Kirjoittaja Aihe: Kävin kirkossa 26  (Luettu 8631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #30 : 25.06.23 - klo:09:15 »
Kävin roskat viemässä juuri hetki sitten. Mukkulan kirkonkellot soittivat sanomaa.
Olivatko ne huomenkellot ?

Milloin soivat yhteensoitto, papinkellot, ehtookellot ja sanomakellot ?

Tietoja Kauhajoen seurakunnasta:

https://www.kauhajoenseurakunta.fi/kirkko/kirkonkellot
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #31 : 03.07.23 - klo:10:27 »
Eilisessä tv-messussa joka oli uusinta Sastamalan vanhasta kirkosta veisattiin ehtoollisvirtenä VK 959  Saapua yhteiseen pöytään ja jakaa. Se säi minulle korvamatona soimaan. Se ei ole paha, vaan hyvin siinä veisataan:

1.
Saapua yhteiseen pöytään ja jakaa
murrettu leipä, Kristuksen ruumis,
leipä ja viini, leipä ja viini –
läsnä on Jumalan valtakunta, Kristus meissä.

2.
Saapua yhteiseen pöytään ja jakaa
elämän tuska, eilisen pelko,
huomisen huoli, huomisen huoli –
läsnä on Jumalan valtakunta, Kristus meissä.

3.
Saapua yhteiseen pöytään ja jakaa
elämän ilo, valo ja lämpö,
rohkeus, toivo, rohkeus, toivo –
läsnä on Jumalan valtakunta, Kristus meissä.

4.
Lähteä elämään, työhön, ja jakaa
toisien kanssa rukiinen leipä,
eilisen huoli, huomisen toivo –
kasvaa niin Jumalan valtakunta, Kristus meissä.

 

  https://www.youtube.com/watch?v=eh-sJFUIHIg
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #32 : 03.07.23 - klo:18:19 »
Minulle kolahtaa eniten 50-60 -lukujen kirkot, ei kyllä kaikki. Tässä yksi, joka teki vaikutuksen, vaikkei sisälle päässyt, just oli hautajaiset loppuneet ja jotain touhua siellä. Mutta ikkunasta tuli kurkittua sisälle ennen seuraavan tapahtuman alkua. Eli Jäämeren katedraali Tromssassa Norjassa.

https://www.ishavskatedralen.no/en/the-arctic-cathedral/

Täällä kulmilla on sitten vaikkapa Pitäjänmäen, Munkkivuoren, Lauttasaaren ja Tapiolan kirkot. Ja jos vielä Pielisensuun kirkko Joensuussa ja Ilomantsin siunauskappeli. Uudemmista Espoonlahden kirkko.

Pielisensuun kirkko! Siellä tuli muutamakin kerta käytyä kun Pielisensuun seurakuntaan kuuluin, ja joskus sen jälkeenkin. Siellä ollaan kuin jossakin laavussa korkean harjakaton alla.

Ehkä epäsuosittu mielipide, muta 50 - 60 -luvuilla (ja vielä 70-luvun ihan alussa) oli arkkitehtuuri parhaimmillaan. Tykkään kyllä myös nyt lähimmästä eli Tesoman kirkosta, joka on 70-luvun loppupuolelta.

Ehkä on hyvä, että en lähtenyt opiskelemaan arkkitehtuuria, mikä oli vielä lukiossa mielessä (silloin kun vielä osasin piirtääkin). Makuni on niin omituinen. Mutta kyllä juuri sellainen kuin arkkitehdeillä tapaa olla.

Tuli muuten mieleen tuo Alvar Aaltokin. Hän ei mielestäni kirkoissa ole onnistunut ihan niin hyvin kuin joissakin muissa rakennuksissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #33 : 03.07.23 - klo:18:56 »
Hei ! Alvar Aallosta olen aivan samaa mieltä. Meillä on täällä Lahdessa hänen ehkä viimeisin kirkkonsa, Ristin kirkko. On siinä paljon hyvääkin, eikä se ole aivan niin kömpelö kuin Imatran kirkko. Sekin on Alvarin työtä.

Ja tuostakin 50-60-lukujen arkkitehtuurista olen samaa mieltä. Niissä sen ajan julkisissakinrakennuksissa on jotakin kodikasta  mutta kaunista. Lisäksi niissä tuulahtaa vielä hiukan suomalais-kansallinen ronmantiikka, kalevalaisuuskin.

Siitäkin meillä lahtelaisilla on kaunis esimerkkiteos, Launeen kirkko.

https://www.lahdenseurakunnat.fi/kuvia-launeen-kirkon-tiloista

https://fi.wikipedia.org/wiki/Launeen_kirkko

Tämä kirkko on rakas myös sotilaskoti-ajoiltani. Täällä pojat kastettiin, konfirmoitiin ja heille pidettiin erilaisia tilaisuuksia, iltoja.

Lahdessa ei vanhoja kirkkoja olekaan. Tuo Laune on vanhin, minua nuorempi.

Hollolan kirkko on vanha, mutta Salpakankaan kirkko seudun kirkoista uusin. Sen arkkitehtuurista en erityisesti pidä. Olen nhnyt vain telkkarissa ja kuvista, mutta seinien aukotus on minusta mauton, rikkinäinen.

https://www.google.com/search?q=sovituksen+kirkko+hollola&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqsdKE8_L_AhXD6CoKHdLaBZ0Q0pQJegQIChAB&biw=1093&bih=526&dpr=1.25
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #34 : 03.07.23 - klo:21:35 »
(silloin kun vielä osasin piirtääkin)

Ota kynä ja lehtiö esiin! Piirtämisen taito ei katoa vaikka menisikin välillä piiloon. Piirrä vaikka mallista pöydälläsi olevia esineitä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #35 : 03.07.23 - klo:22:18 »
Ota kynä ja lehtiö esiin! Piirtämisen taito ei katoa vaikka menisikin välillä piiloon. Piirrä vaikka mallista pöydälläsi olevia esineitä.

Ei ole aikaa nyt, eikä oikein mielenkiintoakaan enää. Kotitarpeiksi piirrän silloin kun on jotain käytännön tarvetta. Lineaarialgebran kurssilla piti piirtää joidenkin funktioiden arvojoukot kolmiulotteisessa avaruudessa, ja ihan nättejä kuvia tein käsipelillä. Ja jotain tuolin mallia olen luonnostellut. Sun muuta vastaavaa. (Joskus pelattiin Pictionarya, ja kyllä kuvistani hoksattiin "pyyhkiä" ja "autosaattue".)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #36 : 04.07.23 - klo:07:01 »
Hei!

Lahden kirkoista laitan tähän yhden tarkennuksen:  Vanhin Lahden ev.lut. kirkkorakennuksista on tällä hetkellä Nastolan kirkko. Se on Lahden maaseutukirkko ja nykyinen Lahden puukirkko. Rakennettu 1800-luvulla.

Riitta-mummin mainitsemassa kauniissa Launeen kirkon maisemissa järjestetään Siioninvirsiseurat sunnuntaina 30. heinäkuuta 2023 klo 16.00 alkaen. Kahvia saa jo ennen seuroja. Kirkkoon sisälle menemme vain sateen sattuessa, tavoitteena on siis veisata ulkona. Launeen kirkon kesäiset pihaseurat ovat jo usean vuoden perinne Lahdessa.
Tervetuloa kauempaakin!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #37 : 04.07.23 - klo:07:14 »
Sorry, unohdin että Nastola on nykyään Lahtea. On ollut jo jokusen vuoden, mutta aina vaan miellän sen itsenäiseksi kunnaksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #38 : 30.07.23 - klo:06:58 »
En käynyt, mutta kohta menen.

Nyt kun taas Suomessa niin Ryttylän kirkko olisi tähtäimessä.
Hausjärven kirkko olisi lähempänä, mutta siellä konfirmaatio messu ja se on minusta enempi sellainen perhe juttu, jossa konfirmoitavan vanhemmat ja tutut yhdessä.

Majoittaja vuokraemäntäni varoitti kyllä Hausjärven kirkosta, että siellä käy vain muutama hassu ihminen ja nekin kyttäävät toisia ja kaikki istuvat erillään toisista kyräillen.
Eli minusta normi suomalainen meininki ja minua se ei haittaa.

Papeista hän totesi, ettei ne saarnaa evankeliumia.
Nainen varmaan yli 80 vuotias että ihmettelen, etteikö jo olisi suvaitsevampi ja antaisi papeillekkin tilaa olla mitä on ka muuttua jos muutokselle on tarvetta.

No normi meininki.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #39 : 30.07.23 - klo:13:02 »
Kävinkin Loppi nimisessä kylässä kirkossa.

Oli ihan normi meininki.
Olisikohan meitä ollut 10 henkilöä suuressa kirkossa ja kirkkokahveilla sanoinkin papille, kun istuin samaan pöytään, että olisi mahtunut enempikin.
Hän sanoi, että nyt kirkkoon mahtuu 1300 ihmistä kun on pienenetty ja tehty kirkkosali.
Eli sinne nyt mahtuisi koko kylä ja naapuri kyläkin.
Pappi myönsi pikkaisen suuruudenhulluutta jollain ollut.

Jos yksi perheväki ei olisi tullut isoon kirkkoon, niin meitä olisi ollut 4 ihmistä + pappi ja se pillipiipari kun urkuja soittaa.

Suomi nukkuu synninunta ja kohta tulee loppu.
HERÄTKÄÄ !!

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #40 : 13.08.23 - klo:11:08 »
Ah, sainpa olla vihdoin seitsemänkymmenen vuoden jälkeen Hattulan Pyhän Ristin kirkossa !

Kovasti toivoin pääseväni paikan päälle katsomaan nuo vanhatkirkkomaalaukset, kuvin puhuvat raamatunkertomukset, jotka Andreas Pictor on maalannut 1400-luvulla. Anneli Kanto kirjoitti niistä fiktiivisesti kirjassaan Rottien pyhimys.

Kirja on saanut ihmiset innostumaan kymmenin tuhansin markaamaan Hauholle.
Minä en päässyt, mutta nyt näin ne. 1955 ne olivat kai laastin alla.

Koin myös messun ilman urkujen pauhua hurjan läheiseksi körttiläisittäin. Ihmisen ääni veisussa on kyllin hyvä ylistämään Jumalaa.
Pillipiipari sopi oikein hyvin kuvaan.

Kaikki oli hyvää. Papit, tekstinlukija ja kuoro, jossa en nähnyt ystäväämme vn:ää. Olitko paikalla ?

https://areena.yle.fi/1-63782083 ( ohjelma alkaa kun vähän odottaa )

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #41 : 13.08.23 - klo:12:47 »
En ollut kuorossa, enkä edes kirkon penkissä, vaan katsoin ja kuuntelin myöskin tv:stä.

Todella hyvä messu kaikkineen, kuvaukset ulkoakin ja sisältä paljon katto- ja seinämaalauksia.
Ensi vuonna eläkkeelle jäävä kirkkoherra piti selkeän hyvän saarnan, niin koin.
Avustava nuori pappi tottuneesti tabletin kanssa, eipä sujuisi tällaiselta huru-ukolta vapisevin käsin.
Todennäköisesti elokuun lopulla kirkkovaltuusto valitsee uudeksi kirkkoherraksi hänet joka
oli kuoron takarivissä, mieshenkilö, osaa ilmeisesti soittaa kitaran lisäksi rumpuja, ja laulu sujuu kohtuullisesti.
Hän oli aikaisemmin Hattulassa kappalaisena, viimeksi Sääksmäen kirkkoherrana, arvelen että hänet valitsevat.
Itse olin tuossa Pyhän Ristin kuorossa vuosia sitten, mutta totesin että äänissä laulaminen ei ole minun juttu,
paremmin yksinlaulu tai yksiääninen pieni ryhmä.
Pillipiiparin vieressä ollut parrakas mies on tuon kuoron johtaja ja toimii kakkoskanttorina tarpeen mukaan,
on myös lääkäri ja joitain jaksoja täällä siinäkin hommassa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #42 : 25.08.23 - klo:22:58 »
Raamattuopistolla Kauniaisissa on meneillään Hengellisen elämän syventymispäivät. Todella puhuttelevaa ohjelmaa tähän asti. Niitä voi seurata netin välityksellä sekä RadioDein kautta.
Loppuu sunnuntaina.
Ohjelma löytyy netistä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #43 : 26.08.23 - klo:09:59 »
Syventymispäiviä voi seurata reaaliaikaisesti täältä:
https://sro.fi/tv/
tai myös Radio Dein kautta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #44 : 27.08.23 - klo:10:57 »
Tämä jumalanpalvelus on minulle kuin kotikirkko. Olin niiiin mukana! Hienot virret , musikaaliset papit mukana musiikissa. Muutenkin vaikuttivat olevan i h m i s i ä.

https://areena.yle.fi/1-3757226
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)