Kirjoittaja Aihe: helluntailaisuuden arvostelusta  (Luettu 24807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anonyymivalvoja

  • Nettitoimikunta
  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #60 : 09.04.11 - klo:19:15 »
:opettaa:Anonyymivalvoja muistuttaa keskustelijoita foorumin sääntöjen toisesta paragraafista, jossa todetaan muun muassa:

"Körttifoorumin keskustelijoiden toivotaan kunnioittavan teksteissään myös muita uskonliikkeitä."

Eri suuntausten, myös herännäisyyden, kriittinen arviointi on sallittu, mutta tyylilajin tulisi olla asiallinen.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #61 : 11.04.11 - klo:11:38 »
Minulla on positiivisia kokemuksia helluntailaisuudesta kun olen käynyt syksyllä ja talvella (en enää viime viikkoina kun on ev-lut. seurakunnan tilaisuuksia ollut samaan aikaan) heidän rukousillassaan. Minua ei ole yritetty käännyttää helluntailaiseksi, eikä ole alettu vänkäämään oppikysymyksistä kuten kasteesta, vaan minut on hyväksytty sellaisena kuin olen ja tunnustettu kristityksi (kun pidin pyynnöstä pienen todistuspuheenvuoron heti ensimmäisellä käynnillä heidän rukousillassaan). On tuntunut hyvältä rukoilla helluntailaisten kanssa. Monena kertana on myös heidän kokouksessaan luettu Lutherin tekstejäkin ääneen. He ovat rukoilleet myös ev-lut. seurakunnan puolesta.

Muutenkin meidän paikkakunnalla on hyvät välit ev-lut. seurakunnan ja helluntaiseurakunnan välillä. Ev-lut. seurakunta antoi tilojaan helluntailaisille jumalanpalveluksen pitämistä varten sinä aikana kun heidän rukoushuoneensa tuhopoltettiin ja sitä kunnostettiin. Lisäksi alfakurssin vetäjätiimissä on yksi helluntailainen ja hän vastaa myös alfakurssien musiikista.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #62 : 11.04.11 - klo:19:46 »
 Onneksi noin 60- vuoden tutustuminen  helluntailaisiin ystäviin ei ole ollut yhteneväinen nimimerkki Jampen saaman kuvan kanssa.
 En myöskään pidä häntä parhaiten herännäisyyttä kuvaavana henkilönä.

 Älä' anna väärää todistusta lähimmäisestäsi käsky ei kyllä ole kovinkaan noudatettu, kuvattaessa muita "hengellisiä" liikkeitä laidasta laitaan...
 

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #63 : 11.04.11 - klo:20:24 »
Onneksi noin 60- vuoden tutustuminen  helluntailaisiin ystäviin ei ole ollut yhteneväinen nimimerkki Jampen saaman kuvan kanssa.
 En myöskään pidä häntä parhaiten herännäisyyttä kuvaavana henkilönä.

 Älä' anna väärää todistusta lähimmäisestäsi käsky ei kyllä ole kovinkaan noudatettu, kuvattaessa muita "hengellisiä" liikkeitä laidasta laitaan...
 

Älä vaan hauku Jampea körtiksi, suuttuu vielä!

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #64 : 12.04.11 - klo:16:22 »
Niin, minä en kylläkään ole körtti, kortti enkä edes nortti, vaikkei se minusta nyt mikään haukkumanimi ole. Ihan kelpo körttejähän nämä körtit ovat.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #65 : 12.04.11 - klo:16:57 »
Niin, minä en kylläkään ole körtti, kortti enkä edes nortti, vaikkei se minusta nyt mikään haukkumanimi ole. Ihan kelpo körttejähän nämä körtit ovat.

Mikä jäi puuttumaan ja miksi? No tietenkin nörtti.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #66 : 12.04.11 - klo:19:39 »
Nortti vois olla kiva kokeilla.
Sillä tais mennä poikuus, niinku tupakan polttamisen suhteen.
Potkas kyllä aika lailla sen polttio, et meinas jäädä koko röökin poltto.

