Kirjoittaja Aihe: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?  (Luettu 17164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #75 : 20.12.22 - klo:14:11 »
Suomessa on lukuisia vanhuksia, jotka kärsivät yksinäisyyden tunteesta. Eräs vanhus puhuu viherkasville, ettei unohda, miten sanat soljuvat suusta. Toinen toivoo pääsevänsä ajasta ikuisuuteen. Yksinäisyyden syyt voivat johtua puolison kuolemasta, muutosta, eläkkeelle jäämisestä tai sairaudesta. Syitä on monia muitakin. Ajoittainen yksinäisyys on osa normaalia elämää, mutta joidenkin kohdalla tunne on pitkäaikainen tai pysyvä.  :eusa_pray: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/667546d5-b53f-4fb9-849b-bd663deaf5df


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #76 : 21.12.22 - klo:14:05 »
Hoivapaikkaan pääsyä helpottaa, jos sytyttää kotonaan tulipalon tai lähtee harhailemaan yöpaita päällä kadulle, huokaa arvostettu gerontologian professori ja vanhuustutkija Marja Jylhä. :eusa_pray:

Marja Jylhä painottaa, että muistisairaudet yleistyvät jyrkästi iän myötä. Dementiaan sairastuvien määrän voi laskea suoraan yli 85-vuotiaiden määrästä.

– Yli 90-vuotiaista dementiaa on yli 40 prosentilla. Elämän pidentyminen on lääketieteen voitto, mutta ihminen vanhenee ja muuttuu hauraaksi elämänsä loppuvuosina. Muistisairauksiin ei edelleenkään ole parantavaa lääkettä, eikä niitä voi tehokkaasti ennaltaehkäistä.

Vanhuustutkija muistuttaa, että kasvavasta hoivatarpeesta huolimatta ympärivuorokautisen hoivan saamista on vaikeutettu jo pitkään. Hoitoon pääsyn ehtoja on monin paikoin tiukennettu.

Professori Jylhän mukaan ympärivuorokautisen hoivan karsimisella on inhimillisen kärsimyksen lisäksi valtavia vaikutuksia koko yhteiskuntaan. Esimerkiksi poliisi joutuu aikaisempaa enemmän etsimään kotoaan eksyneitä muistisairaita.

– Kotona asuu tälläkin hetkellä ihmisiä, jotka eivät tiedä enää olevansa kotona, ja tämä tekee kotihoidon mahdottomaksi. Näitä ihmisiä ei voi kotona enää oikeasti hoitaa.

– Jotkut sanovat, että hoivapaikkaan pääsyä helpottaa, jos sytyttää kotonaan tulipalon tai lähtee harhailemaan yöpaita päällä kadulle. Jos istuu kotonaan ahdistuneena ja likaisenakin, hoitajat pesevät sinut sitten kun ehtivät. Se ei ehkä vielä riitä hoivapaikkaan, Jylhä pohtii.

Lähde

Hauraan vanhuksen on yhä useammin pakko asua yksin kotona – Ylen kysely paljastaa huolestuttavan näkymän
https://yle.fi/a/74-20009464
« Viimeksi muokattu: 21.12.22 - klo:14:10 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #77 : 21.12.22 - klo:14:59 »
Kirjoitapa joskus jotain omia ajatuksiasi, luterilainen! Ainakin voisit kommentoida nätä 'leikkaa ja liimaa' -lainauksiasi. Kerro vaikka, miltä näillä näkymin näyttää elämäsi vaikkapa 80-vuotiaana. Arveletko, että sinulla on silloin kestävä läheisistä ihmisistä koostuva turvaverkko? Jos olet jo sen ikäinen, onnittelen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #78 : 21.12.22 - klo:21:08 »
Joskus nuorena kiihkouskonnollisena kiersimme ihmisten koteja jakaen ilosanomaa, en nyt tiedä missä kohtaa se sanoma oli vain iloinen, kun muistutimme tien olevan myös kivikkoinen ja raskas.

