Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen  (Luettu 35268 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #60 : 07.01.11 - klo:08:05 »
Pukkihan se toi tämän kirjan ja puoliväliin saakka olen jo päässyt.

Valtaojan jutut ovat olleet ihan järkeviä ja maallikon ymmärrettäviä, mutta en kyllä ollenkaan ymmärrä tätä Pihkalaa.
Mies puhuu kuin puoluesihteeri toistaen ideologista (teologista) jargoniaan. Aivan kuin hänen kirkkonsa olisi kaivautunut puolustusasemiin, joista se käy torjumaan ateistien, rivikristittyjen ja liberaalien oikeutettuja kysymyksiä.
Hän tuntuu vetäneen herneen syvälle nenään ateistien bussikampanjasta, joka ainakin itsestä tuntui melko harmittomalta tempulta.

Valtaojalla oli hyviä kysymyksiä Jumalan rakkauden vaikeasta havaittavuudesta täällä ajassa.
Pihkalan maailmassa kaikki vääryydet korjataan viimeisellä tuomiolla. Jos rakastava Jumala antaakin kaikenlaisen vääryyden tapahtua uskovilleen, niin lopussa sitten oikeus voittaa.

Onhan Valtaojassakin sellaista kehitysoptimismia, jota en voi allekirjoittaa, mutta kyllä hän tuntuu olevan paljon paremmin kartalla nykyhetkessä.





Linkolalla ei ainakaan ole kehitysoptimismia. :icon_wink:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pentti+Linkola+Lasten+hankkiminen+on+suurin+ymp%C3%A4rist%C3%B6rikos/1135250633053

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #61 : 07.01.11 - klo:10:26 »
Linkolalla ei ainakaan ole kehitysoptimismia. :icon_wink:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pentti+Linkola+Lasten+hankkiminen+on+suurin+ymp%C3%A4rist%C3%B6rikos/1135250633053

Linkolalta se ei taitasi enään onnistuakkaan, mutta lausuma kuvaa hyvin hänen ajatuksenjuoksuaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #62 : 07.01.11 - klo:14:25 »
Nyt olen lukenut Arne Nevanlinnan Marien, joka oli tosi hyvä sekä Laura Honkasalon Eropaperit, joka sekin oli hyvä. Herätti paljon ajatuksia. Molemmissa oli yllättäen mukana vanha nainen, joka hoitopaikan petissä muisteli menneitä ja odotteli kuolemaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #63 : 07.01.11 - klo:16:59 »
Kävin lainaamassa kolme kirjaa Dostojevskista 

yksi on Henri Troyatin Dostojevskista kirjoittama elämänkerta, jolta odotan paljon

FD
 

helmikuussa pääsen Pietariin ja tapaan siellä Fjodorin pojanpojanpojan..pojan..?pojan..noinkohan se meni
tämä tapaaminen (jos Luoja suo) on kuin tapaisi... Paavin tai Elvis kävelisi vastaan (ihme vertauksia  :017:)
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #64 : 07.01.11 - klo:17:30 »
Oho...hienoa. :038:

Ortodokseillakin on muuten ainakin yksi paavi, Egyptin koptikristittyjen johtaja paavi Shenouda III.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #65 : 07.01.11 - klo:19:40 »
Tänään tulleesta Suomen Kuvalehdestä katselin merkittävät viime vuoden tapahtumat.

Äsken katselin Körttifoorumin tilastoja. Eilen on ollut 161 kävijää! Onko kiinalaiset taas tutkineet herännäisyyttä?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #66 : 07.01.11 - klo:20:20 »
Tänään tulleesta Suomen Kuvalehdestä katselin merkittävät viime vuoden tapahtumat.

Äsken katselin Körttifoorumin tilastoja. Eilen on ollut 161 kävijää! Onko kiinalaiset taas tutkineet herännäisyyttä?

Kyllä ovat käyneet. Käyvät näköjään kerran kuussa ja moni pyrkii jäseneksi, mutta en ota kielitaidottomia jäseniä. Heistä ei ole mitään iloa, yleensä he ryhyvät myymään jotakin heti. tämän ohjelman pitäisi lähettää minulle aina tieto kun joku halukas odottaa hyväksymistä, mutta se toimii ajoittain eikä siihen voi yhtään luottaa.

