Kirjoittaja Aihe: Uskovainen? Eli...  (Luettu 38987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #30 : 13.07.05 - klo:23:08 »
Itse en käytä nimitystä uskovainen, koska lapsena minua kiusattiin sillä nimellä. Käytän mieluummin sanaa uskova, koska siitä ei tule minulle ikäviä muistoja ja outoja mielikuvia. Minulle, kai osaksi niistä lapsuuden kokemuksista johtuen, tulee uskovainen-sanasta mieleen oikein ahdasmielinen virren veisaaja, jolla ei mitään iloa saa olla elämässä.

Mutta kai se uskovainen tai uskova voi olla kuka vaan, joka itseään sellaiseksi nimittää, oli se uskon kohde sitten Jumala tai mikä tahansa. Minusta toisesta ihmisestä ei edes saa mennä sanomaan, ettei hän ole uskovainen, vaikka hän itse tuntisi sellainen olevan. Ei toisen sielunelämää voi kukaan tietää. Mielestäni uskovaisena oleminen ei vaadi sitä, että on aktiivinen seurakuntalainen. Omassa elämässäni hengellisyys on kyllä vahvasti mukana ja olen seurakunnan toiminnassa mukana.

No joo, lestadiolaisen ystäväni mielestä en kyllä ole uskovainen ja jos tapaan hänen ystäviään, he eivät noteeraa minua ollenkaan. Heidän mielestään olen epäuskoinen tai elän väärässä hengellisyydessä. Mutta nyt en enää välitä siitä, ennen se tuntui tosi pahalta. Mutta kun Jumala kerta minut hyväksyy lapsekseen niin mitäpä tointaa tuota mennä joltain lestadiolaiselta kyselemään. Oliko se Aku Räty vai kuka kun kysyi joltain lestadiolaiselta, että onko siellä taivaassa tehty remontti, kun on ovien paikkaa muutettu. No, menikö jo vähän asian viereen tämä juttu...

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #31 : 13.07.05 - klo:23:13 »
Joo, aika rankkaa tuo toisen uskon huomiotta ottaminen. Minulla siitä on kokemusta, kun olen tehnyt jotain nettijuttuja helluntailaisten kanssa. Siinä toistuvasti (varsinkin kun olen siirtynyt vapaakirkosta luterilaiseksi) minun uskoani ei ollutkaan uskoa, vaan jotain muuta. Mutta joo... siitä jäi ikävät muistot, mutta enpähän enää tule tekemään yhteiskristillisiä juttuja. Uusin lähtee sitten luterilaisuuden pohjalta ja jos joku muu tykkää, niin sitten tykätköön. Kuitenkaan "joku muu" ei pääse vaikuttaan sisältöön.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #32 : 14.07.05 - klo:18:17 »
Taivaassa tarvitaankin kohta remonttia, kun kaikki lestadiolaiset sinne muuttavat.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #33 : 19.07.05 - klo:11:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Kristianin määritelmä (eli että uskovainen on itsensä sellaiseksi määrittelevä) on minusta kaikkein paras. Radikaali.netissä on ketju (http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=11&v=14098 ), jossa aika monta uskovaista (vieläpä sataprosenttista!) ilmoittautuu ihan oma-aloitteisesti. Yksi vitsiniekka kuitenkin osoittaa koko homman typeryyden tyylikkäästi julistautumalla superuskovaiseksi.  :lol: Niinhän se juuri on: termin käyttötarkoitus on muiden kristittyjen yläpuolelle kohottautuminen.

En minä ainakaan uskovaiseksi pystyisi itseäni sanomaan. Liian koriaa tuommonen. Tai myöskään "olevani uskossa", se vasta tyhymältä kuulostaa. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #34 : 30.07.05 - klo:14:41 »
Olen samaa mieltä muutamien muiden nimerkkien (esim. Annakreeta), että termillä "uskovainen" on negatiivinen sävy valtaväestön keskuudessa juuri vanhoollislestaadiolaisista johtuen. Minusta "uskovainen" on vain henkilö joka uskoo asiaan, jota hänen edustamansa uskonto/suuntaus/lahko (olipa se sitten luterilaisuus, islam, jokin uususkonto tai ihan mikä hyvänsä) edustaa.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #35 : 10.08.05 - klo:12:01 »
Sanalla uskovainen on kyllä minun korviini negatiivinen sävy. Jos minä puhun jostakusta uskovaisena, niin ei se kyllä taida tarkoittaa mitään positiivista.
Kerran tosin olin jopa loukkaantunut siitä kun minua ei määritelty uskovaiseksi. Mutta se johtui siitä, että kuuluin määrittelijän kanssa samaan kirkkoon, johon suuri osa suomalaisistakin kuuluu, mutta minä en vain ollut "oikea uskovainen", siksi että hyväksyin naispappeuden.  

Tuli tässä mieleen sekin, kuinka eri tavalla ihmiset suhtautuvat siihen, jos on risti kaulassa.

Minä en pidä sitä minään erityisenä uskonnollisuuden merkkinä. Todennäköisesti ristiä kantava henkilö on joskus käynyt rippikoulun, ja kuuluu kirkkoon, mutta muuta en kyllä rististä menisi päättelemään. Se on monelle vain koru. Pidän ristiä keskustelutoverin kaulassa merkkinä siitä, että jos satun ohimennen mainitsemaan että menen illalla seuroihin, niin minua ei heti katsota kuin jotain vaarallista pieneläintä, vaikka keskustelutoveri ei itse mitään "uskonnollisia aktiviteetteja" harrastaisikaan.

Toisille risti taas on selvä uskovaisuuden merkki. Ja erityisesti "himouskovaisuuden" merkki. Eihän risti kaulassa voi mennä baariin ja juoda alkoholia! Hyi, kirosana, ja sillähän on risti kaulassa! jne.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #36 : 10.08.05 - klo:12:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Tuli tässä mieleen sekin, kuinka eri tavalla ihmiset suhtautuvat siihen, jos on risti kaulassa.

Minä en pidä sitä minään erityisenä uskonnollisuuden merkkinä. Todennäköisesti ristiä kantava henkilö on joskus käynyt rippikoulun, ja kuuluu kirkkoon, mutta muuta en kyllä rististä menisi päättelemään. Se on monelle vain koru. Pidän ristiä keskustelutoverin kaulassa merkkinä siitä, että jos satun ohimennen mainitsemaan että menen illalla seuroihin, niin minua ei heti katsota kuin jotain vaarallista pieneläintä, vaikka keskustelutoveri ei itse mitään "uskonnollisia aktiviteetteja" harrastaisikaan.

Toisille risti taas on selvä uskovaisuuden merkki. Ja erityisesti "himouskovaisuuden" merkki. Eihän risti kaulassa voi mennä baariin ja juoda alkoholia! Hyi, kirosana, ja sillähän on risti kaulassa! jne.



Jos seuraisit television asiaohjelmia niin tietäisit, että ristillä karkotetaan vampyyrit ja muut pahan lähettiläät, jotka käyvät päälle vaikkei Jessen kanssa enemmälti kaveeraisikaan. Eli siis puhutaan perusturvatoimista!

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #37 : 10.08.05 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Jos seuraisit television asiaohjelmia niin tietäisit, että ristillä karkotetaan vampyyrit ja muut pahan lähettiläät, jotka käyvät päälle vaikkei Jessen kanssa enemmälti kaveeraisikaan. Eli siis puhutaan perusturvatoimista!


Onkin jo vähän ihmetyttänyt, että kenen suunnalta tämä painostava valkosipulin tuoksu aina leijailee.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #38 : 27.08.05 - klo:09:23 »
Itselleni uskovainen tarkoittaa Jumalaan turvaavaa ihmistä, mikä vaihtoehto on tainnutkin tulla jo useampaankin kertaan esille tässä ketjussa. Kyllä se taitaa nykymaailmassa olla myös jonkinlainen haukkumasana. Itse en esimerkiksi tykkäisi, jos minua sillä kutsuttaisiin. Joku ehdotti sanaa uskova, mikä onkin paljon parempi sanavalinta.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Iha Miikka Vaan

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #39 : 13.10.05 - klo:23:33 »
Uskovainen on ehkä paskin sana mitä löytyy! Sillä se on niin laaja käsite, sillä KAIKKI ihmiset on jollain tasolla uskovaisia. Hindut ovat uskovaisia, Budhat, muslimit, Juutalaiset yms, mutta yleensä Ateistit ovat vahvimpia uskossaan. He uskovat siihen ettei ole mitään luojaa tai mitään yliluonnollista. Heidän uskoaan on vaikein saada horjumaan ja heikkenemään. En tiiä onko katsomukseni hieman typerä mutta asian näin koen. mutta tottakai tässä suhteessa uskovainen myös kristitty ja körtitkin ovat...

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #40 : 14.10.05 - klo:00:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Kristianin määritelmä (eli että uskovainen on itsensä sellaiseksi määrittelevä) on minusta kaikkein paras.


Sinänsä hauskaa, että kun punk-ihmisiltä kysyy punkin ja punkkarin määritelmää, saa yleensä analogisen vastauksen...

Muinoin lukiossa mulla oli liikuntatunnilla Herättäjäjuhla -t-paita päällä ja muuan luokkatoveri kysyi pettyneeseen sävyyn, että "Ooksä joku uskis vai?". En oikein osannut sanoa mitään, koska törmäsin pääni sisällä terminologioiden ristiriitoihin, eli siihen, että ko. sana herättää minussa vahvaa vastustusta. Jos tulisi nyt kysymään, vastaisin myöntävästi...
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Hölkänen

  • Vieras
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #41 : 14.10.05 - klo:07:48 »
Hmm. Olisi kyllä hankala vastata, jos joku suoraan tiedustelisi asiaa noin sanoin. Tunnustan uskoni aina kirkossa käydessäni, mutta uskovaisuus ja usko ovat minusta kaksi eri brändiä. Tahdon korostaa, että en pidä uskoa omana ansionani ja vastaan mieluummin kieltävästi, ettei kukaan saa väärää käsitystä. - Lisäksi silloin saattaa saada osakseen ihmetteleviä jatkokysymyksiä, jotka avaavat tietä moniulotteisemmalle ajatustenvaihdolle.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #42 : 14.10.05 - klo:10:15 »
Tosi monimutkainen kysymys. Koko tämä terminologia tulee siltä kristinuskon alueelta, jota kaikkein vähiten arvostan, mutta monien mielestä se on uskonnon ydin: kirkko, sen perinne ja formaalinen teologia. Minulle nämä taas ovat olleet perinteisiä ihmisen valtapelejä, joita käyttämällä saadaan väestö jaetuksi hallittuihin jäseniin ja hallitsemattomiin ja siten pahoihin ja tietämättömiin ei-jäseniin. Eli kysymykseksi tulee, mikä on kristinuskon ydin, mihin uskomme, toivomme kohdistuu? Itse pidän kristinuskon ytimenä suurta mysteeriä, mahdollista armon lupausta, jota on mahdoton pukea säännölliseksi opiksi ja mahtavaksi organisaatioksi. Juuri näiden asioiden suhteen pidän herännäisyyttä Suomen kirkon elävimpänä osana: se kieltäytyy vallasta ja varmuudesta, omasta viisaudesta. Se vaikenee omista sanoista ja odottaa, toivoo. Uskovaisena en pysty itseäni pitämään, ikävöijä olen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #43 : 15.10.05 - klo:13:21 »
Llwyd, puhut viisaasti. Ehkä harkitsen vielä vastaustani. Toisaalta, väittämällä itseni kaltaista ihmistä "uskikseksi", voin ehkä toista tietä murtaa rajoja vahvistavia mielikuvia ihmisten mielissä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #44 : 17.10.05 - klo:12:11 »


(mitä olette tästä mieltä?)