No sääli tuli ja uskonnollisuus karisi, kun jokusen vanhuksen kotiin tulimme tai tulin.
Siellä jutellen ja jotain joululehteä tarjoten viekkaasti sisään päästyä.
Vanhuksen kun aloitti jutella, niin juttua tuli ja loppua ei ollenkaan.
Yhden vanhan miehen muistan, kun hän alkoi kertoa elämästään ja sitä tarinaa tuli jokunen tunti.
-Yksi mummo alkoi itkeä ja tarjota rahaa ja kertoi käyneensä kun oli voimia paljon kirkossa.
Itku meinasi päästä niiden vanhusten luona vieraillessa.
Heidän yksinäisyytensä löi kyllä kasvoihin ja mietin, että missä heidän omaiset, miksi ei he ole kuuntelemassa. Ja paljon muuta.

Jos olisi ollut enempi järkeä päässä tai vähempi ja enempi järkeä sydämessä, niin oisin heidän luonaan aloittanut säännöllisen vierailun.
En tajua miksi en tehnyt sitä.
Omat turhat pyrkimykset johonkin kai vei.
Vaikka turha pyrkiä minnekkään, kun kaikki on korkeimman kädessä.
Toinen nukkuu ja tulee siunatuksi. Toinen uurastaa ja ei saa mitään aikaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #79 : 22.12.22 - klo:10:31 »
Se on,  ettei osaa olla ja viihtyä yksin, itsensä seurassa.  Se on kamalaa millä ikäkaudella hyvänsä.

Joka osaa olla yksin, todella viihtyy itsensä seurassa ja siinä muistojensa ja Jumalan kanssa,  saattaa olla erittäin onnellinen,  ainut mitä hänelle toivotan,  on hätäapu jos vaikka kaatuu eikä selviä takaisin jaloilleen....  siinä vain toinen hauras vanhus harvemmin muuta kuin hätääntyy.

Moni jää lopulta yksin,  harvoin täältä käsi kädessä lähdetään.


Oman psyykkisen totuutensa ja Jumalansa kanssa rauhan tehnyt viihtyy ja kenties juuri iäisyyden aamun sarastaessa. 

Sen olen nähnyt, ja sitä hiljaksiin aavistelen, ja siitä kiitän.   :kahvi: :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #80 : 22.12.22 - klo:15:33 »
Kirjoitapa joskus jotain omia ajatuksiasi, luterilainen! Ainakin voisit kommentoida nätä 'leikkaa ja liimaa' -lainauksiasi.
Gerontologian professori ja vanhuustutkija Marja Jylhä on alan asiantuntija.  :icon_xmaslol:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #81 : 22.12.22 - klo:15:44 »
Gerontologian professori ja vanhuustutkija Marja Jylhä on alan asiantuntija.  :icon_xmaslol:

Juuh...  Se tiedetään...  Ettet sitten ihan päätöksellä ajattele itse. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #82 : 22.12.22 - klo:15:52 »
Suomen tämän hetken arvostetuin psykoanalyytikko ja psykoanalyyttisen teorian tutkija ja opettaja Pentti Ikonen sanoi muuan luennollaan ihmisen todella ymmärtäneen ja sisäistäneen oppimansa ja lukemansa kun hän on opiskellut niin paljon, ettei enää uskalla varmuudella sanoa, keneltä on oppinut tämän tai tuon tai tuon ajatuksen. 

Minulla on vielä matkaa,  voin mainion hyvin antaa tähdeviitteeksi ainakin Erik H Eriksonin Lapsuus ja Yhteiskunta, itselläni on Gummeruksen laitos mutta se on painettu useita kertoja, ja luulen kustannusikeuksien siirtyneen vaan varma en tästä ole,    Ikonen ja Rechardt, Thanatoksen  kohtalot,  Suomen  Psykiatriyhdistyksen julkaisuja,   ja... ja... ööh,  on muita kanssa, minun pitää ajatella.   En ole mitään keksinyt itse kaiken olen saanut opetettuna tai lukenut ja tietty sitten ajatellut paljon kaikkee

niin ja Melkanie Klein, Kateus ja kiitollisuus, sitä minä erittäin suosittelen, sen kääntäminen suomen kielelle oli Heljä Lankiselta kulttuuriteko.  Ei nyt suoastaan tuohon liity mutta liittyy kumminkin.
« Viimeksi muokattu: 22.12.22 - klo:15:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #83 : 23.12.22 - klo:14:10 »
Joka osaa olla yksin, todella viihtyy itsensä seurassa ja siinä muistojensa ja Jumalan kanssa
Aamen! Yksinäinen vanhuus Jumalan kanssa riittää nöyrälle alatien madolle taivaaseen pääsyn epävarmassa toivossa.   :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #84 : 23.12.22 - klo:19:06 »
Yksinäinen vanhuus Jumalan kanssa riittää nöyrälle alatien madolle taivaaseen pääsyn epävarmassa toivossa.

Toivo on varma. Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee (Room. 8:24)!

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #85 : 27.12.22 - klo:11:42 »
Kirjoitapa joskus jotain omia ajatuksiasi, luterilainen! Ainakin voisit kommentoida nätä 'leikkaa ja liimaa' -lainauksiasi. Kerro vaikka, miltä näillä näkymin näyttää elämäsi vaikkapa 80-vuotiaana. Arveletko, että sinulla on silloin kestävä läheisistä ihmisistä koostuva turvaverkko? Jos olet jo sen ikäinen, onnittelen.
Todennäköisesti olen silloin jo kuollut ellei sitten Kristuksen toinen tulemus ja viimeinen tuomio ole tapahtunut, jossa meidät jaetaan vuohiin ja lampaisiin.:eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #86 : 27.12.22 - klo:13:55 »
Tänään alkaa selvitä että yksinäinen vanha mies, erakoksi mainittu onkin Rautjärven kirkon polttaja.

Tämä on paitsi raitjärveläisten murhe myös yhteinen murheemme ihmisisä jotka ovat niin erakoituneita, vanhoja, yksinäisiä, katkeria ja vihaisia että ajautuvat hirvittäviin tekoihin viattomia ulkopuolisia kohtaan.

Ihminen joka salaa itsensä, salaa myös tekonsa ja on tällä  tavoin peloittava .

Tämä voi olla myös Vladimir Putinin ongelma. Vaikka on mainetta, näennäistä valtaa ja rahaa tietysti vaikka kuinka paljon, kun ei ole mielenrauhaa eikä kestä terveyshuoliaan, ajatuu amok-juoksun-kaltaisiin tekoihin.

Herra armahda näistäkin !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #87 : 27.12.22 - klo:14:02 »
Tämä voi olla myös Vladimir Putinin ongelma.

Vallan huipulla on yksinäistä. Varsinkin silloin, kun valta perustuu pelkoon, sen haltija joutuu itse elämään alituisen pelon vallassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #88 : 27.12.22 - klo:14:18 »
Eräskin asui bunkkerissa ja vei naisensa mukanaan itsemurhaansa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #89 : 29.12.22 - klo:09:36 »
Aamen! Yksinäinen vanhuus Jumalan kanssa riittää nöyrälle alatien madolle taivaaseen pääsyn epävarmassa toivossa.   :icon_xmaslol:

Hyvä tavaton, kuinka joku ihminen jaksaa höpistä joutavuuksia.  En sano ikinä että olisi hiljaa, mutta ellei sinulla ole muuta sanottavaa, niin tiedoksi, tuo on jo moneen kertaan luettu ellet noin niinkuin itse sattumalta huomaa.  Kehitä vaikka ihan vahingossa jotain, mistä et ole ennen kirjoittanut, kun näkemykseni ja kokemukseni mukaan kuitenkin osaat, tai siis, olen lukenut sinulta paljon älykkäämpiä juttuja. 

Tämä alkaa muistuttaa rikkinäistä äänilevyä, siis vanhaa vinyyliä jossa oli naarmu ja joka sen takia jäi junnaamaan yhtä ja samaa uraa.

Eihän sitä enää kukaan kuunnellut vaan vaihtoi ehjään.  Et sitten voisi tehdä samoin?   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.