Kirjoittaja Aihe: Tyhmiä kysymyksiä  (Luettu 14852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tyhmiä kysymyksiä
« : 16.07.19 - klo:11:33 »
On vaan tullut mieleen tyhmiä kysymyksiä ja mitään vastuuta ei oteta.

Onko Raamattu uusi Baal, jota kumarretaan?
Palvotaanko Jumalan sijasta Raamattua?
Miksi suomalainen ja ruotsalainen sekä muut käännökset Raamatusta poikkeavat niinkin runsaasti toisistaan?
Raamattu on kasattu Nikeassa 300 luvulla keisarin käskystä. Sitä ei siis faxattu taivaasta. Onko kaikki siellä sitä mitä pitää vai onko lisätty tai poistettu jotain alkuperästä?
En siis tahallani kyseenalaista mitään, vaan tahdon totuuden, kun sen puute aiheuttaa epäuskoa.
Vastatkaa plase.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #1 : 16.07.19 - klo:17:09 »
^Eräällä toisella sivustolla muuan irvileuka (en minä!) totesi, että protestanttien pyhä kolminaisuus ei ole Isä, Poika ja Pyhä Henki, vaan Isä, Poika ja Pyhä Raamattu.

Pidän realistisempana vanhojen kirkkokuntien (katolinen, ortodoksinen) näkemystä, jonka mukaan kirkko oli ensin, ja Raamattu on kirkon kokoama kirkon kirja jota kirkko tulkitsee ja selittää ja opettaa. (Kirkko pitäisi oikeastaan kirjoittaa tuossa isolla. Se on se, joka perustettiin helluntaina ja jolla on Pyhä Henki  mukanaan, ja niinhän se uskontunnustuksessakin luetellaan siinä kohtaa jossa luetellaan niitä Pyhään Henkeen liittyviä juttuja. Niissä tunnustuksissa ei muuten Raamattuun uskomista edes mainita.) Tuohon näkemykseen on myös helppo sovittaa se, että Raamattu koottiin joskus 300-luvulla keisarin määräyksestä. (Vai milloin se nyt olikaan.)

Olisihan se mielenkiintoinen ihmiskoe antaa Raamattu muutamalle lukutaitoiselle mutta kristinuskosta täysin tietämättömälle henkilölle ja katsoa, millaisiin päätelmiin he yksin lukemansa perusteella tulisivat.
« Viimeksi muokattu: 16.07.19 - klo:17:15 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #2 : 16.07.19 - klo:19:49 »
Olen kokenut Jaakko Heinimäen puheen eräillä Juhlilla : " Raamattu on Kristuksen kapalot " ymmärrettävämmäksi kuin fundamentalistien uhkauksen : " Joka yhdenkään sanan tästä muuttaa..' sen käy kalpaten'( oma kuvaukseni).

Olen lukenut Raamatun kertaalleen läpi alusta loppuun ja kymmenittäin useita lukuja muutamissa raamattupiireissä.
Olen kokenut vaikutuksia lukmistani, ilman sanojakin, ja muistan mitä ne vaikuttivat.

Ei se että osaisin Raamatun ulkoa sanasta sanaan tee minusta Jumalan lasta eikä se pelasta. Se pelastaa että uskon Kristuksen syntini, ja sen mukaan toivon eläväni lähimmäisten avuksi ja iloksi.

Entä tämä Jeesuksen oma sana:

Minulla on myös muita lampaita jotka eivät ole tästä lammastarhasta, myös niitä minun tulee johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Joh. 10 :16  1938 käännös

Tarkoittaako Vapahtaja lukutaidottomia, kuuroja ja sokeita ja evankelioimattomiakin ?



Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. 17


Sentähden Isä m

poistin turhan tyhjän tilan seppos
« Viimeksi muokattu: 16.07.19 - klo:22:30 kirjoittanut seppos »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #3 : 16.07.19 - klo:22:22 »
Väitän, että se ei ole totta, että eri kieliset käännökset poikkeavat toisistaan siten, että sitä voi sanoa merkittäväksi.
Raamattu yleensä, ellei aina, läännetään tietyistä pohjateksteistä, ns. alkuteksteistä. On monis muitakin tekstikokonaisuuksia, jotka on käännetty eri kielille, eikä niiden voida katsoa poikkeavan toisestaan,  esim.  Suomen laki.

Ihmettelen,  että tuollaista raamatunkäännöeromyyttiä pidetään yllä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #4 : 16.07.19 - klo:22:27 »
Olin ymmärtänyt, että kirkolliskokous vahvisti UTn kirjoihin kutskuinkin tai täysin ne kirjoitukset, jotka olivat vakiintuneet kristittyjen käyttöön. Kriteerinä oli se  että niiden piti olla apostolista alkuperää.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #5 : 16.07.19 - klo:22:39 »
Väitän, että se ei ole totta, että eri kieliset käännökset poikkeavat toisistaan siten, että sitä voi sanoa merkittäväksi.
Raamattu yleensä, ellei aina, läännetään tietyistä pohjateksteistä, ns. alkuteksteistä. On monis muitakin tekstikokonaisuuksia, jotka on käännetty eri kielille, eikä niiden voida katsoa poikkeavan toisestaan,  esim.  Suomen laki.

Ihmettelen,  että tuollaista raamatunkäännöeromyyttiä pidetään yllä.

Ensinnäkin kuinka monta kieltä taidat, niin että löydät erot. Ei niissä eroja joka sivulla ole, mutta liian monta kuitenkin. Näillä muilla teksteillä ei ole tässä mitään todistusarvoa. Tarkoitukseni ei ole kumota Raamattua ja luotan suomalaisiin kääntäjiin ja tiedän kuinka mahdotonta on kääntää kielestä toiseen, niin että lukija ymmärtää sen kuten alkutekstin äidinkielinen lukija. Se mikä minua pelottaa on 300 vuotta tapahtumista, kuinka paljon on muuttunut/muutettu matkalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #6 : 16.07.19 - klo:22:41 »
Olen lukenut Raamatun läpi ties kuinka monta  kertaa. Jos sen lukee muutaman kerran läpi vuodessa,  ei se kovin kummoinen projekti ole. Olen fundamentalisti,  joiltain osin fanaattinen sellainen, eli  siis ehdoton. Raamstun selitysteokset kiinnostavat.
Toki ksot on vaara, että Raamatusta voi tulla epåjumala, joskin mpninkertainen vaara on siinä, että Raamattu hyljätään epäluotettavana.

Rehellisyys lienee tärkeää. Jos Raamattu tuntiu epäluotettavalta, mitäpä sitä muutakaan voi tehdä, kuin kääntyä Jumalan puoleen ja huutaa Häntä avuksi niin kauan,  kun pääsee asiasta selkeyteen, ja yrittaa muuten lukea aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Epäily on ihmiselle luonteenomaista, Tuomaskin epäili.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #7 : 16.07.19 - klo:22:45 »
Tämä asia kiinnostaa minua. Ryhtynen sitäkin tutkimaan. Menee vähintään muutama kuukausi.
Hyviä kysymyksiä. Sepposilla.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #8 : 17.07.19 - klo:01:07 »
Onko kaikki siellä sitä mitä pitää vai onko lisätty tai poistettu jotain alkuperästä?

Ymmärränköhän kysymystä  :017:
Tietenkin on jätetty ulkopuolelle paljon alkuperäistekstejä.

Ja aina kun Raamattu tai osia siitä on käännetty uudelleen, on löytynyt niitä joiden mielestä nyt on ruvettu vääristelemään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #9 : 17.07.19 - klo:07:40 »
Ensinnäkin kuinka monta kieltä taidat, niin että löydät erot. Ei niissä eroja joka sivulla ole, mutta liian monta

En varmaankaan osaa niin montaa kieltä, kuin sinä.  Kerro minulle pari räikeintä löytämääsi eroa eri kielisiä käännöksiä verratessasi UTstä sekä pari VTstä, mielelläni niitä tutkisin.
« Viimeksi muokattu: 17.07.19 - klo:07:46 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #10 : 17.07.19 - klo:07:44 »
Ymmärränköhän kysymystä  :017:
Tietenkin on jätetty ulkopuolelle paljon alkuperäistekstejä.

Alan huomata suuren tietämättömyyteni tässä aiheessa.  On hyvä minunkin ryhtyä syventämään tietojani , jotta voin paremmin osallistua keskusteluun.
Ketro minulle tietämättömälle, mitä alkuperäistekstejä on jätetty pois?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #11 : 17.07.19 - klo:10:35 »
Alan huomata suuren tietämättömyyteni tässä aiheessa.  On hyvä minunkin ryhtyä syventämään tietojani , jotta voin paremmin osallistua keskusteluun.
Ketro minulle tietämättömälle, mitä alkuperäistekstejä on jätetty pois?

Kukaan ei tiedä, mitä on jätetty pois tai lisätty. Viimeiaikaisen tutkimuksen mukaan 1. Kor. 14:34–35 teksti ja sen merkitys

34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.

on jälkeenpäin lisätty ja ymäpäristöstään irtonainen ja tarkoitettu patriarkaisuuden lisäämiseksi. Alussa oli paljon naisaarnaajia, mutta heidät pelattiin näin pois. Tätä on tehty myöhemminkin uskonnollissa ryhmissä  myös Suomessa.

Ulkopuolelle jätettiin mm. gnostilainen tuomaan evankeliumi, koska se ei tunne kolmiyhteyttä. http://apokryfikirjat.com/tuomev.htm

Ja niin edespäin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #12 : 17.07.19 - klo:15:32 »
Alan huomata suuren tietämättömyyteni tässä aiheessa.  On hyvä minunkin ryhtyä syventämään tietojani , jotta voin paremmin osallistua keskusteluun.
Ketro minulle tietämättömälle, mitä alkuperäistekstejä on jätetty pois?

Riippuu siitä, mitä tarkoittaa sanalla "alkuperäinen". Meillä saattaa olla siitä eri näkemykset, esim. jos sinä ymmärrät alkuperäisellä jotain sellaista, mikä aina on ollut Jumalan hallussa suunniteltuna osana Raamattua. itse ajattelisin, että alkuperäinen olisi sellainen kirjallinen tuotos, jonka liittämisestä Raamatun kaanoniin on keskusteltu vakavasti. Varhaiskristillisille seurakunnille suunnattuja opetuskirjeitä on ollut muitakin kuin Raamattuun päätyneet, ja kyllä minä niitä alkuperäisiksi voisin kutsua, jos niissä arvovaltainen henkilö opastaa seurakuntaa. Samoin Jeesuksen sanoista ja/tai teoista kertovia evankeliumeja on ollut muitakin, tunnetuin varmaan tuo jo mainittu Tuomaan evankeliumi. Raamattua koottaessa on mahdollisesti pidetty yhtenä kriteerinä evankeliumien valinnalle sitä, että teksti olisi (tai sen ainakin uskottiin olevan) jonkun alkuperäisen apostolin itsensä kirjoittama tai sanelema; ehkä tämä olisi alkuperäisyyden määritelmä sitten? Ainoa vain ettei Raamattuun hyväksytyistä evankeliumeista suinkaan ole varmaa, että ainakaan kaikki olisi suoraan joltakin apostolilta peräisin. On myös pyritty valitsemaan oikeaoppiset kirjoitukset, ja siinähän sitä on sitten ihan ihmisten tapaan saatettu ruveta puolustamaan oman korvasyyhyn mukaisia kirjoituksia väitteillä "mutta kun tämän on kirjoittanut apostoli se-ja-se".

Esimerkkinä viellä kirjoitusten valinnasta voisi olla Markion, joka oli siis kastettu kristitty mutta joka erotettiin kirkosta harhaoppisena joskus 140-luvulla. Hän kuitenkin oli tiettävästi ensimmäinen, joka kokosi kristittyjen kirjoituksista kaanonin, eli valikoi ne, jotka hänen mielestään edustavat sitä oikeaa kristinuskoa ja joilla on tarpeeksi auktoriteettia. Mukaan pääsi meillekin tuttuja Paavalin kirjeitä ja sitten osia Luukkaan evankeliumista. Tämä saattoi olla yhtenä innoittajana siihen, että ruvettiin miettimään, millä kirjoituksilla olisi kaikkia kristittyjä sitovaa auktoriteettia.
« Viimeksi muokattu: 17.07.19 - klo:15:47 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #13 : 18.07.19 - klo:08:52 »
Pyhä Raamattu. Kaikki eivät koe Raamattua pyhäksi.

Uudessa Testamentissa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Jeesus esiintyy tunnistamattomana kahdelle opetuslapselle Emmauksen tiellä ja selvittää kirjoituksia sekä omaa ristinkuolemaansa.  "Eikö sydämemme ollut meissä palava kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?" Uskon että samaa tapahtuu Raamattua lukevan ihmisen sydämessä, kun Pyhä Henki selittää kirjoituksia silloin kun ihminen uskoo mitä siinä sanotaan. Uskon että Raamattu on Pyhä Raamattu ja sillä on syvällisempää vaikutusta kuin millä tahansa muulla opuksella. Ilman Raamattua ei olisi kirkkoja eikä uskoa Jumalaan. Jeesus opettaa opetuslapsiaan tulkitsemaan kirjoituksia hengellisesti. Muuten niitä ei ymmärrä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #14 : 18.07.19 - klo:09:25 »
Pyhä Raamattu. Kaikki eivät koe Raamattua pyhäksi.

Uudessa Testamentissa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Jeesus esiintyy tunnistamattomana kahdelle opetuslapselle Emmauksen tiellä ja selvittää kirjoituksia sekä omaa ristinkuolemaansa.  "Eikö sydämemme ollut meissä palava kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?" Uskon että samaa tapahtuu Raamattua lukevan ihmisen sydämessä, kun Pyhä Henki selittää kirjoituksia silloin kun ihminen uskoo mitä siinä sanotaan. Uskon että Raamattu on Pyhä Raamattu ja sillä on syvällisempää vaikutusta kuin millä tahansa muulla opuksella. Ilman Raamattua ei olisi kirkkoja eikä uskoa Jumalaan. Jeesus opettaa opetuslapsiaan tulkitsemaan kirjoituksia hengellisesti. Muuten niitä ei ymmärrä.

Pieni tarkennus. Kirkko oli ennen Raamattua ja Raamattu kasattiin keisarin käskystä kirkon käyttöön. Uskonoppineet valitsivat mielestään luotettavimmat tekstit Raamattuun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi