Kirjoittaja Aihe: naispappeus  (Luettu 130354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
naispappeus
« Vastaus #165 : 02.11.06 - klo:11:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tiedän monen pappisnaisen jaakopinpainin kääntyneen mutapainiksi kaikenlaisen loanheiton takia. Rapaa ovat roiskuttaneet varmaankin itsensä hurskaiksi kristityiksi kokevat törkyturvat.


Olen ollut naimisissa pappisnaisen kanssa. Hän oli niitä ensimmäisiä, joita papiksi vihittiin. Ilkeyksiä, juoruja, loanheittoa, syrjimistä, hyljeksimistä, syytöksiä vääräuskoisuudesta. Nämä kaikki loppuivat, kun huomattiin, että tämähän on hyvä ihminen. Henkilökohtaisen kokemuksen kautta asenteet muuttuivat. Muutosvastarinta murtui ja hyväksyntä alkoi. Mutta tiedän myös, että monet naispapit murtuivat ja joutuivat nöyryytysten kohteeksi. Kun naispappien raakalaismaista vastustamista perusteltiin Raamatulla, koin kirjaimellisesti sen, kuinka paha ihminen voi olla. En ymmärrä, miksi naispappien vastustajia hyssyteltiin vuosikausia ymmärtämättä sitä, minkälaista vahinkoa aiheutettiin.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
naispappeus
« Vastaus #166 : 02.11.06 - klo:12:11 »
hyvä pändi. :wink:nicepappi
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
naispappeus
« Vastaus #167 : 02.11.06 - klo:13:41 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
hyvä pändi. :wink:nicepappi


No jaaa-aaah. Bändi on kyllä, muttei hyvä. Nimi on hyvä.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
naispappeus
« Vastaus #168 : 02.11.06 - klo:23:17 »
makuasioista ei kannata kiistellä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
naispappeus
« Vastaus #169 : 03.11.06 - klo:08:10 »
mistä sitten vois olla eri mieltä ja kiistellä?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
naispappeus
« Vastaus #170 : 03.11.06 - klo:10:15 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
makuasioista ei kannata kiistellä. :wink:


Minusta Juhani on nyt väärässä. Niistä juuri on hyvä kiistellä, kun molemmat voivat poistua voittajina paikalta pitäen omat mielipiteensä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
naispappeus
« Vastaus #171 : 03.11.06 - klo:23:17 »
Körttiläisenä en saa makuasioista kiistellä ja häviäisin. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
naispappeus
« Vastaus #172 : 06.11.06 - klo:10:43 »
Niin tosiaan, se piti vielä Uskova:lle sanoa, että toivottavasti en onnistunut karkottamaan sinua täältä foorumilta. Se ei missään nimessä ollut tarkoitukseni sillä eriäviä mielipiteitä tarvitaan. En minä sen enempää ole oikeassa kuin sinäkään, mutta ehkä yhteisellä keskustelulla voi ainakin löytää uusia ajatuksia. Jeps.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #173 : 11.11.06 - klo:21:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Pengu"
Niin tosiaan, se piti vielä Uskova:lle sanoa, että toivottavasti en onnistunut karkottamaan sinua täältä foorumilta. Se ei missään nimessä ollut tarkoitukseni sillä eriäviä mielipiteitä tarvitaan. En minä sen enempää ole oikeassa kuin sinäkään, mutta ehkä yhteisellä keskustelulla voi ainakin löytää uusia ajatuksia. Jeps.


Et karkoittanut ;) ei ole vaan enää tietokonetta itsellä joten harvemmin olen paikalla. On hyvä keskustella asioista! Siunausta veli tai sisar Kristuksessa Jeesuksessa!

