Kirjoittaja Aihe: seksuaalisuus 2  (Luettu 56467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #135 : 07.04.18 - klo:19:02 »
Muistaakseni Irma Kerppola ehdotti vuosia sitten, että pillu ja kulli otettaisiin kieleemme asiallisiksi termeiksi kömpelöiden sivistyssanojen sijasta.

Kannatan tätä, mutta toivoisin samalla täsmennysta siihen, mitä kaikkea pillu kattaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #136 : 08.06.20 - klo:19:26 »
Muistaakseni Irma Kerppola ehdotti vuosia sitten, että pillu ja kulli otettaisiin kieleemme asiallisiksi termeiksi kömpelöiden sivistyssanojen sijasta.
Kannatan tätä, mutta toivoisin samalla täsmennysta siihen, mitä kaikkea pillu kattaa.

En löytänyt körttien sanakirjasta pillua enkä kullia?
« Viimeksi muokattu: 08.06.20 - klo:19:36 kirjoittanut seppos »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #137 : 08.06.20 - klo:19:40 »
Tää seksin sekamelska nykyään on kamalata.

Onneksi ei tarvitse siitä itse kärsiä. Helpointa olla sinkkuna, muuta haikailematta. Sekoilkoot muut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #138 : 08.06.20 - klo:22:32 »
En löytänyt körttien sanakirjasta pillua enkä kullia?

Ehkä ne liitetään uuteen täydennettyyn painokseen.  :017:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #139 : 08.06.20 - klo:23:40 »
Ehkä ne liitetään uuteen täydennettyyn painokseen.  :017:

Kiitos, ei tarvitse kertoa mitä täydennetystä painoksessa tullaa kertomaan seksuaalisuudesta. Mutta ei minun tarvitse paljon pohtia mitä se tarkemmin sisältää.

Kaikki on sallittua.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #140 : 09.06.20 - klo:05:51 »
”Kaikki on minulle luvallista” — mutta kaikki ei ole hyödyksi. ”Kaikki on minulle luvallista” — mutta en saa antaa minkään hallita itseäni.

Eiköhän tämä 1. Korinttolaiskirjeen ajatus sopisi siihen ’Körttisanakirjaankin’?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #141 : 09.06.20 - klo:15:18 »
”Kaikki on minulle luvallista” — mutta kaikki ei ole hyödyksi. ”Kaikki on minulle luvallista” — mutta en saa antaa minkään hallita itseäni.

Minua hallitsee monikin asia, vaikkei välttämättä juuri seksuaalisuuden saralla. Ja eikö lähimmäisenkin hyötyä pitäisi ajatella?

Mutta joo, jos ei joku kirkko tai herätysliikejohtaja nimenomaisesti määrää, että tämä on kiellettyä, niin eihän se sitä tarkoita että se olisi sallittua. Eikö tässä pitäisi itse kunkin olla vastuullinen aikuinen, eli ihan itse miettiä, mikä lähimmäisiä satuttaa?

Meillä on kirkko, joka siunaa eronneiden avioliitot vaikka entinen puoliso elää, täysin vastoin mitä itse Jeesus evankeliumeissä opettaa. Kai kaikki sitten on sallittua, jos niin harkitaan? Joille tämä ei kelpaa niin opiltaan ja käytännöltään tiukempiakin seurakuntia maasta löytyy.

Itse vastaan elämästäni tässäkin asiassa, ja jos joku muu kysyy, mitä hänen tilanteestaan ajattelen, niin kerron kyllä suoraan, mutta lisään etten kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä voi tietää ja ettei minulla mitään tuomiovaltaa voi olla.

Minua väärällä tavalla hallitsevia asioita on, mutta ne ovat muilla elämänalueilla. Ei se niitä sen vähemmän pahoja tee.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #142 : 10.06.20 - klo:12:56 »
Tässä ketjussahan on joskus ammoisina aikoina näytty käsitellyn esim. sadomasokismia. Varmaan silloin, kun täällä oli vielä nuoriakin.
Ja sellainen ajatus sieltä nousi esiin, että nykyisestä sekasotkusta seksuaalisuuden alalla on pitkälle syyttäminen kirkkoa. Vaikka nykyään kirkon virallinen kanta on seksuaalimyönteinen, on menneiden vuosisatojen ja -tuhansien painolasti raskas ja pitkä, eikä voi olla vaikuttamatta vieläkin.
Sen sijaan, että seksi ja seksuaalisuus olisi luonnollinen asia, josta ei ole tarvis kiihtyä eikä kiistellä, se on nykyään mitä suurimmassa määrin kieroutunut ja kaupallistunut riiston ja hyväksikäytön väline. Tämä siitä huolimatta, että monet rakastavat parit onnistuvat tyydyttämään toistensa seksuaaliset tarpeet ja odotukset paremmin kuin hyvin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #143 : 10.06.20 - klo:13:14 »
En saa minkään antaa hallita itseäni.

