Kirjoittaja Aihe: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?  (Luettu 16900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #90 : 29.12.22 - klo:09:46 »
Todennäköisesti olen silloin jo kuollut ellei sitten Kristuksen toinen tulemus ja viimeinen tuomio ole tapahtunut, jossa meidät jaetaan vuohiin ja lampaisiin.:eusa_pray:

Tietoni (!) mukaan sitä ennen tapahtuu tempaus (uskovaiset ts viidesläiset) tempaistaan pilviin(en tiedä kuinka käy kirkkaalla ilmalla, noh, meillä Suomessa on  tavallisesti pikkuisen pilvistä, asumme länsituulten vyöhykkeellä)  ja seuraa tuhatvuotinen aika jona saatana hallitsee maailmaa ja tosin, siltä toisinaan näyttää, entäs sitten jos uskovaiset on jo tempaistu==  No joka tapauksessa Öljymäki ei ole haljennut eli paljon tapahtuu ennen tuota minkä selostat...

Kyllätäällä kaikki tiedetään ja vähän ylikin,  rippikoulun salatietopäivän tuioksena, ei muistiinpanoja....   :eusa_pray:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #91 : 29.12.22 - klo:13:43 »
Tietoni (!) mukaan sitä ennen tapahtuu tempaus (uskovaiset ts viidesläiset) tempaistaan pilviin(en tiedä kuinka käy kirkkaalla ilmalla, noh, meillä Suomessa on  tavallisesti pikkuisen pilvistä, asumme länsituulten vyöhykkeellä)  ja seuraa tuhatvuotinen aika jona saatana hallitsee maailmaa ja tosin, siltä toisinaan näyttää, entäs sitten jos uskovaiset on jo tempaistu==  No joka tapauksessa Öljymäki ei ole haljennut eli paljon tapahtuu ennen tuota minkä selostat...

Kyllätäällä kaikki tiedetään ja vähän ylikin,  rippikoulun salatietopäivän tuioksena, ei muistiinpanoja....   :eusa_pray:
Leena on dispensationalismin harhan pelottelema. Meidän ei tarvitse tähyillä taivaalle, josko Kristus tulisi jo tänään, koska Hän on kirkkonsa keskellä läsnä koko ajan sakramenteissa jakaen armoaan näkyvien aineiden välityksellä. Viimeisenä päivänä, Kristuksen toisen tulemuksen yhteydessä, tapahtuu yleinen, jokaista ihmistä koskeva ylösnousemus. Ensiksi herätetään uskossa kuolleet, ja sitten kirkastetaan silloin elossa olevat uskovat. Uskovien ja suruttomien kuolleista herättämisen välillä ei ole tuhatvuotista valtakuntaa. Ai niin, körttiläisethän eivät ole uskovia mutta Kristuksen toisen tulemuksen yhteydessä on viimeinen tuomio, jossa meidät jaetaan vuohiin ja lampaisiin. (Joh. 5:28-29; Fil. 3:21;  Jes. 66:24; Matt. 12:41; 1 Kor. 15:51-52; 1 Tess. 4:16-17; Hebr. 9:27; Matt. 22:29;  Matt. 11:25; Room. 4:17; Room. 4:21). :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #92 : 29.12.22 - klo:14:26 »
Ai niin, körttiläisethän eivät ole uskovia.

Ovat uskovia, mutta eivät oikeauskoisia, uskovaisia tai uskomassa. Sanat tarkoittavat oikeastaan samaa, mutta ovat eri porukoiden käytössä. Merkityksissä on vivahde-eroja riippuen siitä, käytetäänkö sanaa 'meistä' vai 'muista'.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #93 : 29.12.22 - klo:14:27 »
Leena on dispensationalismin harhan pelottelema.

Ei Leena mitään pelkää, on saattanut nuorena säikähtää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #94 : 30.12.22 - klo:04:34 »
Ei Leena mitään pelkää, on saattanut nuorena säikähtää.

Täällä on oikeaa tietoa --- Leena peräri pelkää liian vähän mitään, mutta toteenpa tässö lutheruslaisella olevan toinen tieto näistä tempauskysymyksistä, kuin meitä  valistäneilla pastoreilla. 