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #174 : 11.11.06 - klo:22:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Pengu"
Mukava nähdä, että tästä kehkeytyy ihan kunnon keskustelu, jossa on sijaa erilaisille mielipiteille vaikkakin tietysti se minun mielipiteeni on se oikea. ;)

Ehkä se, mikä monia nimenomaan ärsyttää nykyisessä keskustelussa teologiasta sekä ylipäätänsä kirkon toiminnasta, on tämä marginaaliasioihin puuttuminen ja sitten toistemme tuomitseminen suuntaan ja toiseen. Kuten Pena sanoi,

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Vahingollista on ruveta näistä kinaamaan ikään kuin pelastus riippuisi oikeasta virkakäsityksestä. Suomen kirkon ongelmat ovat hankalia ymmärtääkseni siksi, että joidenkin mielestä riidellään keskeisestä opista ja toisten mielestä on kyse arkisemmasta tasa-arvo- ja työsuojeluasiasta.


Eli minusta ainakin kirkon painopiste pitäisi olla jossain ihan muualla kuin naispappeudesta taistelemisessa tai homoudesta keskustelussa, jotka ovat sinänsä toki todella tärkeitä asioita niille ihmisille, jotka homoseksuaaleja tai naispappeja ovat, mutta universaalisti ajateltuna kirkolla on varmaan tärkeämpiä asioita joita ajaa.

Siksi välillä tuntuu, että aatteettomien kansalaisliikkeiden sekä Kirkon Ulkomaanavun sekä diakonien tekemä työ tavoittaa niin paljon enemmän ihmisiä kuin käännyttäjät, saarnamiehet ja oikeauskoiset ja me muut teologisista sivuseikoista taistelevat.

Ja hyvä Uskova : Olet varmasti oikeassa, mutta käytännössä sinäkin taas asetat rajat sille, mikä Raamatussa on oikeaa ja tärkeää, kun sanot, että jokin tietty ryhmittymä(city-seurakunta yms) uskoo siihen, mitä Raamattu sanoo sen yksinkertaisuudessa ainakin tärkeimmissä asioissa, kaikista tärkeimmän lisäksi. Siinä minusta mennään aina vikatielle, kun asetetaan se oma Raamatuntulkinta muiden tulkintaa paremmaksi ja teipataan repsottavat ajatuskulun ongelmat Jeesusteipillä kiinni sanoen, että se on saatu rukouksessa Pyhältä Hengeltä ja viimeinen repsottava ongelma teipataan nöyryydellä sanomalla, että vaikka olenkin niin huono, niin silti tiedän, mikä on oikein.  
Toivon koko sydämestäni, että olet oikeassa, mutta ainoa, mitä pyydän on, ettet sorru fariseuslaisuuteen ja väitä omaavaasi totuuden, koska totuus on vain Jumalalla, meillä korkeintaan varjoja siitä valosta, mitä hänestä lähtee. Olkaamme siis armollisia toisiamme kohtaan, siihen voimme ainakin aina uskoa.


Tätä viestiä kommentoin:

En halua sortua farisealaisuuteen. Totuus on Jumalalla, mutta kiitos Hänelle, Hän on kautta aikojen kertonut totuuksiaan ihmisille :) voin olla väärässä monessa asiassa, mutta useimmiten on helppo erottaa omat mielipiteet ja Pyhän Hengen ilmoitukset... yleensä se oppi mitä minulla on, on joko Pyhän Hengen antamaa tai omia käsityksiäni, useimmiten kuitenkin epätäydellistä koska astian makua tulee aina kaikissa opeissa koska sydämeni ei ole vielä täysin puhdas, kiitos Herran Jeesuksen, Hän puhdistaa sydämeni uskolla!

Totuus minulla on mutta epätäydellinen ja sotkeentunutkin totuus, mutta silti niin kuin raamattu sen ilmoittaa... astian makua kyllä täynnä sekin totuus mitä puhun julki, on kuitenkin liha sotkemassa puhdasta totuutta joka tulee ylhäältä. Astian maku sekoittuu tuohon puhtaaseen eikä se taida ikinä olla täydellistä täällä maan päällä. Mutta pyrkikäämme täydellisyyteen sanoo raamattu :)

Aivan oikein veli, ollaan armollisia toisiamme kohtaan! Kuunnellaan toisiamme ja olkaamme avoimia asioille, jotka taistelevat omia piintyneitäkin mielipiteitämme vastaan ettemme olisi "uskonnollisia" niin kuin fariseukset olivat jotka Jeesuksen tappoivat, koska Jeesuksen oppi oli heidän käsityksiään vastaan. Samasta syystä Paavali ja muut joutuivat vainotuiksi.

Siunausta, siunausta! Ollaan avoimin mielin kaikki ja pidetään parempana toista kuin itseämme :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
naispappeus
« Vastaus #175 : 14.11.06 - klo:12:47 »
Jotenkin jäi vaivaamaan tuo 'Jeesuksen oppi'. Fariseusten synniksi olen ymmärtänyt elämässä toteutuvan rakkauden kustannuksella tapahtuvan opillisuuden. Jeesus ei väittänyt fariseusten olevan harhaoppisia, vaan ulkokultaisia ja tekopyhiä. He olivat korottaneet opin tärkeämmäksi kuin Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen. Jeesus ei opettanut uutta oppia, vaan vanhan opin muuttamista elämäksi.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #176 : 14.11.06 - klo:16:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jotenkin jäi vaivaamaan tuo 'Jeesuksen oppi'. Fariseusten synniksi olen ymmärtänyt elämässä toteutuvan rakkauden kustannuksella tapahtuvan opillisuuden. Jeesus ei väittänyt fariseusten olevan harhaoppisia, vaan ulkokultaisia ja tekopyhiä. He olivat korottaneet opin tärkeämmäksi kuin Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen. Jeesus ei opettanut uutta oppia, vaan vanhan opin muuttamista elämäksi.


Niin ja Jeesus puhui fariseuksille myös perinnäissäännöistä jotka olivat loppuenlopuksi Jumalan käskyjä vastaan. Perinnäissäännöt oli asetettu tärkeämmäksi kuin Jumalan tahto.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
naispappeus
« Vastaus #177 : 14.11.06 - klo:19:54 »
'Perinteinen virkakäsitys' on mielestäni nyt samanlainen Jumalan tahdon vastainen perinnäissääntö.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
naispappeus
« Vastaus #178 : 14.11.06 - klo:20:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
'Perinteinen virkakäsitys' on mielestäni nyt samanlainen Jumalan tahdon vastainen perinnäissääntö.


Pitänee paikkansa. Mutta yksi asia oli fariseuksille tärkeä ja se jää usein huomaamatta. Uskonnon käyttäminen vallan välineenä. Sen avulla he hallitsivat kansaansa. Katsokaa ympärillenne avoimin silmin kuinka paljon samaa tapahtuu tänä päivänä. Pysyköön uskonnon käyttö vallan työkaluna meistä yhtä kaukana kuin itä on lännestä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #179 : 15.11.06 - klo:15:34 »
Perinteinen virkakäsitys ei ole perinnäissääntö, vaan Jumalan antama siunaus :) Kiitos Herralle Jeesukselle tästä!

Perinnäissäännöt ovat jotain erilaista. Siis ihmisten perinnäissäännöt.

Sitten seurakuntajärjestyksestä tähän liittyen haluaisin sanoa, että millainen on hyvä järjestys? Onko se kulttuurisidonnainen, aikasidonnainen tai sidonnainen johonkin muuhun?

Sanoisin, ettei se ole sidonnainen mihinkään koska Jumalan tiet ovat niin paljon korkeammat kuin ihmisten tiet, että Jumalan haluama järjestys eroaa kovasti ihmisten ajattelemasta järjestyksestä. Joku sanoo, että kovaääninen rukous yhteen ääneen on epäjärjestystä, kun taas apostolitkin sitä harrastivat. Tuntuu vain, että me ihmiset yritämme muuttaa Jumalaa haluamaan sitä, mitä me haluamme vaikka asian kuuluisi olla aivan päinvastoin:

Lainaus
1. Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun
jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani?
2. Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.

Jesaja 66

Lainaus
2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Kirje Roomalaisille luku 12