Seksuaalisuus voi hallita myös niin, että sen torjunta omasta ja toistenkin elämästä tulee liian tärkeäksi. Siveyden tiukkojen vartijoiden mieli askartelee saman asian ympärillä kuin siveettömien irstailijoidenkin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #144 : 10.06.20 - klo:15:17 »
Ja sellainen ajatus sieltä nousi esiin, että nykyisestä sekasotkusta seksuaalisuuden alalla on pitkälle syyttäminen kirkkoa. Vaikka nykyään kirkon virallinen kanta on seksuaalimyönteinen, on menneiden vuosisatojen ja -tuhansien painolasti raskas ja pitkä, eikä voi olla vaikuttamatta vieläkin.
Sen sijaan, että seksi ja seksuaalisuus olisi luonnollinen asia, josta ei ole tarvis kiihtyä eikä kiistellä, se on nykyään mitä suurimmassa määrin kieroutunut ja kaupallistunut riiston ja hyväksikäytön väline.

Ei tarvitse kirkkoa syyttää. Riittää kun vilkaisee tilannetta sellaisista maailman maista, joissa ei koskaan mitään kirkkoa ole ollutkaan. Samat sekasotkun sielläkin, ja ihan omasta takaa kehitettyjä.

Eläimetkin kiihtyy ja kiistelee seksistä. Se on sitä luonnollista. Tappavat toisiaan seksin takia.

Tai sitten voi miettiä, mikäpä muukaan ihmiselämässä luonnollista olisi. Ei kelpaa luomun näköisenä mihinkään, ei saa nukkua kun nukuttaa, ei saa piereskellä missä vain, haarukalla ja veitsellä pitää syödä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #145 : 10.06.20 - klo:16:08 »
Tässä ketjussahan on joskus ammoisina aikoina näytty käsitellyn esim. sadomasokismia. Varmaan silloin, kun täällä oli vielä nuoriakin.
Ja sellainen ajatus sieltä nousi esiin, että nykyisestä sekasotkusta seksuaalisuuden alalla on pitkälle syyttäminen kirkkoa. Vaikka nykyään kirkon virallinen kanta on seksuaalimyönteinen, on menneiden vuosisatojen ja -tuhansien painolasti raskas ja pitkä, eikä voi olla vaikuttamatta vieläkin.
Sen sijaan, että seksi ja seksuaalisuus olisi luonnollinen asia, josta ei ole tarvis kiihtyä eikä kiistellä, se on nykyään mitä suurimmassa määrin kieroutunut ja kaupallistunut riiston ja hyväksikäytön väline. Tämä siitä huolimatta, että monet rakastavat parit onnistuvat tyydyttämään toistensa seksuaaliset tarpeet ja odotukset paremmin kuin hyvin.



Ihminen, joka ei pysty normaalin yhdyntään ja jolla on psyykkinen ongelma ja tästä johtuva tarve dominoida tai alistua, on sado-masokisti. Jotta asiasta voidaan keskustella aikuismaisesti, on keskustelijoiden ensin käsitettävä, mitä sado-masokismi on. Se ei ole mitään esileikkiä vaan psyykkisesti häirintyneen ihmisen "seksuaalisuhde". Kun täällä puhutaan eroottisesta kivusta, on puhe pitkälti teoreettista eikä mitenkään tosiasioihin pohjautuvaa, jolla ylitetään osoittaa suvaitsevaisuutta seksuaalista poikkeavuutta kohtaan. Jos täällä sado-masokismiksi kutsutaan läpsyttelyä peppuun, ollaa aivan pihalla.

Minussa yhdessä sovittu sm-suhde, jossa toinen kuristaa toista, ei sovi suvaitsevaisuuteni rajoihin.  Yhdessä sovittu sm-suhde, jossa toista hirtetään, muttei tapeta, ei sovi suvaitsevaisuuteni rajoihin. Yhdessä sovittu sm-suhde, jossa toinen ruoskitaan verille on yli suvaitsevaisuuteni rajan. Esimerkkejä on lukuisia. Sado-masokismi on nimenomaan pakottamista, väkivaltaa, manipulaatiota.

Tämän tapaista mielipidettä, ihme kyllä olen samaa mieltä. Vaikka siitä on jo kolmetoista vuotta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: seksuaalisuus 2
« Vastaus #146 : 10.06.20 - klo:16:14 »
Jatkuu osassa 3
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi