Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)  (Luettu 33739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #60 : 16.11.09 - klo:21:54 »
... ehtinyt päästä sensimmäisiinkään seuroihin mukaan, ...
Vai on pyryharakalla Senssi seurat …
ja toisella on ongelmia homo foorumien kanssa
Ja piste i päälle, joku väittää vielä että körteillä vanne kiristää. :icon_wink:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #61 : 16.11.09 - klo:22:04 »
yritä kestää mami... muistelupuheet on vuonna 2301 päättyneet... tiedän mitä Sinä tarkoitat... ja olen messissä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #62 : 16.11.09 - klo:22:15 »
Näin sivusta katsojana (en ole vielä ehtinyt päästä sensimmäisiinkään seuroihin mukaan, mutta ensi helmikuussa järjestämme tänne) haluan vain mainita virsikirjauudistuksesta. Sitä kovin meidänkin lähetysmummot pahoitteli, että on menty muuttamaan. Sitten kun saatiin kanttori mukaan lähetyspiiriin ja pidettiin virsien toivelaulut, niin eikös suurin osa toivotuista oli juuri niitä uusia virsiä.

Joo, se on just näin.  :icon_biggrin:

Olin vähän aikaa sitten sijaistamassa kanttorina yhtä kaveria tilaisuudessa, jossa veisattiin kolme virttä. Yksi vanhus tuli tilaisuuden jälkeen varsin aggressiiviseen sävyyn haukkumaan virsikirjauudistusta, jossa "kaikki vanhat, hyvät virret" poistettiin ja tilalle otettiin näitä uusia. "Näihin uusiin" hän sisällytti kaksi tilaisuudessa veisattua virttä, jotka kumpikin on ollut virsikirjassamme vuodesta 1603 lähtien. Sitten hän kehui virttä Päivä vain ja hetki kerrallansa ja totesi: "Onneksi on myös jokunen tällainen vanha hyvä. (Ken ei sitä tiedä, niin kyseinen virsi on otettu virsikirjaan viimeisimmän uudistuksen yhteydessä.)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #63 : 16.11.09 - klo:22:17 »
Samulille ja judelle tiedoksi, että minä asun todella kaukana Helsingistä ja meidän kunnassa keski-ikä on noin 34 vuotta. Vieläkö väitätte, että vain Helsingissä on nuoria? En minä tyhmä ole, vaikka niin oletattekin. Suosittelen tulemaan ulos kehäkolmosen sisäpuolelta. Tuollaisella stadilaisen leuhkalla asenteella ei saada herännäisyyteen ensimmäistäkään nuorta mukaan.

Vaivatulle sielulle tsemppiä kovasti. Tällä foorumilla saa körttiläisyydestä korostaa ainoastaan armoa. Jos jotain muuta perinteistä uskaltaa esittää, niin vastustusta tulee ja vastustajien ymmärtäjiä. Kyllähän körttiläisyydessä on aina oltu avarakatseisia, mutta jotain rajaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #64 : 17.11.09 - klo:08:49 »
Samulille ja judelle tiedoksi, että minä asun todella kaukana Helsingistä ja meidän kunnassa keski-ikä on noin 34 vuotta. Vieläkö väitätte, että vain Helsingissä on nuoria? En minä tyhmä ole, vaikka niin oletattekin. Suosittelen tulemaan ulos kehäkolmosen sisäpuolelta. Tuollaisella stadilaisen leuhkalla asenteella ei saada herännäisyyteen ensimmäistäkään nuorta mukaan.

Älkää turhaan kiistelkö, vaan tutkikaa faktoja. Hyvä lähtökohta on kirjoittaa hakukoneeseen sanat Suomen kuntien ikärakenne. Tällä tavoin löytyy mm. taulukko vuoden 2006 tilanteesta. Ikäryhmäjako ei ole kovin tiuha, mutta hyvän lähtökohdan se antaa. Samalla haulla löytää muutakin avartavaa tietoa.

Kuntakohtaiset erot ovat melko suuria eikä kunnan maakuntasijainnista voi tehdä pitkälle meneviä päätelmiä. Myös tarkasteltava alue pitää usein valita luovasti. Joskus kunta on esimerkiksi järjestön toiminnan kannalta luonteva yksikkö, toisinaan taas on mielekkäämpää tarkastella talousaluetta. Eikä tilastollinen ikärakennekaan toisaalta kerro välttämättä mitään jonkin järjestön toimintamahdollisuuksista. Esimerkiksi Kiimingissä varhaisnuorten osuus on suhteellisen suuri, mutta kohortin koko ei välttämättä realisoidu Herättäjä-Yhdistyksen toimintamahdollisuuksissa.