Niin nämä 161 olivat siis samaan aikaan. Tuo näyttää jo vihamieliseltä hyökkäykseltä. Se tukki serverinkin ja sieltä tuli vikailmoitus
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo:20:27 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #67 : 08.01.11 - klo:14:11 »
Owe Wikström:Häikäisevä pimeys. Näkökulmia hengelliseen ohjaukseen. Kaksiosainen kirja, josa ensimmäinen luku selvittelee hengellisen ohjauksen ja profaanin ajattelun yhtymäkohtia ja sellaisena on aina toivottava. Se rikastuttaa ihmiskuvaa juuri tavalla jonka perään olen itse kiukutellut. En ole vielä siinä asti.   -Toinen osa on henkilökohtainen, suunnattu ihniselle, joka kaipaa osviittaa itselleen.
'
´- Toisessa osassa on monta hyvää ajatusta, perintöä hyvin kaukaa, ja koska se ottaa esikuvaksi Ristin Johanneksen, karmeliittaperinteen se tuo väistänmättä mieleen kontemplaation sekä paljon rukouksen, se kulkee kuin punainen lanka riviväleissä ellei riveillä.Sen sijaan kolin ehkä hieman ymmälläni  neuvoo erilaisia "suhtautumistapoja" erilaisiin "hengellisen elämän vaiheisiin". Se toi ennemmin mieleen lastenneuvoloiden ikäkausitarkastukset. Tämä ihminen on nyt tässä vaiheessa, vastaa hänelle näin... miksei, mutta jos se toinen  kysyykin ihan muuta?  Se on liian pureskeltu tai jotain. -Toinen merkilinen neuvo oli jättää tietyksi ajaksi mieliruoka syömättä ja lempiohjelma katselematta, jotta elämä rikastuisi jälleennäkemisten riemuista. Eikö elämä ole sellaistya ilman noita keinotekoisia järjestelyjäkin? Vatsataudin jälkeen on ihanaa olla terve. Joulu meni. Kohta se taas tulee.

 - Tämän assosioi automaattisesti  hiljaisiin rretriitteihin.  Niissähän ei valikoida´mielihyvän tuottajia pois jälleennäkemisen riemusta. Niissä tehtiin tilaa rukoukselle.

-  Mietin rukouksen merkitystä, ja se oli parasta antia, sillä sain olla lähes puoli vuotta maallikkoavustajana eräässä retriittipaikassa. Se tuli luontevaksi,  isoksi osaksi elämää. Voin äärettömän hyvin, ja minulta napattiin elämäni ainut normaali eeg! Sitten tietty tuli isompi kohtaus ja porttikielto. Käsitin, ei se mitään, yritin jatkaa sitä itsekseni mutta se ei saanut siipiä alleen. Ehkä, jos olisi omistanut sen "Rukoileva Kirkko" kirjan, tai jonkin toisen,  ja noudattanut soveltaen ja piten itsekurista kiinni se olisi juurtunut kotiin sillä niinhän tulisi olla.  Olihan ärsykkeitäkin vähän mutta hiljaista täälläkin on.

- Tässä kirjassa on aika paljon hyvää --- kristittyjen ikivanhoja perinteitä ja näkemyksiä --- silti jokin siinä nyt on kuin kivi kengässä. Wikström lipuu herkästi tekemisten puolelle silloin, kun yrittää kuvailla aika usein nähtyjä hengellisiä kokemuksia siitä motiivipohjasta läbhtien,että kselunhoitajan ja kristityn itsensä olisi olisi helpompaa käsittää mitä hän mahdolisesti on käymässä läpi.  Pitää kyllä lukea kolmannen kerran. Lohdollisinta ovat nuo "pimeiden tunnelien" kuvaukset, samoin jyrkkä ilmoitus että Jumala muuten sitten tarkoittaa totta käskiessään ihmisiä tekemään parannuksen... sen tähden, että Ju,mala on tässä kirjassa paikoin hyvin lähelle tuleva. "Missä olet, Adam?"  mutta myös, ja enemmän: "Älä pelkää".

En oikein tiedä mitä ajatella. Onko joku teistä lukenut sitä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #68 : 08.01.11 - klo:15:16 »
Olen lukenut Häikäisevän pimeyden, ja se on parhaita lukemiani Wikströmin kirjoja. Muistan, että hänen näkökulmansa hengelliseen ohjaukseen olivat kiehtovia ja kiinnostavia, mutta lukemisesta on jo niin monta vuotta, etten tarkemmin muista, mikä oli parasta. Jotkut muut hänen teoksensa ovat olleet mitäänsanomattomampia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #69 : 09.01.11 - klo:22:42 »
Olen lukenut Häikäisevän pimeyden, ja se on parhaita lukemiani Wikströmin kirjoja. Muistan, että hänen näkökulmansa hengelliseen ohjaukseen olivat kiehtovia ja kiinnostavia, mutta lukemisesta on jo niin monta vuotta, etten tarkemmin muista, mikä oli parasta. Jotkut muut hänen teoksensa ovat olleet mitäänsanomattomampia.

Kiitos... taidan jättää loput hyllyyn.
Minul oli onni saada hengellinen opastaja, kun olin huomannut että se nuoruudessa saatu kristinoppi oli laillansa kiinnostavaa muttei (varsinkaan) kantanut aikuisuudessa. Hän oli juuri jostakin Ristin Johanneksesta ja Avilan Teresasta, Nouwenista, Stinissenistän jne  kiinnostunut ja luetti minulla. Ja vielä niin, että  jos en käsittänyt,sain  kirjottaa lapun jonka  laiton hänen postilokeroon ja kun tavattiin, hänel oli ne minun laput ja pino kirjoja valmiina. Selitti sitten. Myöhemmin ajatellen: Miten voi käydä niin hyvin...

Nyt tuosta jää väistämättä vähän sutaisten tehdyn maku, osaa ohjeista tuijotin haavi auki. Mutta aihepiiri on  jotakin, jonka tähden kyllä  olen hyvilläni että kirja on hyllyssä, onhan siinä lähdeviitteet.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #70 : 10.01.11 - klo:18:40 »
Olen agitoitu lukemaan Dietrich Bonhoefferia ja nyt on menossa
Kutsu seuraamiseen

ja

olen

 
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #71 : 10.01.11 - klo:19:38 »
Kutsu Seuraamiseen eli hänen Vuorisaarnakommentaarinsa,  on Bonhoefferin kirjoista ehdottomasti jyrkin. Olin jokseenkin  :icon_eek: kun luin sen ensimmäisen kerran itse. Hän oli etevä myös eksegetiikassa ja teki tähän liittyvää tutkimustyötä USA:n vuosinaan, hänhän opiskeli siellä kolmisen vuotta koska oli liian nuori saamaan Saksassa pappisvihkimystä valmistuttuaan dosentiksi, lykättiin sinne stipendiuaatiksi kun ei kai oikein tiedetty mitä sillä muutakaan pitäisi tehdä...  

Vankilakirjeissähän hän palaa tähän. "En ehkä enää kirjoittaisi sellaista kirjaa... itse asiasta en kuitenkaan voi tinkiä" siis, minulle jäi koko ajaksi epäöselväksi mikä se "itse asia" hänelle on. Hänen käsityksensä armosta esimerkiksi vilistää hírmuista vauhtia eteenpäin. Jo "Yhteinern elämä" (ent,. "Kristillinen yhteiselämä" varoittaa käymästä toisten kimppuun näissä synnintekokysymyksissä, ja psalmikommentaari "Katselen taivasta" sanoo suoraan että Jumasla haluaa kuulla meridän puhuvan itselleen muusta kuin syntisyydestämme, päätellen siitä että on antanut rukouskirjaksemme Raamattuun Psalmien kirjan, jossa on vähiten juuri katumuspsalmeja. Hän oli niin nopea ajattelija että sai Karl Barthin ihan päänsäryn partaalle vierailuillaan "Tämä nuori ystäväni ottaa esille niin montya teemaa ja esittää ne niin monessa valossa, että minun on tunnustettava, koen hieman vaikeaksi hänen seuraamisensa... "

