Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)  (Luettu 33589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #75 : 18.11.09 - klo:22:02 »

En tiedä, haikailetko vielä kauempia, mutta edellisen kaavan mukaista "perinteistä jumalanpalvelusta" vietetään joka sunnuntai klo 12 Helsingissä Mikael Agricolan kirkossa. Kannattaa käydä siellä, jos haluaa muistella. Itselläni on jo muutama vuosi mennyt siitä, kun viimeksi siellä olin.

Kiitos, Samuli, tiedosta. Muistan kuulleeni taannoin, että Agricolassa on ollut perinnemessuja. Luulin niiden loppuneen viimeistään - sinänsä sangen valitettavaan -  skismaan tuomasyhteisön kanssa. Hyvä jos jatkuvat! Jonakin sunnuntaina siis hankkiudun paikalle. Edellistä kaavaahan minä tässäkin haikailen, tietääkseni ainakin, siis sitä, jota 60- ja 70-luvuilla käytettiin...   On minulla vanhat messusävelmistötkin jossakin kesämökin uumenissa kai tallessa kuten koraalikirjatkin, mutta eipä ole tullut muisteltua ja lauleltua.

Lapsena ihmettelin, miten vanhat ihmiset ovat jumittuneet nuoruutensa lauluihin, mutta pikkuhiljaa alan ymmärtää... Punaisen veisukirjankin ensimmäiset laitokset herättävät minussa nostalgisia muistoja. :)  Siionia rupesin veisaamaan onnekkaasti vuonna 1974, jolloin tutustuinkin heti uudistettuun laitokseen. Lapsuudessa kuulin kotona tavallista virsikirjaa, Hengellistä laulukirjaa sekä joskus Halullisten sielujen hengellisiä lauluja. Herännäisyys kun hyppäsi vanhempieni sukupolven yli.  :-\

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #76 : 19.11.09 - klo:10:31 »
"Jumalan rakkaus on kuin meren aava,
kuin tuulen henki päällä kuivan maan..."

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #77 : 19.11.09 - klo:12:12 »
Minulle rakkaimmat virret lisävihkosta on

270  Päivä päivältä vain petyn siihen, mitä sain näissä pyörteissä maan hulluuden....
275  Minun päiväni paljon kantaa arvotonta joutavaa...
276  Ääni huutaa: erämaassa Herralle tie raivatkaa...
287  Huoneen ristin hiljaisuuteen Kristus meille valmistaa...
308  Tuuli työntää kulkijaa, horjun haparoiden...

ja tykkään toki monesta muustakin :060:

Oli kiva läpiveisata vihkonen Aholansaaressa 3.9.05 ja ois kiva veisata kaikki uudelleen...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #78 : 19.11.09 - klo:21:26 »
... kaikki virret ovat lempivirsiäni... parista virrestä en pysty...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #79 : 28.11.20 - klo:16:00 »

Vuorovaikutustaidot, ovat tärkeät opetuksessa oli sitten "lapin poika" tai "stadin kundi".
Mutta eiköhän 1600-1800 luvulta löydy vaikka mitä...  ja niin kovia tarinoita että siinä pikku Judet rupee kalpenemaan :eusa_shifty:
Iäkkäillä ihmisillä on yllättävän paljon annettavaa, jopa glopaalisoituneelle yhteiskunnalle  :icon_cool:
ps. Puhumattakaan Siionin Virsistä, niin myös lisävihkolla.

Ystävät hyvät,
minä olen ihan tosissani huolissani körttiläisyyden nykytilasta ja etenkin tulevaisuudesta. Tarkoitukseni ei ole ollut väheksyä Pohjanmaan mummoja. Tarkoitukseni on ollut todeta, että muutaman kymmenen vuoden päästä Pohjanmaan mummot ovat kuolleita ja maaseutu vielä autiompi kuin nykyään. Herännäisyys, kuten kaikki muutkin perinneliikkeet, pysyy Suomen väestörakenteen muuttuessa elossa vain siinä määrin kuin se pystyy löytämään kasvualueilta - siis täältä etelästä - tarpeeksi nuorta väkeä joihin vedota. Ja etelän nuorta väkeä eivät perinneliikkeet kiinnosta. Saattohoidolla tarkoitan nykyistä Herättäjän toimintamallia, jossa paikallisosastoja on kepulaiseen tapaan joka niemessä, notkossa ja saarelmassa, vaikka samat ihmiset ovat niiden johdossa olleet jo kymmeniä vuosia ja haluaisivat lopettaa, mutta kun uutta väkeä ei tule. Tämä on ihan oikea tilanne, josta kuulin Körttifoorumi- tapahtumassa.
Jos uusia ihmisiä halutaan mukaan liikkeen toimintaan, olisi syytä miettiä toimintatapoja. Körttiläisyyden yhteydessä puhutaan usein "lähinnä körttiläisistä" suurena lukuna tilastoissa. Puhutaan myös "joukkoon rakastamisesta". Tämän käsitteen ongelmallisuuteen viittasin edellisessä viestissäni. Seuroihin saa kyllä tulla kuka vain, mutta aika paljon intoa pitää olla, jotta pääsee syvemmälle sisäpiiriin. Nuorten tupailloissa ei näy muita kuin Aholansaaren riparien käyneitä. Nuori Yty- lehti on sisäpiirivitsejä pullollaan. Körttikodin seuroissa käy aika vähän uusia kasvoja. (Hankaluuteen on törmännyt myös allekirjoittanut, jonka suku on ollut körttiläistä jo herännäispappi Emil August Wichmannin ajoista 1800-luvun alussa, mutta joka ei ole asunut Körttikodilla.)