Mt



Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #65 : 17.11.09 - klo:11:39 »
Samulille ja judelle tiedoksi, että minä asun todella kaukana Helsingistä ja meidän kunnassa keski-ikä on noin 34 vuotta. Vieläkö väitätte, että vain Helsingissä on nuoria? En minä tyhmä ole, vaikka niin oletattekin. Suosittelen tulemaan ulos kehäkolmosen sisäpuolelta. Tuollaisella stadilaisen leuhkalla asenteella ei saada herännäisyyteen ensimmäistäkään nuorta mukaan.

Vaivatulle sielulle tsemppiä kovasti. Tällä foorumilla saa körttiläisyydestä korostaa ainoastaan armoa. Jos jotain muuta perinteistä uskaltaa esittää, niin vastustusta tulee ja vastustajien ymmärtäjiä. Kyllähän körttiläisyydessä on aina oltu avarakatseisia, mutta jotain rajaa.

Jos Pirskan kotikunnassa kaikki on hyvin ja seuratuvat pullistelevat nuorista, niin sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia. Silloin voi rauhassa ottaa vielä yhden kupillisen kahvia ja olla turhaan välittämättä muista paikkakunnista. Herännäisyys säilyy tässä pikkukunnassa ja se riittää!

Vakavasti ottaen Pirskan kommentti on mielestäni erittäin loukkaava ja tarkoituksellisen ilkeämieliseen sävyyn kirjoitettu. Se ei tee oikeutta myöskään Vaivatulle sielulle, jonka viesteissä paistaa enemmän armon aurinko kuin Pirskan rakastama ja kaipaama lain saarna. Pahoitin todella mieleni ja toivon sydämestäni, että Pirska on vain yksittäinen ajattelija, eikä edusta laajempaa mielipidettä.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #66 : 17.11.09 - klo:11:56 »
Näin on, mutta samalla pitää muistaa, että kukaan ei ole kieltänyt veisaamasta Laguksen Siionia ja 1701 virsikirjaa eikä lukemasta vuoden 1701 Bibliaa tai 1933/38 Raamattua, jos siltä tuntuu. Saa veisata vanhaa yksin ja porukassa. Ja veisataankin esim. edellistä eli Malmivaaran Siionia aina silloin tällöin. Itsekin lueskelen nykyisin enemmän 1701 virsikirjaa kuin uusinta versiota.

Virsiä uudistettaessa ei oteta mitään pois, vaan kasvatetaan virsiaarteistoa. Kansanliikkeen yksi tehtävä voisi olla huolehtia omalta osaltaan siitä, että vanhojakin virsiä on halullisten sielujen saatavilla. Internet antaa siihen mahdollisuuden vähin kustannuksin.
 


Mt:lle pikku kommentti: virsikirjauudistuksen tapahduttua ainakin siloisessa seurakunnassani kirkkoherra nimenomaan painotti, ETTEI vanhaa SAA enää käyttää. Kai hän tarkoitti seurakunnan tilaisuuksia tai jumalanpalveluksia - kotonaan kukin saanee veisailla ihan mitä haluaa.

Virsiaarteiston kasvattaminen sen sijaan on hyvä ajatus.

Ymmärrän kyllä tuon Samulin näkökohdan uudistamisen tarpeesta ja sen, että haikaillaan (minäkin!) nimenomaan edellisen version perään. Olen kuitenkin toisaalta sitä mieltä, että Raamattuun ja virsiin sopii tietty arkaainen sävy. Uskonnollinen kieli on kuitenkin lähellä runouden kieltä, kun puhutaan asioista, jotka ovat arjen ja maallisen yläpuolella. Siksi ei tarvitsisi jokaista mä-sanaa ym. poistaa ja sen vuoksi joutua muuttelemaan yleisesti tunnettuja sanoja suuri sen verran, ettei enää voi ulkomuistista veisata. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että nykyihmisille on puhuttava nykyajan kieltä.

Haikailen kuitenkin vielä sen verran, että huokaan: Olisipa kiinnostavaa joskus päästä vanhan kaavan mukaiseen jumalanpalvelukseen muistelemaan, miltä oman lapsuuden jp:t kuulostivat! Kun 'Herra armahda' oli vielä ennen synninpäästöä... 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #67 : 17.11.09 - klo:12:16 »

Haikailen kuitenkin vielä sen verran, että huokaan: Olisipa kiinnostavaa joskus päästä vanhan kaavan mukaiseen jumalanpalvelukseen muistelemaan, miltä oman lapsuuden jp:t kuulostivat! Kun 'Herra armahda' oli vielä ennen synninpäästöä... 


