Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 15  (Luettu 13387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #15 : 18.04.23 - klo:14:32 »
Jollekin maksetaan vuosikausia jotakin korvausta, mutta ei ole vastinevelvoitetta.

Korvausta mistä? Siitäkö, että ovat olemassa?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #16 : 18.04.23 - klo:14:57 »

Esim työttömyyskorvausta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #17 : 18.04.23 - klo:15:05 »
Esim työttömyyskorvausta.

Sen nimi lienee työttömyyskorvaus sen takia, että sitä maksetaan korvauksena siitä, että valtio on epäonnistunut tehtävässään järjestää tälle henkilölle töitä. Vääryyttä kokenut osapuoli on siis tämä työtä vaille jätetty kansalainen, ja velvoitteensa on jättänyt täyttämättä valtio. Siksi korvaus vääryyttä kärsineelle.

Aikoinaan tulkittiin perustuslakia niin, että tuollainen työnjärjestämisvelvollisuus olisi, mutta nykyään tästä tulkinnasta lienee luovuttu. Työttömyyskorvauksen kansankielinen nimitys on siti pysynyt ennallaan. Virallisesti sellaista ei ole, vaan on työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #18 : 18.04.23 - klo:15:18 »

Myönnän käyttäväni virallisten termien ohella jopa itse keksimiäni sanoja.

Ymmärrän, että ajatukseni tuli Sinun kohdalla oikein nähdyksi.

Penalla on liian pieni silmänsä katsanto. Jos sitä zoomaisi vähäsen laveammaksi, niin paranisiko siinä ymmärrys hänellä/minulla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #19 : 18.04.23 - klo:16:24 »
Katsantoni on, että elinkeinoelämän perimmäinen tarkoitus on elättää. Suomen kohdalla sen tulisi merkitä, että se takaisi elämisen arvoisen elämän kaikille suomalaisille. Maailmanlaajuisesti se tarkoittaisi koko ihmiskunnan elättämistä. Nyt tuo ajatus näyttää olevan käytännössä juuri päinvastainen: ihmisten ptäisi sitoutua pitämään elinkeinoelämää yllä.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #20 : 18.04.23 - klo:16:30 »

Penalla on liian pieni silmänsä katsanto. Jos sitä zoomaisi vähäsen laveammaksi, niin paranisiko siinä ymmärrys hänellä/minulla.

En ole ihan  varma, onko Veneheiton suunnallakaan aina niin avara katsanto  :icon_wink:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #21 : 18.04.23 - klo:17:07 »
Myönnän käyttäväni virallisten termien ohella jopa itse keksimiäni sanoja.

Ymmärrän, että ajatukseni tuli Sinun kohdalla oikein nähdyksi.

Varmuuden vuoksi tähdennän, että tarkoitukseni ei ollut arvostella sitä sanankäyttöäsi! 

Taloussanomat julkaisi neljä vuotta sitten hyvän artikkelin työllisyystöiden historiasta: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006222476.html

Nykyäänhän on tosiaan nuo palkkatukityöt, mutta ne taitavat aika harvoin johtaa pysyvään työsuhteeseen tukiajan päätyttyä.

Joku sosialisti takavuosina vaati veroja valtion maksettaviksi. Nykyään se menee niin, että palkkoja vaaditaan valtion maksettaviksi. Siitähän oikeastaan on kysymys, jos palkka on niin pieni, ettei se riitä vaikkapa asumiseen.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #22 : 18.04.23 - klo:17:21 »
Jollekin maksetaan vuosikausia jotakin korvausta, mutta ei ole vastinevelvoitetta.

Vastinevelvoite nykyään on se, että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakea töitä yksilöllisen työllistymissuunnitelman mukaan, ja erityisesti hakea niitä töitä, jotka varta vasten osoitetaan haettavaksi. Eli kyllä velvoite on.

