Kirjoittaja Aihe: Rauha hallitsi  (Luettu 3368 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #30 : 30.04.23 - klo:17:47 »
Minä ajattelin, että tämä kääntäjä liioitteli sanoessaan, miten paha körttifoorumi on, mutta näköjään se on vieläkin pahempi!

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Toki. En kehtaa kertoa koko totuuden. Olen liian kiltti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #31 : 30.04.23 - klo:18:54 »

Roosa lienee nuori opiskelija. Kaikin puolin maailma lienee hänen edessään. Minä auttaisin, jos voisin.

Ei Tuomas Sinun maallinen vaelluksesi täällä Suomessa ole helpolta näyttänyt.
Saanko sellaista kysyä, että montako sukupolvea sitten esivanhempasi asuivat tiipiissä vaiko wigwamissa. Sanoja en osanne oikein kirjoittaa. Kysyn siksi, kun meikäläisen ensi kohtaamiset kansastasi sain joskus 50-luvun lopussa Tex Willer ja Pecos Bill lehtisistä. Nehän olivat selvää suomenkieltä ja asiana täyttä puuta heinää, mutta en muusta tiennyt. Kyllä sitten myöhemmin opin asioiden todellisen tilan ja haaveilin nuorra miessä matkustavani Lännelle ajelemaan vuorille moottorikelkka trailille ja heinäkuun alussa osallistuisin Montanassa Indian dancing partyihin. En tätä höpötä, vaan näin todella oli.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #32 : 30.04.23 - klo:19:55 »
Roosa lienee nuori opiskelija. Kaikin puolin maailma lienee hänen edessään. Minä auttaisin, jos voisin.

Ei Tuomas Sinun maallinen vaelluksesi täällä Suomessa ole helpolta näyttänyt.
Saanko sellaista kysyä, että montako sukupolvea sitten esivanhempasi asuivat tiipiissä vaiko wigwamissa. Sanoja en osanne oikein kirjoittaa. Kysyn siksi, kun meikäläisen ensi kohtaamiset kansastasi sain joskus 50-luvun lopussa Tex Willer ja Pecos Bill lehtisistä. Nehän olivat selvää suomenkieltä ja asiana täyttä puuta heinää, mutta en muusta tiennyt. Kyllä sitten myöhemmin opin asioiden todellisen tilan ja haaveilin nuorra miessä matkustavani Lännelle ajelemaan vuorille moottorikelkka trailille ja heinäkuun alussa osallistuisin Montanassa Indian dancing partyihin. En tätä höpötä, vaan näin todella oli.

Niin se Roosa taitaa olla sellainen. On saanut PDF tiedoston, jota halusi.
Sanon kiitosta kysymyksestäsi. Sukuni luopui intiaanistatuksesta 1820-luvulla, kun valtio siirsi itämetsämaan intiaanit nykyiseen Oklahomaan. Se matka oli hyvä välttää, sillä moni kuoli tien vieressä. Wigwameja on käytetty itämetsämaassa, tipi ei milloinkaan. Ilmeisesti äidin puolelta hänen iso-isoisä syntyi irokeesi pitkiötalossa, sillä hän syntyi nykyisellä mohawk reservaatiolla. Piian sen jälkeen perinteiset talot jäivät pois käytöstä kaikilta, vaikka niiden rakennustaito on säilynyt. Isän puolelta on ilmeisest sama juttu, vaikka pitkiötalo ei ollut niin yleinen appalakkivuorilla, joten he silloin saattoivat asua wigwam tyylisissä asunnoissa. Toisaalta hirssimökki otettiin käyttöön jo aikaisemminkin, joten voi olla jo 200 vuotta poissa käytössä. Setän maatilassa on viisi wigwam-tyylistä rakennuksen merkkiä maassa, niin on ehkä säilynyt kauemmin kuin luulen, vaikka tiedän sen sedän isoisän rakentaneen talon 1850. Sekä isän että äidin puolella on säilynyt kieli minun sukupolveeni asti, joka on harvinaista. Isän puolelta olen perinnyt perheraamatun, jonka Koquethagechton kuuluisan Lenape päällikön tyttären tytär lahjoitti tyttärelleen häälahjaksi.
Ei minulla ole ollut vaikeuksia maallisella vaelluksella Suomessa, niin kauan kuin olen pysynyt kotona piilossa. Olisi aina vain pitänyt keskittyä irokeesiraamattukäännökseen ja unohtaa Suomen yhteiskuntaan osallistumiseen. Olemassa oloni näyttää provosoivan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #33 : 30.04.23 - klo:20:01 »
Minäkin olen hieman kiinnostunut Amerikan alkuperäisestä väestöstä. Ihastuin intiaaneihin lännenelokuvissa vaikka heistä yleensä tehtiin pahoja.
Pecos Billistä pidin myös kovasti. Samoin inkoista ja mayoista kertovista nuortenkirjoista.

Tässä Pinterest kokoelmani. Olkoon iloksi kaikille jotka intiaaneista pitävät:

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/intiaanit/

Otsikon mukaan pannaan rauhanpiiput palamaan ! :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #34 : 30.04.23 - klo:20:36 »
^
^^

Kiitän kirjoituksestasi. Taidat olla kielititeilijäsukua. En taida osata ääntää perheraamattuaarteen alkusyytä. Täällä Suomessakin on asuttu ymmärrykseni mukaan pitkiötaloissa, hirsitalotieto oli tiedossani vanhojen valokuvien pohjalta.
Minulla on sellainen tieto, että Suomesta muuttaneet miehet olivat monesti naineet paikallisen tyttären, kun eurooppalaisia ei ollut.
Olen lukenut sellaisen kirjankin. Oppivatkohan ihan oman yhteisen kielen? Tvsarjassa on Kanadan puolelta esitetty yhtä pariskuntaa, kun mies on Heimo-niminen ja vaimo on taitava neulomaan sukunsa perinteen mukaan. Olen sitä mieltä, että Heimo voisi olla suomalainen etunimensä perusteella.
 

Poissa Roosa

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #35 : 03.05.23 - klo:18:20 »
Olen saanut pdf tiedoston ja lukenut sen ja ymmärrän nyt miksi körtit sanoivat, että kääntäjä etsi mainetta, asemaa, rahaa ja kultajalustaa, koska ihmiset saavat sellaista paljon vähemmälläkin. Hän ei tunnu ymmärtävän suomalaisia ollenkaan. On selvä, että käytetään sanoja "kamala", "kuvottava", ja "narsisti" kateudesta. Mies ei ilmeisesti tiedä mitä kateus on.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Rauha hallitsi
« Vastaus #36 : 16.05.23 - klo:17:14 »
Kukahan kielitieteilijälle kääntäisi mitä on olla suomalainen?

Onko Thomas saanut pienen jäähyn, kun ei hänen lievästi sanottuna kärkeviä mielipiteitä ole foorumille ilmestynyt vähään aikaan.

Olen iloinen että Roosa ja moni häntä puollustelee, mutta itse siis en tykkää hänen tyylistään, vaikka ihan mukava mies varmaan, jos nenätysten nähtäisiin, voitaisiin polttaa rauhan piippuakin.

Mulla on työkavereina ollut useasti ihmisiä jotka ovat herkkähipiäisi, niille ei uskolla sanoa kriittistä sanaa, ne saa hirveän hepulin.
Meitä vaan on erilaisia ihmisiä.

Herramme Jeesuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon hänen kanssaan,
Kaikki valta tekoälylle!