Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 15  (Luettu 18750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #75 : 28.07.20 - klo:09:23 »
' Se on viisautta, olkaamme vakaat ! '
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #76 : 29.07.20 - klo:07:12 »
Oi, iankaikkinen Valo*, joka olet ylevämpi kaikkia luotuja valoja, leimauta ylhäältä kirkkautesi, niin että se tunkee läpi sydämeni kaikkien salaisuuksien. Puhdista, ilahduta, kirkasta ja elvytä minun henkeni kaikkine voimineen pysyäkseni sinussa riemun hurmioissa. Milloin tulee tuo autuas ja kaivattu hetki, jolloin sinä tyydytät minua läsnäolollasi ja olet minulle kaikki kaikessa? Niin kauan kuin ei tätä ole, ei ole täyttä iloa. Vielä elää, sen pahempi, vanha ihminen minussa; ei se ole kokonaan ristiinnaulittu eikä täydellisesti kuollut. Vielä se himoitsee väkevästi henkeä vastaan, synnyttää sisällistä sotaa eikä salli sielun valtakunnalle rauhaa.

Tuomas Kempiläinen

*Luomattomasta valosta (lumen increatum) Tuomas kirjoittaa toisessa paikassa: Anna, o Herra, minunkin nähdä valossasi valo; en tarkoita taivaan valoa enkä maan valoa, en enkelimäistä enkä inhimillistä valoa, vaan iankaikkista, luomatonta, sanomatonta ja käsittämätöntä valoa. (Traktaatti ’De elevatione mentis’)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #77 : 30.07.20 - klo:07:01 »
Poikani, et milloinkaan voi tässä elämässä olla huoleton, vaan niin kauan kuin elät, ovat hengen aseet sinulle välttämättömän tarpeelliset. Sinun tiesi kulkee vihollisten keskitse, ja sinua ahdistetaan sekä oikealta että vasemmalta. Jollet joka puolelta suojaa itseäsi kärsivällisyyden kilvellä, et kauan haavoittumattomana pysy. Ja vielä lisäksi, jollet sydäntäsi kiinnitä lujasti minuun ja vilpittömästi tahdo kaikkea kärsiä minun tähteni, et voi taistelun hellettä kestää etkä saavuttaa voittopalkintoa. Sinun täytyy sentähden miehuullisesti taistella ja väkevällä kädellä murtaa vastukset. Sillä voittajalle annetaan taivaan mannaa, mutta laiskaa on kaikenlainen kurjuus odottamassa.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #78 : 31.07.20 - klo:07:03 »
Paavali teki minkä voi, ihmisten rakennukseksi ja pelastukseksi, mutta ei silti voinut välttää sitä, että muut häntä toisinaan tuomitsivat ja ylenkatsoivat. Sentähden hän jätti kaikki tyynni Jumalan huomaan, joka kaikki tietää, ja puolusti itseänsä kärsivällisyydellä ja nöyryydellä niitä vastaan, jotka puhuivat törkeitä soimauksia, taikka kerskasivat turhilla ja valheellisilla, itse keksimillään jutuilla. Kuitenkin hän silloin tällöin kirjoitti panettelijoitaan vastaan, ettei hänen vaikenemisestaan heikoille syntyisi pahennusta.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #79 : 01.08.20 - klo:06:37 »
Kuka sinä olet pelätäksesi kuolevaisia ihmistä? Tänään hän on, ja huomenna häntä ei näy. Pelkää Jumalaa, niin sinun ei tarvitse kauhistua ihmisten pelottelua. Mitä voi ihminen sinulle kaikella herjaamisellaan! Itseään hän enemmän vahingoittaa kuin sinua, eikä hän pääse Jumalan tuomiota pakoon, olkoon ken tahansa. Pidä Jumala silmiesi edessä äläkä välitä ihmisten pistopuheista. Joskin näyttää siltä, kuin joutuisit tappiolle ja häpeään, jota et ole ansainnut, älä siitä närkästy äläkä kärsimättömyydellä vähennä voiton seppelettäsi, mutta kohota mieluummin katseesi ylöspäin minun puoleeni, sillä minä voin sinut pelastaa kaikesta häpeästä ja vääryydestä ja maksan jokaiselle hänen tekojensa mukaan.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #80 : 02.08.20 - klo:06:17 »
Poikani, kiellä itsesi, niin löydät minut. Hylkää itsekkyys ja omanvoitonpyyntö, niin olet aina saava voiton. Ja vielä runsaampi armo sinulle lisätään, kun pysyväisesti olet itsesi kieltänyt.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #81 : 03.08.20 - klo:06:00 »
Herra, kuinka usein minun on kieltäydyttävä, ja mistä minun on luovuttava?

Aina ja kaikissa asioissa, niin pienessä kuin suuressa. En tee mitään poikkeusta, vaan tahdon löytää sinut kaikesta riisuttuna. Kuinka muutoin voisit olla minun ja minä sinun, jollet ole kaikesta omasta tahdosta sekä sisällisesti että ulkonaisesti irtaantunut? Mitä pikemmin tämän teet, sitä parempi on ollaksesi ja kuta täydellisemmin ja vakavammin, sitä enemmän olet minulle mieleen ja sitä suurempi on voittosi oleva.


Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #82 : 06.08.20 - klo:06:59 »
Muutamat kieltäytyvät eräin poikkeuksin; kun eivät kokonaan Jumalaan luota, tahtovat he valvoa omia etujansa. Muutamat myöskin ensin tarjoavat kaiken, mutta palaavat myöhemmin kiusauksen ajamina omillensa eivätkä sentähden elämän parannuksessa pääse eteenpäin. Nämä eivät saavuta todellista puhtaan sydämen vapautta eivätkä suloista turvallisuuden armoa, elleivät ensin kokonaan kiellä itseänsä ja uhraa itseänsä minulle joka päivä; ilman sitä ei täydellisen yhteyden nautinto ole löydettävissä.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #83 : 07.08.20 - klo:07:23 »
Poikani, sinun tulee uutterasti pyrkiä siihen, että jokaisessa paikassa, toimessa ja askareissa pysyt sisällisesti vapaana ja itsesi herrana ja että kaikki ulkonaiset ovat sinun alaisiasi etkä sinä niiden alainen. Sinun on oltava tekojesi herra ja määrääjä, ei palkollinen eikä orja, vaan vapaaksi ostettu Jumalan kansan jäsen, joka on siirtyvä Jumalan lasten osaan ja vapauteen. He seisovat nykyisten yläpuolella ja tutkistelevat iäisiä; vasemmalla silmällä he katselevat katoavaisia, oikealla taivaallisia; ajalliset eivät vedä heitä puoleensa eivätkä kiinnitä heitä, vaan he vetävät pikemmin ajalliset palvelukseensa, sen mukaisesti kuin Luoja ja korkein Rakentaja on ne asettanut ja määrännyt, hän, joka ei luomakuntaansa ole mitään epäjärjestystä jättänyt.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #84 : 07.08.20 - klo:22:58 »
Poikani, sinun tulee uutterasti pyrkiä siihen, että jokaisessa paikassa, toimessa ja askareissa pysyt sisällisesti vapaana ja itsesi herrana ja että kaikki ulkonaiset ovat sinun alaisiasi etkä sinä niiden alainen. Sinun on oltava tekojesi herra ja määrääjä, ei palkollinen eikä orja, vaan vapaaksi ostettu Jumalan kansan jäsen, joka on siirtyvä Jumalan lasten osaan ja vapauteen. He seisovat nykyisten yläpuolella ja tutkistelevat iäisiä; vasemmalla silmällä he katselevat katoavaisia, oikealla taivaallisia; ajalliset eivät vedä heitä puoleensa eivätkä kiinnitä heitä, vaan he vetävät pikemmin ajalliset palvelukseensa, sen mukaisesti kuin Luoja ja korkein Rakentaja on ne asettanut ja määrännyt, hän, joka ei luomakuntaansa ole mitään epäjärjestystä jättänyt.

Tuomas Kempiläinen

Onko kyse kirjasta?

Tuomas Kempiläisen neljä kirjaa Kristuksen seuraamisesta
Kirjoittaja   Tuomas (Kempiläinen.)
Kustantaja   Otava, 1927

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #85 : 08.08.20 - klo:06:27 »
Onko kyse kirjasta?

Tuomas Kempiläisen neljä kirjaa Kristuksen seuraamisesta
Kirjoittaja   Tuomas (Kempiläinen.)
Kustantaja   Otava, 1927

Kyllä, tosin toisesta painoksesta 1935.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #86 : 08.08.20 - klo:06:31 »
Poikani, usko alati asiasi minun haltuuni, minä järjestän kaikki hyvin aikanaan. Odota minun säädöstäni, niin olet huomaava sen olevan hyväksesi.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #87 : 13.08.20 - klo:08:34 »
Herra, mielelläni minä jätän sinun haltuusi asiani, sillä omalla tuumailullani en suuria aikaan saa. Oi, kunpa en niin paljoa riippuisi kiinni tulevissa tapahtumissa, vaan arvelematta antautuisin sinun hyvän suosiosi johtoon.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #88 : 14.08.20 - klo:07:05 »
Ihmisen tosi pyhitys tapahtuu itsensäkieltämisessä; ken itsensä kieltää, hän on todella vapaa ja murheeton. Sillä vanha vihollisemme, joka kaikkea hyvää vastustaa, ei herkeä kiusaamasta, vaan valmistaa yötä päivää uusia väijytyksiä syöstäksensä varomattoman kulkijan petoksensa ansaan. Valvokaa siis ja rukoilkaa, sanoo Herra, ettette joutuisi kiusaukseen.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #89 : 15.08.20 - klo:07:45 »
Herra, mikä on ihminen, ettäs häntä muistat, tahi ihmisen lapsi, ettäs hänestä pidät huolta*? Millä me olemme ansainneet, että suot meille armosi? Herra, mitä minulla olisi valittamista, jos minut hylkäisit, ja mitä olisi minulla sanomista, jos rukoukseni jättäisit kuulematta! Totuudessa en voi muuta ajatella tai sanoa kuin tämän: Herra, minä en ole mitään, en voi mitään, eikä minulla ole itsessäni mitään hyvää, vaan kaikessa minä puutun ja olen tyhjän puoleen pyrkimässä. Ja jollet sinä minua tukisi ja sisällisesti vahvistaisi, niin peräti penseäksi kävisin ja lopuksi tyhjiin raukeneisin.

Tuomas Kempiläinen

Ps. 8:5