Kirjoittaja Aihe: Kohtaamisia  (Luettu 2757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33731
Kohtaamisia
« : 29.08.21 - klo:10:00 »
Aamulenkkini kiersi Mukkulan ostarin. Olin jo loppumatkalla ostarin takasuoralla kun huomasin edessäpäin pienen reppuselkäisen pojan kumartuvan muutamaan kertaan rotuaarin reunalle jotakin tarkastelemaan. Matkamme jarkui samaan suuntaan.

Olin kääntymässä kotipihaan kun kuulin takaani pienen äänen : Moi !

Poika oli jotenkin päässyt vastapäisen päiväkodin pihaan. Se on mielestäni sunnuntaisin portilla suljettu.

Aloitin keskustelun kysymällä: Mitä sinä tuolla ostarin takana kumarruit katsomaan.
Hän: Löysin etanan ja yhden kukan.

Minä: Käytkö tätä päiväkotia ?
Hän: Joo.

Minä: Missä sinä asut ?
Hän: Tuolla korkeassa talossa hiekkatien varressa.

Päättelin hänen kotinsa olevan tietty kaupungin vuokratalo, josta tiedän nälkäisten lasten maanantai-aamuisin istuvan S-marketin tuulikaapissa mutustelemassa vastapaistettua karjalanpiirakka, a´27 centtiä.

Siksi kysyin: Oletko syönyt aamupalaa ?
Hän: Joo.

Kysin vielä: Onko sinulla yhtään kaveria ?
Hän: Ei oo
Lopetin kyselyn ja sanoin: Heippa !

Hän oli tullut yksin päiväkodin leikki-alueelle, keinumaan tai muuten.

..,
Jäin pohtimaan kenet oikeastaan kohtasin. Onko hän päiväkodin pihalta nähnyt minun asuvan tässä vastapäätä, osannut painaa mummun mieleensä, ja tavitsi juttukaveria, kuten minäkin.
Olen saattanut joskus jopa jutella hänen kanssaan. Monet lapset tulevat siihen aidan vierren kun siinä rollailen. He tapaavat kysyä: Mikä sun nimi on ? tms.

Muutama sana ei maksa mitään.
Hoitajat kyllä tarkkailevat meitä jututtelijoita, kuten pitääkin.

Rinnassani on outo tunne, säälinsekainen rakkaus, ehkä.


 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #1 : 29.08.21 - klo:14:42 »

   On lapset liikuttavia. Miten heidän elämänsä menee? Pieniä palleroita. Taapertajia.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33731
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #2 : 29.08.21 - klo:19:45 »
Nimenomaan, vauvat ja taaperot ovat suloisia. Isommat ovat mielenkiintoisia, ihania  tai  äkäisiä.

Tännään telkkarissa minut hurmasi Kalevan kisoissa parivuotias Suomi-veryttelypuseroon puettu poika. Hän sai runsaasri 'ruutu-aikaa'  kun kuva zoomasi häntä kilpailujen olessa hetken ilman tapahtumia.

Poitsu imeskeli kädessään olevaa soitinta, jossa oli kuusi-seitsemän kulkusta kaarella ja kädensija.
Toimittajakin otti 'kopin' tuosta ja opetti että; Tuota ei pidä pakkasella tehdä. Aina sen eka-kerrasta oppii muistamaan.

Kovin nuorena tulin äidiksi, eivätkä lapset merkinneet läheskään sellaista kuin nyt elämänloulua käytyäni. Omat olivat ruokittava, ruokottava, hoidettava, nukutettava, kasvatettava, opetettava, kiellettävä ja käskettävä ym.

Nyt lapset opettavat minua. Ne ovat luottavaisia, kiitollisia, lahjakkaita, seurattavia, suukoteltavia, nättejä, kilttejä, välillä itkuisia ja silloin lohduteltavia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #3 : 29.08.21 - klo:19:58 »
Yhdessä hotellissa ja no jossain baarissa, niin koirat on karanneet omistajiltaan ja tulleet mua moikkaamaan.
Tää viimeisin perhosjoku pikkupiski oli ihan innossaan minusta.
Toinen oli berhandilainen, siis molemmat kokoero päät, no niin niinku, sit tää berhandilainen, ku tuli mua kohti hypellen, niin mietin, et pitääköhän nyt ottaa niskaalenkki tai jotain, mut ihan iisisti koirat sit kuitenkin.

Ooonkohan liian kauan ollut erossa ihmisistä?
Jotenkin tai no joo, fransiskaani oliko assyyrilainen munkin perimää hänhän jutteli elukoille ja saarnasi ja tää fransismunkki oli eka luonnon ja eläinten suojelupyhimys.

https://www.youtube.com/watch?v=H7yCFxsJ0PY
Kaikki valta tekoälylle!


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #5 : 29.08.21 - klo:21:04 »
https://fi.wikipedia.org/wiki/Franciscus_Assisilainen

https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/etsikko/viljele_varjele/franciscuksen_aurinkolaulu

Opettaja taas?
Oisit nyt laittanut oman mielipuolen.

Anteeksi pena, mulla joku antipatia opettajia kohtaan elää syvässä, minusta ette ole aina oikeaassa ja tiesä paremmin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #6 : 29.08.21 - klo:21:16 »
Opettaja taas?
Oisit nyt laittanut oman mielipuolen.

Anteeksi pena, mulla joku antipatia opettajia kohtaan elää syvässä, minusta ette ole aina oikeaassa ja tiesä paremmin.

Taitaa olla antipatiaa myös tiettyjä kääntäjiä ja maahanmuutajia kohtaan, niin kuin muillakin foorumilaisilla. Olisi syytä rajoittaa antipatiaa, erityisesti kun hyökkäys on aiheeton, niin kuin se oli vanhojen Siionin virsien kääntäjän kohdalla, joka ei ollut kirjoittanut epäystävällistä sanaa tähän, vaan ystävällisenä eleenä käänsi liki 10.000 rimitettyä riviä, ei aavistaen, että se herättäisi körttifoorumilla antipatiaa. Kaikenlaiseen ihminen joutuu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #7 : 29.08.21 - klo:23:25 »
Silloin tällöin harvakseltaan saa huomata että keskusteluyhteys, kohtaaminen,
avautuu ihmeellisellä tavalla.
Useimmiten jää kokematta, miksi, olenko minä syyllinen, vai nuo toiset?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #8 : 30.08.21 - klo:00:10 »
Silloin tällöin harvakseltaan saa huomata että keskusteluyhteys, kohtaaminen,
avautuu ihmeellisellä tavalla.
Useimmiten jää kokematta, miksi, olenko minä syyllinen, vai nuo toiset?

Se joka ystävällisesti käänsi ja laittoi tänne herännäisyyden historiallisen tekstin teki ystävällisen eleen. Ne jotka eivät osanneet suhtautua siihen asiallisesti ovat syyllisiä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #9 : 30.08.21 - klo:19:48 »
Henkilökohtaiset syyllisyyden tunnot lähtevät ihmisestä itsestään.
Toivottavasti Jumala saa meille puhua omassa tunnossamme ja osoittaa oikean tien,
kehoittaa katumukseen ja parannukseen.
Erkki Leminen sanoi aikoinaan, ja on hänen sanoittamassaan laulussakin, linkitän tänne
jos löydän...mutta ne sanat: Ei käskemällä parannukseen saa, se tapahtuu kun
Herra armahtaa.

Jep, löysin ja hyvä laulaja!!!

https://www.youtube.com/watch?v=QPy6fmmYcuw

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #10 : 30.08.21 - klo:20:13 »
Se joka ystävällisesti käänsi ja laittoi tänne herännäisyyden historiallisen tekstin teki ystävällisen eleen. Ne jotka eivät osanneet suhtautua siihen asiallisesti ovat syyllisiä.

Kiitos käännöksestä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #11 : 30.08.21 - klo:20:50 »
Kiitos käännöksestä

Kiitos vaan, on jo monesti kiitetty.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33731
Vs: Kohtaamisia
« Vastaus #12 : 06.10.21 - klo:13:51 »
Silloin kun olin koirantaluttaja sain hymyjä, juttuja ja tuttuja toisista koira-ihmisistä.

Nyt tapahtuu samaa kun työnteöen rollaattoria. Hymyillään, väistellään ohittaessa, ja tuttujakin on tullut.  Arvioimme kulkupelejämme. Kellä on mersu, kellä lada, näin on ollut jo mota kertaa tämän vajaan vuoden aikana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)