Sitä en voi luvata, mutta foorumilaisten pyynnöstä järjestetään sunnuntaina 10.1 2010 klo 18 Vanhan Siionin seurat Tuusulan seurakuntakodissa Hyrylässä. Enempi veisuuta ja vähempi puheita. Juhani on luvannut tuoda kirjoja jos oma vanha ei ole tallella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #68 : 17.11.09 - klo:13:50 »
Ymmärrän kyllä tuon Samulin näkökohdan uudistamisen tarpeesta ja sen, että haikaillaan (minäkin!) nimenomaan edellisen version perään. Olen kuitenkin toisaalta sitä mieltä, että Raamattuun ja virsiin sopii tietty arkaainen sävy. Uskonnollinen kieli on kuitenkin lähellä runouden kieltä, kun puhutaan asioista, jotka ovat arjen ja maallisen yläpuolella. Siksi ei tarvitsisi jokaista mä-sanaa ym. poistaa ja sen vuoksi joutua muuttelemaan yleisesti tunnettuja sanoja suuri sen verran, ettei enää voi ulkomuistista veisata. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että nykyihmisille on puhuttava nykyajan kieltä.

Maisakai puhuu taas täyttä asiaa. Kyllä kaunis runoasu ja tietty vanhahtavuuskin kuuluvat virsirunouteen ja tämä on kirjattu myös Siionin virsien uudistuksen periaatteisiin. Tarkoitus ei ole siis repiä kauniita kielikuvia pois ja korvata niitä kliinisen tylsällä selkokielellä. Ja siitäkin on puhuttu, että mitään "kosmeettisia" pikku-pikku-muutoksia ei kannata tehdä - ne kiusaavat vain veisaajia. Eli joko annetaan olla entisellään tai sitten remontoidaan kunnolla. Luulenpa niin, että aika moni tuttu ja rakas virsi tulee säilyttämään nykyisen kieliasunsa. Voi myös olla, että joidenkin virsien kohdalla siirrytään lähemmäksi vanhempaa muotoa (=Malmivaaran Siionia).

Kannattaa seurata, mitä tuleman pitää. Ensi vuoden alusta lähtien Hengellisen Kuukauslehden joka numerossa esitellään uudistustyötä. Tietoa ja palautemahdollisuuksia on tarkoitus saada myös verkkosivuille, mutta vielä en ole sitä saanut aikaiseksi. Mutta tulossa on.

Haikailen kuitenkin vielä sen verran, että huokaan: Olisipa kiinnostavaa joskus päästä vanhan kaavan mukaiseen jumalanpalvelukseen muistelemaan, miltä oman lapsuuden jp:t kuulostivat! Kun 'Herra armahda' oli vielä ennen synninpäästöä... 

En tiedä, haikailetko vielä kauempia, mutta edellisen kaavan mukaista "perinteistä jumalanpalvelusta" vietetään joka sunnuntai klo 12 Helsingissä Mikael Agricolan kirkossa. Kannattaa käydä siellä, jos haluaa muistella. Itselläni on jo muutama vuosi mennyt siitä, kun viimeksi siellä olin.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #69 : 17.11.09 - klo:14:04 »
Sitä en voi luvata, mutta foorumilaisten pyynnöstä järjestetään sunnuntaina 10.1 2010 klo 18 Vanhan Siionin seurat Tuusulan seurakuntakodissa Hyrylässä. Enempi veisuuta ja vähempi puheita. Juhani on luvannut tuoda kirjoja jos oma vanha ei ole tallella.

Hyvä! Minusta on hauska ja erittäin hyvä asia se, että Siionin virsien uudistaminen innostaa myös tutustumaan vanhoihin virsiin. Samoin olen kuullut eri puolelta Suomea, että kun Hengellisessä Kuukauslehdessä julkaistiin tutkimus kaikkein eniten ja vähiten veisatuista Siionin virsistä, on monella paikkakunnalla ruvettu järjestelmällisesti veisaamaan niitä kaikkein vähiten veisattuja ja näin on uudelleen löydetty jo unohduksiin painuneita klassikkoja. Tätä on elävä virsiperinne parhaimmillaan!

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #70 : 17.11.09 - klo:15:40 »
Mahtavaa että täällä on keskustelua!

Nyt en tässä kiireessä ehdi muuta kuin pahoitella englannin käyttöä. Perustelen sitä kuitenkin: tuo lause on minulle tuttu juuri englanniksi (mistä lienenkään sen joskus poiminut hyvänä ajatuksena) ja kun olen armottoman huono muotoilemaan suomennoksia englannin tapaan nasakoiksi ja kompakteiksi, ajattelin kirjoittaa sen noin tuohon. Syy ei siis ollut oman ylemmyyden korostaminen vaan päin vastoin taidon puute.

Itse aiheeseen palaan taas, nyt pitää mennä koiran kanssa ulos.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #71 : 17.11.09 - klo:17:15 »
Yhdestä painopisteestä olen kuitenkin Juden kanssa hiukan eri mieltä: vaikka Siionin virsien kokonaisuudistus on tärkeä asia, siihen ei saa ladata liikaa odotuksia. Vain Siionia uudistamalla ei tätä liikettä pelasteta. Malmivaara aikoinaan uudisti Siionin, mutta sen rinnalla loi organisaation, perusti lehden ja kustannusosakeyhtiön, oli mukana perustamassa kansanopistoja jne. Nytkin pitäisi samalla tavalla "kyntää leveällä auralla" vai sanoisinko mieluummin "ajella monikaistaista moottoritietä".

Monen muunkin asian kuin Siionin virsien on uudistuttava tässä yhdistyksessä, jos meinataan että herännäisyys on elävä liike vielä kolmenkymmenen ja kolmensadan vuoden kuluttua. Onneksi oma historiamme kannustaa tähän.

Olet, Samuli, ihan oikeassa. "Laajakaista" on tarpeen tässäkin yhteydessä. Mutta (näin uskoisin) juuri SV on herännäisyyden "käyntikortti", usein ensimmäinen asia johon liikkeestä tietämätön voi törmätä, ja johon körttiläisyys usein tiivistetään. Siksi siihen tulee kiinnittää erityistä huomiota, vaikka myös organisaation kaikilla osa-alueilla tarvitaankin paljon työtä.

Olen taipuvainen optimistisuuteen: jos herännäisyys katoaisikin maan päältä, maailmanlaajuinen kristikunta kasvaa koko ajan. Jumalan suunnitelmat eivät välttämättä aina miellytä yksittäisiä ihmisiä, mutta lopulta ne ovat niitä ainoita suunnitelmia joilla on jotain merkitystä. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö meidänkin tulisi tehdä työtä. Mutta Kristus korjaa joka tapauksessa kotiin haluamansa, olivat he körttiläisiä tai eivät.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #72 : 17.11.09 - klo:19:10 »
Jos Pirskan kotikunnassa kaikki on hyvin ja seuratuvat pullistelevat nuorista, niin sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia. Silloin voi rauhassa ottaa vielä yhden kupillisen kahvia ja olla turhaan välittämättä muista paikkakunnista. Herännäisyys säilyy tässä pikkukunnassa ja se riittää!

Vakavasti ottaen Pirskan kommentti on mielestäni erittäin loukkaava ja tarkoituksellisen ilkeämieliseen sävyyn kirjoitettu. Se ei tee oikeutta myöskään Vaivatulle sielulle, jonka viesteissä paistaa enemmän armon aurinko kuin Pirskan rakastama ja kaipaama lain saarna. Pahoitin todella mieleni ja toivon sydämestäni, että Pirska on vain yksittäinen ajattelija, eikä edusta laajempaa mielipidettä.
Minä mainitsin, että nuoria on muuallakin kuin Helsingissä. Tarkoitin sillä ihan kirjaimellisesti sitä, että kaikki Suomen nuoret eivät todellakaan asu Helsingissä, vaan heitä löytyy ihan ympäri maata. Samuli ilmeisesti tarkoitti aktiivisesti körttiseuroissa käyvää porukkaa. Toinen puhui aidasta ja toinen aidan seipäistä. Eipä ollut ensimmäinen kerta tällä foorumilla.

Kirjoitin kyllä ilkeämielisesti ihan tarkoituksella, kun suututtaa yleistäminen, kuinka vain Helsingissä on nuoria ja muualla mummoja. Jos minä tsemppaan Vaivattua sielua, niin minulla on siihen ihan täysi oikeus. En todellakaan aio kysyä lupaa siihen keneltäkään.

Pirskan rakastama ja kaipaama lain saarna - toivon sydämestäni, että Pirska on vain yksittäinen ajattelija, eikä edusta laajempaa mielipidettä. No ei totisesti edusta, siitä saatte olla aivan huoleti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #73 : 18.11.09 - klo:13:26 »
Juuret.
Siivet,
Siipirikkona palata juurille

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #74 : 18.11.09 - klo:19:48 »
...nuoria on muuallakin kuin Helsingissä...että kaikki Suomen nuoret eivät todellakaan asu Helsingissä, vaan heitä löytyy ihan ympäri ...

Muailmaa  :109: