Keskustelu > Seuratupa

Aamuhartaus 23

<< < (2/29) > >>

Thomas McElwain:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 14.04.23 - klo:07:52 --- "Suitsevaa kynttilän sydäntä en minä sammuta."

Juho Malkamäki

--- Lainaus päättyy ---

Sana, joka on otettava vaarin.

Pena:
Silloin kyllä, kun Niilo Kustaa Malmberg kuoli, kuuli monta kertaa maailman puolelta sanottavan: "No kyllä se nyt vuoden parin päästä loppuu se liike." Niillä oli siitä kuolemasta samaa iloa, mitä oli ylipapeilla siitä, että Kristus tapettiin, että nyt kumminkin niistä onnettomista päästään, itse elämän Herrasta ja hänen joukostansa - nyt niistä päästiin - niin ne luulivat. Mutta ei ollut perääkään! Vei siinä vihollinen useampia heränneiden lapsia, mutta se oli vähän sen suhteen, mitä jäi ja mitä alkoi sittemmin kasvaa. On ollut niin erinomainen armo, niin sanomaton armo, että oli semmoinen henkilö kuin Malmivaara-vainaja, ja on jaksettu sittemmin kokoontua. Ei ole päässyt koskaan katkeamaan liike niistä vanhoista ajoista tähän asti. - Tietysti Herra puhuu aina sitä, mitä on tarpeellista kunakin aikana. Eikä hän jätä mitään sanomatta, mikä on tarpeellista niille, jotka Häntä etsivät.

Juho Malkamäki

Pena:
Olen minäkin tullut kokemuksesta huomaamaan, etteivät ne ennustukset pitäneet paikkaansa. Ja niinkauan kun Jumalan sanaa viljellään yksityisesti kodeissa ja yhteisesti seuroissa, ei ole silloin saatanalla täyttä valtaa, ei hetikään. Kiusata se kyllä sattaa ja vaivata, mutta ei se voi kadottaa. Yksimielisyys on voimaa, ja siinä on sellainen rakkaus, joka pitää koossa, kun jaksetaan pitää käsillä sanaa, josta on totuttu elämää saamaan. Tahtoo olla pikkuisen sellaista ja enemmän kuin saisi olla, ettei joka paikassa jakseta kokoontua, kun ei ole erityistä kynttilää sinne tullut. On kyllä sitä ihanampaa, jos sellainen tulee, mutta jos vaan tullaan kokoon siinä mielessä, että Jumala antaa sanansa kautta elämää, niin sekin on hyvä.

Juho Malkamäki

Pena:
Apostoli sanoo päästävän taivaan valtakuntaan ristin ja vaivan kautta, kunnian ja panetuksen kautta. Ja Herran tien matkamiehistä sanotaan, että ne ovat oksia viinipuussa, joka on Kristus.

Juho Malkamäki

Pena:
Tänä päivänä on kuultu harvinaisen ylevä todistus siitä henkilöstä, jonka maailma piti ja ehkä muutkin pitivät elämäntien matkamiehenä, eikä matkamiehenä helvettiin. Mutta, hyvät ystävät, ei se näiden avujen kautta ole elämää perinyt, ei sillä, että se oli tehnyt niinkuin apostoli sanoo: "Jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen." Mutta sellaisia ne ovat ja hedelmistä puu tunnetaan. Missä joku on Kristuksessa - se saattaa olla kyllä hyvin heikko maailman hommia ajamaan - siinä täytyy olla jotain hedelmää, josta näkyy, onko hän elämän tiellä, vai onko matkalla kadotukseen. Missä himojansa noudatetaan, olkoot ne vaikka minkä nimisiä ja mitä käskyä vastaan tahansa, siellä ei ole Kristuksen Henkeä, eikä siellä pidetä yhtä sen kanssa, vaikka ihminen itse kuinka sitä luulottelisi.

Juho Malkamäki

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta