Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VI  (Luettu 25239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Kotikokki VI
« : 29.03.20 - klo:19:00 »
Kokkasin kuhaa, mutta tämä resepti https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/keitettya-kuhaa-fenkolikastikkeella/5653724 ei oikein toimi. Parempiakin kuhalle löytyy.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #1 : 30.03.20 - klo:11:52 »
Parhainta kuha on minusta paistettuna voissa. Mausteistakin käytän vain suolaa ja valkopippuria jotka sekoita korppujauhoihin joilla kalan leivitän, ensin kastettuani sen vatkatussa munassa.

Edes silloin kun Matti kuhaa kalasti, en juuri muuten sitä käyttänyt.

Tänään söimme taas lohisoppaa, nyt kirkasliemistä. Usein käytän kermaa, mutta tämä maistui nyt hyvältä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #2 : 31.03.20 - klo:18:58 »
Tänään kokkasin paastonaikaan sopivaa ruokaa vegaanista hernerokkaa. :)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #3 : 01.04.20 - klo:18:59 »
Tänään kokkasin vegaanista makaronilaatikkoa. :)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #4 : 04.04.20 - klo:21:35 »
Mie jouvuin tekemään makaroonilaatikon tummasta spagetista, kun kaupasta oli makaroonit tyystin loppu. Ja tietenkin meikäläiseen tapaan käytin laatikkoon hirvisäilykelihaa.  :003:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #5 : 05.04.20 - klo:09:14 »
Täälläkin on Rantsilassa firma, mikä tekee hyvää säilykettä peltipurkkiin. Mielestäni erinominen tapa saada suurikin lihamäärä jalostettuun muotoon säilymään kauan ja on maukasta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #6 : 08.04.20 - klo:15:42 »
Nyt menee omituisen puolelle: Keitin eilen riisipuuron, kun oli maitoa menossa vanhaksi. Nyt voikanaa (omasta päästä). En viitsinyt keittää riisiä erikseen lisäkkeeksi, joten pistelin jäljelle jääneen riisipuuron kanssa. Ajattelin, että menee se niinkin, kun ruoassa joka tapauksessa on maitotuotteita.

Yksin kun asuu, saa kokata mitä huvittaa, eikä kukaan valita. Tai korkeintaan oma vatsa joskus.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #7 : 08.04.20 - klo:16:32 »
^
Näin tehdään muuallakin. Ja hyvä näin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #8 : 15.04.20 - klo:20:41 »
Pääsiäispyhina hieman improvisoidumpaa kokkailua mökkioloissa: Ei ollut jauhelihaa, jota muuten "lisää vain vesi" -tyylinen bolognesepata olisi tarvinnut, joten pienensin haarukalla kikherneitä, joita kyllä sattui olemaan, kun kaupasta oli kummemmin ajattelematta haalittu mukaan kaikkea hyvin säilyvää syötäväksi kelpaavaa. Heitin sekaan ylivuotista grillimaustetta ja säästämäni öljyt savumuikuista. Kaikki meni ja hyvää kuulemma oli! Höysteenä maistuivat mummonkurkut, johon pelastin vanhaksi menossa olevan kurkun ja louhin sokeria löytämästäni kimpaleesta. Makeaksi jälkkäriksi pureskelimme suosituksestani Disflatyl-tabletteja, kikherneilä kun on tapana aiheuttaa ilmavaivoja etenkin jollei niihin ole tottunut.