Tuo työmarkkinoiden käytettävissä oleminen on johtanut niihin älyttömiin tapauksiin, jossa johonkin vapaaehtoistyöhön osallistuvilta on se korvaus kielletty, koska eivät silloin ole käytettävissä. Samoin liian ahkera opiskelu ihan omalla kustannuksella on kiellettyä. Sen takia minäkään en nykyään ole virallinen korvausta nauttiva työtön, kun työnhaun ohessa mieluummin opiskelen. Olkoonkin että kaikki säästöt kuluu. Kohta mun pitää passivoitua ja ruveta oikeasti työttömäksi ja korvausta nostamaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #23 : 18.04.23 - klo:18:16 »

En osaa kirjoitella sellaisella tavalla, että en loukkaisi muita. Joten vetäydyn pari kertaa ennenkin lupaamaani tapaan, mikä tarkoittaa sitä, että seuraan tilannetta, että tuleeko juutalaiset työnnetyksi Välimereen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #24 : 19.04.23 - klo:07:05 »
En osaa kirjoitella sellaisella tavalla, että en loukkaisi muita.

Erimielisyys ei ole loukkaantumisen eikä loukkaamisen merkki.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #25 : 19.04.23 - klo:15:44 »
Erimielisyys ei ole loukkaantumisen eikä loukkaamisen merkki.

   Mutta loukkaantuminen ja loukkaaminen on erimielisyyttä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #26 : 19.04.23 - klo:19:28 »
   Mutta loukkaantuminen ja loukkaaminen on erimielisyyttä.

Heränneet ovat kiitettävästi kehittänyt taidon olla loukkaamatta juoppoja, vammaisia, seksuaallisia vähemmistöjä, ja sellaisia, jotka löytävät syitä herännäisyyden historiasta puhua kamaluuksista ja kuvottavuuksista. Se on jo saavutus.
« Viimeksi muokattu: 19.04.23 - klo:20:16 kirjoittanut seppos »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #27 : 20.04.23 - klo:22:31 »
Katsantoni on, että elinkeinoelämän perimmäinen tarkoitus on elättää. Suomen kohdalla sen tulisi merkitä, että se takaisi elämisen arvoisen elämän kaikille suomalaisille. Maailmanlaajuisesti se tarkoittaisi koko ihmiskunnan elättämistä. Nyt tuo ajatus näyttää olevan käytännössä juuri päinvastainen: ihmisten ptäisi sitoutua pitämään elinkeinoelämää yllä.
Vasemmistoliitto aloittaa muutosneuvottelut. Syynä eduskuntavaaleissa kärsitty tappio, jonka myötä puolueen rahoitus vähenee lähes 900 000 euroa. Ensi viikolla alkavat muutosneuvottelut koskevat puoluetoimiston henkilöstöä. :eusa_pray:

Toimiiko Vasemmistoliitto elinkeinoelämän markkinaehtoisesti?  :eusa_pray:

Lähde

Vasemmistoliitto aloittaa muutosneuvottelut
https://www.ku.fi/artikkeli/4860952-vasemmistoliitto-aloittaa-muutosneuvottelut

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #28 : 21.04.23 - klo:07:32 »
Heränneet ovat kiitettävästi kehittänyt taidon olla loukkaamatta juoppoja, vammaisia, seksuaallisia vähemmistöjä, ja sellaisia, jotka löytävät syitä herännäisyyden historiasta puhua kamaluuksista ja kuvottavuuksista. Se on jo saavutus.

Ylläpito on lopultakin oppinut toimimaan tavalla, joka säilyttää sekä rakkaansa sananvapautensa että ilmaisee paheksuvansa posteja. Jos niin olisi tehnyt silloin kun viisveisaaja sanoi minua narsistiksi kun ilmoitin Malmivaaran vanhojen virsien löytyvän HYn sivuilta, niin ne löytyisi sieltä vieläkin, ja sota minun ja körttien välissä ei olisi.
Ilmeisesti körtit eivät halua, että vanhat virret olisivat missään näkyvissä ja haluavat sotaa minun kanssani.
« Viimeksi muokattu: 21.04.23 - klo:10:05 kirjoittanut seppos »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Politiikkaa osa 15
« Vastaus #29 : 21.04.23 - klo:13:20 »
Ville Ranta ei malta orottaa Keskustan asettumista oppositioon, kun on jo härnäämässä persuja.  :icon_lol:

coup de grâce = "armonisku/laukaus
https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/6bd484d0-3d09-4893-9dbe-14731e385df9#gallery
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.