Kirjoittaja Aihe: Rukous  (Luettu 37961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Rukous
« Vastaus #15 : 18.05.10 - klo:14:56 »
Taitaa olla luostari- ja erakkoelämässäkin runsaasti sitä arkista aherrusta, vaikka elämäntapa asuineen poikkeaa valtavirrasta. Uskontieteilijä René Gothóni kertoi eräässä kirjassaan matkastaan kreikkalaisen munkin luo hankalapääsyiselle saarelle. En nyt muista tarkasti, oliko tavoitteena harras kilvoittelu vai mikä, mutta joka tapauksessa eräänä päivänä miehet ahersivat hiki hatussa kasvimaata perustamassa. Munkki katsahti ovelasti vieraaseen ja totesi, että tämä se on sitä kilvoittelua...

Toivottavasti muistin tarinan edes jotakuinkin oikein.

Luterilaisen näkökulmasta katsottuna ortodoksinen luostari-instituutio näyttää ehkä vähän samalla tavalla vääristyneeltä kuin vaikkapa herännäisyys asiaa tuntemattoman silmin. Tai luterilaisuus katolisen silmin. Atanasialla on tämän foorumin porukasta tavallista paremmat edellytykset tarkastella näitä ilmiöitä monesta näkökulmasta.

Mt


Näin se kai on. Luostareissa kullakin on oma kuuliaisuustehtävä. Varsinkin, jos luostari on omavarainen niin siellä täytyy tehdä kovasti ruumiillista työtä. Sitten on asia erikseen erakkomunkit, mutta onhan heidänkin jotain syötävä. Ja sitten vielä siihen suureen skeemaan vihkiytyneet - yleensä jo varsin iäkkäät  - jotka keskittyy  (kai) melkein pelkästään rukouselämään.

Atanasia korjannee, jos meni pieleen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #16 : 18.05.10 - klo:17:35 »
Hmmmhh...kyllä Pater Noster on ainakin mulle tärkeämpi.


Kuin myös. Mutta yritäpäs saada se menemään hengityksen tahdissa niinkuin tuo ns Jeesuksen rukous...siis...tarkoitan että mielessäsi kulkee puolet siitä sisään- ja toinen puoli uloshengityksen aikana...Salis, sinä joko tukehdut tai alat hyperventiloida...usko lääkärin neuvoa...älä kokeile yksinäsi...joku luotettu paikalle hälyttämään ensiapyksikkö.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Rukous
« Vastaus #17 : 18.05.10 - klo:17:39 »
Paternoster pitää pätkiä osiin vaikka tahtiviivoilla, ettei henki lopu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #18 : 18.05.10 - klo:17:42 »
Paternoster pitää pätkiä osiin vaikka tahtiviivoilla, ettei henki lopu.

Mutta oppiikohan interkostaalilihakset niin mutkikkaat sanat ulkoa --- vaikka olisi millainen rytmitaju?

(siis minä yritän lopettaa ammattislangin tarkoittaa kylkiluuvälilihaksia)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Rukous
« Vastaus #19 : 18.05.10 - klo:19:34 »
Pitääkin koordinoida interkostaalilihakset kortikaalisten synapsien kanssa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukous
« Vastaus #20 : 18.05.10 - klo:19:57 »
Että pitää rukoilemisesta tehdä vaikeaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #21 : 18.05.10 - klo:20:23 »
Pitääkin koordinoida interkostaalilihakset kortikaalisten synapsien kanssa.

Aivan niin. Sillä lailla, Pena. Kyllä se lähtee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Rukous
« Vastaus #22 : 19.05.10 - klo:12:49 »
Että pitää rukoilemisesta tehdä vaikeaa.
tullut tikusta asiaa?

Vaiti kaikki palvokaamme...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Rukous
« Vastaus #23 : 19.05.10 - klo:16:21 »
Ei rukoileminen ole vaikeaa, mutta sen selittäminen, mitä rukous on, näyttää olevan. Minulla on kirja Jeesuksen rukouksesta, jossa puhutaan hermosolujen sisäisestä kaaoksesta ja ulkoisesta järjestyksestä. Siinä on melkein selitetty asia tikuiksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #24 : 19.05.10 - klo:17:26 »
Ei rukoileminen ole vaikeaa, mutta sen selittäminen, mitä rukous on, näyttää olevan. Minulla on kirja Jeesuksen rukouksesta, jossa puhutaan hermosolujen sisäisestä kaaoksesta ja ulkoisesta järjestyksestä. Siinä on melkein selitetty asia tikuiksi.
Tasan uskon. Kohta se saadaan ihan kuvannettuakin, johan nyt nuo värikkäät aivotoimintakuvat  tällekin asialle. Kuulija vain puuttuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Rukous
« Vastaus #25 : 19.05.10 - klo:19:17 »
Viehättävin ajatus uskonnollisten kokemusten paikantumisesta aivojen rakenteeseen, minkä olen lukenut, liittyi painovoimattomuuden kokemukseen keinumisen ylimmissä kohdissa ja sen herättämiin tiedostamattomiin muistijälkiin äidin kohdussa kellumisesta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #26 : 19.05.10 - klo:21:40 »
Viehättävin ajatus uskonnollisten kokemusten paikantumisesta aivojen rakenteeseen, minkä olen lukenut, liittyi painovoimattomuuden kokemukseen keinumisen ylimmissä kohdissa ja sen herättämiin tiedostamattomiin muistijälkiin äidin kohdussa kellumisesta.
Tämä palautuu vapaasti assosioiden niinikään yhtä mahdollisesti kantanäkyfantasiaan jossa fallinen energia sublimoimattomana kontaktoi defenssittömän analysandin primaareimman angstisuuden ja tuottaa varhaisimman erillisyyskokemuksen täydellisen poistumisen,  jolloin kolme on yksi ja yksi on kolme.  :003: :003: :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Rukous
« Vastaus #27 : 19.05.10 - klo:22:17 »
Ceterum censeo fallisuudesta puheen ollen, että Sigmund F. kärsi juutalaismiehenä ympärileikkauksestaan johtuvaa kastraatiopelkoa. Miesparka!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukous
« Vastaus #28 : 19.05.10 - klo:22:25 »
Sykiatri ja petakooki puhuvat kielillä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Rukous
« Vastaus #29 : 19.05.10 - klo:22:29 »
Lainaus
Tämä palautuu vapaasti assosioiden niinikään yhtä mahdollisesti kantanäkyfantasiaan jossa fallinen energia sublimoimattomana kontaktoi defenssittömän analysandin primaareimman angstisuuden ja tuottaa varhaisimman erillisyyskokemuksen täydellisen poistumisen,  jolloin kolme on yksi ja yksi on kolme.

Sinäpä sen sanoit kun
just ajattelin, että näinhän se on! :003:
Herra armahda.