Joku täällä on tainnut kuulla kuinka menin uskosta --  kun tullaan niin voi kai mennäkin.  Oli viehättävä toukokuinen perjantai ja kaikki hesan mustarastaat äänessä, kun lähdin Kansanterveystieteen laitokselta mitä tekemistä minulla siellä oli en muista mutta kai jotain kun sieltä tulin, ja odottelin bussia Ruskeasuon pysäkillä, ja katselin auringon viivyttelevää laskua Haagan yllä, ja pout olivat vaalassa vastapuhjenneessa lehdessä, Mätäjoki, kauniimpi kuin nimensä,  virtasi vakaana kohti merta, ja maailma oli uusi ja tuore ja kaunis, kaunis

ja sanoin Jumaöalle,  Minä en, hyvä Jumala, enää jaksa olla uskovainen, aamen ihan vailla huuromerkkejä.

Paljon on vettä virrannut Kymijoessa sen jälkeen, ja Mätäjoessa  myös sen puolesta, ja tapahtunut moniaita kuten oli että tapasin yhden svenskatalande prästin jonka kanssa kuulin että tuo minulle opetettu  versio ja lutheruslaisenkin ´versio, noh, siitä en kuin uumoile mutkan kautta kun ei kerro vaikka kysytään suomalainen miesoletettu kun on ---     kulkevat kristinuskon nimellä kyllä. 

En tässä mitään totea hänen versiostaan aamenhuutoineen,  mutta sanottakoon niistä minulle oetetuista että kristinuskoa,  kun itse huomasin, rimaa hipoenm ja aika ajoin sen alittaen, mikä oli oma toteennuttaminen

Virsi:  Suoi Jeesus, paras opettaja
         mun itseäni tuntea kokonaan ---   


           Kun kristityn on nimi mulla
           tee siksi mnut todella
           suo tahtos tekijäks mun tulla
          sun nuhteitasi totella
           ja käydä  viimein taivaaseen
           elohon, iloon iäseen.


Seuraavan opettajani tosin ehtivät natsit hirttämään, mutta on heitä, jotka kuoltuaankin puhuvat. Kun en oikein saanut papeista johdonmukaisesti tolkkua, päätin että rupen itse lukemaan niitä kirjoja, kun avoimessa yliopistossa voi enkä halunnut papiksi enkä uskonnon opettajaksi, enkä viedä yhdeltälään nuorelta ihmiseltä opiskelupaikkaa,

 ainoastaan lukea teologiaa ja sitä voi lukea siellä paljon jonkia lisäksi kävin kuuntelemassa Risto Saarisenko se oli, graduseminaaria kun kehuivat ja sattui sellanen duuni että pystyin karkaamaan.  Ja koineen kreikan sai etänä tosin läsnäolotentein mutta yksin lukien ja nettiin räpsähti aina ne luentosiat ja tehtävät ja uskontotieteestä sai lisäopetusta jossa oli hermostuttava ja hermostunutkin opettaja kyllä, mutta se ryhmä oli taas ihan super  eli kaikkea voi tehdä-. 

Minä arvelen, kun asia joskus on tullut asialliseen keskusteluun, eli ei semmoiseen kun mainigtun nimimerkin täällä esitelmöimä aamenhuutoineen ja tietotoimistoineen Ainoistas Oikeista Viimeisistä Tapahtumista, että nyt kun emme enää ole niin siteissä kotiseudun  virityksiin ns kristinuskosta, vaan voimme selata netistä minkä tahdomme ja meihin vetoaa, niin siis, minähän vain a j a t t e l e n   e n 

että

minkä ihminen on nuorempi, hän pitää kaikessa itseään vallan voitokkaana ja tämä koskee kaikea elämää, siitä alkaen että voi muuttaa aviopuolison ja itse kestää kaiken ja osaa kaiken ja hallitsee  kaiken ja tämä kyllä on tietopohjaista tietoa, ja näin on oikein ja kuten tulee olla.  Nuoren tuleekin uskaltaa,  nelikymppisenä epätöi jo monia seikkoja, eräskin meitä opettanut psyologi sanoi, enää en uskaltaisi hankkia lasta, tiedän liikaa itsestäni puolisostani maailmasta --- moni tlosin niinkij telee, välihuuto ilman aamenta,m asia on ptofaani. 

