Ruoko on ulkoisesti vedessä.
Mutta vesi on siinä myös sisäisesti,
ja saa sen lehdet viheriöimään.
Tuuli huojuttaa ruokoa.
Mutta sekin voi olla myös
ruo'on läpi kulkeva ilmavirta.
Tähän puhallukseen liittyy
ensimmäisen kommenttisi kysymys
ruo'on musertamisesta.
Lainaten Vanhan Testamentin
Messias-ennustusta
Jeesus sanoi:
Särjettyä ruokoa
hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä
hän ei sammuta
Kάλαμος on tässä
kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin
heitettiin pois ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.
Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:
Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla
Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että lukija saisi selvää kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.
Siis Tuuli huojuttaa koko ruokomerta,
Mutta Hänen Puhalluksensa kulkee
yksittäisten ruokojen kautta.
Vesi syleilee koko ruokomerta,
mutta imeytyy kuhunkin ruokoon erikseen.
Sama Tuuli kulkee yli maan piirin
ja saman yhtenäisen Veden rantoihin
kaikki mantereet rajoittuvat.