantunutta puheenaiheen välttelijää...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Miksei demokratiassa voisi rikoksesta tuomittua henkilöä äänestää presidentiksi?

Presidentin kelpoisuusehdot määritellään laissa, jonka kansan valitsema edustuslaitos on säätänyt. Meillä on keskusteltu siitä, onko presidentin oltava syntyperäinen suomalainen.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Minua muuten ihmetyttää muutama uskovainen tuttava, kun niin intoilevat Halla-ahon puolesta, kun häin kuitenkin on ehdokkaista kai Anderssonin ohella ainoa, joka on suoraan sanonut ettei usko Jumalaan. Eikö Essayah tai Aaltola antaisi saman, ja lisäksi tulisi se usko? Selkeän julkikristitty toki myös Urpilainen, mutta hänellä varmaan on sitten muuten väärät mielipiteet. Kolme uskista, kaksi ateistia, ja neljä kiusaantunutta puheenaiheen välttelijää...

En tiedä asiaa varmasti, mutta Li taitaa olla agnostikko.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
En tiedä asiaa varmasti, mutta Li taitaa olla agnostikko.

Sama se, minulla arvomaailma joka tapauksessa kohtaa hänen arvomaailmansa suurelta osin (ei joka asiassa) ja tuo uskontokysymys ei ole mitenkään tärkeä. Hän ei kuulu kirkkoon ja minä kuulun; sekin johtuu minulla kasvatuksesta ja iästä. Jos olisin nuori eikä olisi tällaista taustaa kuin minulla on en varmasti kuuluisi kirkkoon. No tulipahan selittelyä? Olen sen verran vanhan liiton vassari ettei puolueen pidä mennä enää yhtään oikealle. Esim. kielteistä Nato kantaani on jotkut ihmetelleet, mutta kun on suhtautunut 13-vuotiaasta ja Vietnamin sodasta asti kielteisesti USA:n sotimiseen milloin missäkin muka vapaata maailmaa suojelemassa, niin kielteinen kanta on jäänyt. Ehkä vastustaisin tänään myös EU:ta, jos se asia tulisi ajankohtaiseksi. Odotan oikeasti ja mielelläni kuolemaa, sillä olen liian vanha tähän sotahulluun militaristiseen persu- ja kokoomuslandiaan. Venäjää ja venäläisiä vastaan ei ole mitään negatiivista ja Putin ja hänen hallituksensa on aivan eri asia. Minut saa erottaa aivan vapaasti foorumilta näine mielipiteineni. Ei haittaa yhtään.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Presidentin kelpoisuusehdot määritellään laissa, jonka kansan valitsema edustuslaitos on säätänyt. Meillä on keskusteltu siitä, onko presidentin oltava syntyperäinen suomalainen.

Ministerin pitää olla rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu. Vaaditaanko presidentiltä samaa? Onkohan näissä rehellisiä? Essayah saattaisi olla. Mikä tahansa taito ei riittäne taitavuudeksi. Jutta Urpilainen on aika taitava soittamaan pianoa, siinä on jo musiikin tulkintaakin mukana mitä joskus kuulin. Richard Nixon oli kohtalainen pianisti myös. Rehellisyys ei ollut hänen vahvuuksiaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Ehkä lakkasit olemasta heidän silmissään ihminen...

Tuon ymmärrän huumoriksi. Vaikka tottahan se on ettei yhdistys joka ei minua tunne katsoo vain numeroihin. Tämän ikäiset ovat vain numeroita tilastoissa , siimä alimmassa sarakkeessa.

Tutuissa ympyröissä luulen olevani yhä ihminen, vaikkakin mummi ( mummo ).

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Ex-kirjeenvaihtaja arvioi avoimesti presidenttiehdokkaita – Ei imartele Stubbia
MTV Uutisten pitkäaikaisen Brysselin-kirjeenvaihtajan Helena Petäistön mukaan entinen talouskomissaari Olli Rehn osoitti selviävänsä kovassa paikassa.https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/46727a93-8edc-4fd4-82d1-22127b60a12a?fbclid=IwAR0yQMJUeo7nB-mobI4SiOzHGV3MIYgh6nYL38nDX-6lB8eX93rTm8gm9C8

Olen kyllä tästä Stubbista samaa mieltä, että puhua hän kyllä osaa ja kehua itseään ilman pohjaa.
Johtajuutta tosipaikassa ei löydy tältä sammakoita suustaan päästelevältä jokapaikan räpättäjältä.
Vähän hirvittää, jos tälläinen mies valitaan Niinistön seuraajaksi.

Olli Rehniä olen seurannut yli vuosikymmenen ja mielessäni ajatellut, että siinä Keskustalla olisi hyvä presidenttiehdokas, jos hän asettuisi ehdokkaaksi. Kaikin puolin paras ehdokas presidentiksi koulutuksen, uran, arvojensa ja vakautensa vuoksi.
Nyt harmittaa, kun Olli Rehnille osui ehdokkuus ajankohtana jolloin Keskustan kannatus on aivan aallonpohjassa, josta hyvää nostetta on vaikea saada.
Rahan ja populismin mahdille ei järkisyyt aina mahra mitään, kun katsoo vaikka tuotä Trumpin rumaa ja röyhkeää matkaa taas USA:n presidentiksi.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rahan ja populismin mahdille ei järkisyyt aina mahra mitään, kun katsoo vaikka tuotä Trumpin rumaa ja röyhkeää matkaa taas USA:n presidentiksi.

Amerikkalaiset osaavat myös käyttää järkeään.
Kuten jo totesin aiemmin, etupenkiltä monesti näkee paremmin, kuin takarivistä.

Jos kansa hänet valitsee presidentiksi, niin jos historia yhtään toistaa itseään, niin USA ei ole niin halukas osallistumaan sotilaallisiin konflikteihin kuin yleensä keskimäärin ja Euroopaltakin vaaditaan enemmän vastuun ottoa omasta puolustuksestaan.
En tiedä, onko tuo ensiksi mainitsemani hyvää vai pahaa, mutta tuo jälkimmäinen kyllä olisi hyvä ja oikeudenmukainen asia.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Naulan kantaan !  Jos Helena Petäistö on tätä mieltä niin on uskottavaa tekstiä.

Kuvailusi Stubb´sta on oikea. Hän kerää kannatusta olemuksellaan, ei kokemuksellaan eikä älyllään. Hän on ihmisenä hauska, hauskuuttaja paremminkin, mutta ei presidenttiainesta vaikka itse olen niin vuonna 2014 sanonuy. Nyt on parempiakin vaihtoehtoja.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)