Kun vuosirenkaitsa on kuusikymmentä, elämä alkaa muuttua selviämisen ihmeeksi ja sangen epävarmaksi ja näin tulee olla.  Sillä maailman kaikkinaisesgta epävarmuudesta tulee oppia ja osata ja hyvä kai olisi, joa niillä nuorilla olisi lähistöllä joku varttunut joka hieman jarruttaa jotta ei aivan syöksytä päin seiniä ja tämä väki jo ymmärtää itseään eikä elätte,e ainakaan luuloja mistään, ei edes siitä a´kallisarvoisesta pelastumisestaan,  sillä

hänellä itsellään ei ole enää ja bän sen tietää,  sitä valuuttaa jolla lunastetaan ihmissielu tuonelasta, niin sanoakseni. 

Joku oppii tämän nuorempana, joku ja terve ihminen useasti onnistuu pitämään paremmat käsityksensä pityempään, ja oletan, min
ä  v a i n  oletan, että ihmisen Ljuoja hänet tuntee,  ja kaikki käy tlisinaan tahtonsa mukaan, ja  kun joskus ymmärsin mitä alvin todella sanoi ja tarkoitti kaksinkertaisella predestinaatiollaan, olin jälleen taas heyken rAuhallisempi


Kerran Italisasssa oli emerituspiispa Eero Huovinen mukana, kuten aika usein tosin.  Tuli puheeksi yhteinen ehtoolllinen roomalaiskatolisen kirkon kanssa, nythän sine mennään kyllä mutta eeellä käsi vasi yli rinnan osoitetaan estetty, jolloin pappi siunaa ainoastaan.

Mjutta siis,  oli kysynyt milloin se sopisi.  Jos pystyy uskoaan kaiken heidän katekismuksestaan, well yes,   si,  perche no, ja naturalmente, siitä vaan.  Eilei pysty, kun ehkä on  outoja seikkoja enkä ole minä Leena sitä edes lukenut kuin sen palasen taikka liitteen tai mikä hän on,  tai asiakirja, Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta,  Mutta se ei siis riitä

jos on kamala sielunhätä eikä oman kirmon pappia paikalla, niin oklei sitten,  tägän päättyi se ialogi melkein,  Huovinen sanoi, sehän koskee minua joka päivä. 

Tämän minä arvelen heränneitten, so körttiläisten ymmärtäneen syvästi oikein,  mutta tähän pääsemiseen tarvitaan että jokseenkin useasti päätyy vaelluksessaan pyrstölleen tai turvalleen turpeeseen.  Ja, kokenuy kaiken tietää mutta aika hulliu on, jos kaien lähtee kokemaan

Ihmisen vaan täytyy oma polkinsa kulkea, ja olkoon että öiti veisasi jokseenkin siionin virsiä ja oli jotakuinkin piiloherännyt aivan tietämättään, ja vähitellen mietti mielessään  yhä körttiläisemmin (isä ei näistä asioista puhu)

Eihän se mitään vaikuttanut kun me sskon kanssa aikanamme käytiin se kotiseurakunnan rippikoulu paikallisvärityksellä ---- joku uhuu astian mausta, minä väitän että koko kuppi on vaigettu ja juoma siinä samalla,m  kun kristinuskoa tarjoilklaan ----  ja jos ei ymmärrä hetännäisyyttä,  ei sitä asiaa voi auttaa,  ei ole vielä vaeltanuyt sille kohtaa, ehkä joskus vaeltaa ellei ole vaikka kotonaan kokenut niin ikäviä,  ettei enää i k i n ä   ja silloin on no, niin,  jos sanoisin että myllynkivi pantu kaulaan, se kuulostaisi dramaattisemmalta kuin ajattelen


sillä


kaikki vanhemmat tulevat niin tehneiksi, parasta tarkoittavatkin, sillä ihminen on vajavainen olento ja jokaisen täytyy sen takia lähteä ja irrottautua kodistaan,  vaikka saattaa joskus palata kun on itse vähän kokenut elämää ja tehnyt omat erehdyksensä. 

Sellaista mietin ja pahoittelen, tuli taas pitkä teksti.  Nyt kai itäisi pestä nuorempi siilini Xavier Zelensky, kun se on herelä ja fillaroi, aina sen kylpy siirtyy, se joko nukkuu ja päästää vihisen tuhinan kun tarjotaan kylpyä, tai on keskittynyt siilillisiin puuhiinsa, ei sitä viitsi häiritä,  aermpi likainen ja onnellinen siili, mutta huomenna se pestään. 
« Viimeksi muokattu: 30.12.22 - klo:04:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #95 : 30.12.22 - klo:04:57 »
Kirjoitusvirheistä sen  verran, ei ollut alvin joka keksi jutun kaksinkertaisesta predestinaatiosta kyllä se oli   Calvin.  Pari näppäintä otti vähän osumaa kun sairastin
oksennustaudin joulun alla.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #96 : 31.12.22 - klo:14:51 »
Tietoni (!) mukaan sitä ennen tapahtuu tempaus (uskovaiset ts viidesläiset) tempaistaan pilviin(en tiedä kuinka käy kirkkaalla ilmalla, noh, meillä Suomessa on  tavallisesti pikkuisen pilvistä, asumme länsituulten vyöhykkeellä) 

Ei kai sitä pakko ole suoraan ylöspäin temmata? Kai saa viedä yläviistoon, jos on tarpeen sopivan pilvisyysalueen löytämiseksi?

Joskus voi käydä niin, ettei koko Suomen alueella ole pilviä, mutta jos koko maapallon kiertää niin löytyy kyllä.

Vaikka toisaalta minä olen ollut luulossa, että tempaaja olisi jossain määrin säistäkin vastuussa. Tosin joidenkin uskovaisten ajattelussa on kai sitäkin, että on erikseen luonto ja yliluonto, ja luonto toimisi jotenkin itsekseen kun se on toimimaan kertaalleen asetettu, ja tempaajan toimenkuvaa on vain silloin tällöin puuttua asioihin. Ehkä tarkoitus ei ole järkätä tempaukselle otollista säätä sitten?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #97 : 07.02.23 - klo:04:38 »

   Vanhus on enemmän läsnä - ja enemmän poissa! Skaala on laajentunut ja hajonnut, levinnyt.
Elämänkoemus on tuottanut painavaa dataa, jonka pyörittäminen fysiikan heiketessä lopulta nujertaa. Sirpaleita sieltä, sirpaleita täältä. Ihmiskasvot, lähimmäinen, se kaikkein oleellisin jää viimeisenä konkretiana, kunnes sekin hiipuu ja haihtuu, etääntyy ja katoaa ja ihminen on viimeisellä puomilla Jumalansa edessä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #98 : 11.02.23 - klo:15:33 »
Yksikään ihminen ei kuole "vanhuuteen".

Iän myötä lisääntyvät erilaiset sairaudet, joita joskus on joskus kutsuttu rappeutumissairauksiksi.  Tätä suuremmassa määrin vaikuttaa tautikertymä, syöpäsairauksien yleistyminen pääasiallisesti.

Totta tietysti on että eräät ayöpätyypit ovat yleisempiä lapsilla ja nuorilla, akuutti lymfaattinen leukemia tulee etsimätyä mieleen, samoin aggressiivinen rintasyöpä ja sarkooma.

Virvoittaakseni sieluasi voin kertoa faktatietona, että alamäki alkaa kahdenkymmenen elinvuoden jälkeen.

Voit siis tyyntyä, vanhuus ei ole sairaus.   :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:  eikä korkea ikä tapa ketään.
Sairauksiin kuoleminen on väistämätöntä ja normaalia.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #99 : 23.08.23 - klo:12:56 »
Toivo on varma. Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee (Room. 8:24)!
Ainoa toivomme pelastuksessamme on toivo, sillä heränneen tumman ystäväkansan armon varassa roikkumisen, alatien kristillisyydessä piehtaroivan murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydessäkin on luja luottamus siihen, miten Kristuksen tuomioistuimen tuomio on omallakin kohdalla paras mahdollinen, oli se sitten mikä tahansa. Herännyt tumma ystäväkansa ei perusta alatien kristillisyyden uskonasennettaan tarpeettomiin mielenliikutuksiin, järjen päätelmiin, intuitioon tai luulouskoon pelastusvarmuudessa. :eusa_pray:

Mutta eikö meitä kauhistuta, miten vanhuksille syötetään palvelukodeissa joka päivä pullaa? Omaisetkin ovat pöyristyneitä!  :icon_eek:

Lähde

Omainen pöyristyi, kun vanhus syö joka päivä pullaa palvelu­kodeissa – näin asiantuntijat kommentoivat
https://www.is.fi/terveys/art-2000009797284.html

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #100 : 23.08.23 - klo:14:59 »
Mutta eikö meitä kauhistuta, miten vanhuksille syötetään palvelukodeissa joka päivä pullaa? Omaisetkin ovat pöyristyneitä!