Helluntailaiset on enempi jäykkiä ku luterilaiset, niin armolahjojen ku muunkin, ns, helluntailaisuuden suhteen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #67 : 25.04.11 - klo:08:39 »
Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin viisveisaajakin. Kaavoja täynnä oleva helluntailaisryhmä on paljon ahtaampi kuin luterilaiset. Juteltiin muista asioista ja yksi helluntailainen sanoi äkkiä, että vuonna 1796 savonmaalla oli ihan samankaltainen tilanne. Laitoskirkkko ei hyväksynyt karismaattisuutta. Karismaattisuudesta tuli körttiläisyys. Mielestäni tämä pitää paikkansa, mutta siihen se jääkin. Paavo kirkollisti tunnepitoisen älämölön. Körttiläisillä on kaavoja, mutta helluntailaisilla pikkasen enemmän. Tämä ei ole muuten helluntailaisten haukkumakirje körttiläisiltä vaan tämä on minun subjektiivisen ajattelun tulos parilla aivosolulla. Ei ole yhtään paria lisää.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #68 : 25.04.11 - klo:09:13 »
Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin viisveisaajakin. Kaavoja täynnä oleva helluntailaisryhmä on paljon ahtaampi kuin luterilaiset. Juteltiin muista asioista ja yksi helluntailainen sanoi äkkiä, että vuonna 1796 savonmaalla oli ihan samankaltainen tilanne. Laitoskirkkko ei hyväksynyt karismaattisuutta. Karismaattisuudesta tuli körttiläisyys. Mielestäni tämä pitää paikkansa, mutta siihen se jääkin. Paavo kirkollisti tunnepitoisen älämölön. Körttiläisillä on kaavoja, mutta helluntailaisilla pikkasen enemmän. Tämä ei ole muuten helluntailaisten haukkumakirje körttiläisiltä vaan tämä on minun subjektiivisen ajattelun tulos parilla aivosolulla. Ei ole yhtään paria lisää.

Paavo muuten rauhoitti vauhdikkaat emännät painostamalla heitä kysymyksellä. "se on Jumalasta niin jatkakaa jos ei niin lopettakaa" Lopun tiedättekin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #69 : 25.04.11 - klo:11:19 »
 Kerrotko SeppoS lisää!    Herännäisyyden nousu ja tuho kirjasta, kun en noin ykskantaista toteamusta tavoita, enkä oikeastaan muistakaan
 herännäisyyttä k'sittelevistä kirjoista. Ainakin kolmeen eri suuntaan se ryhmä jakautui jo Paavon aikana.

 Helluntailaisuuden historiasta ei kovin monia paksuja kirjoja olekaan tehty...

 Brofeltin muistelma 20-ensimmäisestä vuodesta helluntailaisuutta Suomessa, tuossa hyllyssä on, vaan ei ole järin paksu teos....

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #70 : 25.04.11 - klo:11:28 »
Tuo pätkä on Rosendahlin Herännäisyyden historiasta. Teos taitaa olla sata vuotta vanha, kolme osaa ja noin 1500 sivua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #71 : 25.04.11 - klo:15:07 »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #72 : 25.04.11 - klo:16:20 »
Nelijäpä :)

Voit olla oikeassa. Minulla ei ole sitä kotona. Luin aikoinaan kirjaston kappaleen. Hyvä kun korjasit. Siis yksi vähemmän kuin Kareksella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #73 : 26.04.11 - klo:10:12 »
Tuota histriateosta en siis minäkään ole lukenut, jos ei teillä muillakaan ole..
 Kaksisataa vuotta sitten olleiden hengenliikkeiden tutkiminen ja ymmärtäminen, onko Jumalasta vai ihmisestä on kyllä vähintään vaikeaa, hedelmätkin kun on jo nautittu moneen kertaan...

Helluntailaisen tai heränneen liikkeen vaikutuksia yksilöiden tai jopa kansojen elämässä 2000-luvulla voidaan tietysti tarkastella, myös hedelmien perusteella.

Laulutaidottoman, ujon ja hiljaisen puurtajan on varmaan helpompi istahtaa körttien seurapenkkiin veisuuta kuuntelemaan, kuin helluntairukoushuoneen penkkiin osallistumaan käden heilutuksiiin ja liikuntaan...

Lähetystilastot sitten kertovat aktiivisuuden asteesta ja uhritulojen määrästä vertailukelpoista tietoa. :icon_wink:
Ystäviäni on joka ryhmässä, vihamiehet eivät ole ilmoittautuneet. :icon_eek:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #74 : 26.04.11 - klo:11:49 »
Minusta on vähän turhankin mahtipontisesti ajateltu että me tavalliset ihmiset tutkisimme, "onko jokin liike Jumalasta" vai ei.
Siihen meillä tuskin riittää eväitä ja ymmärrystä. Harva tajuaa edes katekismuksen perusasioita kuten oppia armosta ilman tekoja, kasteesta tms. Saati sitten tutkia josko jokin liikehdintä "on Jumalasta"...

Ainoa mitä mielestäni voi tehdä koetellakseen, on tutkia oppia. Onko oppi sama kuin esim. evankelisluterilaisella kirkolla?  Jos ei, sellaisen voi hyvällä omallatunnolla jättää käymättä.


Hedelmien tutkimisessa on se vaikeus, että pahatkin tekevät hyviä tekoja. Ei pelkaästään tekoja tutkimalla pääse mihinkään luotettavaan tulokseen.  Sen sijaan oppia tutkimalla pystyy rajaamaan kaikki muut pois paitsi sen mikä on meidän luterilaisen, kristillisen oppimme mukaista.  Muissakin liikkeissä on epäilemättä aitoja kristittyjä mutta tulkoon he usko(i)llaan autuaaksi jos taitavat. Olemme iloisia heidänkin puolestaan. Minä en tunnusta ketään kristityksi enkä todista ketään ei-kristityksi. Se on yksin Jumalan asia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-