Saksan kirkko oli niihin aikoihin "juhlakirkko" jossa ei oletettukaan että sanomalla tulisi olla jotakin vaikutusta arkielämäämme. Bonhoeffer ei ollut mikään tyyni tyyppi (tästä olen vääntänyt Tomi Karttusen kanssa kättäö -.-- tottakai hän osasi hillitä itsensä, oli kasvatettu äärimmäiseen vaiteliaisuuteen, mutta tarkoitinkin että sisäisesti)  kun hänm palasi USA:sta ja näki kirkon tilan nyt, työntekijän silmin, hän harmistui ..-. oli nuori ja kiivas... 25 kun tuo ´julkaistiin.  Se on vähän  sellainen "olkaa kristittyjä koko ajan, tai minä lyön"  kirja.   Hän muuttui hirmuvauhtia... luulen että se Finkewalden saarnaajaseminaarin johtaminebn tasoitti... hän oli kova kuuntelemaan toisten murheita, ja selittää sen, miksi myöhemmissä kirjoissa sama teologinen ote säilyy, Tomi osaa sen hyvin, mutta mies muuttuu.  

...........................................

Sori kun tästä tuli näin pitkä mutta on vaikea selittää tätä lyhyesti
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #72 : 11.01.11 - klo:15:33 »
Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä I - Swannin tie - Combray, Editions Gallimard 1919, Otava 1968
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #73 : 11.01.11 - klo:19:46 »
Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä I - Swannin tie - Combray, Editions Gallimard 1919, Otava 1968

Kateeksi käy eläkevaarin hommat...

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tätä luin / tämän luen
« Vastaus #74 : 11.01.11 - klo:21:01 »
Kiitos, mt, huomioimisesta! Täytyy kirjoittaa, että vapaat on tunnelmat. Tämä päivä 11.1.11 on ensimmäinen vuosilomapäivä, jonka jatkona sitten eläke.
Toisaalta pelottaa. Vapaus ilman vastuuta ei takaa hyvä tulosta. Osaanko olla vastuullinen? On yritettävä kuunnella omia tuntemuksiaan ja kysellä, pyydellä Korkeimman johdatusta.

Sain läksiäislahjana lounaskaveriltani kortin ja neljä suklaapalloa.
Työnantajani lahjoitti Aallon teräsvadin ja hienon "asiakirjan", jossa sivistysvirasto kiittää "pitkäaikaisesta, Vantaan kaupungin kirjasto- ja tietopalvelujen hyväksi tekemästänne ansiokkaasta työstä ja toivottaa Teille antoisia ja valoisia eläkevuosia." Allekirjoittajina Apulaiskaupunginjohtaja ja Kirjastopalveluiden johtaja.
Lisäksi työkaverini oli maalannut minusta taulun, ja kortteja sain joiltakin työkavereilta sekä kaikilta Vantaan kirjastoilta ja osastoilta. Kukkia. Talouspäällikkö halasi pitkään. Minä halasin kaikki osastoni kymmenen työkaveria.
Lopuksi soitin YouTubesta koneeltani Georg Otsin Kun päättyy työ http://www.youtube.com/watch?v=AHICIZPNtfk
Tavallista suuremman kantamuksen vuoksi tulin kotiin taksilla.

Katsoin eilen pätkän elokuvaa Georg Otsista. "Kun päättyy työ ja aika jää, niin toivon jonkun voivan ymmärtää". Näkemäni perusteella hänen tilanteensa oli tuskallinen synnyinmaansa Eestin ja miehittäjä-Neuvostoliiton puristuksessa. Hän kai joutui valitsemaan kutsumuksensa ja rakkaimpiensa välillä ja valitsi edellisen. Lauluillaan hän ylitti loppujen lopuksi ideologioiden ja inhimillisyyden rajat ja tuli ihmisten sydämmiin. Uskon monien ymmärtävän nyt kun "työ ja aika on jäänyt".

Herramme Jeesuksen Kristuksen Armo ja Isän Jumalan rakkaus olkoon meidän kanssamme nyt ja aina. Aamen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024