Kirjoittaja Aihe: helluntailaisuuden arvostelusta  (Luettu 24703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #75 : 26.04.11 - klo:11:57 »
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #76 : 26.04.11 - klo:12:25 »
Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:
Niin periaatteessa...mutta lueppahan vähän omia viestejäsi....periaatteessa :icon_wink:...kiellettyä,mutta ei kielettyä,on se ilmoja pidelly. :icon_wink:

ps. minä muuten teen sitä hyvin harvoin oletteko huomanneet :icon_wink:. Taitaa olla helluntalaisuus,körttiläisyys jne. vain sopan sekottajia, niin että pienen ihmisen "kuuppa" menee vain sekaisin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #77 : 26.04.11 - klo:16:17 »
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:

Eihän tuo otsikko kehota arvostelemaan ketään tai mitään; se haastaa keskustelemaan arvostelusta.

Muuten olen sitä mieltä, että opettajan hankalimpia hommia on oppilaiden arvostelu. Onhan sekin toki tehtävä.

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #78 : 26.04.11 - klo:19:13 »
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:

Valitsin otsikon siksi, kun täällä tuntuu olevan monessa ketjussa ollut tapana arvostella helluntailaisia.  Se ärsytti minua, joten halusin ottaa sen esiin.  Otsikko on siis (keskustelua) "helluntailaisten arvostelusta", ei siis "helluntailaisia arvostelevaa" (keskustelua).


SV 74:4

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #79 : 26.04.11 - klo:21:10 »
Hyvä näin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #80 : 26.04.11 - klo:22:55 »
 Oppeja on kyllä monia 1500-luvultakin ainakin 4 hieman toisistaan "uskonpuhdistusta"  luterilaiset, calvinistiset, reformoidut, ja baptistiset(anabaptismi, joka on virheellinen nimitys)
 Mikä sitten tekisi luterilaisen tunnustuksen ylivertaiseksi muihin nähden, varsinkaan kun kirkon herätysliikkeet ovat hyvinkin erimielisiä opista, myös lutherin kirjoitusten käytännön sovellutuksista.

Helluntailainen seurakuntakäsitys ainakin on lähempänä uuden testamentin mallia, kuin luterilainen.

Helluntailaisuudessa ja muissakin vapaissa suunnissa on omat perinteensä ja omat "sukukuntansa", ei tarvitse puhua käännyttämisistä tai "uudelleen kastamisista".
Kohtahan ollaan siinä tilanteessa, että luterilainenkin kaste suoritetaan rippikoulussa, tai joskus kirkkohäitä edeltävänä ja edellyttävänä toimena.