Jonkun mielestä minä kiellän Lutteeruksen virren ja herännäisyyden historian. Ohi menee maalista. Kävin katsomassa Picasso- näyttelyn viikko sitten. Picasson työt ovat olleet omana aikanaan merkittäviä. Nykyään jos joku tekisi samanlaisia, se olisi auttamattomasti vanhentunutta, kopiointia. Picasso on kuitenkin vaikuttanut taiteen kehitykseen omalla tavallaan. Jos sanon että körttiläisyys ei voi pysyä ikuisuutta takertuneena menneisyyteensä, en sano etteikö mennyt olisi omana aikanaan ollut merkityksellistä. Nykyaika on kuitenkin nykyaikaa, ja sen tuomiin haasteisiin on vastattava ajan omilla keinoilla. Muuten ollaan hukassa kuin raamattufundamentalisti UT:n eksegetiikan luennolla.
Pohjanmaan mummoista vielä. Minulla on elämässäni kaksi isotätiä ja yksi isoäiti edustamassa tätä ihastuttavaa ihmisryhmää. Kunnioitan heitä tavattomasti, ja heillä takuulla on paljon sanottavaa aiheesta kuin aiheesta. Mutta kukaan ei väitä, eivät he itsekään, että heillä olisi nykyään jotenkin suuri rooli herännäisyyden kehityksessä. Kun heistä aika jättää, heidän tilalleen ei tule uusia Pohjanmaan mummoja. Siksi tarvitaan Helsingin nuoria aikuisia, jotta liike pysyisi hengissä.


Vältit(tällä kertaa) koivuniemen herran… :eusa_angel:
SV. 53


Santtu - 62 on sama nimimerkki kuin Bengt Sandberg.  :icon_cool:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #80 : 30.11.20 - klo:18:52 »
 
 

Santtu - 62 on sama nimimerkki kuin Bengt Sandberg.  :icon_cool:

Bengt Sandberg katsoi hyväksi spekuloida siitä, että mielestäni ei saisi olla hevimatallilinkkejä foorumilla, vaikka en ollut maininnut mitään koko asiasta.  Siksi nyt spekuloin, että Bengt Sandberg haluaisi liittää AC/DC ja muita hevimetallikappaleita Siioninvirsien lisävihkoon, jota sitten käytetään yksinomaan. Suosittelisin, että hän perustaisi oman herätysliikkeen, jossa käytetään hengellistä rokkia tai mitä muuta hän rakastaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #81 : 30.11.20 - klo:19:03 »
En koe itseäni hengelliseksi johtajaksi, joten ...

Eiköhän tämä keskustelu ole tullut pääte pisteeseen teidän kanssa.

Häiritsee vaan Körttifoorumin yleistä rauhaa.

Mutta jos te haluatte vielä jatkaa, sille minä en voi mitään.

Minun osaltani keskustelu on loppu teidän kanssa, joten pyrin välttämään etten kommentoi teidän viestejä.

Terv. Bengt Sandberg


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #82 : 30.11.20 - klo:19:17 »
En koe itseäni hengelliseksi johtajaksi, joten ...

Eiköhän tämä keskustelu ole tullut pääte pisteeseen teidän kanssa.

Häiritsee vaan Körttifoorumin yleistä rauhaa.

Mutta jos te haluatte vielä jatkaa, sille minä en voi mitään.

Minun osaltani keskustelu on loppu teidän kanssa, joten pyrin välttämään etten kommentoi teidän viestejä.

Terv. Bengt Sandberg

Olisit ajatellut foorumin yleistæ rauhaa ennen kuin aloitit sodan minun kanssani. Mutta hyvä on, jos lopetat nyt.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.