Yksi mukaan tullut leipä oli pahaa ihan liian hiivan makuista hiivaleipää. Siitä syntyi aidosti köyhiä ritareja. Maitoa oli vähän niukasti, munia kyllä piisasi, ja taas raastoin sokeria kimpaleestani. Voita paistamiseen piisasi, ja voillahan tulee hyvää melkein mistä vain. Olin tuonut mukanani omenahilloa, joka sopi kokonaisuuteen. Ne pullasta tehdyt kermavaahdon kanssa syödyt ovat rikkaita, näissä oli alkuperäistä köyhäilyhenkeä. Ja taas maistui. Olenpa mainio kokki. Tai sitten minulla on vain hyvä ruokahalu (no, kyllä onkin) ja muut syöjät kohteliaita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #9 : 19.04.20 - klo:19:22 »
Tein taas borssia, kun oli siihen tarpeita, jotka piti käyttää aika pian. Se taitaa olla suosikkiruokani, kun ottaa huomioon maun, hinnan, ravintoarvon ja käyttökelpoisuuden jos jonkinlaisten ainesten loppusijoituspaikkana, jolloin ei synny ruokahävikkiä. Kun ei ole turhan tarkkaa reseptiä vaan pääpiirteet vain, se myös taipuu monenlaisiin ruokavalioihin.

Tiesittekö, ettei borssissa tarvita edes punajuuria? Alun perin sitä lienee tehty suolaheinästä ja muista villeistä kasviksista (nimi viittaakin putkikasveihin). Nykyään kun tehdään punajuurista, pitääkin lisätä etikkaa, jotta saadaan alkuperäinen hapan maku. On tullut mieleeni, voisiko raparperista tehdä borssia. Hapan tatarkasvi sekin olisi, kuten suolaheinä, ja monin paikoin käytetään suolaisissa ruoissa eikä suinkaan makeissa, kuten meillä. Hesarissa oli taannoin juttu iranilaisesta siirtolaisesta, joka taivasteli tapaamme syödä raparperi sokerin kanssa, ja antoi iranilaisen raparperi-lihapadan ohjeen. Kokeilin, mutten ihan tykästynyt. Alkuperäistä ohjetta en löydä, mutta tässä toinen versio, johon suomalaiset kokit olivat itse tyytyväisiä.

Ehkäpä kokeilen raparperiborssia, kunhan sesonki taas alkaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #10 : 29.04.20 - klo:11:03 »
Keitin pinaattikeiton. Oheen munia, Reissumiestä (Fazerin ruisleipä )juustoa ja suolalihaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #11 : 06.05.20 - klo:23:42 »
Tytinäsalaattia omasta päästä  :107:

Eli kun eilen illalla sai lihahyytelyä punalaputettuna, niin ostin, ja tänään keksin kuutioida sen, saman määrän (tai vähän enemmänkin) tomaattia, sekoitin joukkoon kunnon turauksen majoneesia ja puntin silputtua persiljaa. Sillä olen päivän elänyt. Pakasteherneitä minulla olisi ja mietin että sopisivat tähän, mutta totesin että tarpeeksi hyvää ilmankin. Makaroniakin joukkoon mahtuisi, siitä samat sanat. Hienostelija koristelisi keitetyllä munalla, minä en jaksa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #12 : 07.05.20 - klo:06:31 »
Tuo vaikuttaa maistuvaiselta.  Minua ilahutti kun käytit lapsuudesta tuttua sanaa, tytinä. Siitä meillä puhuttiin, tai alatoopista.
Kaupassa se on lihahyytelöä.

Joskus vielä saa palvelutiskiltä pippurisylttyä, nam.  Siinä vain on sitä läskiä melkoisesti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #13 : 10.05.20 - klo:14:21 »
Meil tytynä on punsaa. Kyl tytinäkin tunnetaan vaan punsasta puhutaan.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #14 : 14.05.20 - klo:10:00 »
Eikö eikö teilpäi ole rautatieaseman nimilii Punsa ?   :003:

Miul on munkkirinkel-taikina nousemas. Koht´yhes Matin kans ne keitetää , tai oikiastaa Matti vaa sokeroi sitä mukkaa ko mie saan valmista.

Tytykäiset tulloot iltapäiväll  mei pihhaa niit syömää. Myö männää kohvikannun kans hei ja hei äitiis seuraks. Tulliit eile Patasjoel ja männööt tännää kouluu.

Eile tein silakkavileist , sipulist, tommaattiipyrrest ja palsamietikast ja muist mausteis uuniruokaa, joka syvää koha munkit on valmiit.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)