Minua ei kauhistuta, päinvastoin. Jo kolmevuotiaana minua sanottiin pullapojaksi. Sanottiin kiisselipojaksikin. Jos saan hoivakodissa sitten pullan lisäksi päivittäin myös kiisseliä, tulen olemaan täysin tyytyväinen. Omaiset pöyristykööt, jos ovat pöyristyäkseen!  :003:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #101 : 25.08.23 - klo:09:29 »
Jos saan hoivakodissa sitten pullan lisäksi päivittäin myös kiisseliä, tulen olemaan täysin tyytyväinen.  :003:
Persujen mielestä nämäkin pitäisi estää.   :003:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #102 : 28.08.23 - klo:02:12 »
Jos saan hoivakodissa sitten pullan lisäksi päivittäin myös kiisseliä, tulen olemaan täysin tyytyväinen. Omaiset pöyristykööt, jos ovat pöyristyäkseen!  :003:

Omaiset pöyristyvät, sinä pyöristyt!

Mutta mahtaako sitä mihinkään hoivakotiin päästä. Toivon, että robotiikka kehittyy niin, etten olisi vanhana kovin paljon ihmisistä riippuvainen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #103 : 30.09.23 - klo:13:49 »
Palveluasuminen on alkanut siintää . Olen googlaillut jo hiukan eri paikkoja Lahdessa.
Matti on katsellut Salpalinna-Sagan mainoksia ja olisi sinne halukas. Minä olen ajatellut Diakonissalaitoksen yhteydessä olevaa Matildakotia.

Molemmat saivat hyvät maininnat kun kyselin asiasta eilen Mehiläisessä. Kallista se on kaikkialla. Juuri ja juuri eläkkeemme kattaisivat kuukauden kulut kaksiossa jonka kokoista ajattelemme.

Sagassa olisi oma pieni keittiö, jääkaappi-pakastin ja mahdollisuus viedä on pyykkikonekin.

Annetaan ajan kulua ainakin puoli vuotta. Sitä ennen käymme tutusmassa paikkaan.

Yksi jälkeläinen on ostanut vanhan koulun, jonne meidän ylimääräiset huonekalut ym. tavarat mahtuisivat. Kirpparit saisivat loput.

Tein ns. 'kuolinsiivouksen' jo kun lähdimme talostamme, joten aivan mahdottomasti ei tilpehööriä ole. Kellarikomerossakaan ei ole juuri mitään täällä.

Oli viisautta muuttaa viitisen vuotta sitten tähän, ja nyt on ajateltu jatkaa matkaa vielä helpommin.
Onhan niinkin, että sitten kun toinen meistä kuolee, niin toinen on valmiiksi palvelun ääressä.
Ajattelen näin myös tyttäriämme, hekin ovat pian eläkeiässä ja vaivojensa kanssa kipuilevat hekin.

Kun muuttaa yhteisöön ei ole myöskään yksin.

Siunaa Herra palvelijasi toiveet.   :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #104 : 30.09.23 - klo:18:30 »
Äitini asui vanhusten palvelutalossa viitisen vuotta, kun itsenäinen asuminen omakotitalossa ei sujunut enää mitenkään.
Palvelutaloon sopeutuminen ei onnistunut kovin hyvin, kun integroituminen muistisairaana ihmisenä uusiin oloihin oli vaikeaa.
Ei ollut mukava huomata siellä vieraillessa, että oven kun suljin, niin hän muistisairaana joutui taas siihen pelottavaan mustaan aukkoon, jossa ei ketään läheisiä ole aikoihin käynytkään.
Aamulla herättyään aina mietti, että missä paikassa hän oli.

Siksi onkin parempi, että ei liian huonokuntoisena muuta palvelutaloon, kun tietää missä on ja pystyy vielä hyvin integroitumaan sinne.
Näinhän se oli ainakin Lapualla, että palvelutalon asukkaana, että melkein koko eläke kului eri palveluihin. Eläkkeestä jäi muistaakseni 150€/kk, joka oli varattu henkilökohtaisiin hygieniatuotteisiin, sairaanhoitokuluihin ym. joita palvelutalo ei tarjonnut.
Monenkaan asukkaan eläke ei oikeasti riittänyt palvelutalon maksuihin, vaan puuttuva osa maksetaan Kelan hoito-, ateria ja asumistukina.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.